جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

مهندسی ژنتیک بخش بزرگی از آینده مریخ را تشکیل خواهد داد. آیا انسان برای سکونت در مریخ مجبور خواهد بود ساختار ژنتیکی خود را تغییر دهد؟

به گزارش زومیت، شاید انسان آینده مجبور باشد برای سکونت در مریخ، تغییراتی روی بدن خود اعمال کند. ناسا مأموریت های سرنشین دار به مریخ را در دهه ۲۰۳۰ آغاز خواهد کرد، اما چنین وضعیتی برای فضانوردان دشوار خواهد بود و آنها در معرض مقدار زیادی پرتوهای شدید و جاذبه کم و شرایط نامناسب دیگر قرار خواهند گرفت. البته این پیشتازان باید بتوانند در شرایطی مناسب به زمین بازگردند.

تغییر DNA انسان راه حلی احتمالی مستعمره سازی مریخ

شاید داستان برای افرادی که قصد بازگشت ندارند، کمی متفاوت باشد. به عقیده متخصصان، اگر فضانوردان بخواهند سالم و ایمن روی مریخ یا هر سیاره دیگری غیر از زمین دائم اقامت کنند، باید کمی ساختار ژنتیکی خود را تغییر دهند. کندا لینچ، اخترزیست شناس و میکروب شناس مؤسسه سیاره ای و قمری در هوستون، در نشستی با عنوان «انتقال به مریخ؛ مشکلات مستعمره سازی فضا» می گوید:

در صورتی که هدف انسان کار و زندگی و تشکیل خانواده و اقامت در مریخ باشد، شاید لازم باشد از مهندسی ژنتیک و دیگر فناوری های پیشرفته کمک گرفت. این فناوری ها در چنین وضعیتی ضرورت پیدا خواهند کرد.

آینده نزدیک

امروزه، ارتقای ژنتیکی صرفا به رمان های علمی -تخیلی محدود نیست. برای مثال، دانشمندان در آزمایشگاه موفق شدند ژن های تاردیگرید را در سلول های انسانی وارد کنند. تاردیگریدها موجودات کوچک و سرسختی هستند که می توانند حتی در فضای خلأ هم دوام بیاورند. به گفته کریستوفر میسون، متخصص ژنتیکی دانشکده پزشکی ویل کرنل از دانشگاه کرنل نیویورک، سلول های مهندسی شده در برابر پرتوها مقاومت بیشتری دارند.

درحال حاضر، ناسا و دیگر سازمان های فضایی در حال بررسی راه هایی مثل محافظ فضاپیما یا محافظت دارویی برای محافظت فیزیکی از فضانوردان هستند؛ بنابراین، اگر ایمنی تمام معیارها اثبات شود، شاید محافظت ژنتیکی از فضانوردان هم چندان دورازذهن نباشد. میسون می گوید:

دستکاری ژنتیکی از نظر اخلاقی چه پیامدهایی دارد؟ مأموریتی طولانی در پیش داریم و هنوز نمی توانیم درباره ایمنی با اطمینان صحبت کنیم. تاردیگریدها و میکروب های اکستروموفیل (گرمادوست ها) ازجمله داینوکوکوس رادیودوران ها، منبعی طبیعی برای رفتارها و استعدادهای خارق العاده در زیست شناسی هستند. ممکن است در آینده از آنها استفاده کنیم.

فضانوردان با برداشت ویژگی های رفتاری موجوداتی مثل تاردیگرید، می توانند مسافت های دورتری از مریخ را صفر کنند و حتی وارد محدوده های خطرناک کیهانی شوند. برای مثال، می توان مأموریتی سرنشین دار به اروپا و قمر مشتری را تدارک دید که اقیانوسی زیر سطح یخی آن وجود دارد. علاوه بر این، اروپا در قلب کمربند تشعشعات مشتری قرار گرفته است. میسون می گوید: «اگر به اروپا برسیم، بدن انسان زیر بمباران تشعشعات قرار خواهد گرفت و اگر محافظ مناسبی نداشته باشد، مرگ او حتمی است.»

با مهندسی ژنتیک می توان احتمال ارسال فضانوردان به قمر اروپا را هم بررسی کرد. اروپا یکی از قمرهای محتمل منظومه شمسی برای وجود حیات فرازمینی است. یکی از اولویت های مأموریتی ناسا، انجام اکتشافات رباتیک روی این قمر است. این سازمان در اواسط دهه ۲۰۲۰، فضاپیمایی به نام اروپا کلیپر را پرتاپ خواهد کرد که با پرواز بر فراز اروپا، سکونت پذیری این قمر را بررسی خواهد کرد. ناگفته نماند کنگره هم دستور ساخت سطح نشین اروپا را به ناسا صادر کرده است.

مهندسی ژنتیک صرفا به فضانوردان یا استعمارگران فضایی محدود نیست. به گفته لینچ، پیشرفت های اخیر در زمینه زیست ترکیبی نویدبخش آینده ای است که در آن میکروب های طراح به استعمارگران در محکم کردن جا پای آنها در مریخ کمک خواهند کرد. لینچ معتقد است:

با انجام برخی کارها، می توانیم در مریخ مصالحی تولید کنیم و با آن مصالح سکونتگاه های خود را بسازیم. تمام این احتمالات در دست بررسی قرار دارند.

برخی پژوهشگران پیشنهاد استفاده از میکروب های طراح را برای زمینی سازی مریخ می دهند تا مریخ را به جایی مسکونی برای انسان تبدیل کنند. این احتمال مشکلات اخلاقی زیادی به دنبال خواهد داشت؛ به ویژه باتوجه به این مسئله که مریخ در گذشته های دور میزبان حیات بوده و امروز هم احتمال وجود حیات در دریاچه های زیرزمینی آن بسیار است. تغییر دائمی ژنوم انسان برای محافظت در برابر تشعشعات یا هر دلیل دیگری هم می تواند مشکلات اخلاقی متعددی به دنبال داشته باشد.

اغلب اخترزیست شناسان مخالف زمینی سازی مریخی هستند؛ زیرا معتقدند نباید اکوسیستم بومی سیاره سرخ را تغییر داد. به عقیده لینچ، این کار غیراخلاقی و حتی غیرعلمی است. بااین حال یکی از دلایل اکتشاف و پژوهش در مریخ این است که ثابت کنیم زمین، تنها سیاره مسکونی نیست. لینچ می افزاید:
اگر قبل از پی بردن به وجود حیات در مریخ، این سیاره را تغییر دهیم، چگونه می توانیم به بررسی حیات بومی آن بپردازیم؟

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bn3o958r
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه