سه شنبه, ۶ خرداد(۳) ۱۴۰۴ / Tue, 27 May(5) 2025 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از بورس پرس، روزنامه ایران اعلام کرد: قیمت برخی خودرو های مونتاژی در بازار در هفته های اخیر افزایش یافت. افزایشی که از سوی خودروسازان به مسائل مالی از جمله افزایش دیون دولت نسبت داده می  شود.

بر اساس این گزارش، خودروسازان تلاش می  کنند با نسبت  دادن مشکلات به دولت، موج تازه ای از گرانی را توجیه  پذیر کنند. کار به جایی رسید که حتی خریداران محصولات مدیران  خودرو در این شرکت تجمع کردند و فعلاً معلوم نیست تعیین تکلیف این ماجرا به کجا خواهد رسید.

افزایش قیمت خودرو ریشه در سیاست گذاری داخلی خودروسازان دارد

واقعیت اینکه دولت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تلاش کرده با اختصاص منابع، تخصیص ارز نیمایی و حتی تسهیل واردات قطعه، فشار را از دوش صنعت خودرو بردارد. بسیاری از خودروسازان خصوصی و مونتاژکارها، بخش قابل توجهی از خودروهای تولیدی سال جاری را پیش  فروش یا از محل مطالبات دولتی، نقدینگی دریافت کرده اند. آنها محصول سال ۱۴۰۳ را با پول مردم و منابع عمومی می  سازند اما باز هم از کمبود منابع برای توجیه افزایش قیمت استفاده می  کنند.

برخی شرکت  های مونتاژکار که به اسم برندهای لوکس، خودروهایی با فناوری قدیمی را وارد خط تولید کرده اند، حالا با نوسان قیمت ارز، سودها را در خطر می  بینند و تلاش دارند با استناد به دیون دولتی بازار را آماده افزایش قیمت  های جدید کنند. در حالی که طبق آخرین آمار، دولت تسویه بخشی از دیون سال گذشته را در 3 ماهه اول سال جاری آغاز کرده و برای نیمه دوم ۱۴۰۴ نیز بودجه ای مشخص برای تسویه با صنایع پیش  بینی شد.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آن  که ناشی از سیاست  های دولت باشد، ریشه در سیاست  گذاری داخلی شرکت  های خودروساز مانند قیمت  گذاری غیر شفاف تا عرضه محدود و کنترل  شده برای حفظ حاشیه سود دارد. در چنین شرایطی شاید وقت آن رسیده که بخشی از شفاف  سازی مورد انتظار نه از دولت بلکه از خودروسازان مطالبه شود.

زیرا جزئیات قیمت تمام  شده خودروها شامل ترکیب هزینه های ارزی و ریالی و نحوه مصرف منابع دولتی به  صورت شفاف منتشر نمی  شود. در حالی  که دولت با وجود محدودیت  های بودجه  ای همچنان یکی از بزرگ  ترین حامیان صنعت خودرو به شمار می  رود اما نبود نظارت مؤثر بر این حمایت  ها، زمینه  ساز سوء استفاده و بی  انضباطی مالی شد. مسئله  ای که امروز در عملکرد برخی مونتاژکاران به  وضوح قابل مشاهده است.

سازمان حمایت از حقوق مصرف  کنندگان و تولید کنندگان در واکنش به طور ضمنی اعلام کرد در پرونده گران فروشی اخیر، حق با مردم است و خودروهایی که موعد تحویل آنها سال ۱۴۰۳ بوده اما تاکنون تحویل داده نشده اند، مشمول افزایش و تغییر هزینه های دیون دولتی نمی  شوند. در پی این اعتراض  ها، سازمان حمایت، مدیرانی را که به زعم این سازمان دچار تخلف شدند، احضار کرد. از سوی دیگر، سازمان تعزیرات نیز اخیراً در اظهاراتی ضمن تأیید محق بودن مصرف  کنندگان، عنوان کرده که شکایات مردمی در حال بررسی است.

حمایت دولت از تولید نباید بهانه  ای برای نقض حقوق مصرف  کننده باشد. اگر دیون دولتی وجود دارد، محل تسویه آن خزانه است، نه حساب مردم. در غیر این صورت، اعتماد عمومی به کل نظام تولید و فروش خودرو فرو می  ریزد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vikggTzB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغریقیمت امروز لوله گلخانهخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرخرید سی پی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه