سه شنبه, ۲۵ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Tue, 16 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

آیا 4p هنوز کار می کند؟

8 سال پیش ( 1396/7/2 )
 

پروفسور جری مک کارتی 4p  را در ویراست اول کتابش با نام مارکتینگ (حدودا سال ۱۹۶۰) مطرح کرد. او دکترای خود را در دانشگاه نورث وسترن و با استاد راهنمایی به نام ریچارد کلوت به اتمام رساند.

به گزارش هورموند، چارچوب پروفسور کلوت محصول، قیمت، توزیع و فعالیت های پیشبردی بود. جری «توزیع» را به «مکان» تغییر داد و به این صورت توانست مفهوم 4p  را مطرح کند.

کتاب های کاتلر نیز با ترویج 4p اعتبار بیشتری یافته اند اما نکته اصلی که او به این مقوله اضافه کرده این است که 4p  از اهمیت تاکتیکی برخوردار بوده و تصمیمات راهبردی STP باید پیش از آنها صورت گیرد.

4p  همچنان چارچوب مفیدی برای برنامه ریزی بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) است، اما بیشتر نشان دهنده تفکر فروشنده است تا تفکر خریدار. می توان 4p  را به صورت زیر به 4c (4Cs) تبدیل کرد:

- محصول به فایده مشتری تبدیل می شود.

- قیمت به هزینه های مشتری تبدیل می شود.

- مکان به راحتی مشتری تبدیل می شود.

- فعالیت های پیشبردی به ارتباطات مشتری تبدیل می شود.

 4c به ما یادآوری می کنند که مشتریان خواهان فایده، هزینه های کلی پایین، راحتی زیاد و ارتباطات هستند و نه فعالیت های پیشبردی.

پروفسور جگدیش شث طرح دیگری تحت عنوان 4e (4As)  ارائه داده است؛ برای آنکه مشتریان خریدی انجام دهند باید آگاهی، پذیرش، استطاعت و دسترسی وجود داشته باشد.

افراد دیگری نیز «پی» های جدیدی به 4e افزوده اند؛ بسته بندی، فروش شخصی، اشتیاق و... بسته بندی درواقع در دسته محصول یا فعالیت های پیشبردی و فروش شخصی و اشتیاق در دسته فعالیت های پیشبردی قرار می گیرند.

3p  دیگر برای هدایت بازاریابی خدماتی پیشنهاد شده است؛ مورد اول، کارکنان است، چراکه هر ارائه دهنده خدمات، تأثیر خاصی بر جای می گذارد. مورد دوم فرآیند است، چراکه خدمات را می توان به روش های متعدد و مختلفی عرضه کرد؛ مثلا غذای رستوران را می توان از طریق میز رستوران، بوفه و تحویل در منزل تهیه کرد. شواهد فیزیکی نیز نشان می دهند که بازاریابان خدماتی به دنبال آن هستند که با استفاده از گواهی ها، بلیت ها، نشان ها و... ماهیت ملموسی به محصول خود بدهند.

من از لحاظ کردن سیاست و عقیده عموم (که آنها را ابزارهای ابر بازاریابی می نامم) در 4p  دفاع می کنم، چراکه بخش زیادی از بازاریابی به پذیرا بودن دولت و مردم بستگی دارد. مثلا اگر دولت ها ضد شرکت های چندملیتی عمل کنند، این شرکت ها اثرگذاری کمتری خواهند داشت، بنابراین شرکت های چندملیتی باید مزایا و نقش های بالقوه خود را با استفاده از سیاست و عقیده عموم در اقتصاد کشور میزبان بازاریابی کنند.

در ارتباط با «نیاز به ترکیب جدید عناصر بازاریابی» باید بگویم که ترکیب عناصر بازاریابی در ابتدا ۴ پی نبود، بلکه حدودا ۱۴ پی بود. سال ها قبل نیل بوردن فهرست بزرگی از ابزارهای بازاریابی را مورد استفاده قرار می داد. همیشه می توان مواردی به این فهرست اضافه کرد. پس در اینجا صحبت بر سر اینکه «چه ابزارهایی ترکیب عناصر بازاریابی را تشکیل می دهند» نیست، بلکه این است که «چه ابزارهایی در ترکیب عناصر بازاریابی اهمیت بیشتری می یابند.»

در این نمونه کاتلر بیان می کند که تبلیغات، بیش ازحد نیاز و روابط عمومی، کمتر از حد نیاز انجام می شود. این مسئله در کتاب جدید ال ریس تحت عنوان «غروب تبلیغات و طلوع روابط عمومی» نیز تأیید شده است. ابزارهای بازاریابی مستقیم نیز در ترکیب عناصر بازاریابی اهمیت بیشتر و بیشتری خواهند یافت.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EcRAYJC6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
«نزدک ۲۴ ساعته» در راه است: انقلاب آرامی که مدل کسب وکار بورس ها را تغییر می دهد چه عواملی در تعیین قیمت ماشین دست دوم تاثیرگذار است؟ چرا دنیای سلامت به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟ «بایرن» در صف IPO هنگ کنگ: داستان جنگ تراشه ها و فرصت های استارتاپی چین قیمت خودرو در چهارمین روز هفته سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر در کانال ۱۲۹ هزار تومان بانک مرکزی ژاپن به نرخ بهره ۳۰ ساله برگشت: اثرش روی کسب وکارها چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ شاخص کل بازار بورس سوار بر مدار صعودی هولسیم در پرو یک خرید بزرگ انجام داد: چرا مصالح ساختمانی دوباره جذاب شد؟ قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ کرینگ و اردیان: معامله ۹۰۰ میلیون دلاری نیویورک برای «کنترل آینده خرده فروشی لوکس» قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در بازار سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ استعلام بیمه بدنه کوثر را بدون مراجعه حضوری دریافت کنید!
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d