دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه برخی از کارمندان به راحتی پله های ترقی را در شرکت یا سازمان خود بالا می روند، اما تعداد زیادی از کارمندان انگار روی تردمیل راه می روند و هیچ رشد و پیشرفتی در زندگی آنها دیده نمی شود.

از نظر برخی از مردم هوش و استعداد باعث می شود تا برخی از کارمندان در کارشان موفق شوند و برخی دیگر در جا بزنند، اما مهمترین شاخصه تمایز کارکنان رفتارهای فردی و اجتماعی آنهاست. 

شاخصه رفتاری کارمندان باعث تغییر جایگاه آنها از یک وضعیت عادی به وضعیت عالی می شود. اگر کارمندی سال ها در یک پست معمولی فعالیت می کند و هیچ تغییری در کار او مشاهده نمی شود بدون تردید به خود او برمی گردد. هر کارمندی که بتواند با بروز شاخصه های متمایز فردی خودش را از دیگران جدا کند، طبعا امکان های فراوانی برای رشد و ترقی خود در سازمان فراهم می کند. 

کارمندان عالی افرادی متمایز از کارمندان عادی و خوب هستند. شاید شما هم متوجه این تفاوت و تمایز شدید. دکتر مارتین سلیگمن، نویسنده کتاب خوش بینی دریافته است که رفتار عامل تعیین کننده بهتری برای موفقیت است نسبت به IQ، تحصیلات و سایر عوامل. او دریافت که افراد مثبت سالم تر زندگی می کنند و روابط بهتری داشته و در کارشان پیشرفت بیشتری می کنند. همچنین دریافته که افراد مثبت اندیش پول بیشتری هم درمی آورند.

چگونه می توان کارمند نمونه شد؟

کارمندانی که رفتارهای بهتری نسبت به دیگران دارند زودتر به آرزوهای خود می رسند و می تواند در فرصت کمتری از یک کارمند عادی به کارمند عالی تبدیل شوند. 

ما در این مقاله اشاراتی کوتاه به برخی از رفتارهای یک کارمند عالی می کنیم تا شما نیز با اجرای این رفتارهای اجتماعی و اداری زمینه های ترقی خود را در سازمان مربوطه فراهم کنید و به جایگاهی برسید که دوست دارید. 

مطلب مرتبط: مدیریت کارمندان تازه وارد

لطفا ذهن خود را با مفاهیمی چون پول و پارتی و رفیق بازی و امثالهم آلوده نکنید. تجربه رفتارهای کارمندان نشان می دهد که افراد موفق در یک سازمان کسانی بودند که توانستند توانایی فردی خود را در زمینه های مختلف در رفتارهای شان نشان دهند. کارمندی که کارش را دوست دارد با کارمندی که از کارش بیزار است کاملا متفاوت است و این تفاوت در رفتارها کاملا دیده می شود. لطفا به این رفتارهای کارمندان عالی توجه کنید:

اهداف شرکت را دنبال کنید

یک کارمند عالی اهداف شرکت را دنبال می کند و هر روز به قدر توان خود یک گام برای رسیدن به اهداف سازمان برمی دارد. برای او رسیدن به هدف که منجر به موفقیت سازمان می شود از هر چیز دیگری در سازمان مهمتر است. او دانش و تجربه خود را به کار می گیرد تا بتواند سهمی در رشد و توسعه سازمان خود داشته باشد. 

کارمند قابل اعتماد باشید 

امروزه، اعتماد کردن مسئله مهمی است و کارمندانی که بتوان به آنها اعتماد کرد، با سرعت به سوی حرفه ای شدن پیش می روند. قابل اعتماد بودن، یعنی به انجام رساندن وظیفه ای که به شما محول شده است در عین برآورده کردن انتظارات. این مسئله به ویژه در ارائه خدمات اهمیت بیشتری دارد. با اثبات ارزش و صداقت خود در طول زمان، می توانید اعتماد مدیران و همکاران تان را جلب کنید و به راحتی خود را به یک کارمند عالی تبدیل کنید.

وظایف خود را به خوبی انجام دهید

کارمند عادی با کارمند عالی تفاوت دارد. کارمند عادی چندان توجهی به وظایف سازمانی خود ندارد، اما کارمند عالی همه وظایف سازمانی خود را به درستی انجام می دهد تا بتواند به سازمان خود کمک کند. 

اگر شما مدیر فروش یا بازاریابی شرکت هستید باید کاملا با مبانی فعالیت خود آشنا باشید و هر روز همسو با اهداف سازمانی وظایف موجود در پست مربوطه را انجام دهید. وظایف هر کارمند در زمان استخدامی مشخص است و او موظف است آن وظایف به نحو عالی انجام دهد. 

ارتباطات خوبی برقرار کنید

کارمند عالی ارتباط خوبی با دیگر کارکنان دارد و سعی می کند در ضمن تبادل نظر و شنیدن ایده های نو امکانی برای رشد سازمان خود فراهم کند. کسی که در یک شرکت منزوی است و هیچ ارتباطی با همکاران برقرار نمی کند نمی تواند کارمند موفقی شود. ارتباط درست و سازنده گام مهمی برای موفقیت افراد به خصوص کارمندان است چون در یک محیط کوچک بهتر می تواند از نظر دیگران برای پیشبرد اهداف سازمانی استفاده کنند.

کارها را زودتر انجام دهید

کارمندی که بتواند بازوی مدیر سازمان باشد خیلی مهم است. برای برخی از کارمندان رشد و توسعه یا عقب افتادگی سازمانی هیچ اهمیتی ندارد، اما کارمندان عالی کسانی اند که همواره سعی می کنند با ارائه پیشنهادها و نظرات خود در کنار مدیران باشند و راهی تازه برای مشکلات احتمالی بگشایند.

اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

کارمندانی که احساس امنیت شغلی ندارند و موقعیت خود را در خطر می بینند، از اطلاعات و مهارت دیگران سوء استفاده می کنند تا خود را فردی ارزشمند جلوه دهند. در مقابل کارمند خوب، اعتماد به نفس کافی برای اشتراک گذاری اطلاعات را دارد. این اعتماد به نفس به آنها قدرت یادگیری بیشتر و متخصص شدن را می دهد و بدین ترتیب آنها می توانند ارزش خود را بالاتر ببرند.

به تصمیمات خود متعهد بمانید

کارمندان برتر همیشه به دنبال تصمیمات سخت هستند. آنها در راستای «مخالفت کنید اما متعهد باشید» گام برمی دارند؛ یعنی ممکن است با تصمیم های سازمان موافق نباشند، اما وقتی تصمیمی اتخاذ می شود، به آن احترام می گذارند و نسبت به آن متعهد خواهند بود. شاید متعهد ماندن همان تصمیم دشواری است که کارمندان برتر می گیرند.

کارمندان برتر

همیشه بازخوردهای خوب دهید

بازخوردهای رفتاری شما می تواند در ایجاد شوق و انگیزه بسیار موثر باشد. کارمندان و مدیران مانند ما هستند و هیچ تفاوتی ندارند. آنها نیز نیاز به تشویق و انگیزه دارند. اگر رفتارهای شما نشان دهنده تایید کارهای آنها باشد امکانی برای ادامه فعالیت وجود دارد. لطفا بی انگیزه نباشید و نظر خود را درباره مسائلی که در سازمان جاری است اعلام کنید. 

مطلب مرتبط: آموزش کارمندان جدید در شرکت

کارمند عالی پیگیر است 

یکی از اصول کارمندی پیگیری کارها تا حصول نتیجه نهایی است. اصل پیگیری را می توان در دو جنبه مورد نظر قرار داد. جنبه اول پیگیری کار و حصول اطمینان از انجام درست و به موقع آن و کسب نتیجه از فعالیت و جنبه دوم، پیگیری سفارش ها و مسئولیت های محوله به افراد سازمانی، اینکه چگونه و با چه کمیت و کیفیتی کارها انجام شده است. پیگیری اول مربوط به انجام دهنده فعالیت و پیگیری در جنبه دوم سفارش دهنده اعم از مافوق یا مراجعه کننده را دربر می گیرد.

راهنمای خوبی برای سازمان باشید

کارمندان عالی وقتی با فرصت های خوبی مواجه می شوند، همانند رهبر در سازمان خود عمل می کنند و از آن فرصت برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده درست می کنند. شما باید به گونه ای رفتار کنید که انگار رهبر سازمان خود هستید.

بدانید به چه چیزی نیاز دارید

کارمند عادی نقش فعالی در پیشبرد اهداف سازمانی ندارد. او سعی می کند به دور از هیاهوهای سازمانی آهسته بیاید و آهسته برود، اما کارمند عالی نیازهای سازمان را شناسایی می کند و آن را با مدیران بالادستی اعلام می کند تا امکانی برای رسیدن به اهداف فراهم شود. 

در مواقع لزوم تشکر کنید

یکی از رفتارهای زیبا سپاسگزاری است. کارمند عالی کسی است که سپاسگزار است. او نسبت به مدیر و همکاران حق گزاری می کند. اگر کسی کاری برای او انجام داد بسیار تشکر می کند. این رفتار نشانه رضایتمندی است و باعث تخلیه درون از هر نوع ناپاکی ها می شود. تا می توانید در سازمان سپاسگزار همه چیز و همه کس باشید. 

همیشه پیشنهادهای مفید بدهید

کارمندان عالی همواره به فکر سازمان خود هستند. آنها همچنین متخصصان خوبی در سازمان هستند که حتی بیشتر از مدیرشان می دانند؛ پس آنها می توانند طبق اهداف سازمانی ایده ها و پیشنهادهایی درباره رشد و توسعه سازمان دهند. آنها به این درک رسیده اند که در چه زمان و مکانی باید پیشنهادها و نظرات خود را بیان کنند تا نتیجه عالی تر به دست آید.

شاد باشید و همواره به دنبال شادی بروید

یک کارمند شاد به اندازه 10 کارمند ناراحت و غمگین بازدهی دارد. حرف زدن و خندیدن در محیط کار سبب می شود آرام تر باشید و بهره وری خود را بالاتر ببرید. کارمندان عالی کسانی هستند که این محیط شاد و آرام بخش را با دیگران به اشتراک می گذارند و می کوشند تا با شادی زمینه های اثربخشی فعالیت خود و دیگر همکاران را افزایش دهند. 

همواره به دنبال لذت بردن باشید

کارمندی که از کار خود لذت می برد هم به رشد فردی خود کمک می کند و هم به توسعه سازمان. کارمندان خوب با همکاران خود ارتباط دوستانه ای برقرار می کنند و از این رابطه و محیط کارشان لذت می برند. آنها دوست دارند محیط کارشان سرگرم کننده و شاد باشد. برای آنها کار کردن نوعی لذت است. از این رو کمتر احساس خستگی می کنند.

کارمندان عالی

در مواقع لزوم از حق خود دفاع کنید

کارمند عالی کسی است که از ایده ها و طرح های پیشنهادی خود در سازمان به درستی دفاع می کند زیرا ایده های او حاصل ماه ها و سال ها همراهی با اهداف سازمانی است. برای آنها مهم است که بتوانند طرحی را به نام خود در جهت پیشبرد اهداف سازمانی ثبت کنند و نقش موثر در توسعه سازمان داشته باشند. 

تلاش کنید به ارزش سازمان بیفزایید

مدیران سازمان ها و شرکت ها از استخدام افرادی استقبال می کنند که به ارزش سازمان خود اضافه می کنند. شما می توانید کارمندی باشید که با طرح ها و ایده ها و پیشنهادها و کارکرد خود با اثربخشی بالا به ارزش سازمان می افزایید و زمینه های شکوفایی آن را فراهم می کنید. 

مطلب مرتبط: راه و رسم قدردانی از کارمندان

پایبند به اصول اخلاقی باشید

کارمند خوب به هنجارهای اجتماعی، قوانین و استراتژی های سازمان احترام می گذارد. او به جای اینکه بعد از انجام کاری به دنبال بخشش باشد، قبل از انجام آن کسب تکلیف می کند. مدیران از این رفتار کارمندان خوب حمایت می کنند. 

شما با رفتارهای خود می توانید الگوی مناسبی برای دیگران باشید و نشان دهید که احترام به هنجارها و ارزش های سازمانی می تواند موفقیت شما را دوچندان کند. 

مانند کارمند عالی خدمت کنید 

شما در هر پست و مقامی وظیفه خدمت رسانی دارید بنابراین سعی کنید به بهترین شکل ممکن به شرکت و افراد خدمت کنید تا چرخ سازمان به درستی بچرخد.

حافظ اطلاعات سازمان خود باشید 

حفظ اطلاعات سازمانی یکی از وظایف اخلاقی و رفتاری کارمندان عالی رتبه است. اگر هنوز با این مسئله به دقت توجه نکردید لطفا مسائل مربوط به سازمان خود را در جمع های غیرسازمانی مطرح نکنید. هیچ ضرورتی وجود ندارد تا دوستان یا اقوام شما از میزان فعالیت و نوع و عملکرد فعالیت شما باخبر باشد. حفاظت از اطلاعات به معنای احترام به مجموعه ای از قوانین و پیمان هاست که اجازه انتشار برخی اطلاعات را به شما نمی دهد. در طول دوران کاری و برحسب اعتماد، اطلاعاتی از سوی سازمان یا همکاران با شما در میان گذاشته می شود؛ مهم است که شما به این اعتماد خیانت نکنید. با این کار، اعتماد کسانی را که به شما اطمینان می کنند، جلب می کنید و می توانید در سازمان اثرگذار باشید.

امانتدار خوبی باشید

هر کارمندی امانتی از سازمان خود دارد که این امانت می تواند مادی یا غیرمادی باشد. وظیفه کارمند عالی این است که این امانت را در دست دیگران نگذارد او باید امانتدار خوبی برای سازمان باشد تا سازمان نیز به او اعتماد بیشتری کند. 

انضباط عالی داشته باشید

یکی از رازهای موفقیت اداری برای کارمندان انضباط است. در همه سازمان های پیشرفته دنیا از انضباط به عنوان یک رکن مهم یاد می کنند. انضباط کاری به معنای سازمان پذیری، آراستگی، نظم و ترتیب و اجتناب از بی نظمی در کار است. در حقیقت انجام هر کاری با توجه به اصول آن کار و انجام به موقع هر کار میسر و مطلوب است.

هیچ گاه چاپلوسی نکنید

کارمندی عالی نیاز به تملق و چاپلوسی ندارد. معمولا کسانی به دنبال تملقند که شخصیت فردی آنها شکل نگرفته و نمی توانند خود را به اثبات برسانند بنابراین سعی می کنند با تملق و چاپلوسی در سازمان جایی برای خود باز کنند. 
بدون تردید مدیران با رفتارهای شما آشنا هستند و شما نمی توانید با دروغ و کلک و ریاکاری چاپلوسی کنید و به مقام و موقعیت خوبی در سازمان برسید. 

لطفا مسئولیت پذیر باشید 

پذیرش مسئولیت باید توأم با قابلیت انجام مسئولیت باشد، بنابراین کسی که مسئولیتی را می پذیرد، در قبال انجام امور مربوطه مسئول است. در واقع کارمندی که مسئولیتی را می پذیرد، باید جوابگوی اعمال و رفتار خود باشد. عدم توانایی در برآوردن آنچه به عهده شخص گذاشته می شود، می تواند در کل نظام تأثیرگذار باشد.

کارمند عالی اخلاق و رفتار کاملا حرفه ای دارد

حرفه ای ها توسط رفتار، اهداف و قابلیت های شان متمایز می شوند؛ اخلاق حرفه ای نشانه کیفیت کار و خدمات است. سازمان ها می دانند که اعتبار حرفه ای، عاملی است که شکست را به موفقیت تبدیل می کند و در نتیجه علاقه مند به حفظ کارکنان حرفه ای خود هستند.

اخلاق حرفه ای یعنی اثرگذاری و موفقیت، یعنی برتر بودن. اینکه به عنوان کسی شناخته شوید که در هر شرایطی حرفه ای عمل می کند، درهای بسیاری را در محیط کار و در زندگی شخصی به روی تان باز می کند.

کارمند عالی اخلاق و رفتار کاملا حرفه ای

بهترین کارمند سازمان خود باشید 

بهترین کارمند سازمان خود باشید. این نخستین قانون برای برتری در هر کاری است، کیفیت است که شما و کاری را که ارائه می دهید برجسته می کند. کارمندانی که هر روز به فکر بهتر شدن هستند امکان های بیشتری برای خلق ارزش های سازمانی نیز فراهم می کنند. برتری به معنای ارائه کیفیتی فراتر از استانداردهای موجود است، چیزی که باید تبدیل به عادت شود تا اثر خوبی روی رؤسا و همکاران شما داشته باشد.

کارمند مؤدب و محترمی باشید

رعایت آداب حرفه ای نشان دهنده هوشمندی و درایت شما در سازمان است. با دیگران رفتاری دوستانه و از روی ادب داشته باشید و در عین حال نشان دهید که به آنها سخاوتمندانه توجه می کنید. این کار باعث می شود تعاملات اجتماعی در محیط کار به درستی پیش برود، از بروز تناقض جلوگیری و احترام دیگران جلب شود. احترام، حس مثبت اعتبار و تمایزی است که نسبت به یک شخص یا سازمان ایجاد می شود، امری که در طول زمان محقق می شود در حالی که اقدامی کوته فکرانه و از روی بی توجهی می تواند در دم آن را از بین ببرد. برای حفظ احترام و اعتباری که شکل گرفته است باید پیوسته محترمانه و مؤدبانه رفتار کنید. 

صادق، صریح و شفاف باشید

صداقت نمایش و جلوه ای از یک شخصیت اخلاق مدار است، این امر بر فضیلت ها و ویژگی های مثبتی دلالت دارد از جمله راستگویی، راستی در عمل، وفاداری، یکرنگی، صمیمیت و خلوص، صراحت در ارتباطات و به طور کلی رفتار کردن به گونه ای که دیگران از اقداماتی که انجام می شود آگاه باشند. این ویژگی برای کارفرمایان و همکاران اهمیت بسیاری دارد و می تواند موجب جلب اعتماد و افزایش ارزش شما در نظر آنها شود.

مطلب مرتبط: 6 اصل مراقبت از کارمندان

رفتار صادقانه یکی از فضیلت اخلاقی است که کارمند عادی را از کارمند عالی متمایز می کند. این رفتار صادقانه نشان دهنده ذات پاک و سالم کارمندی است که می خواهد با راستی و درستی بهترین راه را برای رسیدن به مقصد فراهم کند. 

کارمندی شایسته باشید 

شایستگی به معنای توانایی فرد برای انجام درست یک شغل و ترکیبی است از دانش، مهارت و رفتاری که موجب اعتلای عملکرد شود. شایستگی با افزایش تجربه بیشتر می شود و برای آن حد و مرزی جز میزان تمایل شما به یادگیری وجود ندارد. رشد شخصی به طور پیوسته و پایدار، پیش شرط ارائه حرفه ای خدمات است.

کارمند همیشه اخلاق مدار باشید

این به معنای عمل کردن مطابق با قواعد و قوانین خاصی است که مورد پذیرش سازمان است. رفتار کردن برمبنای قوانین بهترین روشی است که یک کارمند می تواند در پیش بگیرد. در مواقعی که آیین نامه ها کافی نیستند، به گونه ای رفتار کنید که وجدان تان آسوده باشد. ممکن است این کار در برخی سازمان ها حساسیت برانگیز باشد، اما سازمان های اخلاق مدار همیشه از تصمیم ها و اقدامات اخلاقی کارکنان خود حمایت می کنند.

کارمند شریفی باشید 

رفتار شرافتمندانه نشان دهنده «اصالت روح، جوانمردی و مخالفت با کم کاری» است که از ثبات و صحت شخصیت شما نشأت می گیرد. این به معنای تمامیت و کمال شخصیت است که در عمل و در نتایج، با برخی ارزش ها، باورها و اصول پایدار همراه است .کارمند شریف راهی آسان برای مدیر شدن دارد. 

توجه زیادی به زمان داشته باشید

کارمند عالی به هوشمندی می داند که باید در ظرف زمانی مشخصی که کار می کند بازدهی مناسبی داشته باشد. از این رو از تمام فرصت های زمانی موجود برای رسیدن به خواسته سازمانی استفاده می کند. کارمند عالی وقت خود را با گفت و گوهای غیرضروری و جلسات تکراری از بین نمی برد او حداکثر استفاده را از ظرفیت های زمانی می کند و نه تنها به وقت خود احترام می گذارد بلکه وقت دیگر کارکنان را نیز از بین نمی برد.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RzzPdmb0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه