پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

کارآفرینان معمولا دنبال بهبود ارتباط میان برندشان با مشتریان هستند.  اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، کسب و کارها در این زمینه خیلی خوب عمل می کنند. ابزارهایی مثل بازاریابی و تبلیغات به برندها برای معرفی خودشان به مخاطب کمک قابل ملاحظه ای می کند. با این حال کمتر کسی به ارتباطات برندها با هم توجه دارد. شما به عنوان مدیر یک شرکت در بازار تنها نیستید. معنای این امر برای بازی های کارآفرینان رقابت بی امان در دنیای کسب و کار است. قبول دارم رقابت بخش مهمی از فعالیت میان برندها محسوب می شود. با این حال ارتباط و همکاری میان برندها نیز نباید نادیده گرفته شود. 

اگر بخواهیم از یک مثال ساده برای پیشبرد بحث استفاده کنیم، می شود سراغ دنیای موسیقی رفت. در حالی که خیلی از خواننده ها و موسیقیدان ها رقابت شگفت انگیز با هم برای جلب نظر مخاطب دارند، اما کم نیستند هنرمندانی که با همکاری هم آثار درخشانی روانه بازار کرده اند. از این گذشته، زندگی در شرایط جنگ و رقابت دائم اصلا راحت نیست. به همین خاطر توسعه ارتباطات میان افراد اهمیت بالایی دارد. 

مثال بالا در حوزه کسب و کار اهمیت بی نهایت زیادی دارد. وقتی شما به عنوان صاحب یک برند ارتباط خوبی با دیگران ندارید، به مرور زمان از ترندهای حوزه کاری تان جا خواهید ماند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همیشه خودشان را در جریان تغییر و تحولات بازار نگه دارند. این مسئله ای است که ما در این مقاله قصد بررسی تخصصی اش را داریم. 

در دنیای امروز، برندها به طور فزاینده ای به دنبال راه هایی برای همکاری با یکدیگر هستند تا به مخاطبان وسیع تر دست پیدا کرده، سهم بازار خود را افزایش دهند و به اهداف تجاری خود برسند.

ما در این مقاله به بررسی تکنیک های مختلفی می ‎پردازیم که به برندها برای توسعه ارتباطات با یکدیگر کمک خواهد کرد. اگر شما هم دوست دارید ارتباط برندتان با بقیه کسب و کارها را در بازار بهتر کنید، این مقاله به شما برای تحقق هدف تان کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا ماجرا را دقیق تر بررسی کنیم. 

توسعه ارتباطات برند: تکنیک هایی کاربردی

توسعه ارتباطات برند

اولین نکته ای که درباره توسعه ارتباطات برند باید مورد توجه قرار گیرد، شیوه های اجرای این استراتژی است. خب خیلی از برندها ادعای این کار را دارند، اما وقتی نوبت به بررسی دقیق ماجرا می رسد، متوجه توخالی بودن ادعاهای آنها می شویم. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم برخی از تکنیک های درست و حسابی برای بهبود ارتباطات میان برندها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را بررسی کنیم.

مطلب مرتبط: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می کند حرفه ای تر باشید

بازاریابی مشارکتی

بازاریابی مشارکتی

یکی از رایج ترین روش ها برای همکاری برندها، بازاریابی مشارکتی است. در این روش دو یا چند برند با یکدیگر همکاری می کنند تا یک کمپین بازاریابی مشترک روانه بازار شود. این کمپین می تواند شامل انواع مدل های بازاریابی و تبلیغات شود. 

امروزه انواع شیوه های بازاریابی دم دست کارآفرینان قرار دارد. به همین خاطر شما می توانید در قالب این مدل ها سراغ همکاری با دیگر برندها بروید. مثلا بازاریابی ویدئویی را در نظر بگیرید؛ بسیاری از برندها در پلتفرم هایی مثل یوتیوب مشغول تولید محتوا هستند.  با این حساب شما می توانید ویدئوی مشترک با برخی از برندها تولید کنید. این امر به شما برای کاهش هزینه های تبلیغاتی و از همه مهمتر دسترسی به طیف وسیع تری از مشتریان کمک خواهد کرد. 

یادتان باشد، بازاریابی مشارکتی باید از همان اول با یک برند مناسب دنبال شود.  اگر نتوانید یک شریک خوب برای این فرآیند پیدا کنید، سرمایه گذاری تان بی سرانجام خواهد ماند. پس بهتر است سراغ رقبای مستقیم تان نروید. در عوض برندی که زنجیره مشترک مشتری یا حتی محصولی مکمل محصول شما دارد، گزینه بهتری خواهد بود. 

اسپانسرینگ

اسپانسرینگ

برندها می توانند با اسپانسرینگ رویدادها، سازمان ها یا افراد مشهور به مخاطبان جدید دست پیدا کنند و از این طریق برند خود را ارتقا دهند. 

اگر کمی با دقت به فرآیند اسپانسرینگ نگاه کنیم، متوجه رابطه میان برندها در آن خواهیم شد. خب شما در این میان با اسپانسرینگ یک برند دیگر به شهرت و موقعیت خوبی خواهید رسید. مثال ساده در این میان وضعیت تیم های ورزشی است. مثلا منچستر سیتی از دل همکاری با برند پوما به عایدی مالی خوبی می رسد. از طرف دیگر برند پوما نیز فرصت جلب نظر طرفداران این تیم به محصولاتش را خواهد داشت. اگر به این مسئله فروش حیرت انگیز پیراهن تیم های ورزشی را اضافه کنیم، ماجرا کاملا جالب خواهد شد. 

اگر نظر ما را بخواهید، فعالیت به عنوان اسپانسر یک برند یا رویداد باید هماهنگی خوبی با هویت برند شما داشته باشد. خیلی وقت ها برندها سراغ اسپانسرهایی می روند که هیچ هماهنگی با حوزه فعالیت شان ندارد. نتیجه این امر معمولا شکست های سنگین و شهرت منفی برندها می شود. پس بهتر است قبل از اینکه با عجله تصمیم بگیرید، جنبه های مختلف کار را زیر ذره بین ببرید. 

روابط عمومی گسترده تر

روابط عمومی گسترده تر

برندها می توانند با همکاری با یکدیگر از طریق روابط عمومی به طور مشترک به رسانه ها و مطبوعات دسترسی پیدا کنند و پیام خود را به مخاطب برسانند. مثلا در خیلی از همایش ها با مصاحبه های تجاری مشترک رو به رو هستیم. این امر به کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور موثر کمک می کند.

هر کسب و کاری برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به دسترسی به دامنه گسترده ‎دارد. خب وقتی شما مخاطبی دم دست تان نباشد، تمام فعالیت تان بی نتیجه خواهد ماند. درست به همین خاطر روابط عمومی گسترده از طریق همکاری با سایر برندها راهکار خوبی محسوب می شود.

از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد» و ما هم در روزنامه فرصت امروز این ضرب المثل را کاملا قبول داریم، بنابراین شما در تمام فعالیت های برندتان باید  به فکر همکاری با گزینه های مناسب به منظور بهبود توانایی اثرگذاری بر روی دیگران باشید. 

تولید محتوای مشترک در شبکه های اجتماعی

تولید محتوای مشترک در شبکه های اجتماعی

برندها می توانند با همکاری با یکدیگر در شبکه های اجتماعی به مخاطب یکدیگر دسترسی پیدا کنند و تعامل خود را با آنها افزایش دهند.

شاید در اولین نگاه همکاری میان برندها در این زمینه عجیب به نظر برسد، اما اگر کمی دقیق تر ماجرا را بررسی کنیم، به نتایج جالبی خواهیم رسید. در وهله نخست دسترسی یک برند دیگر به مخاطب ما نوعی تهدید محسوب می شود. با این حال اگر برند مورد نظر محصولی مشابه شما تولید نکند، دیگر ماجرا خیلی تهدیدآمیز نخواهد بود. در عوض شما می توانید مخاطب تان را با یک هویت تازه آشنا کرده و در نقطه مقابل به مخاطب تازه بزند مورد نظر نیز دسترسی پیدا کنید. ماجرا جالب شد، نه؟ 

تولید محتوای مشترک در شبکه های اجتماعی باید طوری طراحی شود که به شما فرصت خوبی برای همفکری با برندهای مختلف بدهد. گاهی اوقات یک برند در فرآیند همکاری فقط روی حرف خودش تاکید دارد. درست به همین خاطر هیچ وقت نمی توانند به همکاری بلندمدت برسند. پس سعی کنید کمی هم که شده جا برای همکاری و تفاهم باقی بگذارید. 

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی برای توسعه برند

تولید محصول مشترک

تولید محصول مشترک

آخرین مسئله کلیدی در این میان تلاش برای تولید محصول مشترک است. مثلا اگر شما در زمینه تولید انواع لپ تاپ فعالیت دارید، می توانید به خوبی از طریق انتخاب یکی برند فعال در زمینه تولید انواع رم یا هارد یک همکاری خوب را شروع کنید. 

یادتان باشد، وضعیت یک محصول مشترک باید از قبل روشن شود. مثلا درباره سود دریافتی هر کدام از طرفین به خوبی صحبت کنید؛ چراکه ممکن است بعدا حسابی برای تان دردسرساز شود.

اگر نظر ما را بخواهید، بهترین کار در این میان عقد یک قرارداد قرص و محکم برای همکاری است. اینطوری دیگر بعدا وسط کار به مشکل نخواهید خورد؛ به همین سادگی.

نکات کلیدی در ارتباط میان برندها 

نکات کلیدی در ارتباط میان برندها 

این بخش برخلاف قسمت قبلی در راستای اجرای استراتژی ارتباط مناسب میان برندها طراحی نشده است. در عوض همه هدف ما کمک به شما برای پیشگیری از مشکلات اساسی در زمینه همکاری با دیگر برندهاست. خب اجازه دهید به جای مقدمه چینی کلیشه ای یک راست برویم سراغ اصل ماجرا.

انتخاب شریک مناسب

انتخاب شریک مناسب

انتخاب شریکی که از نظر ارزش ها، مخاطب هدف و اهداف تجاری با برند شما همسو باشد، بسیار مهم است. متاسفانه برخی از برندها اصلا به این نکته توجه ندارند. به همین خاطر دائما مشکلاتی از نظر تعامل با مخاطب مشترک‎شان پیدا می کنند.

یک ایده هوشمندانه برای یافتن شریکی مناسب انتخاب برخی معیارهای کلیدی است. خب اگر شما متر و معیاری برای انتخاب شریک نداشته باشید، حتما دست آخر فاجعه ای تمام عیار به بار خواهید آورد. پس برای اعتبار برند خودتان هم که شده همین طور بی مقدمه وارد همکاری تجاری نشوید. 

ایجاد یک توافق نامه شفاف

ایجاد یک توافق نامه شفاف

قبل از شروع همکاری، یک توافق نامه شفاف بین دو برند باید ایجاد شود که در آن، وظایف و تعهدات هر طرف به طور مشخص ذکر شده باشد. این نکته به شما کمک می کند تا در هر لحظه وظایف خودتان در همکاری را به خوبی درک کرده و از همه مهمتر طرف مقابل تان را نیز در ازای مسئولیتش پاسخگو نگه دارید. 

مطلب مرتبط: داستان برندهای بزرگ: مروری بر پشت صحنه توسعه برندهای محبوب دنیا

ارتباطات موثر

ارتباطات موثر

برقراری ارتباطات موثر بین دو برند برای موفقیت هرگونه همکاری ضروری است. وقتی درباره ارتباط موثر صحبت می کنیم، نوعی همفکری باید رعایت شود. این یعنی شما به تنهایی تصمیم نگرفته و از تجربه شرکای تان نیز استفاده کنید. این طوری کارتان خیلی راحت تر دنبال خواهد شد. 

متاسفانه خیلی وقت ها برندها ارتباط میان خود را به طور مستقیم دنبال نمی کنند. خب اگر شما ایده ها و حرف های تان را واضح بیان نکنید، خیلی زود کارتان به مشکل خواهد خورد. پس در قضیه بیان ایده ها و نظرات تان هیچ وقت تردید به خودتان راه ندهید. 

ارزیابی نتایج

ارزیابی نتایج

پس از اتمام همکاری، باید نتایج آن به طور دقیق ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا این همکاری برداشت سرمایه مناسب داشته است یا نه. 

اگر همکاری میان شما و دیگر برندها با برنامه درستی دنبال شده باشد، باید نتایج خوبی به همراه داشته باشد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای جبران اشتباهات در طول همکاری مشترک است. اگر هم در نهایت بازگشت سرمایه همکاری یا ارتباط با یک برند بی نهایت پایین باشد، اصلا لازم نیست به خودتان زحمت ادامه کار را بدهید. در عوض سراغ یک گزینه بهتر برای تداوم همکاری تان بروید. 

مزایای توسعه ارتباطات برندها

مزایای توسعه ارتباطات برندها

توسعه ارتباطات دیگر برندها مزایایی هم دارد که باید آنها را بررسی کنیم. ما برخلاف عادت همیشگی مان، این  بار در پایان مقاله سراغ بررسی مزایای استراتژی مورد بحث مان رفتیم. حالا شما درک بهتری از توسعه ارتباطات میان برندها دارید و شاید حدس هایی در این بازه نیز زده باشید. پس اجازه دهید هرچه سریع‎تر برویم سراغ بخش پایانی مقاله مان.

دسترسی به مخاطب جدید

دسترسی به مخاطب جدید

با همکاری با یکدیگر، برندها می توانند به مخاطب جدیدی دست پیدا کنند که به تنهایی نمی توانستند به آنها دسترسی داشته باشند. خب این امر برای بسیاری از برندها کاربرد زیادی دارد؛ چراکه دسترسی به مخاطب جدید از راه‎های دیگر معمولا هزینه زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: برندهای مدرن چطور متولد می شوند؟ داستان رشد و توسعه برندهای بزرگ

افزایش سهم بازار

افزایش سهم بازار

همکاری میان برندها می ‎تواند سهم بازار خود را افزایش دهند و از رقبا پیشی بگیرند. خب این امر به شرطی روی می دهد که شما شریک خوبی انتخاب کرده باشید. پس اگر توصیه های قبلی را خیلی جدی نگرفته اید، بد نیست دوباره به عقب برگشته و آنها را بهتر مرور کنید.

کاهش هزینه ها

کاهش هزینه ها

همکاری میان برندها به طور طبیعی هزینه ها را کلی کاهش خواهد داد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز کاهش هزینه ها را مهمترین مزیت توسعه ارتباطات میان برندها می دانیم. خب هیچ برندی که بودجه نامحدود دم دستش ندارد. پس باید کمی هم که شده به فکر کاهش هزینه ها از طریق همکاری و توسعه ارتباطات بود. 

نوآوری بیشتر 

نوآوری بیشتر 

همکاری میان برندها بن آنها کمک می کند تا نوآوری بیشتری در تولید محصولات و به طور کلی تمام حوزه های کاری داشته باشند. خب استفاده از فناوری های تازه به تنهایی کار سختی به نظر می رسد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای همکاری با هدف دستیابی به فناوری بهتر در تولید محصولات تان آماده کنید. 

سخن پایانی

آشنایی با استراتژی توسعه ارتباطات میان برندها

توسعه ارتباطات برندها با یکدیگر مزایای بسیاری برای آنها دارد. با استفاده از تکنیک ‎های مختلفی که در این مقاله ذکر شد، برندها می توانند به مخاطب جدید، سهم بیشتر از بازار و بازگشت سرمایه بیشتر دست پیدا کنند. 

مطلب مرتبط: اصول توسعه برند در سطح جهانی

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با استراتژی توسعه ارتباطات میان برندها کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. 

منابع:

https://stormboard.com

https://www.forbes.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/H4okIwCb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه