شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
اینستاگرام، توییتر و لینکدین:

آینده بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2020

4 سال پیش ( 1398/10/5 )
پدیدآورنده : اندرو هاتکینسون   پدیدآورنده : علی آل علی  

اکنون روزهای پایان سال میلادی فرا رسیده است. بسیاری از افراد در این روزها به فعالیت شان در طول سال فکر می کنند. اغلب برندها مشغول بررسی حساب ها و ارزیابی کیفیت عملکردشان در حوزه های مختلف هستند. بسیاری از کارآفرینان و حتی افراد عادی برای سال جدید برنامه های مختلفی در ذهن دارند. این امر به طور معمول با طراحی تعهداتی برای سال جدید معنا پیدا می کند. کارشناس های حوزه شبکه های اجتماعی نیز مانند سایر افراد در روزهای پایانی سال به سراغ بررسی عملکرد برندها در حوزه بازاریابی رفته اند. نکته مهم درخصوص فعالیت کارشناس های بازاریابی در این حوزه توجه شان به ترندها و نکات تازه احتمالی در سال 2020 است. به این ترتیب برندهای علاقه مند فرصت برنامه ریزی برای بازاریابی مناسب در شبکه های اجتماعی را خواهند داشت.

بی تردید روزهای پایانی سال نو علاوه بر بررسی عملکرد گذشته مربوط به برنامه ریزی برای آینده نیز هست. بسیاری از برندها برنامه های اصلی شان برای سال پیش روی را در همین روزها طراحی می کنند. در این مقاله با استفاده از نظرات مختلف در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی قصد بررسی وضعیت پلتفرم های اینستاگرام، توییتر و لینکدین را داریم. بدون شک پیش بینی های کارشناس ها همیشه به طور کامل تحقق پیدا نمی کند. نکته مهم در این میان آمادگی برای مواجهه با اتفاق های احتمالی است. در ادامه به بررسی هر کدام از شبکه های اجتماعی در بخش های مجزا خواهیم پرداخت.

 آینده بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. اینستاگرام

اینستاگرام در سال 2019 یکی از پرطرفدارترین پلتفرم ها برای اهالی بازاریابی بود. حجم وسیع و رو به افزایش کاربران این شبکه اجتماعی توجه بسیاری از برندها را به خود جلب کرده است. تیم فنی اینستاگرام در راستای بهبود تجربه کاربری افراد حقیقی و توانایی بازاریابی برندها دست به رونمایی از آپدیت های متعدد زده است. به این ترتیب اکنون امکانات ویژه و کاملا خلاقانه ای در اختیار بازاریاب ها قرار دارد.

مطلب مرتبط: بازاریابی شبکه های اجتماعی

تمرکز اصلی اینستاگرام در سال 2019 تامین هرچه بهتر امنیت و سلامت محیط کاربری پلتفرمش بود. بی تردید همه ما اخبار مربوط به رسوایی اخیر فیس بوک را شنیده ایم. این امر زنگ خطر را برای بسیاری از شبکه های اجتماعی به صدا درآورده است بنابراین مشاهده فعالیت خستگی ناپذیر شبکه های اجتماعی مختلف برای ارتقای امنیت کاربران امری طبیعی خواهد بود. یکی دیگر از اقدامات مناسب اینستاگرام برای بهبود سلامت محیط کاربری پلتفرمش اقدام سریع برای حذف مطالب توهین آمیز یا غیرقانونی است. شاید تا پیش از این امکان استفاده از سهل انگاری یا ایرادهای موجود در الگوریتم اینستاگرام برای انتشار محتوای غیرقانونی وجود داشت، اما از سال 2019 میزان نظارت تیم فنی این برند افزایش بسیار زیادی یافته است.

سال 2020 از بسیاری جهات برای شبکه های اجتماعی دارای اهمیت است. اینستاگرام در تلاش برای افزایش شمار کاربرانش و افزایش درآمد تبلیغاتی است. این امر نیازمند رونمایی از سرویس های تازه و همکاری نزدیک با کاربران است. نظرخواهی های مختلف اینستاگرام در طول چند ماه گذشته به طور کلی در همین حال و هوا جریان داشت.

راه اندازی بخش کلوز فرندز یا دوستان نزدیک بهترین ایده اینستاگرام برای سال 2019 محسوب می شود. این امر به کاربران امکانات زیادی در زمینه شخصی سازی محتوای شان داد. به این ترتیب شمار بالایی از کاربران بدون نیاز به حذف مخاطب امکان دسترسی آنها به محتوای شخصی تر را مسدود کردند. اگرچه اینستاگرام در رونمایی از این سرویس فوق العاده عمل کرد، اما در طول ماه های گذشته هیچ برنامه ای برای توسعه و تحول آن نداشته است.

رونمایی از دوربین مخصوص بخش دوستان نزدیک به نام Threads From Instagram به منظور ایجاد تحول در رابطه میان دوستان نزدیک در این اپ رونمایی شد. هدف اصلی از این اقدام ایجاد فضایی برای دسترسی سریع دوستان به یکدیگر خارج از فضای رسمی اینستاگرام بود. نکته جالب اینکه این اپ حتی بدون اتصال مستقیم به اینستاگرام نیز کار می کند بنابراین کاربران اینستاگرام حتی امکان افزودن دوستان بدون اکانت در اینستاگرام به گفت وگوهای تصویری شان را خواهند داشت. اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم عکس محور سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی محتوای بصری کرده است. این امر موجب تلاش تیم فنی شرکت برای حذف الگوی ارسال پیام خصوصی در قالب متن شده است. اگر از طرفدارهای بخش دایرکت اینستاگرام باشید، در طول چند سال اخیر تحولات زیادی در آن مشاهده کرده اید. این امر به طور کلی در راستای همین هدف صورت گرفته است.

پیش بینی من درخصوص وضعیت اینستاگرام برای سال آینده در حوزه شخصی سازی فضای کاربران تلاش برای ایجاد تحول در بخش دوستان نزدیک است. این امر از نقطه نظر بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی فضای کاربری افراد محدودتر و خودمانی شود، تعامل برندها با آنها بسیار دشوار خواهد شد. به همین خاطر ما نیازمند شیوه هایی برای ورود به فهرست دوستان نزدیک کاربران در اینستاگرام خواهیم بود.

بهبود وضعیت چت ویدئویی

امروزه چت ویدئویی طرفدارهای بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. افزایش سرعت اینترنت و امکان بارگذاری سریع ویدئو این امکان را به کاربران سراسر جهان به منظور مکالمه تصویری داده است. بی تردید وقتی امکان مکالمه تصویری وجود داشته باشد، کمتر کاربری به سراغ استفاده از فرمت متن خواهد رفت. اینستاگرام در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده است. استراتژی اصلی در این زمینه مربوط به برند فیس بوک به عنوان شرکت مادر اینستاگرام و واتس اپ است. هر دو این پلتفرم ها سرویس چت ویدئویی با کیفیت بالا را راه اندازی کرده اند. یکی از ایده های مناسب برای برندها در این میان استفاده از الگوی چت ویدئویی برای پشتیبانی از مشتریان است. بسیاری از مشتریان حوصله نگارش سوالات یا نکات مدنظرشان را ندارند. به این ترتیب برقراری تماس تصویری در اینستاگرام کمک شایانی به افزایش تعامل میان برندها و مشتریان خواهد کرد.

مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

یکی از تازه ترین نوآوری های اینستاگرام در سال 2019 ایجاد امکان بارگذاری ویدئو آنلاین با حضور یک کاربر دیگر بود. با جست وجویی ساده در فضای اینترنت شمار بسیار زیادی از چنین ویدئوهای آنلاینی را مشاهده خواهید کرد. این امر فرصت مناسبی به برندها در راستای ایجاد گفت وگوی آنلاین با مشتریان و جلب توجه سایر کاربران می دهد. مزیت اصلی این سرویس عدم نیاز به پرداخت هزینه برای استفاده از آن است.

بخش IGTV

بخش IGTV در راستای بهبود وضعیت پخش محتوای ویدئویی طولانی در اینستاگرام راه اندازی شد. این امر از همان روزهای ابتدایی با استقبال شدید کاربران مواجه شد. برخی از برندها مانند کانال دیسکاوری یا نشنال جئوگرافیک با استفاده از این بخش شمار فالوورهای شان را به شدت افزایش داده اند. ایده اصلی IGTV از اسنپ چت گرفته شده است. بی تردید نوآوری های اسنپ چت در حوزه شبکه های اجتماعی الهام بخش بسیاری از پلتفرم ها بوده است. در این میان بارگذاری محتوای ویدئویی طولانی نقش مهمی در بهبود تعامل میان کاربران با یکدیگر داشته است. پیش از این برندها مجبور به اتصال چند ویدئوی 60 ثانیه ای در کنار هم برای جلب نظر مخاطب بودند. اکنون کار برای بازاریابی و نمایش محتوای کمپین ها ساده تر شده است. البته با تولید ویدئوهای طولانی تر نیاز به افزایش جذابیت آن برای اقناع مخاطب نسبت به مشاهده تمام آن افزایش خواهد یافت.

اخبار غیررسمی از سوی تیم فنی اینستاگرام از تلاش این پلتفرم برای تبدیل بخش IGTV به سرویسی مانند جست وجو در اسنپ چت حکایت دارد. بی تردید این الگوبرداری از اسنپ چت همراه با دعوای حقوقی تازه ای میان دو غول شبکه های اجتماعی خواهد بود بنابراین شاید سال جدید با شکایت اسنپ چت از اینستاگرام شروع شود.

امرزوه بخش IGTV به عنوان مهم ترین ابزار بازاریابی در اینستاگرام شناخته نمی شود. همین امر فرصت اعمال تغییرات گسترده در این اپ را فراهم کرده است. بی شک اگر این بخش محبوبیت بیشتری برای بازاریاب ها پیدا کند، اعمال تغییرات گسترده در آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

2. توییتر

توییتر یکی از پررونق ترین پلتفرم های سال 2019 محسوب می شود. پیش بینی بسیاری از کارشناس ها مبنی بر ترسیم آینده ای روشن برای این پلتفرم در سال 2020 است. اکنون رقیب سنتی توییتر، یعنی فیس بوک، با بحران های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند بنابراین بهترین فرصت برای این شبکه اجتماعی به منظور توسعه هرچه بیشتر و حتی جلب نظر کاربران فیس بوک فراهم شده است. براساس گزارش فوربس میزان سرمایه گذاری بازاریابی در توییتر به طور مداوم در سال 2019 افزایش یافته است. این امر افق روشنی برای توییتر در سال 2020 ترسیم می کند.

مدیران ارشد توییتر در ابتدای سال 2019 خبر از تغییر الگوی ارزیابی کاربران فعال و ارائه آمارهای کاربردی دادند. بر این اساس دیگر خبری از ارائه آمارهای هفتگی و ماهانه نخواهد بود. در عوض تیم فنی توییتر به صورت روزانه اطلاعات کاربردی را منتشر خواهد کرد. همچنین بخش ویژه ای نیز برای مشاهده زنده اطلاعات و آمارهای مربوط به توییتر راه اندازی شده است.

ارزیابی وضعیت کمپین های بازاریابی یکی از دغدغه های اصلی بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این امر توجه کافی ندارند. جالب اینکه یکی از انتقادات قدیمی به شبکه های اجتماعی از سوی برندهای بزرگ عدم ارائه اطلاعات کاربردی است. به این ترتیب توییتر در زمینه رفع بخش مهمی از نیازهای برندها در زمینه بازاریابی آنلاین پیشقدم محسوب می شود.

فالو کردن گفت وگوها

ماه گذشته توییتر در اقدامی جالب به کاربران امکان فالو کردن موضوعات گفت وگو را داد. این امر کاربردی مشابه فالوی هشتگ دارد. مزیت این شیوه امکان مشارکت دائمی در بحث های جذاب و داغ است. بدون شک اقدام تازه توییتر تاثیر انکارناپذیری بر روی افزایش گفت وگوی چندجانبه و میزان ساعت های آنلاینی کاربران دارد. تاثیر مستقیم این امر بر روی میزان مشارکت کاربران در بحث های مختلف و تعداد بحث های تازه ایجادشده در توییتر قابل مشاهده است. بسیاری از کاربران در فضای آنلاین تمایل ویژه ای به گفت وگو با دیگران دارند، اما اغلب فضای مناسب برای بحث گروهی ایجاد نمی شود. اقدام تازه توییتر گامی مهم در راستای پاسخگویی به نیاز کاربران است.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین

امکان فالو کردن گفت وگوها از نقطه نظر بازاریابی فرصت طلایی در اختیار برندها قرار می دهد. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای گفت وگوی گروهی با مشتریان هستند. این امر ناشی از کاهش تمایل کاربران برای تعامل با برندها به صورت خصوصی است. وقتی ما در قالب گروه های فعال با مشتریان مواجه می شویم، انگیزه آنها برای گفت وگو بیشتر می شود بنابراین استفاده مناسب از الگوی تازه توییتر برای جلب نظر مخاطب هدف ضروری خواهد بود.

توییت های شبکه ای

اقدام تازه توییتر برای سال 2020 نیاز چندانی به هوش بالا ندارد. مدیران توییتر از یک ماه پیش برنامه رسمی شان برای راه اندازی بخش رشته توییت های شبکه ای اعلام کرده اند. به این ترتیب ما شاهد رشد پدیده ای مانند شبکه های تلویزیونی در توییتر خواهیم بود. انگیزه اصلی از چنین اقدامی مشاهده موفقیت پلتفرم هایی مانند نت فلیکس و هولو در زمینه جلب نظر کاربران برای پخش آنلاین محتواست. به این ترتیب کارآفرینان حوزه رسانه امکانات بیشتری برای فعالیت در این پلتفرم خواهند داشت.

اقدام جالب دیگر توییتر برای سال 2020 اعمال محدودیت های شدید برای انتشار توییت است. این امر به معنای ارزیابی مداوم توییت ها و حذف سریع موضوعات نامناسب یا غیراخلاقی است. یکی از انتقادات قدیمی به توییتر عدم توجه کافی نسبت به حذف محتوای نامناسب است. مدیران این شبکه اجتماعی در سال پیش روی سنت قدیمی شان برای بی توجهی به این موضوع را خواهند شکست.

ابزارهای تازه گفت وگو

توییتر در سال 2019 به طور آزمایشی طرح توییت های گفت وگومحور را آزمایش کرده است. این توییت ها با هدف ایجاد گروه های چت وسیع مورد آزمایش قرار گرفته اند. به این ترتیب برندها فرصت ایجاد توییت های گفت وگومحور و تبادل نظر با مخاطب هدف را خواهند داشت.

امروزه بازاریا ب ها به دنبال راهکارهایی تاثیرگذار برای تعامل با مخاطب هدف هستند. اقدام تازه توییتر در این راستا گام مهمی در زمینه جلب نظر بازاریاب ها محسوب می شود. براساس پیش بینی کارشناس های شبکه اجتماعی سرویس تازه توییتر در سه ماهه نخست سال 2020 به طور رسمی رونمایی خواهد شد، بنابراین توییتر فعالیتش در سال جدید را پرقدرت آغاز خواهد کرد.

بحران تبلیغات سیاسی

بسیاری از شبکه های اجتماعی در طول سال 2019 با بحران تبلیغات سیاسی دست و پنجه نرم کردند. این موضوع نخستین بار پس از رسوایی بزرگ فیس بوک مطرح شد. به این ترتیب کاربران درخواست های متعددی برای ممنوعیت تبلیغات سیاسی در شبکه های اجتماعی را مطرح کردند. نتیجه اعتراض ها و کمپین های مداوم کاربران اجرای قانون منع نمایش تبلیغات سیاسی در توییتر و اینستاگرام بود. فیس بوک به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی هنوز به این کمپین پاسخ مثبت نداده است. براساس پیش بینی ها با پایان یافتن انتخابات 2020 فیس بوک نیز به این کمپین ملحق خواهد شد.

نکته مهم درخصوص اقدام توییتر برای لغو نمایش تبلیغات سیاسی امکان فعالیت عادی سیاستمدارها در توییتر است. به این ترتیب فقط تبلیغات آنها در این پلتفرم ممنوع شده است. تمام این اقدامات آینده روشنی پیش روی توییتر قرار داده است. توجه مداوم مدیران این پلتفرم به نیازها و خواسته های کاربران موجب افزایش تمایل کاربران به فعالیت در توییتر شده است.

3. لینکدین

هنگامی که مایکروسافت در سال 2016 پلتفرم لینکدین را در ازای 26.2 میلیارد دلار خریداری کرد، بانک جامع اطلاعات لینکدین به زودی هدف فعالیت های بازاریابی این غول دنیای IT قرار خواهد گرفت. از زمان راه اندازی لینکدین بسیاری از شرکت ها در صدد استفاده از بانک های جامع اطلاعاتی این برند بودند. نکته جالب خودداری لینکدین از ارائه این اطلاعات بود. اکنون با فروش رسمی این پلتفرم به مایکروسافت تحول اساسی در کمپین های بازاریابی این شرکت روی داده است. همچنین باید به برنامه های مایکروسافت برای لینکدین نیز توجه داشته باشیم.

مایکروسافت از همان روزهای نخست خرید لینکدین اقدام به ارائه اطلاعات طبقه بندی شده به برندها کرد. این امر در ازای دریافت حق اشتراک و فروش اطلاعات تخصصی صورت می گیرد. به این ترتیب منبع درآمد مناسبی برای فیس بوک فراهم شده است. یکی از اقدامات مناسب مایکروسافت در سال 2019 راه اندازی بخش بازاریابی در لینکدین بود. به این ترتیب فرآیند بازاریابی لینکدین به صورت حرفه ای دنبال خواهد شد. استراتژی سنتی لینکدین پرهیز از بازاریابی برای توسعه پلتفرمش بود، با این حال مدیران مایکروسافت برنامه متفاوتی برای این پلتفرم دارند.

پروژه های گروهی

گروه های لینکدین از همان ابتدا محل گردهمایی آنلاین متخصص های یک حوزه بود. به این ترتیب برندها و کارمندان به سرعت با یکدیگر آشنا می شدند. همین امر فرآیند یافتن نیروی انسانی موردنیاز برای برندها را به شدت ساده کرد. بخش عمده ای محبوبیت این پلتفرم در سال های اخیر مدیون همین ایده جذاب است.

نوآوری تازه لینکدین در سال های اخیر ایجاد پروژه های گروهی است. این امر با تعریف یک پروژه مشخص از سوی یک برند آغاز می شود. به این ترتیب کارآفرینان مختلف در حوزه موردنظر امکان ارائه طرح ها و پیشنهادات شان به برند موردنظر را خواهند داشت. در نهایت نیز برند داستان ما فرصت انتخاب بهترین طرح و همکاری با آن را خواهد داشت.

یکی از مشکلات اصلی پروژه های گروهی فقدان امکانات لازم برای ارتباط مناسب میان کاربران با برندهاست. اگر لینکدین در صدد بهبود وضعیت بازاریابی اش در سال 2020 است، باید فکری به حال این ایراد اساسی کند. شاید سال جدید میلادی نوبت ایجاد تحول تیم مایکروسافت در این بخش باشد.

ویدئوهای شرکتی

همانطور که پیش از این بیان شد، یکی از اهداف اصلی مایکروسافت از خرید لینکدین ایجاد بسترهای مناسب برای بازاریابی و فروش اطلاعات طبقه بندی شده بود. بخش ویدئوهای شرکتی در راستای بازاریابی بهتر برندها و کارآفرینان راه اندازی شده است. این بخش به برندها امکان بارگذاری ویدئوی زنده با امکان حضور حداکثر 10 کاربر را می دهد. به این ترتیب امکان طرح مسائل مختلف و بیان نکات گوناگون درباره مشکلات برندها فراهم می شود.

شاید در نگاه نخست طرح تازه لینکدین به شدت قدیمی به نظر برسد، با این حال باید به ماهیت تخصصی لینکدین توجه داشت. این امر حتی نوآوری های ساده را نیز بسیار تاثیرگذار جلوه خواهد داد.

بازگشت به اینبوت؟

سال 2016 یکی از طرح های آزمایشی لینکدین رونمایی از قابلیت دستیار هوشمند تحت عنوان اینبوت بود. این ابزار با هدف کمک به کاربران در راستای انجام کارهای مختلف در مدت زمانی اندک ایجاد شده بود. نکته مهم در این میان ناتوانی های گسترده نسل قبل هوش مصنوعی در زمینه کمک به کاربران بود. اکنون با رونمایی از نسل دوم هوش مصنوعی و افزایش کارایی این فناوری دوباره رونمایی از دستیار هوشمند اینبوت مورد توجه قرار گرفته است.

مطلب مرتبط: آینده بازاریابی و تولید

نکته مهم درخصوص اینبوت کمک فراوان آن به بازاریاب هاست. بسیاری از بازاریاب ها فعالیت در لینکدین را بسیار پیچیده ارزیابی می کنند. این امر موجب کاهش تمایل آنها به بازاریابی در این پلتفرم شده است. اگر شما به دنبال بازاریابی مناسب در این پلتفرم هستید، باید به خوبی با ویژگی های اینبوت آشنا باشید. اگرچه این ابزار هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما به احتمال زیادی در سال 2020 رونمایی رسمی اش صورت خواهد گرفت. با استفاده از این ابزار امکان بررسی بخش های مختلف کمپین و بهبود آن به طور خودکار فراهم می شود.

بدون تردید بازاریابی در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. آگاهی از آخرین تحولات پلتفرم های مختلف به منظور استفاده مناسب از شرایط گزینه منطقی محسوب می شود. هدف اصلی این مقاله نیز بررسی مهم ترین پیش بینی ها و به روز رسانی ها در شبکه های اجتماعی پرطرفدار بود. به این ترتیب امکان بازاریابی تاثیرگذار برای برند ما فراهم خواهد شد.

منبع : socialmediatoday
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0PwcT1mb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه