پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 16 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

از روی آوردن به بازاریابی گوریلی گرفته تا وارد شدن به دنیای اینفلوئنسرها، در هر حال باید بدانید که متمایز شدن از رقبای سرسخت و کارکشته در دنیای امروز بسیار دشوار است. صاحبان کسب و کار تلاش می کنند تا راهبردهای بازاریابی ویژه و منحصر به فردی را برای شناخته شدن نام برندشان پیدا کنند. یکی از این روش های محبوب که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، بازاریابی تجربی است. به راستی به عنوان صاحب یک برند به جای آنکه برای مشتریان بازاریابی کنید، چرا اجازه ندهید که آنها خودشان برای تان بازاریابی کنند؟ 

مفهوم بنیادین بازاریابی تجربی در بهره گیری از کمک و تجربیات مشتریان نهفته است. با درگیر کردن مشتریان و مصرف کنندگان در تجربیات و رخدادهایی که برندتان برگزاری یا حمایت از آن را به عهده دارد و مشارکت فعال را برای شان ممکن می کند، می توانید آنان را در رشد واقعی کسب و کارتان شرکت دهید و رابطه ای یک به یک را با هر یک از آنها برقرار کنید. به این ترتیب مشتریان تان تجارب خود را از طریق رسانه های اجتماعی و کانال های دیگر به اشتراک می گذارند و برندی را که توانسته اند با آن تعاملی موثر و به یادماندنی داشته باشند، به رایگان تبلیغ می کنند.

یک نمونه از بازاریابی تجربی به پروژه «بهبود وضعیت خلیج» برمی گردد. گوگل پس از موافقت با اهدای میلیون ها دلار به سازمان غیرانتفاعی خلیج (Bay Area) تصمیم گذاری درباره شیوه هزینه کردن این مبلغ را به عموم مردم واگذار کرد و از طریق نصب پوسترهای تعاملی در سراسر شهر از مردم خواست که به این موضوع رای دهند. همچنین گوگل یک کمپین رسانه ای اجتماعی را با هشتگ #چالش تاثیر گوگل برای مردمی به راه انداخت که در آن ناحیه زندگی نمی کردند.

مطلب مرتبط: بازاریابی تجربی چیست؟

البته احتمالاً شما برخلاف گوگل به میلیون ها دلار برای آزمایش کردن کمپین بازاریابی تجربی دسترسی ندارید. بنابراین چطور می توانید مطمئن شوید سرمایه ای که برای بازاریابی تجربی در نظر گرفته اید، به هدر نمی رود و تمهید بازاریابی تجربی تان به موفقیت می رسد؟ شنیدن توصیه های متخصصینی مانند آدام مک آرتور، هنرپیشه، کارشناس بازاریابی تجربی و کارآفرین شرکت اتوبوس و اتاقک عکس می تواند مفید باشد. مک آرتور موسس شرکت اتاقک عکسی است که عکس گرفتن داخل اتوبوس های قدیمی VW بازسازی و طراحی شده را برای علاقه مندان ممکن ساخته است. شرکت مک آرتور خدمات بازاریابی تجربی را به سازمان ها و کسب و کارها ارائه می دهد.

اگر مطمئن نیستید که بازاریابی تجربی برای تان مفید است یا خیر، برای شنیدن نظرات و توصیه های تخصصی مک آرتور درباره بازاریابی تجربی با ما همراه باشید.

بازاریابی تجربی چه کمکی به کسب و کارتان کرده است؟

مک آرتور: بازاریابی تجربی فایده های متعددی برای شرکت من داشته است. این روش نوین به خاص تر شدن برندمان کمک کرده که به نوبه خود باعث می شود، مشتریان مان بدانند که چه انتظاری باید از ما داشته باشند و چه چیزی را باید از ما بخواهند. آگاهی از خاص بودن ما چرخه رزرو وقت عکاسی و فروش را تداوم می بخشد. اگر تجربه ای به یادماندنی را برای مشتریان خود خلق کنید، گام بزرگی برای بازاریابی، فروش و شناخته شدن برندتان برداشته اید. بازاریابی تجربی رمز موفقیت است.

چه نوع مطالعه موردی/ کمپین بازاریابی تجربی برای افرادی که در آغاز راه هستند، مفید است؟

پیش از هر چیز باید هویت برندتان را تعریف کنید تا بتوانید بهترین و سودبخش ترین نوع از بازاریابی تجربی را تشخیص دهید. من همیشه هنگام برگزاری رویدادهای جدید از خودم پرسیده ام که من چه چیزی را دوست دارم. به افراد تازه کار توصیه می کنم که به مد روز و کارهای متداول و محبوب در جامعه توجه کنند و سپس فاصله خود را تا هدف بسنجند، اما مراقب باشید که از دیگران تقلید نکنید. خودتان باشید، اصالت تان را حفظ کنید و تجربه ای کامل را در ذهن و یاد مشتریان تان ثبت کنید. تمام جزئیات از روش صحبت کردن با مشتریان، تا آن چیزی که در مقابل چشمان دیگران به نمایش می گذارید و احساسی که در قلب آنها به جا می گذارید، همگی مهم است.

بازاریابی تجربی ارتباط تنگاتنگی با حواس ما، آنچه که حس می کنیم، می بینیم، می شنویم و لمس می کنیم، دارد. فکر می کنید چرا کسب و کارها از این رویکرد استفاده می کنند؟

ما در دوره بمباران اطلاعاتی زندگی می کنیم. صدها پلتفرم رسانه ای اجتماعی مختلف، برنامه های ارسال ایمیل، پیامک، آشنایی و دوست یابی، ترندهای خبری و ... وجود دارد. بمباران اطلاعاتی به یک هنجار تبدیل شده و همگی ما را تاحدی بی حس و بی توجه کرده است، بنابراین کسب و کارها برای خلق لحظات به یاد ماندنی برای مشتریان شان و جلب توجه آنها به درک و آگاهی بسیار بیشتری نیاز دارند. جذاب بودن برای مجموعه حواس به روشی صحیح کمپین بازاریابی تجربی را تاثیرگذار و موفق می کند.

چه توصیه ای برای کارآفرینانی دارید که می خواهند بازاریابی تجربی را امتحان کنند؟

همان طور که قبلاً گفتم، پیش از هر چیز باید کیستی و هویت خودتان را تعریف کنید. به چه هدفی می خواهید برسید؟ آیا می خواهید مشتریان تان در صفحات اجتماعی شان درباره شما پست بگذارند؟ می خواهید مردم تجربه مشترک شان با شما را به خاطر بسپارند و برای دوستان شان نیز تعریف کنند؟ هدف تان را دقیقاً مشخص کنید. به برندتان وفادار باشید. اگر کسب و کاری راه اندازی کرده اید، اما اطلاعات کافی از جمعیت گروه هدف خود ندارید، به مشتریان تان مراجعه کنید و هر چیزی که می توانید درباره آنها یاد بگیرید. از سوال پرسیدن نترسید. اگر همه چیز را درباره مخاطبین تان بدانید، دیگر ارائه آن چیزی که دوست دارند، سخت نخواهد بود.

کارآفرینان به چه نکاتی باید توجه کنند؟

جنبه اقتصادی/ تجاری مسائل را هنگام خلق وقایع خاص در نظر بگیرید. صاحبان کسب و کار بسیاری را دیده ام که نمی توانند از سر راه خودشان کنار بروند و از یک ایده اشتباه و نادرست دست برنمی دارند. باهوش باشید و با خودتان روراست باشید. شاید این گفته ظاهراً با بقیه صحبت های من در تضاد باشد، اما نمی توانید کاملاً به مد روز و گرایش های زودگذر تکیه کنید. فکرتان را باز کنید و ایده هایی خلاقانه ارائه بدهید که شما را از رقبای تان متمایز کند. به مسائل روز توجه کنید، اما خودتان زمینه را برای پیشرفت تان هموار کنید. نکته مهم دیگر این است که ایده تان همچنان باید مرتبط باشد. هیچ چیز بدتر از دیر رسیدن به یک مهمانی نیست.

مطلب مرتبط: چرا بازاریابی تجربی مسیر همیشگی خود را از دست داده است؟

برای این که رویداد برگزار شده در ذهن مشتریان بماند و درباره آن صحبت کنند، چه توصیه ای دارید؟

اگر کارتان را به درستی انجام داده باشید، دیگر دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و بقیه کارها خودکار پیش می رود. مردم رخدادهای شرکت من را با یادگاری کوچکی ترک می کنند که می توانند آن را روی میز کارشان بگذارند یا به دیوار اتاق شان آویزان کنند. اما مهم تر از این یادگاری ها این است که چنان توجه دقیق و منحصر به فردی را معطوف جزئیات کرده باشید، که از یاد هیچ کس نرود. زمانی که مشتریان من به عکس شان نگاه می کنند، یک اتوبوس قدیمی و جذاب و دکور دوست داشتنی آن را به یاد می آورند. اگر بتوانید تک تک جزئیات را با دقت اجرا کنید و تجربه ای خاص و فراموش نشدنی را خلق کنید، این رویداد در ذهن مخاطبین جاودانه خواهد شد و چنان تاثیری بر آنها خواهد گذاشت که از هر فرصتی برای صحبت کردن درباره آن استفاده خواهند کرد.

منبع : entrepreneur
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sIJifEBX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه