دوشنبه, ۷ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Mon, 26 Feb(2) 2024 /
           
فرصت امروز

هیچ کس در بازار یک نفره نمی تواند تبدیل به قهرمانی تکرارنشدنی شود. در عوض این کار تیمی و همکاری میان کارمندان است که نتایج فوق العاده را رقم می زند. شاید فکر کنید عملکرد عالی جزئی از وظایف کارمندان است، اما در دنیای واقعی کمتر کسی این مدل استدلال ها را قبول دارد. کارمندان یک شرکت در ازای سعی و تلاش خستگی ناپذیر انتظار احترام و قدردانی از طرف مدیران را دارند. بنابراین اگر شما در پست های مدیریتی قرار دارید، باید نیم نگاهی به قدردانی از کارمندان تان داشته باشید. وگرنه خیلی زود همه اعضای شرکت دنبال کار جدید خواهند رفت. اینطوری شما می مانید و شرکتی که حتی یک کارمند هم ندارد!

خیلی از کارآفرینان خیال می کنند قدردانی از کارمندان فقط با یک تشکر ساده روی می دهد. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که جواب زحمات کارمندان فقط حرف های بی سر و ته نیست. در عوض شما باید نشان دهید بابت حضور آنها در شرکت خوشحال و کاملا راضی هستید. از این نظر شما مثل کارگردان تئاتری هستید که باید به تک تک بازیگران اطمینان دهد اهمیت کارشان را درک می کند. به علاوه، بعد از هر اجرا باید آنها را به شیوه های مختلف تشویق هم بکند. وگرنه اعضای تیم به مرور انگیزه شان را از دست خواهند داد. 

راه و رسم قدردانی از کارمندان در دنیای کسب و کار

از آنجایی که خیلی از کارآفرینان هیچ ایده ای درباره راه و رسم قدردانی از کارمندان ندارند، ما در این مقاله سراغ این موضوع رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید با راهکارهای مختلف از کارمندان تان قدردانی کنید، این مقاله دقیقا همین چیزی است که شما لازم دارید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز قدردانی از کارمندان را با هم مرور کنیم. 

مطلب مرتبط: راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

قدردانی از کارمندان: راهکارهایی که باید بلد باشید!

قدردانی از کارمندان

قدردانی از کارمندان فقط یک راه مشخص ندارد. این روزها هر کارآفرینی به سبک خودش از کارمندان قدردانی می‎ کند. نکته مهم این وسط انتقال احساس رضایت و تشکر مستقیم از کارمندان است. خب اگر کارمندان متوجه قدردانی شما نشوند، اصلا کارتان به چشم نخواهد آمد. امیدوارم مقدمه ما خیلی نگران تان نکرده باشد؛ چراکه در ادامه بعضی از بهترین ایده ها برای قدردانی حرفه ای از کارمندان را به اتفاق یکدیگر مرور خواهیم کرد. این شما و این هم راه و رسم قدردانی از کارمندان.

تشکر بابت موفقیت ها سر موقع

تشکر بابت موفقیت ها

اجازه دهید اولین تکنیک مان در این مقاله را با یک مثال خیال انگیز شروع کنیم. فرض کنید شما به عنوان مدیر یک شرکت کوچک پس از ماه ها تلاش در بازار یک تیم فروش مجرب استخدام کرده اید. این تیم به پشتوانه تجربه حیرت انگیزش نه تنها موقعیت شما در بازار را حسابی تکان داده، بلکه کار به جایی رسیده که از نظر فروش برای برندهای بزرگ هم شاخ و شانه می کشید. بی شک در این صورت شما باید برنامه دقیقی برای قدردانی از عوامل تیم فروش داشته باشد؛ چراکه همه موفقیت تان مدیون تلاش های شبانه روزی آنهاست. 

ایده ما در روزنامه فرصت امروز برای مثال بالا کاملا ساده و البته کاربردی است. کافی است شما بعد از هر موفقیتی بدون فوت وقت از دست اندرکاران آن پروژه قدردانی و تشکر کنید. این کار به شما کمک می کند روحیه کارمندان را در بالاترین سطح ممکن نگه داشته و مانع از افت کیفیت کارشان شوید. 

یادتان باشد حتی بهترین قدردانی های دنیا از کارمندان هم اگر سر موقع صورت نگیرد، ارزشش را از دست می دهد. بنابراین شما باید همیشه به موقع کارتان را جلو برده و منتظر دیگران نمانید. بی شک اندکی تمرین و تکرار در زمینه قدردانی از کارمندان بلافاصله بعد از موفقیت های چشمگیر کافی خواهد بود. اینطوری شما به طور خودکار و بدون اینکه لازم باشد کسی ضرورت قدردانی سریع از کارمندان را به شما گوشزد کند، از کارمندان بابت موفقیت شان تشکر خواهید کرد. 

نوشتن نامه قدردانی 

نوشتن نامه قدردانی

نامه نگاری فقط مخصوص سازمان های بزرگ با هزاران کارمند نیست. به علاوه، همیشه آدم ها با لحن خشک و بی روح اداری به یکدیگر نامه نمی زنند. کافی است سری به اکانت تان در شبکه های اجتماعی زده و چت های مربوط به دوستان تان را مرور کنید. آن وقت متوجه تفاوت لحن در موقعیت های گوناگون خواهید شد. اشتباه نکنید، ما اصلا از موضوع اصلی بحث منحرف نشده ایم، بلکه این مقدمه را برای نمایش اهمیت نامه نگاری بیان کردیم. ایده ما در این بخش استفاده از نامه های کوتاه و محبت آمیز برای قدردانی از کارمندان است. 

مطلب مرتبط: روش های ساده برای قدردانی از کارمندان

شاید پیش خودتان فکر کنید نامه ای کوتاه تاثیر زیادی بر روی ذهنیت کارمندان ندارد، اما ماجرا اصلا اینطوری نیست. شما لازم نیست یک کارمند باسابقه باشید تا دلگرمی ناشی از نامه مدیر بالادستی تان را درک کنید. این مدل نامه ها، هر چقدر هم کوتاه، به آدم احساس مهم بودن در ساختار شرکت را می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز برای قدردانی از کارمندان تان نیم نگاهی به نامه های دلگرم کننده داشته باشید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم نامه های دلگرم کننده باید ساختار مشخصی داشته باشند. در این نامه ها اصلا نباید از لحن اداری یا بی روح استفاده کرد. در عوض فرض کنید مشغول نوشتن نامه برای یکی از دوستان تان هستید. این طوری کارمندان با مطالعه نامه تان احساس بهتری خواهند داشت. به علاوه، هیچ وقت یک نامه را برای همه کارمندان ارسال نکنید. یادتان باشد شخصی سازی همیشه حرف اول و آخر را می زند. پس به جای اینکه دنبال ساده کردن کارتان با ارسال یک نامه برای همه باشید، کمی از وقت تان را به طراحی نامه برای تک تک کارمندان اختصاص دهید. البته لازم نیست حتما برای همه نامه بفرستید. چراکه این نامه ها فقط برای کارمندانی با عملکرد عالی خواهد بود.

برگزاری جشن های سنتی

برگزاری جشن های سنتی

هر فرهنگی یک عالمه جشن های سنتی دارد که مردمش را سرحال می آورد. جشن هایی برای شادی، همدردی با دیگران و حتی عزاداری در تمام فرهنگ ها به چشم می خورد. این وسط برندها می توانند از جشن های سنتی برای ایجاد احساس صمیمیت در میان کارمندان شان استفاده کنند. شما را نمی دانم، ولی من که عاشق کار در فضایی هستم که همیشه جشن های سنتی را به بهترین شکل ممکن برگزار کرده و روحیه کارمندان را عوض می کند. حالا اگر این وسط از فرصت مربوط به جشن ها برای قدردانی از کارمندان نمونه هم استفاده کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. 

یادتان باشد در دنیای کسب و کار جشن های مختلف فقط بهانه ای برای نزدیکی بیشتر میان اعضای شرکت است. پس مهم نیست چه جشنی در تقویم اول از همه قرار دارد، شما در هر صورت باید برنامه ای ویژه برای آن مناسب داشته باشید. این طوری هم کارمندان احساس بهتری بابت همکاری با شما دارند، هم اینکه به راحت ترین شکل ممکن از افراد نمونه قدردانی خواهید کرد. 

بعضی از کارآفرینان یا مدیران فکر می کنند اگر جلوی دیگران از کارمندان شان قدردانی کنند، بقیه احساس حسادت کرده و اوضاع شرکت در یک چشم به هم زدن خراب می شود. بی شک این موضوع اهمیت زیادی دارد و باید جواب کلیدی برای آن جفت و جور کنیم. فرض کنید در یک تیم فوتبال مثل رئال مادرید سرمربی بعد از هر تمرین به بازیکنانی که بهترین عملکرد را داشته اند، اجازه یک روز مرخصی اضافه بدهد. در این صورت احتمال اینکه سایر بازیکنان به بهترین های هر جلسه تمرینی حسودی کنند، خیلی کم خواهد بود؛ چراکه حتی بدترین بازیکن دنیا هم در این شرایط سعی می کند تمرین خوبی داشته باشد تا مرخصی اضافه از چنگش درنرود!

پرداخت مزایای اضافه

پرداخت مزایای اضافه

چه کسی گفته پول در بازار همه چیز نیست؟ خیلی وقت ها شما با اندکی دست به جیب شدن طوری در بازار خودنمایی خواهید کرد که نگو و نپرس. مثلا همین ماجرای قدردانی از کارمندان را در نظر بگیرید؛ خیلی از برندها دائما اصرار دارند بدون هزینه کار را جمع کنند. دست آخر هم بدون اینکه حتی یک نفر از کار مدیران راضی باشد یا خبری از قدردانی استاندارد شود، همه چیز به حال خودش رها می شود. همینقدر عجیب و باورنکردنی!

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به مدیران توصیه می کنیم گاهی اوقات از تکنیک مزایای اضافه برای قدردانی از کارمندان استفاده کنند. شما با چنین کاری به ساده ترین شکل ممکن اهمیت فعالیت کارمندان در شرکت را نشان داده و به آنها سیگنال مهمی مبنی بر شریک بودن در توسعه شرکت می دهید. خب تا وقتی می شود با چنین هزینه اندکی ذهنیت کارمندان را دگرگون کرد، چرا روی صرفه جویی بیشتر تاکید کنیم؟

احتمالا نگرانی درجه یک مدیران بابت اعطای مزایای مالی به کارمندان بحث تراز بودجه خواهد بود. باور کنید یا نه، همه برندها سرمایه چند هزار دلاری ندارند. به همین خاطر حساب و کتاب شان حتی با یک دلار نیز به هم می ریزد. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، لازم نیست مزایای کارمندان را قطع کنید. در عوض اندکی محاسبه یا به اصطلاح فنی حسابداری بهتر دوای دردتان خواهد بود. یادتان نرود کارمندان بخش مهمی از موفقیت شما در بازار هستند. پس به جای اینکه آنها را نادیده گرفته یا با کمترین مزایای مالی مشغول شان کنید، کمی احترام به آنها نشان دهید. به همین سادگی قدردانی اساسی از کارمندان کرده و دیگر خبری از ترک شرکت از طرف آنها نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: 6 اصل مراقبت از کارمندان

قدردانی با چاشنی تعطیلی بیشتر

قدردانی با چاشنی تعطیلی

این روزها به طور معمول کارمندان یک یا دو روز تعطیلی در هفته دارند؛ تازه اگر شرایط شرکت به هم نریزد و نیاز به اضافه کاری نباشد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در چنین شرایطی اندکی تعطیلی بیشتر حسابی دل آدم را آب می کند، مگر نه؟

توصیه ما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید برای قدردانی از کارمندان چند روز مرخصی همراه با حقوق را در نظر بگیرید. اینطوری کارمندان نه تنها شیفته برندتان می شوند، بلکه شما را به عنوان یک مدیر نیز ستایش خواهند کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز سیاست های جدید درباره قدردانی از کارمندان نمونه را اعلام کنید. اینطوری موج تازه ای از عملکرد بهینه کارمندان در شرکت شروع خواهد شد. 

یادتان باشد تعطیلات مورد نظر شما نباید به طور گروهی اعطا شود. هرچه باشد شرکت به همه کارمندانش نیاز دارد و اگر یکهو نیمی از اعضا به مرخصی بروند، همه کارها لنگ می ماند. پس طوری برنامه ریزی کنید که همیشه حداقل 75 درصد از کارمندان سرکار حاضر باشند. 

یک ناهار مفصل مهمان مدیر شرکت!

یک ناهار مفصل مهمان مدیر شرکت

چه کسی از یک ناهار کامل آن هم به صورت کاملا رایگان بدش می آید؟ شما را نمی دانم، ولی من که چنین کسی را سراغ ندارم. به همین خاطر توصیه همیشگی ما به مدیران قدردانی از کارمندان همراه با یک ناهار گروهی و کاملا رایگان است. قبول دارم یک وعده رایگان به تنهایی تشکر بجایی نیست، اما شما می توانید از آن برای شروع پروژه تشکر از کارمندان استفاده کنید. مثلا قبل از اینکه کارمندان نمونه را معرفی و مزایای بیشتر به آنها دهید، کل اعضای شرکت یا آن تیم را به ناهار دعوت کنید. اینطوری فرصتی برای گپ و گفت صمیمانه میان شما و کارمندان فراهم می شود. 

کارمندان در دنیای امروز دست کم هشت ساعت در دفتر شرکت حضور داشته و سخت کار می کنند. به همین خاطر صرف یک وعده غذایی در رستوران یا هر جایی به غیر از دفتر ایده هیجان انگیزی خواهد بود. شما می توانید با این تکنیک ساده طوری کارمندان را تحت تاثیر قرار دهید که نگو و نپرس. بعد هم یک سخنرانی حرفه ‎ای را چاشنی کارتان کنید تا دیگر جای حرف و حدیثی باقی نماند. 

نظرخواهی از کارمندان برای قدردانی

نظرخواهی از کارمندان برای قدردانی

آیا تا حالا به سرتان زده برای قدردانی از کارمندان یک راست سراغ خودشان بروید؟ این ایده یکی از شیوه های جذاب و فوق العاده اثرگذار برای قدردانی از کارمندان است. هرچه باشد هر کسی خودش بهتر از بقیه سلیقه اش را می شناسد. شما هم برای قدردانی از کارمندان می توانید بدون دردسر اضافه سراغ خودشان رفته و نظرشان را جویا شوید. قول می دهم اینطوری کلی ایده ناب و باورنکردنی برای قدردانی از کارمندان دست تان می آید. 

وقتی شما برای تشکر از کارمندان نظرشان را جویا می شوید، علاوه بر اینکه آنها از قبل هیجان زده خواهند شد، احساس مشارکت در بند بند فعالیت های شرکت را نیز خواهند داشت. در نتیجه با یک تیر دو نشان زده و کارمندان را بیشتر از هر زمان دیگری شیفته برندتان خواهید کرد. البته شما باید به نظر کارمندان احترام گذاشته و واقعا از آن برای قدردانی استفاده کنید. وگرنه با موج گسترده ای از اعتراضات کارمندان رو به رو شده و حسابی اعتبارتان زیر سوال می رود. 

مطلب مرتبط: حفظ سلامت روانی کارمندان

قرار دادن مشخصات کارمندان نمونه در سایت برند

قرار دادن مشخصات کارمندان نمونه در سایت برند

این روزها سایت برندها تبدیل به محلی سوت و کور شده که کمتر کسی به آن سر می زند. در بهترین سناریو احتمالا با تولید محتوا ترافیک مناسبی روانه سایت شود، در غیر این صورت حتی خودِ بازاریاب ها هم حوصله به روز رسانی سایت را نخواهند داشت. حالا اگر شما این وسط به طور منظم مشخصات کارمندان نمونه را در سایت تان درج کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اجازه دهید کمک تان کنیم، در این صورت نه تنها کارمندان مدام به سایت تان سر می زنند، بلکه مشتریان نیز برای پیگیری اوضاع شرکت دائما در سایت تان حضور خواهند داشت. فکر می کنم شما هم قبول دارید این تکنیک بدون هیچ توضیح اضافه ای حسابی کارساز خواهد بود، مگر نه؟

تبریک تولد را دست کم نگیرید!

تبریک تولد

آیا زمان دقیق تولد اعضای شرکت را به یاد دارید؟ بی شک کارآفرینان در میانه دغدغه های گوناگون وقتی برای حفظ تاریح تولد کارمندان شان ندارند. به همین خاطر شما باید در یک تقویم مجزا تاریخ تولد همه اعضا را علامت گذاری کنید. این کار نه فقط برای تبریک خشک و خالی، بلکه قدردانی از کارمندان در سالروز تولدشان است. بی شک این مدل تبریک تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی کارمندان داشته و روحیه شان را نیز حسابی عوض خواهد کرد. یادتان نرود خیلی از کارمندان منتظر کوچکترین اشاره ای از سوی شما هستند تا انگیزه بیشتری برای کار روزمره پیدا کنند. پس تا وقتی با یک تبریک تولد ساده چنین تاثیری روی دیگران می گذارید، اصلا آن را دست کم نگیرید. 

چه بسا خیلی از مدیران به فکر جشن تولدهای بزرگ برای کارمندان شان باشند. اگر از ما می شنوید، چنین ولخرجی هایی اصلا لازم نیست. همین که شما توجه و علاقه تان به نکات شخصی کارمندان را نشان دهید، کافی خواهد بود. البته اینجا یک نکته بی نهایت مهم وجود دارد. شما قرار نیست برای همه اعضای شرکت به یک سبک تولد بگیرید. کمی تنوع و خلاقیت هیچ وقت بد نیست. پس هر بار به شیوه خاص خودتان جشن تولدی مختصر و مفید برپا کرده و ضمن آن از کارمندان تقدیر کنید. اینطوری برای مدت ها در یاد و خاطره کارمندان باقی مانده و دیگر هیچ کس فراموش تان نخواهد کرد. 

فراهم سازی امکانات تحصیلی

فراهم سازی امکانات تحصیلی

فراهم سازی امکانات تحصیلی نقش مهمی در بهبود وضعیت کارمندان دارد. چه بسا اعضای شرکت شما در صورت داشتن فرصت ادامه تحصیل تبدیل به نیروهای بی نهایت متخصص شوند. ماجرا اینجا مثل وضعیت بازیکنان آماتور والیبالی است که از بد روزگار هیچ وقت فرصت شرکت در کلاس های حرفه ای را نداشته اند. با این حال مربی جدید کلاس آنها را تشویق به شرکت در دوره های بین المللی و معتبر می کند. بی شک اگر این خوش شانسی به موقع در خانه بازیکنان آماتور را بزند، چند صباح دیگر سوپراستارهای حرفه ای از دل آنها بیرون می آیند. 

یادتان باشد ادامه تحصیل فقط مربوط به شرکت در کلاس های دانشگاهی نیست. این روزها کلی موسسه مختلف دوره های آموزشی با مدرک های معتبر عرضه می کنند. پس اصلا لازم نیست روی کلاس های دانشگاهی تاکید داشته باشید. در عوض هر فرصتی برای یادگیری و بهبود کیفیت کاری کارمندان ایده خوبی برای قدردانی از آنها خواهد بود. 

مطلب مرتبط: 9 جمله ای که باعث افزایش رضایت شغلی کارمندان خواهد شد

از آنجایی که خیلی از کارمندان برای پرداخت هزینه شرکت در کلاس های آموزشی مشکل دارند، شما به عنوان یک مدیر ایده آل می توانید هزینه شرکت در کلاس های آموزشی برای کارمندان نمونه را تقبل کنید. این کار نه تنها انگیزه خوبی در بین تمام کارمندان ایجاد می کند، بلکه قدرشناسی تان نسبت به عملکرد خوب کارمندان را نیز نشان خواهد داد. کافی است هر ماه مبلغی از درآمدتان را برای این پروژه اختصاص داده و به چشم نوعی سرمایه گذاری بلندمدت نگاهش کنید. هرچه باشد نیروی کار هرچه دانش بیشتری داشته باشد، بیشتر به کار شما می آید.

فراموشی اشتباهات کوچک

فراموشی اشتباهات کوچک

گاهی اوقات یک تیم کاری همه شرایط را مثل ساعت دقیق پیش بینی کرده و کیفیت کاری خوبی نیز از خودش نشان می دهد. با این حال مدیران به وقت ارزیابی نتیجه کار حتی از خیر کوچکترین اشتباهات نیز نمی گذرند. یادتان باشد اغلب کارمندان تحت فشار بالا مشغول فعالیت بوده و گاهی برخی نکات جزئی از زیر دست شان در می رود. اگر شما در چنین شرایطی مدام اشتباهات کوچک را سر آنها خراب کرده و به یادشان می آورید کارشان کلی ایراد دارد، دیر یا زود تبدیل به مدیری وحشتناک خواهید شد. آن وقت دیگر حتی یک نفر هم حرف تان را جدی نگرفته و نمی توانید در بازار قدم از قدم بردارید. 

مدیران باتجربه خیلی خوب می دانند چه اشتباهاتی ارزش یادآوری به تیم های کاری را دارد. بنابراین اگر شما در ابتدای مسیر هستید، می توانید با کمی گذشت موقعیت تان به عنوان یک مدیر را تقویت کنید. به علاوه، این فرمول به طور غیرمستقیم نوعی قدردانی از کارمندان را نیز به همراه دارد؛ چراکه خودِ کارمندان خیلی خوب از مشکلات کارشان خبر دارند. بنابراین چشم پوشی شما از مشکلات مورد نظر خیلی از حرف های الکی و بدون پشتوانه به اصطلاح تشکر تاثیرگذارتر خواهد بود. 

طراحی روزی مشخص برای قدردانی از کارمندان

طراحی روزی مشخص برای قدردانی از کارمندان

توجه صرف به کارمندان برجسته و آنهایی که عملکرد عالی دارند، نباید موجب بی توجهی مداوم نسبت به دیگران شود. هرچه باشد تمام اعضای شرکت مشغول سعی و تلاش هستند. شاید به هزار و یک دلیل بعضی از اعضای شرکت در طول ماه های اخیر روزهای خوبی را سپری نکرده اند. در این صورت شما نباید خیلی زود تسلیم شده و صرفا روی کارمندان برتر تمرکز کنید. ما در روزنامه فرصت امروز قدردانی دسته جمعی از کارمندان را نیز در کنار سایر تکنیک ها امری ضروری می دانیم. اینطوری همه اعضای شرکت احساس مهم بودن خواهند داشت. 

الگوبرداری از برندهای بزرگ همیشه ایده خوبی برای کسب و کارها محسوب می شود. این وسط بعضی از برندها به طور مداوم در زمینه قدردانی از کارمندان همه را غافلگیر می کنند. اگر نگاهی به برنامه کاری برندهای بزرگ داشته باشید، خیلی زود متوجه اهمیت قدردانی گروهی در تاریخی مشخص می شوید. به زبان خودمانی، شما باید یک روز در سال را برای قدردانی گروهی از هم اعضای شرکت تعیین کنید. این روز به مرور زمان بدل به مناسبتی اختصاصی برای برندتان خواهد شد. پس در عین حال که تمرکزتان روی قدردانی از کارمندان برتر شرکت است، نیم نگاهی هم به عملکرد کارمندان به طور کلی داشته باشید. این امر نه تنها اطلاعات شما از کارمندان را افزایش می دهد، بلکه فرصت خوبی به شما برای قدردانی از آنها و تبدیل شدن به یک رهبر تجاری می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ورق را به نفع برندتان برگردانید. یادتان باشد قدردانی هم مثل هر کار دیگری اگر بیش از اندازه دنبال شود، اثرش را از دست می دهد. بنابراین با تاکید زیادی روی قدردانی از کارمندان آن را تبدیل به معجونی بی مزه نکنید.

مطلب مرتبط: خلاقانه ترین اقدامات جهت افزایش رضایت شغلی کارمندان

منابع:

https://www.indeed.com

https://wheniwork.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kGZjbbWJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکحمل بار هواییخرید فالوورخرید بلیط هواپیماماشین ظرفشویی بوشخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور امارات
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه