شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

اختصاص 20درصد از منابع بانکی کشور به بنگاه های کوچک و متوسط یکی از پیشنهاداتی بود که در سی و دومین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مطرح شد.

ابراهیم بهادرانی در این جلسه با طرح تخصیص 20 درصدی منابع بانکی گفت: اختصاص 20درصد از اعتبارات بانكی، اختصاص 7هزار میلیارد تومان از منابع 10 درصدی ریالی صندوق توسعه ملی به بنگاه های کوچک و متوسط و افزایش مدت زمان بازپرداخت سرمایه در گردش و مالیات این واحدها به مدت دو سال با نظارت موسسه حسابرسی برای واحدهای دارای توجیه اقتصادی از جمله پیشنهادات ماست.

اختصاص 20درصد از منابع بانک ها به بنگاه های کوچک و متوسط

به گزارش اتاق تهران، مشاور رئیس اتاق تهران در ادامه با اشاره به چالش های تجهیز منابع مالی توسط بنگاه های کوچک و متوسط، از جمله داشتن درآمد پایین، عدم توان ارائه وثیقه به بانک ها و پراکندگی جغرافیایی بیشتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ گفت: این مشکلات می تواند از طریق نهادسازی و توسعه خدمات بانکی جدید و اختصاصی به بنگاه های کوچک و متوسط، توسعه صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر و ایجاد بازار مجزا برای تامین مالی در بورس حل شود.

او سپس به برخی تناقضات سازمان های مختلف در تعریف بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: مشخصات بنگاه های کوچک و متوسط ایران، از دید سازمان های مختلف متفاوت است، به طوری که وزارت صنعت، معدن و تجارت بنگاه های با كمتر از 50 نفر نیروی انسانی را کوچک و متوسط معرفی می کند، مركز آمار ایران بنگاه های كمتر از 100 نفر نیروی انسانی را کوچک و متوسط می داند و از دید سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران، بنگاه هایی که بین پنج تا 50 نفر نیروی انسانی دارد، کوچک و متوسط است.

مشاور رئیس اتاق تهران گفت: صنایع کوچک و متوسط، با وجود داشتن 24درصد سرمایه، 41درصد اشتغال را دربرمی گیرد. این بدان معناست که صنایع مذکور کارگربَر و صنایع بزرگ سرمایه بَر هستند. از این رو، باتوجه به کمبود سرمایه و رشد منفی سرمایه گذاری در چند سال اخیر، باید به سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط توجه شود. با این وجود برابر گزارش بانک مرکزی در سال 91، سهم کارگاه های بزرگ تر از 100نفر در ایجاد ارزش افزوده 64درصد و کمتر از 100 نفر نیروی انسانی معادل 36درصد بوده است. وجود شرایط رکودی در اقتصاد و کاهش مصرف کالاهای تولیدی، عدم تامین مالی اکثریت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، وجود ظرفیت های خالی در بخش های مختلف اقتصادی و تاثیر شدید این امر بر واحدهای کوچک و متوسط، عدم تامین مالی طرح های سرمایه گذاری در دست اجرای کوچک و متوسط و طولانی شدن و از توجیه افتادن آنها، مشکلات مدیریتی و عدم شکل گیری خوشه های صنعتی را به عنوان بخشی از مشکلات این بخش مورد اشاره قرار داد.

بهادرانی در مورد مهم ترین مشکلات ساختار مالی بنگاه ها توضیح داد: اغلب این بنگاه ها، از سایر روش های تامین مالی در کشور از جمله ابزارهای بازار سرمایه اطلاع کافی ندارند. همچنین شرکت ها به تامین منابع مالی خود از طریق بازار سرمایه (به دلیل بوروکراسی بالاو نیاز به شفافیت بالا) تمایلی ندارند. یکی دیگر از مشکلات مالی این شرکت ها، تقسیم عمده سود به سهامداران در شرکت های سهامی عام (به جای استفاده از آن به عنوان منبع تامین مالی) است. او در ادامه راهکارهای اندیشیده شده در اتاق فکر برای بهبود کسب و کار بنگاه های کوچک و متوسط را به سه بخش تفکیک کرد و نخستین راهکار را فرهنگ سازی و توسعه وظایف بنگاه های کوچک و متوسط عنوان کرد. همچنین ارائه تعریف یکسان از این بنگاه ها، فعال سازی شبكه در دست راه اندازی حمایت از این صنایع توسط سازمان صدا و سیما، حمایت از نفوذ فناوری های نو و تشویق بنگاه های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری، تامین هزینه انتقال تكنولوژی توسط صندوق و اجرای طرح سرباز صنعت در بنگاه های کوچک و متوسط به مدت یک سال و همچنین اشتغال فارغ التحصیلان دبیرستانی بدون الزام پوشش بیمه (مانند محصلان) از دیگر راه حل های ارائه شده توسط ابراهیم بهادرانی بود.

بهادرانی عنوان کرد که توسعه بازار نیز از طریق تشویق نهادها، بنیادها، ستادها، شركت های بزرگ به تامین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات مورد نیاز خود از بنگاه های كوچك و متوسط داخلی، كمك به تامین مالی و توسعه بازار محصولات بنگاه های كوچك و متوسط و به عنوان زنجیره های تامین بنگاه های بزرگ و آماده سازی شهرك های صنعتی در مرزها با رویکرد سرمایه گذاری و استفاده از محصولات تولید شده جهت صادرات به کشورهای همسایه می تواند به بهبود شرایط بنگاه های کوچک و متوسط کمک کند. همچنین تشكیل هلدینگ هایی با مشاركت شركت های تخصصی، جهت خرید مواد اولیه و فروش و صادرات محصولات بنگاه های کوچک و متوسط و فعال سازی بازار تامین مواد اولیه و فروش محصولات این بنگاه ها در بورس كالا از دیگر راهکارهای پیشنهادی بهادرانی بود.

اقدامات عاجل یا درازمدت؟ 

در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون نیز دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد این گزارش و راه حل های ارائه شده مطرح کردند. برای مثال، برخی بر این عقیده بودند که این راه حل ها، به امور روزمره بنگاه ها توجه دارد و مسائل درازمدت را نادیده انگاشته است. پورقاضی با بیان این موضوع و اینکه امکانات بازاریابی و پژوهش بنگاه ها ضعیف است، پیشنهاد تاسیس شرکت های مشاوره ای را مطرح کرد تا به این ترتیب، صاحبان شرکت ها از خدمات این نهادها بهره مند شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/b6kDAfHw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه