پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

در نوشتار‌های قبلی Lean Negotiation یا مذاكره ناب تعریف شد؛ با این مفهوم كه هر دو طرف مذاكره را صاحب ارزش‌های بنیادین و پایدار می‌كند و ابزارTPN یا مذاکره بهره‌ور جامع معرفی شد. در این نوشتار به اولین بخشTPN با عنوان رهبری بر خود (Self Leadership) می‌پردازیم. سوالی كه مطرح می‌شود این است كه رهبری بر خود چگونه میسر خواهد شد؟ انسان زمانی می‌تواند خود را رهبری كند كه تا حدود زیادی خود را شناخته باشد و این «خود» همان «خود واقعی» است.

خودشناسی مهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین اقدام در TPN برای نیل به مذاكره ناب است. اگرچه آموزش مهارت خودشناسی و سپس رهبری بر خود در این نوشتار نمی‌گنجد، گریزی می‌زنیم به كتاب «خودم و مسائل مهم‌تر، تأملاتی بر زندگی چارلز هندی» در این كتاب چارلز هندی می‌گوید:  هویت معمایی است حیرت‌انگیز و سپس پنجره جوهری را مطرح می‌كند. به نظرم تعمق در این پنجره می‌تواند مفید باشد. پنجره‌ای به شكل زیر كه چهار بعد شخصیت انسان را نمایش می‌دهد:

B A
C D

پنجره كامل نمایانگر وجود توست؛ تو چنان كه خودت را می‌بینی و تو چنان كه دیگران تو را می‌بینند. دیگران تو را از كنار می‌بینند و تو خودت را از پایین می‌بینی. دیگران بخش‌هایی از وجودت را در جام‌های A و D می‌بینند و ابعاد B و C وجودت از دیگران پنهان است.

تو خودت را در جام‌های D و C می‌بینی و ابعاد A و B از دید خودت مخفی است. C بخشی از وجود توست كه از دیگران مخفی می‌كنی و A بخشی از وجود توست كه خودت نمی‌بینی و نمی‌دانی كه این گونه به نظر می‌رسی و اما B بعدی پنهان است كه نه تو می‌دانی چیست و نه دیگران و اگر بتوانی B را كه اوج قدرت و شایستگی‌های كلیدی توست و زیر غبارهای بسیار زیاد پنهان است بشناسی می‌توانی بعد D را گسترش دهی و یك دید وسیع، صحیح و یگانه از خودت به نمایش بگذاری هم برای خودت و هم برای دیگران.

تقریباً همه انسان‌ها به این موضوع اعتقاد دارند كه توانایی‌های انسان بی‌پایان و شگفت‌انگیز است. استعدادهای بسیار بالایی در وجود انسان‌ها نهفته است كه در صورت شناسایی آنها می‌تواند به قله‌های بلند موفقیت برسد. مذاكره‌كننده حرفه‌ای كسی است كه تكلیفش با خودش مشخص شده باشد و بداندكه هویتش چیست؟ استعداد خاص او چیست؟ شایستگی‌های كلیدی او چیست؟ چشم‌انداز، ارزش‌های كلیدی و راه زندگی‌اش كدام است؟ چه موضوعاتی برای او اهمیت بسیار حیاتی دارد؟

آنگاه با پرورش استعدادهای قدرتمند وجودش و افزایش مهارت‌های ارتباط با خود و تسلط بر خود EQ (هوش عاطفی) خود را افزایش دهد. چنین شخصی می‌تواند با تسلط بر خودش بر همه مذاكرات، ارتباط‌های ایجاد شده در مذاكرات و مذاكره كنندگان كلیدی در گروه مقابل تأثیرات بسیار شگرفی بگذارد. چنین مذاكره كننده‌ای حاضر نیست برای هر چیزی، یا با هر كسی یا در هر جایی مذاكره كند چرا كه ارزش‌های بنیادی وجودش، هدفش و مسیرش او را هدایت خواهد كرد نه دستورات دیگران.

ارتباط با نویسندهmohsen.taba@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8ovXNikt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه