به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصادآنلاین؛ در اولین روز بازگشایی بازار در ۲۲ خرداد ۱۴۰۴، قیمت خودرو های ساخت شرکت ایران خودرو با جهشی قابل توجه آغاز شد. رشد قیمت ها از ۹ میلیون تا ۶۴ میلیون تومان بوده و پس از اعلام قیمت های جدید درب کارخانه، بازار با شوک قیمتی آغاز به کار کرد. این افزایش نرخ ماشین ها، سیگنال منفی روشنی به بازار مخابره کرد و معامله گران نیز سریعاً واکنش نشان دادند.
خانواده دنا بیشترین تأثیر را از این جهش گرفته اند. چهار مدل از این خانواده بین ۳۰ تا ۶۴ میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کرده اند. در این میان، دناپلاس بورسی با جهشی ۶۴ میلیونی، بیشترین رشد را تجربه کرد و وارد جمع خودرو های میلیاردی شد. دو نسخه از دناپلاس دنده ای شش سرعته با رینگ فولادی و آلومینیومی نیز به ترتیب ۴۵ میلیون گران شدند و قیمت آن ها به یک میلیارد و ۲۵ میلیون و یک میلیارد و ۴۷ میلیون تومان رسید.
سورن پلاس دوگانه سوز با کپسول بزرگ ۳۵ میلیون و کپسول کوچک ۳۲ میلیون تومان افزایش داشته و به ترتیب به قیمت ۹۳۵ و ۹۰۵ میلیون تومان رسیده اند. نسخه فول این خانواده نیز با رشد ۳۲ میلیونی به ۹۸۵ میلیون تومان و نسخه رینگ فولادی با رشد ۲۴ میلیونی به ۹۵۹ میلیون تومان رسیده اند. مدل XU7P با رشد ۵۲ میلیون تومانی، اکنون در محدوده ۸۰۰ میلیون تومان قرار گرفته است.
پژو ۲۰۷ نیز با استقبال معامله گران مواجه شد. سه مدل اتوماتیک، دنده ای پانوراما و پانوراما با رینگ فولادی، هرکدام رشد ۳۰ میلیونی را ثبت کردند و اکنون به ترتیب به قیمت های یک میلیارد و ۹۰ میلیون، ۹۶۸ میلیون و ۹۴۳ میلیون تومان رسیده اند. مدل های دنده ای هیدرولیک و TU۳ نیز به ترتیب با رشد ۲۰ میلیونی به ۸۸۰ و ۷۹۰ میلیون تومان رسیده اند.
واکنش راناپلاس نسبتاً ضعیف بود و تنها ۹ میلیون تومان افزایش قیمت برای آن ثبت شد تا قیمت آن به مرز ۸۰۰ میلیون تومان برسد. تارا دستی و اتومات نیز هنوز واکنشی نشان نداده اند و به ترتیب با قیمت های ۹۵۴ میلیون و یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون تومان معامله می شوند.