جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
مدیریت امروز

هنر متقاعدسازی

8 سال پیش ( 1394/8/11 )
پدیدآورنده : عطیه عظیمی  

همه ما به‌نوعی در فضای تعاملات اجتماعی در جست‌وجوی جلب نظر و دعوت دوستان، آشنایان و همنوعان خود به راه و روش و مسیری هستیم که حقانیت آن را پذیرفته‌ایم. بدیهی است این امر بسیار مهم در صورتی محقق خواهد شد که شرایط و شیوه‌های کلیدی آن را مورد تأکید و توجه جدی قرار داده و با موانع مهم پیام‌رسانی آشنا شویم. متقاعدسازی، به معنای تغییر نظر دیگران و نزدیک کردن دیدگاه آنها به دیدگاه خودمان است. در بحث متقاعد‌سازی مخاطب و اقناع فرد یا گروه مقابل، لازم است اصول و قوانینی را پی‌ریزی و پیگیری کنیم تا به هدف مطلوب برسیم.

13651356136234624613513562362476247

استفاده از این تکنیک‌ها نباید آزاردهنده و از پیش تعیین شده باشد، نباید فرد، حس در دام افتادن کند و لازم است که مخاطب نیز نقش فعالی در ارتباط ایفا کند تا در نهایت، مسیر متقاعد شدن و اقناع، به شکل واقعی و حقیقی و نه صوری و شکلی ایجاد شود. در بسیاری از ارتباطات، ممکن است با وجود تأیید مخاطب، اقناع صورت نپذیرد و آن عمل و عکس‌العملی که باید بعد از مذاکره صورت پذیرد، شکل نگیرد، این مرحله، جایی است که اقناع مخاطب به‌طور کامل شکل نگرفته است. متقاعد‌سازی مخاطب نه یک اتفاق و تکنیک که فرآیند و مسیری است که هم تغییر در رفتار مخاطب و هم تغییر در نگرش مخاطب را دنبال می‌کند و حسی که لازم است در فرد مقابل ایجاد شود تا رفتار مناسب اعمال شود یا نشود را ایجاد کند.

انسان‌ها در مقابل تغییر نظر خود، مقاومت دارند. راجر داوسون یکی از نویسندگان کتاب‌های مذاکره، تعبیر ساده اما دقیقی دارد و می‌گوید، مقاومت مردم در برابر متقاعدسازی، شبیه مقاومت هوا در برابر حرکت است. اگر آرام حرکت کنید آن را نمی‌بینید. اما اگر با شتاب حرکت کنید کاملاً می‌تواند مانع شما شود. متقاعد کردن افراد درهر زمینه‌ای مراحلی دارد اما در هر صورت باید توجه کنیم که مسیر متقاعد کردن باید خیلی آرام طی شود. اعلام آمادگی یا موافقت طرف مقابل رسیدن به مقصد نیست اما ممکن است طی چند بار گفت‌وگو به تدریج فضا برای پیشنهاد نهایی آماده‌ شود. پس متقاعدسازی را شتابزده انجام ندهید. حتی یک گام کوچک عقب‌نشینی طرف مقابل، کافی است و به تدریج فضا برای صحبت‌های بیشتر ایجاد خواهد شد.

مسئله مهم در ارتباط اجتماعی و دستیابی به اهداف، توجه ویژه به اخلاق است. ما لازم است در کسب آگاهی از طرف مقابل، در شکار فرصت‌ها، در ایجاد ارتباط صمیمی، در ارائه فضایل خودمان و ایجاد مزیت رقابتی، در اعمال قدرت، در ایجاد دشمن مشترک و در تأثیرگذاری‌های‌مان، اخلاق را فراموش نکنیم. اخلاق بهترین و والاترین تکنیک است که به ما کمک می‌کند بهتر از تکنیک‌های دیگر بهره‌مند شویم و چون طرف مقابل هم به هر حال اخلاق مداری ما را حس خواهد کرد، استفاده از تکنیک‌ها نه‌تنها برای او آزار‌دهنده نخواهد بود که تأثیر بیشتری در وی خواهد گذاشت و اگر هم نتوانستیم تکنیک‌های دیگر را به خوبی رعایت کنیم، اخلاق مداری ما، موجب چشم پوشی او خواهد شد و فضای مذاکره به نحو مطلوب پیش خواهد رفت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QTlqrCdf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه