جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

معمولا محصولاتی که از سوی یک شرکت تولید می شود، رقیب مستقیم یکدیگر در بازار نیستند؛ چراکه کمپانی موردنظر برای سود بیشتر هم که شده محصولاتی دقیقا شبیه به هم در بازار عرضه نمی کند. البته این امر درباره شرکت متا اصلا مصداق ندارد؛ چراکه همین حالا هم مارک زاکربرگ با مدیریت همزمان فیس بوک و اینستاگرام جای زیادی برای اما و اگر باقی گذاشته است. 

بازاریاب هایی که سال های زیادی در این راه صرف کرده اند، خیلی خوب تجربه تولید محتوا در فیس بوک را به یاد دارند. این امر با ورود اینستاگرام به عرصه رقابت جذابیت بیشتری پیدا کرد. با این حال بعد از خرید اینستاگرام از سوی فیس بوک خیلی ها فکر می کردند دیگر بازی تمام شده است. البته مدیران متا ایده دیگری در سر داشتند؛ چراکه حالا نه تنها نوعی رقابت میان فیس بوک و اینستاگرام برقرار است، بلکه خیلی از بازاریاب ها بین انتخاب یکی از آن دو مردد هستند. از این نظر وضعیت مارکترها شبیه مربی ورزشی است که برای یک پست دو تا بازیکن باکیفیت دارد و نمی داند کدام را باید فیکس کند!

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه به اوضاع فیس بوک و اینستاگرام از نقطه نظر بازاریابی بیندازیم. اگر شما هم قصد تولید محتوا در دنیای دیجیتال را دارید، احتمالا بررسی بهترین پلتفرم از میان دو غول بالا برای تان جذاب خواهد بود. پس هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. 

فیس بوک Vs اینستاگرام: یک پیشینه تاریخی

فیس بوک Vs اینستاگرام: یک پیشینه تاریخی

معلمی را در نظر بگیرید که قبل از شروع بحث قصد معرفی یک تاریخچه کوتاه از موضوع را دارد. امیدوارم شما را یاد خاطرات بد دوران مدرسه ننداخته باشیم؛ چراکه همه قصد ما در این بخش بیان سرگذشت فیس بوک و اینستاگرام به منظور ورود هرچه دقیق تر به بحث است. 

مطلب مرتبط: 14 ترند برتر اینستاگرام در سال 2023

همانطور که می شود حدس زد، فیس بوک اولین نسل امروزی شبکه های اجتماعی است که سال 2004 راه اندازی شد. آن زمان مارک زاکربرگ همراه با دوتا از دوست های دیگرش این استارت آپ را پایه گذاری کردند. برخلاف حالا که همه پلتفرم های اجتماعی در موبایل ها خلاصه می شوند، آن زمان خبری از گوشی های هوشمند نبود. به همین خاطر همه از پشت مانیتورهای بزرگ کامپیوتر به فیس بوک نگاه می کردند. در نقطه مقابل، اینستاگرام نماینده نسل جدید شبکه های اجتماعی است؛ همان نسلی که به جای یک سایت مجهز بر روی آپدیت مداوم اپ ها تمرکز می کنند. 

احتمالا شما هم در طول سال های اخیر شوخی های مختلف درباره فیس بوک را شنیده اید. خیلی از جوانان فکر می کنند فیس بوک دیگر فقط مخصوص پدر و مادرهایی است که کار با بقیه پلتفرم ها را بلد نیستند. در نقطه مقابل، اینستاگرام تمِ جوان پسندی دارد. دقیقا به همین خاطر تا کار اینستاگرام کمی گرفت، فیس بوک خیلی زود روی آن دست گذاشت و با خریدش خود را وارد دنیای تازه ای کرد. 

اگرچه هنوز هم توسعه دهندگان اولیه اینستاگرام به همکاری با فیس بوک ادامه می دهند، اما خرید آن از سوی متا (همان فیس بوک سابق!) نقش مهمی در توسعه اش داشت. به طوری که این روزها بخش قابل ملاحظه ای از درآمد اینستاگرام به خاطر سرویس های تبلیغاتی رنگارنگش است. 

حالا که با یک تاریخچه کوتاه از دو پلتفرم مورد بحث آشنا شدید، باید به تفاوت های عمده آنها بپردازیم. خب انتظار ندارید که زاکربرگ و رفقا دو تا پلتفرم کاملا شبیه هم برای شما در نظر گرفته باشند؟

تفاوت های کلیدی فیس بوک و اینستاگرام

تفاوت های کلیدی فیس بوک و اینستاگرام

بازاریاب ها برای انتخاب یک پلتفرم معمولا روی تفاوت های مهم دست می گذارند. به طوری که بهترین گزینه باید تعداد کاربر، نرخ تعامل و هزینه تبلیغاتی کمتری داشته باشد. دقیقا به همین خاطر خیلی وقت ها انتخاب یک پلتفرم خوب ماه ها زمان می برد. 

بی شک مقایسه بی پایان پلتفرم ها با هم کار مورد علاقه هیچ کارآفرینی نیست. به همین خاطر ما در این بخش سراغ برخی از تفاوت های معنادار فیس بوک و اینستاگرام رفته ایم. اینطوری شما در کسری از ثانیه امکان انتخاب پلتفرم دلخواه تان را خواهید داشت. 

تعداد مخاطب: جایی که فیس بوک همچنان پیشتاز است!

تعداد مخاطب: جایی که فیس بوک همچنان پیشتاز است

فیس بوک و اینستاگرام دو تا از پرطرفدارترین پلتفرم های دنیا هستند. به طوری که جفت آنها در کمتر از 10 سال به رکورد یک میلیارد کاربر رسیده اند. این زمان برای فیس بوک 8.7 سال بود. در حالی که اینستاگرام با 7.7 سال این رکورد را کمی بهبود بخشید. البته الان ماجرا حسابی فرق کرده و فیس بوک با 2.9 میلیارد کاربر فعال در طول ماه بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا محسوب می شود. در این رابطه اینستاگرام نزدیک به یک میلیارد کاربر کمتر دارد. بنابراین اگر تعداد کاربر فعال برای تان مطرح است، هیچ پلتفرمی حتی به گرد پای فیس بوک نیز نخواهد رسید. 

نکته ای که در این میان باید مدنظر داشت، توقف رشد کاربران فیس بوک در طول پنج سال اخیر است. به زبان خودمانی، فیس بوک نزدیک به پنج سال است که به ماکزیمم تعداد کاربرانش رسیده است. با این حال اینستاگرام هنوز جا برای پیشرفت دارد. پس اگر فقط تعداد کاربران را مدنظر دارید، شاید انتخاب فیس بوک نوعی بی گدار به آب زدن باشد؛ چراکه اینستاگرام با نرخ رشد بالا حرف های زیادی برای گفتن دارد. 

مشخصات کاربران: جدال میان سنت و مدرنیته

مشخصات کاربران: جدال میان سنت و مدرنیته

حداقل سن مجاز برای ایجاد اکانت در فیس بوک و اینستاگرام 13 سال است. شاید این نکته چندان مهم به نظر نرسد، اما برای بازاریاب ها کلیدی خواهد بود. ترجمه این فکت به زبان بازاریابی وجود تعداد زیادی از کودکان در هر دو پلتفرم است. پس باید حواس تان باشد یک وقت روی مخاطب اشتباهی سرمایه گذاری نکنید!

مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای بازاریابی در اینستاگرام: فهرستی طلایی برای تازه کارها

نکته امیدوارکننده برای بازاریاب ها حضور کمرنگ افراد زیر 18 سال در اینستاگرام است. به طوری که تنها 7درصد از کاربران این پلتفرم را نوجوانان زیر این سن تشکیل می دهند. در عوض 60 درصد از کاربران بین 18 تا 34 سال سن دارند. پس اگر قصد تولید محتوا برای نسل جوان را دارید، اینستاگرام گزینه مناسبی برای تان خواهد بود. 

همانطور که می شود حدس زد، فیس بوک بیشتر پاتوق آدم های مسن تر است. به طوری که نیمی از کاربران این پلتفرم بین 25 تا 44 سال سن دارند. از طرف دیگر، کاربران مرد تمایل بیشتری برای حضور در فیس بوک دارند. به طوری که 30 درصد از کل کاربران فیس بوک را مردان بین 25 تا 44 سال تشکیل می دهند. این امر برای برندهایی که قصد هدف گذاری بر روی خانم ها را دارند، کلیدی خواهد بود. 

توصیه ما در این بخش انتخاب فیس بوک از سوی برندهایی است که به طور مشخص بر روی مردها هدف گذاری می کنند. شکاف معنادار کاربران مرد و زن در فیس بوک خیلی ها را دچار تردید می کند. با این حال چنین مسئله ای اصلا درباره اینستاگرام معنا ندارد؛ چراکه تقریبا هر دو گروه مردان و زنان در اینستاگرام حضور برابری دارند. فکر می کنم حالا تمایل خیلی از برندها برای حضور بی چون و چرا در اینستاگرام را متوجه شده باشید، مگر نه؟

موقعیت مکانی کاربران: وقتی همه چیز برابر است!

موقعیت مکانی کاربران: وقتی همه چیز برابر است

رستوران های سنتی که مربوط به فرهنگی خاص هستند معمولا در چهارگوشه دنیا شعبه نمی زنند. در عوض آنها فقط روی همان کشوری که غذایش را درست می کنند، تمرکز خواهند کرد. حالا اگر یکی از این رستوران ها قصد بازاریابی آنلاین را داشته باشد، باید مطمئن شود محتوایش فقط به دست کاربران محلی می رسد. به همین خاطر ما در این بخش قصد بررسی وضعیت مکانی کاربران در فیس بوک و اینستاگرام را داریم. 

اگر دنبال تفاوت های معنادار میان فیس بوک و اینستاگرام از نظر توزیع مکانی کاربران هستید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه اوضاع هر دوی آنها شبیه به هم است. فیس بوک و اینستاگرام تقریبا در هر جای دنیا که فکرش را بکنید، کاربران فعال روزانه دارند. البته این به معنای بی‎توجهی به بازارهای محلی نیست؛ چراکه حتی در دورافتاده ترین نقاط دنیا هم افراد عضو اینستاگرام یا فیس بوک هستند. 

همانطور که می شود حدس زد، تفاوت معناداری میان فیس بوک و اینستاگرام در این بخش وجود ندارد. به همین خاطر اگر شما دنبال اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستید، از این بخش چیز زیادی دستگیرتان نخواهد شد. 

شیوه تعامل: الگوهایی یکسان با تفاوت های جزئی

شیوه تعامل: الگوهایی یکسان با تفاوت های جزئی

برخی از شبکه های اجتماعی مثل لینکدین به طور ویژه برای کارآفرینان طراحی شده و فقط تعامل بین این دسته از افراد را پشتیبانی می کند. برخی دیگر مثل یوتیوب به طور انحصاری بر مدار محتوای ویدئویی توسعه پیدا کرده اند. در این میان اینستاگرام در وهله اول برای به اشتراک گذاری تصاویر وارد میدان شد. البته از آن زمان تا حالا تغییرات بسیار زیادی در اینستاگرام روی داده است. به طوری که بعد از گذشت چند سال حالا دیگر هر نوع فرمت محتوایی در این پلتفرم به چشم می خورد. 

داستان فیس بوک در مقایسه با اینستاگرام کمی متفاوت تر است. این پلتفرم از همان ابتدا برای پشتیبانی از فرمت های مختلف طراحی شده بود. به طوری که با گذشت سال ها از معرفی اش، هنوز هم فرمت های مختلف را پشتیبانی می کند. نکته مهم در این میان شیوه تعامل کاربران با یکدیگر در دو پلتفرم مورد بحث است. اجازه دهید اول بحث مان را با فیس بوک شروع کنیم. مهمترین المان های تعاملی از نظر الگوریتم فیس بوک به این ترتیب هستند:

•    واکنش ها (ری اکشن)

•    کامنت ها

•    نرخ بازنشر محتوا

•    نرخ کلیک بر روی لینک پست ها

•    زمان سپری شده در هر صفحه

اجازه دهید قبل از اینکه کلی سوال درباره شیوه های تعاملی فیس بوک در سرتان شکل بگیرد، کمی بیشتر ماجرا را توضیح دهیم. وقتی درباره شیوه های تعامل صحبت می کنیم، نه تنها کارهایی مثل لایک پست ها از سوی کاربران را مدنظر داریم، بلکه الگوریتم فیس بوک نیز مهم خواهد بود. به زبان خودمانی، الگوریتم فیس بوک با بررسی نکاتی مثل زمان سپری شده در هر صفحه اقدام به سئو محتوا می کند. پس اگر فکر کرده اید فقط با دریافت لایک یا کامنت به هر قیمتی کارتان جلو می رود، سخت دراشتباهید. 

در حالی که فیس بوک بر روی نکات تکنیکی بیشتری برای تعامل تمرکز دارد، اینستاگرام کار را راحت تر دنبال می کند. بر این اساس شیوه های تعاملی در این پلتفرم به این صورت است:

•    لایک ها

•    کامنت ها

•    سیو پست ها

•    نرخ بازدید از پروفایل

•    زمان سپری شده در هر اکانت

نکات بالا مهمترین شیوه های تعاملی در اینستاگرام است که ارزیابی نهایی کاربران و صدالبته الگوریتم اینستاگرام را شکل می دهد. به طور کلی اگر شما دنبال تعامل با مخاطب هدف بر مدار محتوای بصری هستید، اینستاگرام وضعیت بهتری دارد. با این حال اگر محتوای متنی یا مثلا پادکست را نیز مدنظر دارید، شاید فیس بوک گزینه جذاب تری باشد. 

مطلب مرتبط: 9 راز موفقیت در اینستاگرام

یادتان نرود، شیوه تعامل در هر پلتفرم بر روی امکانات تولید محتوای شما تاثیر مستقیم دارد. بعضی از بازاریاب ها فکر می کنند یک محتوا را باید در همه شبکه های اجتماعی، آن هم بدون دستکاری، آپلود کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، شکست تان در زمینه تولید محتوا دور از ذهن نخواهد بود. 

زمان سپری شده در هر پلتفرم: فیس بوک همچنان در اوج

زمان سپری شده در هر پلتفرم: فیس بوک همچنان در اوج

بازاریابی را تصور کنید که با هزار امید و آرزو کار تامین مالی برای تولید محتوا را تمام کرده و حالا بعد از گذشت یک ماه انتظار بازگشت سرمایه قابل ملاحظه ای دارد. در اغلب سناریوها باید از همان ماه اول همه چیز بر مدار سودآوری بچرخد اما گاهی اوقات اوضاع آنطوری که ما انتظار داریم، پیش نمی رود؛ چراکه همیشه برخی از نکات که اتفاقا خیلی هم مهم هستند، مورد بی توجهی قرار می گیرند. یکی از این نکات کلیدی زمان سپری شده کاربران در هر پلتفرم است. 

اینکه هر کاربر چند ساعت در طول روز یا هفته به گشت و گذار در یک شبکه اجتماعی اختصاص می دهد، نکته ای نیست که به همین راحتی از کنارش عبور کنیم. هرچه باشد بازاریاب ها دوست دارند در پلتفرمی تولید محتوا کنند که کاربران را ساعت های بیشتری پای موبایل میخکوب می کند!

وقتی نوبت به میانگین زمان سپری شده در هر پلتفرم می رسد، هیچ شبکه اجتماعی توان رقابت با فیس بوک را ندارد. براساس گزارش موسسه هوت سویت (Hootsuite) کاربران فیس بوک به طور میانگین 19.7 ساعت در ماه را به گشت و گذار در این پلتفرم اختصاص می دهند. این رقم برای اینستاگرام به طور محسوسی کمتر است. به طوری که کاربران فقط 11.7 ساعت در ماه پای این پلتفرم وقت می گذرانند. 

بی شک تولید محتوای درست نقش مهمی در جلب نظر کاربران و تعامل با آنها دارد. با این حال اگر شما کارتان را بلد نباشید، به احتمال زیاد خیلی زود اوضاع تان به هم می ریزد. این امر در بلندمدت شما را با مشکلات زیادی رو به رو کرده و حتی کار را به جاهای باریک می کشاند. درست به همین خاطر توصیه ما برای بازاریاب های تازه کار توجه ویژه به فیس بوک است. خب وقتی در یک پلتفرم کاربران ساعت های بیشتری را صرف می کنند، احتمال اینکه به محتوای تان توجه کنند، بیشتر خواهد بود، مگر نه؟

محتوای مورد علاقه کاربران: نکته ای اساسی

محتوای مورد علاقه کاربران: نکته ای اساسی

بازاریاب هایی که عاشق تولید محتوای کمدی هستند، اگر در پلتفرم درست حضور نداشته باشند خیلی زود به حاشیه رانده می شوند. هرچه باشد کاربران اصلا حوصله محتوایی که بدان علاقه ندارند را نخواهند داشت. از این نظر شما مثل کارگردانی هستید که قبل از تولید یک اثر سینمایی باید سلیقه مخاطب را مثل کف دست تان بلد باشید. 

بی شک هر کسی درباره پیش بینی بی برو برگشت سلیقه کاربران در شبکه های اجتماعی حرف بزند، چیزی جز دروغی شاخدار تحویل تان نداده است. با این حال برخی از گزارش های رسمی از سوی شبکه های اجتماعی کار شما را راحت تر می کند. اجازه دهید نگاهی کوتاه به دنیای آمار و ارقام درباره فیس بوک داشته باشیم:

•    54 درصد کاربران دنبال محتوای خنده دار یا سرگرم کننده هستند.

•    55 درصد از کاربران دست کم یک بار از فیس بوک برای تحقیق درباره برندها استفاده کرده اند.

•    59 درصد از کاربران برای اطلاع از اخبار تازه سراغ فیس بوک می آیند.

•    71 درصد پیام های رد و بدل شده در فیس بوک مربوط به گروه دوستان و خانواده است.

•    64 درصد از کاربران به طور مداوم پست های مختلف را با هم به اشتراک می گذارند. 

همانطور که می بینید، وضعیت کاربران در فیس بوک کاملا روشن است. این پلتفرم علاوه بر اینکه نیاز کاربران به محتوای سرگرم کننده را رفع می کند، یک منبع اطلاعاتی و همچنین الگویی برای یافتن پست های جذاب با استفاده از گروه های دوستانه است. پس اگر کارتان در این قالب قرار می گیرد، بد نیست فیس بوک را برای راه اندازی کمپین تان در نظر داشته باشید. 

ماجرای اینستاگرام، اگرچه تا حدودی شبیه فیس بوک است، اما تفاوت های معناداری هم با آن دارد. اجازه دهید اول از همه پای دنیای آمار و ارقام بنشینیم:

•    61 درصد از کاربران اینستاگرام دنبال محتوای سرگرم کننده هستند.

•    62 درصد از کاربران برای تحقیق درباره برندها از این پلتفرم سود می برند.

•    70 درصد از کاربران به طور مداوم محتوای مورد علاقه شان را با دیگران به اشتراک می گذارند.

•    51 درصد از پیام ها بین دوستان و اعضای خانواده رد و بدل می شود. 

•    51 درصد از کاربران برای کسب اطلاعات تازه و اخبار از اینستاگرام سود می برند.

اجازه دهید به جای توضیح اضافه درباره نکاتی که به آنها اشاره کردیم، یک راست برویم سراغ جمع بندی نهایی است. اگر برند شما در حوزه اخبار فعالیت دارد، احتمالا فیس بوک گزینه ای بی نهایت جذاب برای تان خواهد بود؛ چراکه کاربران هم کمابیش انتظار چنین محتوایی را دارند. با این حال اگر کارتان در زمینه تولید محتوای طنز است، اینستاگرام بهترین گزینه خواهد بود. به طور کلی، محتوای سرگرم کننده جای بهتری در اینستاگرام دارد. پس باید حواس تان به تم محتوایی که تولید می کنید، باشد. 

یکی دیگر از مواردی که باید همیشه مدنظر داشته باشید، نحوه استفاده کاربران از اینستاگرام است. احتمالا شما هم بارها و بارها برای اطلاع از نظرات دیگران درباره یک محصول سراغ اینستاگرام رفته اید. مشاهده نظرات واقعی مشتریان امری است که خیلی از کاربران را به این پلتفرم علاقه مند کرده است. پس اگر دنبال جذب نظرات مثبت مشتریان درباره محصولات تان هستید، اینستاگرام بهترین گزینه خواهد بود. 

مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها درباره فیس بوک

انواع الگوی محتوا: مهمترین نکته برای بازاریاب ها

انواع الگوی محتوا: مهمترین نکته برای بازاریاب ها

تا اینجای کار شما اطلاعات نسبتا گسترده ای درباره هر پلتفرم به دست آورده اید. با این حال هنوز بخش قابل ملاحظه ای از ماجرا باقی مانده است؛ چراکه شیوه تولید محتوا در هر پلتفرم متفاوت است. مثلا سرویس ریلز که در اینستاگرام کلی طرفدار دارد، هیچ نشانه ای در فیس بوک نخواهد داشت. این نکات تفاوت های مهمی برای بازاریاب ها رقم می زند. ماجرا جالب شد، نه؟

ما در این بخش قصد داریم کار بررسی انواع محتوا را با اینستاگرام شروع کنیم؛ چراکه تنوع الگوهای تولید محتوا در این پلتفرم بی نهایت چشمگیر است:

•    تصاویر: قدیمی‏ ترین الگوی تولید محتوا در اینستاگرام تصاویر است. جریان کار در این میان تقریبا ساده خواهد بود. شما یا دوربین‎تان را باز کرده و شروع به عکاسی می کنید یا اینکه از محتوای ذخیره شده در گوشی تان سود می برید. در نهایت هم با یک کپشن کاربردی کارتان را تمام خواهید کرد. 

•    استوری: استوری سرویسی است که حتی از پست های عادی هم شهرت بیشتری دارد. هرچه باشد مشاهده استوری ها کار بی نهایت راحت تری در مقایسه با پست هاست، مگر نه؟ ویژگی اصلی استوری نمایش 24 ساعته است. به علاوه، تولید محتوا در این حالت نیاز به دردسرهای کمتری هم دارد. پس با انتخاب بخش استوری خیال گرافیست برندتان هم راحت خواهد شد. 

•    لایو: لایو از آن دست سرویس هایی است که در اینستاگرام خیلی زود طرفدارهای پر و پاقرص پیدا کرد. نکته جالب اینکه شما می توانید لایوهای مورد علاقه تان را ذخیره کرده تا کاربران همیشه امکان دسترسی به آنها را داشته باشند. 

•    ریلز: تیک تاک در طول مدت زمانی کوتاه آنقدر شهرت به دست آورد که آخر سر اینستاگرام را هم مجبور به مداخله کرد. ماجرا از این قرار است که اینستاگرام برای اثرگذاری بهتر بر روی کاربران و زمین زدن تیک تاک از سرویس ریلز رونمایی کرده است. 

این سرویس با محتوای عادی در تیک تاک مو نمی زند. درست به همین خاطر خیلی از تیک تاکرهای مشهور در اینستاگرام هم محتوای شان را بارگذاری می کنند. ماجرا جالب شد، نه؟

وضعیت تولید محتوا در فیس بوک کمی متفاوت تر از اینستاگرام است. اگر از طرفدارهای پر و پاقرص اینستاگرام باشید، احتمالا فیس بوک شما را یاد عهد باستان می اندازد:

•    آپدیت وضعیت: این بخش برای بارگذاری پست، در کلاسیک ترین معنای خودش، کاربرد دارد. محتوایی که در این قالب تولید شود، در صفحه نخست هر اکانت نمایش داده شده و کاربران در بخش محتوای تازه آن را خواهند یافت. 

•    رویدادها: این سرویس به طور مشخص برای اعلام برگزاری یک رویداد و جلب نظر کاربران استفاده می شود. به طوری که شما با استفاده از آن امکان اطلاع رسانی درباره رویدادهای واقعی یا مجازی تان را دارید.

•    لایو: سرویس لایو در فیس بوک کاربردی مشابه با اینستاگرام دارد. البته از آنجایی که سطح نظارت فیس بوک کمی ایراد دارد، گاهی اوقات لایوهای عجیب و غریبی در این پلتفرم به چشم می خورد. همین امر برای بسیاری از کاربران دلهره آور است. به طوری که این روزها کمتر کسی به لایوهای فیس بوک توجه می کند.

•    تصویر: محتوای تصویری در قالب استوری، بی نهایت اولیه و پر از ایراد، در فیس بوک به چشم می خورد. به علاوه، کاربران امکان اضافه کردن عکس به محتوای متنی شان را نیز دارند. 

صنایع اصلی در اینستاگرام و فیس بوک: جدالی رنگارنگ

صنایع اصلی در اینستاگرام و فیس بوک: جدالی رنگارنگ

آخرین بحث ما در این بخش مربوط به صنایعی است که در هر کدام از پلتفرم های مورد بحث مان بیشترین فعالیت را دارند. این امر به شما برای یک انتخاب درست کمک خواهد کرد. پس اجازه دهید کارمان را بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای شروع کنیم. 

از آنجایی که اینستاگرام از همان ابتدا بر مدار به اشتراک گذاری تصاویر شروع به کار کرد، حتی این روزها هم خیلی از برندها ترجیح می دهند برای نمایش ویژگی ها یا جزییات محصولات شان به سراغ اینستاگرام بروند. رتبه نخست در این میان به برندهای حوزه سلامت و زیبایی اختصاص دارد. نکته جالب در این میان همکاری 67 درصد از این برندها با اینفلوئنسرهاست. به زبان خودمانی، بیش از 50 درصد برندهای حوزه سلامت و زیبایی در اینستاگرام همکاری پایداری با اینفلوئنسرها دارند. 

مطلب مرتبط: توصیه های فیس بوک برای بازاریابی

نکته ای که درباره همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها وجود دارد، یکی از نقاط ضعف اینستاگرام محسوب می شود. همکاری میان برندها با اینفلوئنسرها بیشتر از اینکه نوعی انتخاب آگاهانه باشد، به خاطر ناتوانی در جلب نظر کاربران به طور ارگانیک است. پس اگر فکر کرده اید فقط با تولید محتوا در اینستاگرام به موقعیت مناسبی دست پیدا می کنید، سخت دراشتباهید. 

رتبه دوم صنایع فعال در اینستاگرام به مد و پوشاک اختصاص دارد. نکته جالب اینکه بیشترین هزینه تبلیغاتی از سوی چنین برندهایی در اینستاگرام انجام می شود. درست به همین خاطر اینستاگرام اصلا دوست ندارد این برندها را از دست بدهد.

احتمالا پیش خودتان درباره صنعت غذا کلی فکر کرده اید. هرچه باشد اینستاگرام پر از محتوای مربوط به خوراکی های خوشمزه است. خب رتبه سوم در این فهرست به صنعت غذا تعلق دارد. این درست همان جایی است که مرز میان برندهای تجاری و کاربران عادی از بین می‎رود؛ چراکه کاربران هم علاقه زیادی برای تولید محتوا درباره خوراکی های مورد علاقه شان دارند. این امر فرصت بی نظیری پیش روی بازاریاب ها برای استفاده از محتوای تولید کاربران (User Generated Content) می دهد. این مدل محتوا به جای اینکه از سوی بازاریاب های حرفه ای طراحی و تولید شود، اسم کاربران حقیقی را یدک می کشد. به همین خاطر معمولا کیفیت آنها با محتوای درجه یک بازاریابی قابل مقایسه نیست. البته از آنجایی که کاربران معمولا اعتماد بیشتری به محتوای تولیدی از سوی کاربران حقیقی دارند، استفاده از آن منطقی خواهد بود.

صنایعی که بیشتری فعالیت در فیس بوک را دارند، تفاوت چشمگیری با اینستاگرام نشان می دهند. رتبه اول در این میان به حوزه املاک و مستغلات مربوط است. همانطور که می بینید، این حوزه اصلا در اینستاگرام فعالیت چشمگیری ندارد؛ چراکه اصولا در اینستاگرام فرصت چنین فعالیت هایی نیست. 

رتبه دوم در این فهرست مربوط به آژانس های مسافرتی است. این آژانس ها از همان سال های اول راه اندازی فیس بوک حضور گسترده ای در این پلتفرم داشتند. بنابراین مشاهده آنها در این فهرست اصلا جای تعجب ندارد. 

حوزه دیگری که در فیس بوک فعالیت قابل ملاحظه ای دارد، آموزش است. موسسات آموزشی به طور معمول فیس بوک را به اینستاگرام ترجیح می دهند. یکی از دلایل اصلی این موضوع به امکان تولید محتوای طولانی در این پلتفرم مربوط می شود. در حالی که محدودیت کپشن در اینستاگرام بی نهایت دست و پا گیر است، چنین نکته ای در فیس بوک اصلا به چشم نمی خورد. 

سخن پایانی

مقایسه میان فیس بوک و اینستاگرام

مقایسه میان فیس بوک و اینستاگرام، در حالی که هر دو شرکت مادر یکسانی دارند، امر عجیبی به نظر می رسد. با این حال بازاریاب ها خیلی خوب دوراهی میان این دو پلتفرم را درک می کنند. انگار که هر کسب و کاری فقط به یکی از این دو پلتفرم تعلق دارد. حالا شما تمام اطلاعات لازم برای انتخاب از میان این دو غول شبکه های اجتماعی را دارید. یادتان باشد، زمان انتخاب دست کم با خودتان روراست باشید و به دور از هیجانات رایج تصمیم گیری کنید. 

خیلی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در هر دو پلتفرم فیس بوک و اینستاگرام فعالیت دارند. از آنجایی که اغلب برندها توان مالی یا حتی وقت چنین کاری را ندارند، مقاله کنونی به شما برای یک انتخاب منطقی کمک می کند. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم شما استفاده لازم از این مقاله را برده باشید. مثل همیشه اگر سوال یا پرسشی درباره نکات مقاله داشتید، ما از دریافت نظرات تان خوشحال خواهیم شد. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://sproutsocial.com

https://www.convinceandconvert.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QJbJg9x8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه