جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هنگامی که اینستاگرام از ابزارهای تبلیغاتی خود برای برندها و شرکت های تجاری رونمایی کرد، رویای بازاریاب ها به حقیقت پیوست چراکه آنها مدت زیادی در انتظار چنین روزی بودند. امکان تبلیغات در این اپلیکیشن محبوب و وجود ابزارهای سنجش و تحلیل رفتار مخاطبان نسبت به آگهی های تجاری از جمله ویژگی هایی است که هر بازاریابی را به هیجان می آورد.

اما پیش از حرکت به سوی تعامل و همکاری تجاری با اینستاگرام اجازه دهید تا مسیری را که شرکت مادر این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس یعنی فیس بوک در زمینه تبلیغات تجاری طی کرده است، با هم مرور کنیم.

10سال قبل فیس بوک از قابلیت ایجاد صفحه های اختصاصی برای شرکت های تجاری، سازمان ها و موسسه های مردم نهاد رونمایی کرد و به کاربران حقوقی خود اجازه داد تا با استفاده از این ویژگی با هواداران خود به تعامل بپردازند. این امکان به شرکت ها و برندها اجازه داد تا با ایجاد صفحه های اختصاصی خود به تولید محتوا پرداخته و همواره با مشتریان خود در ارتباط باشند.

در همین ارتباط و براساس آمارهای منتشر شده، در سال 2007 میلادی بیش از 10 هزار شرکت و برند از ویژگی ایجاد صفحه اختصاصی در فیس بوک استفاده می کردند. در آن زمان یک صفحه در فیس بوک، یک صفحه معمولی بوده و صفحات اختصاصی برندها و سازمان های تجاری و غیرتجاری تفاوتی با صفحه شخصی افراد نداشته و راهی برای ایجاد تفاوت میان این صفحه ها وجود نداشت.

پس از گذشت مدتی فیس بوک صفحات تجاری خود را به مخاطبان معرفی کرد و با درنظر گرفتن ویژگی هایی نظیر امکان تحلیل و بررسی رفتار مخاطبان نسبت به آگهی های تجاری منتشر شده و بررسی آمار موجود در این زمینه طیف وسیعی از افراد شاغل در حوزه بازاریابی و تبلیغات را به سوی خود جذب کرد.

در سال 2014 فیس بوک با ارائه یک به روز رسانی از قابلیت جدید خود با نام News Feed یا خبرخوان رونمایی کرد. این ویژگی موجب محدودیت الگوریتم طراحی شده برای صفحات تجاری شد، چرا که کاربران به جای مراجعه به این صفحات از قابلیت خبرخوان فیس بوک برای دنبال کردن اخبار مورد علاقه خود استفاده کرده و در واقع آن دسته از محتوا هایی را که مایل بودند، دریافت می کردند. (مشابه چنین ویژگی در شبکه اشتراک عکس اینستاگرام نیز وجود دارد.)

اضافه شدن خبرخوان به فیس بوک سبب شد تا شرکت ها و مالکان صفحه های تجاری فیس بوک هزینه ای را بابت حمایت فیس بوک از اخبارشان و قرارگرفتن آنها در صدر اخبار به این شبکه اجتماعی پرداخت کنند. اگرچه موضع رسمی فیس بوک دررابطه با اضافه شدن قابلیت خبرخوان، ایجاد تجربه ای بهتر و لذت بخش تر برای کاربران بوده است، اما بر کسی پوشیده نیست که این شبکه اجتماعی محبوب با اضافه کردن ویژگی خبرخوان به دنبال کسب درآمد بیشتر است.

کارشناسان و بازاریاب های فیس بوک با رصد کردن فعالیت برندها و شرکت های تجاری در صفحات تجاری شان و اهمیت این صفحات برای کسب و کارها، فرصت را مغتنم شمرده و از آن برای کسب درآمد بیشتر استفاده کردند.

شایان ذکر است اگر ما در سال 2007 می دانستیم که فیس بوک قصد دارد با معرفی قابلیت خبرخوان خود موجب دیده نشدن صفحات تجاری و پایگاه هواداران شرکت ها و برندها شود، هرگز برای ایجاد این صفحات و تولید محتوا به منظور جذب مخاطبان و مشتریان تلاش نکرده و وقت و پول مان را هدر نمی دادیم. بلکه به جای استفاده از فیس بوک، خلاقیت بیشتری به خرج داده و استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود را براساس ایجاد جامعه ای از مشتریان و هواداران طراحی می کردیم.

در نهایت باید گفت فیس بوک یک تجارت است و بخش های مختلف این شبکه اجتماعی محبوب در حال رشد و حرکت به سوی تحقق اهداف شان هستند. همچنین نباید از این موضوع غافل شویم که فیس بوک به خوبی از مسیری که اپلیکیشن محبوب آن اینستاگرام در آن حرکت می کند، آگاه بوده و می تواند مقصد آن را به خوبی پیش بینی کند. بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن این مسائل تغییرات آتی و احتمالی اینستاگرام را پیش بینی کرده و از اثرات منفی احتمالی آن بر کسب و کارمان جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OBZKd8Fc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه