به گزارش فرصت امروز به نقل از اسب بخار، با گذشت بیش از یک هفته از شروع جنگ تحمیلی میان ایران و رژیم صهیونیستی، بازار خودرو کشور در وضعیتی کم سابقه قرار گرفته است. این نااطمینانی امنیتی، سایه سنگینی بر تصمیم گیری های اقتصادی مردم انداخته و عملاً یکی از مهم ترین بازارهای سرمایه ای کشور را وارد فاز رکود مطلق و انجماد معاملاتی کرده است؛ جایی که نه خبری از خریدار است و نه فروشنده انگیزه ای جدی برای معامله دارد.
بازار خودرو ریزشی اما بدون مشتری
گزارش ها و مشاهدات میدانی از بازار، حکایت از کاهش قابل توجه قیمت ها در روزهای اخیر دارد اما برخلاف انتظار، این افت قیمتی منجر به افزایش خرید و فروش نشده است. فعالان بازار خودرو تأکید دارند که فضای عمومی کشور به شدت تحت تاثیر وقایع جنگی قرار داشته و اغلب متقاضیان با رویکردی محتاطانه، از هرگونه تصمیم گیری اقتصادی عقب نشینی کرده اند.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که در سایه بی اعتمادی و نااطمینانی، انگیزه سرمایه گذاری یا حتی جایگزینی خودرو به شدت کاهش یافته و همین مسئله بازار را به وضعیت “انجماد کامل” کشانده است؛ بازاری که عملاً تعطیل است و هیچ خریداری در آن یافت نمی شود.
دلایل رکود سنگین: تجربه هایی تکرارشونده در شرایط بحرانی
مطالعه بحران های گذشته اقتصادی و امنیتی، نشان می دهد که رفتار فعلی بازار خودرو بی سابقه نیست. کارشناسان با اشاره به دوران مشابه مانند آغاز جنگ ایران و عراق، توضیح می دهند که در چنین موقعیت هایی معمولاً کاهش شدید تقاضا و توقف معاملات، امری اجتناب ناپذیر است.
در کنار تنش های امنیتی، عوامل بنیادی اقتصادی نیز نقش مکملی در رکود فعلی ایفا می کنند؛ اعم از نگرانی نسبت به آینده، نوسانات ارز و نبود چشم اندازی مشخص. صاحبان نقدینگی نیز به جای خرید خودرو ترجیح می دهند منتظر بمانند تا شرایط پایدارتر شود.
هشدار نسبت به قیمت سازی و رفتارهای دلالانه
یکی از خطرات محتمل در بازارهای بحران زده، فعالیت دلالان و سوداگرانی است که با انتشار قیمت های غیرواقعی، سعی در مدیریت ذهنی بازار دارند. کارشناسان توصیه می کنند که خریداران و فروشندگان، در این مقطع حساس، از انجام معاملات هیجانی خودداری کرده و نسبت به قیمت گذاری های غیرواقعی و شایعات فضای مجازی هوشیار باشند.
بازگشت آرامش؛ پیش شرط رونق
در شرایط فعلی، بازار خودرو در اولویت های پایین تر تصمیم گیری اجتماعی و اقتصادی قرار دارد و تا زمانی که فضای امنیتی و اقتصادی کشور به ثبات نرسد، نباید انتظار بازگشت رونق به این بازار را داشت.
حل مسائل بنیادین و پایان بحران فعلی، تنها راه نفس کشیدن دوباره بازار خودرو و خروج صنعت از رکود خواهد بود. بازاری که این روزها حتی ریزش قیمت ها هم، انگیزه ای برای معامله ایجاد نکرده است.
خودرو |
قیمت بازار (تومان) |
قیمت نمایندگی (تومان) |
وانت آریسان | 592,000,000 | 582,700,000 |
سورن پلاس (XU7P) | 754,000,000 | 626,520,000 |
سورن پلاس (رینگ فولادی) | 975,000,000 | 639,811,000 |
سورن پلاس (فول) | 1,000,000,000 | 644,370,000 |
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول کوچک) | 870,000,000 | 661,509,000 |
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول بزرگ) | 884,000,000 | 662,057,000 |
دنا پلاس بورسی | 971,000,000 | 725,766,000 |
دنا پلاس MT6 (رینگ فولادی) | 1,030,000,000 | 732,250,000 |
دنا پلاس MT6 | 1,054,000,000 | 758,642,000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | 1,257,000,000 | 955,972,000 |
پژو 207 موتور TU3 | 772,000,000 | 598,560,000 |
پژو 207 دندهای هیدرولیک | 863,000,000 | 625,822,000 |
پژو 207 دندهای پانوراما (رینگ فولادی) | 920,000,000 | 663,500,000 |
پژو 207 دندهای پانوراما | 935,000,000 | 684,092,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 1,070,000,000 | 779,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما | 1,180,000,000 | 805,702,000 |
رانا پلاس | 793,000,000 | 743,925,000 |
تارا دستی V1 | 985,000,000 | 784,742,000 |
تارا اتوماتیک V4 | 1,230,000,000 | 912,165,000 |
هایما اس 5 ( S5 ) | 1,815,000,000 | 1,183,000,000 |
هایما اس 7 ( S7 ) | ناموجود | توقف تولید |
هایما اس 7 ( S7 ) پرو | 1,925,000,000 | 1,411,000,000 |
هایما 8 اس ( 8S ) | 2,290,000,000 | 1,398,199,000 |
هایما 7X | 2,145,000,000 | 1,563,000,000 |
پیکاپ فوتون (اتوماتیک) | 2,860,000,000 | 2,700,000,000 |
شاین مکس | 1,920,000,000 | 1,791,971,000 |
شاین مکس (هیبرید) | 1,993,000,000 | 1,824,526,000 |
ری را | 1,690,000,000 | 1,142,477,000 |
لونا برقی GRE | 1,305,000,000 | 1,178,775,000 |
فاو بستیون NAT | 1,275,000,000 | 1,212,000,000 |
دانگ فنگ E70 | به زودی | 1,010,000,000 |
خودرو |
قیمت بازار (تومان) |
قیمت نمایندگی (تومان) |
سهند G | 695,000,000 | 524,355,000 |
سهند S | 620,000,000 | 493,384,000 |
سهند E اتوماتیک | به زودی | 617,100,000 |
اطلس GL | 590,000,000 | 491,029,000 |
اطلس G | 635,000,000 | 509,261,000 |
اطلس اتوماتیک | به زودی | 602,850,000 |
ساینا GLX | ناموجود | 412,930,000 |
ساینا S | 533,000,000 | 413,887,000 |
ساینا GX دوگانه سوز | 599,000,000 | 457,090,000 |
ساینا اتوماتیک | 645,000,000 | 501,319,000 |
کوییک اتوماتیک | ناموجود | 477,013,000 |
کوییک RS | 515,000,000 | 419,034,000 |
کوییک S | 514,000,000 | 411,984,000 |
کوییک GX | 520,000,000 | 445,695,000 |
کوییک GXR (رینگ فولادی) | 524,000,000 | 454,996,000 |
کوییک GXR | 535,000,000 | 450,655,000 |
شاهین GL | 917,000,000 | 573,183,000 |
شاهین G (سانروف) | 978,000,000 | 591,743,000 |
شاهین اتوماتیک G | 1,020,000,000 | 736,300,000 |
شاهین اتوماتیک پلاس | 1,340,000,000 | 857,877,000 |
سایپا 151 | 420,000,000 | 408,992,000 |
سایپا 151 (لاینر) | 424,000,000 | 414,490,000 |
وانت زامیاد | 747,000,000 | 783,547,000 |
وانت زامیاد (رادیال) | 755,000,000 | 789,247,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 795,000,000 | 835,422,000 |
وانت زامیاد گازسوز (رادیال) | 803,000,000 | 841,122,000 |
وانت پادرا | ناموجود | 927,556,000 |
کارون | 1,090,000,000 | 1,133,687,000 |
چانگان CS35 فول 2024 | 1,965,000,000 | 1,411,800,000 |
چانگان CS55 مدل 2024 | 2,750,000,000 | 2,267,798,000 |
کرولا هیبرید | به زودی | 2,170,000,000 |
روئوه ERX5 | به زودی | 1,787,000,000 |