جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
بازاریابی ایمیلی به روایت آمار و ارقام

ایمیل مارکتینگ در سالی که گذشت

1 سال پیش ( 1401/9/23 )

ویدئو مارکتینگ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و هزار و یک راهکار دیگر که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، دائما نگاه بازاریاب ها را به خود جلب می کنند. در چنین شرایطی کمتر کسی گذرش به سمت روش های کلاسیکی مثل ایمیل مارکتینگ می افتد. به طوری که همین حالا هم خیلی از بازاریاب ها معتقدند بازاریابی ایمیلی جایش در کتاب های تاریخ مارکتینگ است، نه دنیای واقعی!

بی شک پیش داوری درباره استراتژی های بازاریابی مختلف یکی از ساده ترین کارهای دنیاست. کافی است دست به سینه یک گوشه لم داده و هرچه دل تان می خواهد بارِ روش هایی که دوست ندارید، کنید. دست آخر هم با احساس رضایت ناشی از انواع و اقسام اعتراض ها راهی خانه خواهید شد. قبول دارم ایراد گرفتن از زمین و زمان به آدم حس خوبی می دهد اما شما قرار نیست یکطرفه پیش قاضی بروید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم به بهانه نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 2022 نگاهی به ایمیل مارکتینگ داشته باشیم؛ البته به زبان آمار و ارقام.

ایمیل مارکتینگ

اگر شما هم اخیرا به ایمیل مارکتینگ مشکوک شده اید، مقاله فعلی همان قطعه گمشده پازل تان است. ما در ادامه قصد داریم با مراجعه به آمارهای دقیق سری به وضعیت ایمیل مارکتینگ بزنیم. اینطوری حساب کار دست تان آمده و دیگر لازم نیست 24 ساعته نگران ادامه استفاده از بازاریابی ایمیلی یا کنار گذاشتنش باشید. 

مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین

ایمیل مارکتینگ چه وضعیتی دارد؟

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی سال های سال است در کنار بازاریاب ها بوده و تقریبا از هر آزمونی برای اثبات خودش سربلند بیرون آمده است. با این حال گذر زمان خیلی از بازاریاب ها را نسبت به کاربردهای این روش در عمل مشکوک کرده است. آیا واقعا ایمیل مارکتینگ ارزش سرمایه گذاری دارد؟ هرچه باشد در سال 2022 کلی استراتژی تازه برای ایمیل مارکتینگ دم دست آدم هست و اعتماد به روشی قدیمی خیلی منطقی به نظر نمی رسد. 

ما در این بخش کارمان را با گزارش موسسه لیتموس (Litmus) شروع می کنیم. براساس ارزیابی این موسسه ایمیل مارکتینگ از هر نظر مشکوک به نظر برسد، از نظر بازگشت سرمایه در بهترین وضعیت ممکن به سر می برد. بر این اساس بازاریاب ها به ازای هر دلار سرمایه گذاری در این حوزه رقم باورنکردنی 36 دلار سود را تجربه می کنند. بی شک این ادعا، به ویژه برای آنهایی که ید طولایی در بازاریابی ایمیلی دارند، کمی مشکوک به نظر می رسد. به همین خاطر ما در ادامه کارمان را در چند بخش درباره بازاریابی ایمیلی دنبال می کنیم. هدف از این کار آگاهی نسبت به وضعیت این شیوه قدیمی و صدالبته دوست داشتنی در بازار است.

مهمترین آمارها درباره ایمیل مارکتینگ ورژن 2022

ایمیل مارکتینگ ورژن 2022

بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیا آرزوی شان رسیدن به کاربران میلیاردی است. چراکه هنوز هم در برخی از نقاط دنیا دسترسی به اینترنت کار چندان ساده ای نیست و هزاران دنگ و فنگ دارد. با همه این محدودیت ها، ایمیل مارکتینگ راه خودش به سوی خانه مردم را باز کرده است. براساس گزارش موسسه هاب اسپات، امروزه بیش از 4 میلیارد کاربر به طور منظم از سرویس های ایمیل استفاده می کنند. اشتباه نکنید، ما اصلا شوخی مان نگرفته است. بلکه این واقعا آماری است که در طول سال 2022 ثبت شده است!

مطلب مرتبط:  ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟

شما لازم نیست یک بازاریاب کاملا حرفه ای باشید تا منطق این حرفه را درک کنید. حالا که سرویس های ایمیل 4 میلیارد کاربر دارند، طبیعی است کارآفرینان سرمایه گذاری بیشتری بر روی این حوزه داشته باشند. به همین خاطر در ایالات متحده برندها به طور متوسط 37 درصد بودجه ایمیل مارکتینگ شان را افزایش داده اند. این میزان افزایش در مقایسه با سال های قبل نوعی رکورد محسوب می شود. بنابراین صحبت از مرگ بازاریابی ایمیلی، آن هم در این شرایط، خیلی بلندپروازانه به نظر می رسد. 

وقتی پای سرمایه گذاری هنگفت بر روی حوزه ایمیل مارکتینگ وسط باشد، هیچ کس بی گدار به آب نمی زند. همانطور که یک مربی والیبال فقط به آماده ترین بازیکنانش میدان می دهد، بازاریاب ها با استفاده از برترین ابزارهای دنیا دنبال ارائه تجربه ای دلنشین به مشتریان هستند. این وسط استفاده از ایمیل های شخصی سازی شده برای کاربران موبایل محبوبیت فراوانی دارد. اگر نظر ما را بخواهید، سال 2022 از چشم انداز بازاریابی ایمیلی زمان یکه تازی کاربران گوشی موبایل بود. در این سال خیلی از برندها برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان سراغ هماهنگ سازی شیوه کارشان با استانداردهای گوشی های هوشمند رفتند. نتیجه کار هم مشاهده بی دردسر کمپین های ایمیل مارکتینگ در صفحه کوچک گوشی های موبایل بود. 

افزایش سرمایه گذاری برندها در حوزه ایمیل مارکتینگ ترافیک بیشتری در این فضا ایجاد کرده است. براساس گزارس موسسه فوربس، در سال جاری بازاریاب ها 33 درصد بیشتر ایمیل هفتگی برای کاربران ارسال کرده اند. از طرف دیگر حجم ایمیل های ماهانه برندها نیز 26 درصد رشد داشته است. این امر به خوبی اهمیت بیشتر ایمیل مارکتینگ برای برندها را نشان می دهد. البته این وسط کاربران نیز حمایت بیشتری از این مدل بازاریابی کرده اند. بر این اساس خیلی از برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان سراغ ایمیل مارکتینگ رفته و انتظار ارتباط بهتر با آنها را داشتند؛ انتظاری که البته در اغلب موارد برآورده هم شد!

محال است آدم در حوزه بازاریابی کار کرده باشد و اهمیت معیار «نرخ تعامل» را ندارند. نرخ تعامل (Engagement Rate) یکی از مهمترین نکات در جمع بندی وضعیت بازاریابی برندها محسوب می شود. این روزها خیلی از کسب و کارها برای مشخص کردن اوضاع شان از این شیوه سود می برند. بنابراین شما نیز می توانید به سادگی هرچه تمام تر بازاریابی ایمیلی را از چشم انداز این معیار زیر تیغ نقادی ببرید. البته در این مورد نیز ایمیل مارکتینگ سربلد بیرون آمده است؛ چراکه بنا به گزارش موسسه هاب اسپات 77 درصد از بازاریاب ها در طول یک سال اخیر با استفاده از ایمیل مارکتینگ رشد نرخ تعامل را تجربه کرده اند. این یعنی ایمیل مارکتینگ نه تنها هنوز زنده است، بلکه یکی از روش های معتبر برای اثرگذاری بر روی مشتریان نیز محسوب می گردد. 

ایمیل مارکتینگ و مسئله کاربران موبایل

ایمیل مارکتینگ و کاربران موبایل

کاربران موبایل از جمله مهمترین موضوعاتی هستند که نظر هر بازاریابی را به خود جلب می کنند. این کاربران در طول سال های اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده و هر روز توجه بیشتری را جلب کرده اند. یکی از دلایل این امر توسعه گوشی های هوشمند و صدالبته سهولت دسترسی و استفاده از آنها در مقایسه با رایانه های شخصی است. بی شک بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان بر روی گوشی های هوشمند حساب می کنند، اما کمتر بازاریابی به طور واقعی اهمیت این دستگاه ها برای تولید محتوا را جلوی چشم دارد. 

براساس گزارش موسسه استاتیستا، در سال 2022 نزدیک به 55 درصد از کل ترافیک سطح اینترنت از سوی گوشی های هوشمند ایجاد شده است. البته در این آمار وضعیت تبلت ها مورد توجه قرار نگرفته است اما با همین نکات نیز می‎توان اهمیت گوشی های هوشمند را به خوبی درک کرد. به همین خاطر برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان باید روز به روز افزایش تولید محتوا و ترافیک اینترنت با استفاده از گوشی ها را درک کنند. براساس همین مطالعه، 46 درصد از مردم استفاده از گوشی های هوشمند برای ارتباط آنلاین با دیگران را به بقیه ابزارهای در دسترس ترجیح می دهند. این امر به آنها کمک شایانی برای اثرگذاری بر روی مشتریان کرده و اوضاع شان در بازار را نیز به طور چشمگیری بهبود می بخشد. 

در زمینه استفاده از اپ های مربوط به سرویس های ایمیل، گزارش لیتموس کاربرد زیادی دارد. در حالی که اولین گزینه احتمالی در چنین فهرستی جیمیل است، با این حال در واقعیت اپ پیشفرض گوشی های آیفون رتبه نخست را دارد. این امر به خوبی اهمیت آیفون در تعاملات بازاریابی ایمیلی را نشان می دهد. بنابراین شما باید اول از همه به این اپ توجه داشته باشید. در سوی دیگر جیمیل نیز با اندکی اختلاف در رتبه دوم پرکاربردترین اپ های ایمیلی قرار دارد. 

نکته جالب درباره وضعیت بازاریاب ها در زمینه طراحی کمپین های ایمیلی مربوط به بی توجهی آنها به اوضاع کاربران گوشی های همراه است. بر این اساس موسسه سوپر آفیس در بررسی کمپین های بازاریابی از سال 2020 به این نتیجه رسیده که از هر پنج کمپین بازاریابی دست کم یکی برای کاربران گوشی بهینه سازی نشده است. این آمار شاید خیلی بالا نباشد اما با توجه به اهمیت فزاینده پلتفرم گوشی های هوشمند اصلا قابل توجیه نیست. انگار که هنوز خیلی از بازاریاب ها اهمیت گوشی های هوشمند و ضرورت بازاریابی ویژه برای آنها را جدی نگرفته اند. 

اگر شما هم جزو آن دسته از بازاریاب هایی هستید که کاربران موبایل را خیلی جدی نمی گیرید یا نهایت تمرکزتان بر روی اوضاع آنها تولید محتوا در شبکه های اجتماعی است، باید همین امروز استراتژی تان را عوض کنید؛ چراکه این روزها کاربران موبایل مشتریان اصلی‎تان هستند. کافی است برای چند دقیقه رفتار آدم های اطراف تان را زیر نظر بگیرید. آنها هر چند دقیقه یکبار گوشی همراه شان را چک کرده و بعد دوباره شروع به کار می کنند. این امر به خوبی اهمیت گوشی های هوشمند برای بازاریاب ها را نشان داده و باید برای شما به مثابه نکته ای آموزنده در راستای بهینه سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ عمل کند. 

بی شک هر گزارشی درباره وضعیت ایمیل مارکتینگ بدون ارجاع به میل چیمپ ناقص خواهد بود. هرچه باشد اینجا پای موسسه ای وسط است که همه بازاریاب ها دوست دارند با کمک آن ایمیل مارکتینگ را انجام دهند. به همین خاطر ما در این بخش یک راست سراغ مهمترین گزینه در زمینه اثرگذاری بر روی مشتریان رفته ایم. براساس گزارش میل چیمپ، استفاده از قالب های ویژه برای کاربران موبایل میزان بازدید از صفحه فرود و نرخ کلیک در کمپین های ایمیل مارکتینگ را تا 15 درصد افزایش می دهد. این امر به تنهایی برای خیلی از بازاریاب ها دلیل کافی به منظور استفاده از سرویس های ایمیل مارکتینگ محسوب می شود. با این حال اگر شما در اینجا از میل چیمپ استفاده کنید، تقریبا کارتان بدون هیچ دردسر اضافه ای جلو رفته و تیم فنی میل چیمپ نیز ایرادات جزئی کمپین تان را به طور خودکار رفع خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: 7 راهکار کلیدی توسعه ایمیل مارکتینگ

وضعیت بازاریابی B2C از نگاه آمار

بازاریابی B2C

بازاریابی B2C همیشه حوزه علاقه اصلی بازاریابی محسوب می شود. این عرصه در واقع به تعامل میان بازاریاب ها با مشتریان نهایی ربط دارد. به زبان خودمانی، وقتی شما در بازار با مشتریان حقیقی سر و کار دارید، الگوی فعالیت و بازاریابی تان B2C خواهد بود. در این راستا برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف شما نیاز به استفاده از ترندهای عجیب و غریبی ندارید. در عوض همین که مطابق میل مشتریان عمل کنید، به اندازه کافی جذاب و تأمل برانگیز خواهد بود. 

ایمیل مارکتینگ به سبک کسب و کارهای B2C همیشه یکی از روش های مناسب برای اثرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. در این الگو شما به جای استفاده از ابزارهای دیگر به طور مستقیم از سرویس های ایمیل سود می برید. براساس گزارش موسسه هاب اسپات، 87 درصد از کسب و کارهای آمریکایی برای بازاریابی از سرویس های ایمیل استفاده کرده و نسبت به این روش رضایت کامل نیز دارند. این امر به خوبی بیانگر پیشتازی ایمیل مارکتینگ در زمینه جلب نظر بازاریاب ها در طول سال گذشته است. 

بنابر گزارش موسسه سیل سایکل (Sale Cycle) نیمی از مردم در سراسر دنیا دست کم یکبار در طول ماه با کلیک بر روی تبلیغات ایمیلی اقدام به سفارش محصولات مختلف می کنند. این امر نقش مهمی از نقطه نظر اثرگذاری بر روی مشتریان داشته و نشان دهنده کاربرد کمپین های ایمیلی برای بهبود اوضاع برندهاست. 

یکی از دغدغه های همیشگی بازاریاب ها در زمینه استفاده از سرویس های ایمیلی بحث مربوط به اسپم هاست. این روزها سرویس هایی نظیر جیمیل توانایی بسیار زیادی برای شناسایی ایمیل های اسپم داشته و گاهی اوقات برندها را نیز در این چارچوب طبقه بندی می کنند. با این حساب حواس شما باید حسابی جمع باشد. وگرنه به سادگی هرچه تمام تر در فهرست برندهای اسپم قرار گرفته و ایمیل های تان یک راست به بخش اسپم هدایت خواهد شد. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مشتریان پیدا نمی کنید. براساس گزارش ایمیل تول تستر، امروزه فقط 15.8 درصد از ایمیل های بازاریابی در قالب اسپم دسته بندی می شوند. یکی از مهمترین نکات برای فرار از این دسته بندی مربوط به استفاده از راهنماهای معتبر برای طراحی ایمیل است. به طور کلی، هرچه کیفیت نهایی ایمیل شما پایین تر باشد، گوگل یا هر سرویس دیگری بیشتر به شما مشکوک خواهند شد. آن وقت دیگر فرصت زیادی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نداشته و کارتان هر لحظه با مشکل رو به رو خواهد شد. 

تاثیر ایمیل مارکتینگ بر روی میزان فروش یکی دیگر از نکات مهم از نقطه نظر بازاریابی B2C است. این امر نکته بی نهایت مهمی برای بهبود اوضاع برندها محسوب شده و باید توجه زیادی نیز جلب کند. هرچه باشد هدف نهایی هر برندی از بازاریابی کسب سود است. اگر کسی را سراغ دارید که بدون هیچ چشم داشت مادی به سراغ بازاریابی ایمیلی می رود، ما را هم بی خبر نگذارید. 

براساس گزارش موسسه سیل سایکل، 59 درصد از کسب و کارها در آمریکای شمالی بر روی تاثیر مثبت ایمیل مارکتینگ بر روی میزان فروش شان در طول ماه تاکید دارند. بر این اساس ایمیل مارکتینگ شاید نرخ کلیک یا افزایش ترافیک به همراه نداشته باشد اما دست کم اوضاع برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان را بهبود می بخشد. این طوری شما می توانید بدون نیاز به استفاده از شرایط پیچیده کارتان در زمینه بازاریابی را بهبود بخشیده و اوضاع تان را نیز عوض کنید. 

آیا تا حالا فکر کرده اید کاربران هرچند وقت یکبار سراغ ایمیل می روند؟ بی شک آدم ها در طول روز بارها و بارها موبایل شان را چک می کنند یا پای رایانه هستند. با این حال وضعیت مشاهده ایمیل ها کمی فرق دارد؛ چراکه کمتر کسی به طور روزمره سراغ اپ های ایمیلی رفته و آنها را زیر و رو می کند. به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها اصرار دارند ایمیل مارکتینگ در دنیای امروز دیگر جواب نمی دهد. چراکه به طور معمول کمتر کسی همین طور بی مقدمه سراغ اپ ایمیل موبایلش می رود. 

بی شک نکته بالا اهمیت زیادی دارد. با این حال یادتان نرود اپ های ایمیلی مثل شبکه های اجتماعی نیست که کاربران همین طور بی مقدمه سراغ شان رفته و کلی با آن سرگرم شوند. در عوض معمولا کاربران هروقت نوتیفیکیشن مربوط به دریافت ایمیل تازه را مشاهده کنند، سراغ اپ مورد نظر رفته و کارشان را بهبود می بخشد. یادتان باشد در این میان بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان هنوز هم روی ایمیل مارکتینگ حساب کرده و نکات مربوط به دفعات مراجعه کاربران به اپ ایمیل در درجه آخر اهمیت برای شان قرار دارد. پس این نکته را نه به عنوان یک معیار اساسی برای داوری درباره ایمیل مارکتینگ، بلکه صرفا نکته ای حاشیه ای در نظر بگیرید. 

یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره ایمیل مارکتینگ اهمیت آن برای ارتباط مشتریان با برندهاست. اگر زمانی نه چندان دور تماس تلفنی یا مراجعه به دفتر مرکزی برندها تنها راهکارهای بهره مندی از خدمات مشتریان بود، این روزها بسیاری از برندها اوضاع شان در بازار حسابی فرق کرده است. بر این اساس گاهی اوقات شما نیاز مبرمی برای تعامل سریع با مشتریان دارید که در بین گزینه های مختلف هیچ موردی ارزان تر از ایمیل مارکتینگ برای تان نخواهد بود. براساس گزارش موسسه استاتیستا، 35 درصد از برندها به طور انحصاری خدمات مشتریان را در قالب ایمیل عرضه می کنند. همچنین بیش از 70 درصد مردم ترجیح می دهند در قالب ایمیل با برندها تعامل داشته باشند. 

اگرچه ایمیل مارکتینگ جذابیت های بی نهایت زیادی برای کاربران و صد البته بازاریاب ها دارد، اما نکات منفی نیز درباره آن به چشم می خورد. بر این اساس به گزارش هاب اسپات نزدیک به 40 درصد از مردم در اروپا دست کم ماهانه 50 ایمیل خوانده نشده در صندوق دریافت شان دارند که به طور مستقیم حذف خواهند کرد. این میزان از ایمیل های خوانده نشده یکی از مهمترین بحران های بازاریابی در سراسر دنیا محسوب می شود؛ چراکه مردم اغلب اوقات توجه زیادی به ایمیل های مربوط به دوستان شان دارند. بنابراین تنها نوعی از ایمیل ها که به راحتی مورد بی توجهی قرار می گیرد، نمونه های تجاری است.

مهمترین مشکل بازاریاب ها برای تعامل با مشتریان در الگوی B2C ایجاد وجهه ای استاندارد برای مشتریان است. بی تردید بسیاری از برندها در این مسیر مشکلات زیادی دارند. با این حال تعامل نزدیک با مشتریان و استفاده همزمان از الگوهای بازاریابی دیگر می تواند اوضاع تان را به طور چشمگیری بهبود بخشد. 

کسب و کارهای B2C

سخن پایانی

بازاریابی و تولید محتوا

بی شک ایمیل مارکتینگ هنوز هم یکی از روش های اثرگذار برای بازاریابی و تولید محتوا محسوب می شود. با این حال خیلی از بازاریاب ها به خاطر ظهور شیوه های نوین دیگر توجهی به این ابزار دوست داشتنی ندارند. تمام تلاش ما در این مقاله قرار دادن بازاریابی ایمیلی زیر ذره بین براساس آمارهای دقیق بود. حالا شما می توانید با خیال راحت درباره این شیوه کلیدی برای کارتان دست به داوری زده و خیال تان از بابت وضعیت نهایی بازاریابی برندتان راحت باشد. حالا نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید درباره اوضاع ایمیل مارکتینگ، هم در سال 2022 و هم به طور کلی، قضاوت کنید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با نکات و ایده های کاربردی

منابع:

https://blog.hubspot.com

https://www.oberlo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XGdggXBO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه