پنجشنبه, ۲۷ مرداد(۵) ۱۴۰۱ / Thu, 18 Aug(8) 2022 /
           
فرصت امروز

یکی از فاجعه بارترین آمارها در رابطه با وضعیت کارمندان این است که به ازای هر پنج نفر، یک نفر درگیر مشکلات روحی می باشد. این نکته را فراموش نکنید که تداوم یک وضعیت روحی منفی، باعث خواهد شد که در نهایت شاهد بحران های جدی باشیم. تمامی این موارد نشان  از آن است که شما در حال از دست دادن مهمترین سرمایه کسب و کار خود (نیروی کاری) هستید. این موضوع اگرچه ترسناک است، با این حال می‎توان با اقدامات متنوع، از وقوع چنین اتفاقی برای شرکت خود جلوگیری کرد. در این رابطه بسیاری از مدیران تلاش می کنند تا برای این شرایط اقداماتی را انجام دهند. با این حال توجه کردن به اقدامات کم تاثیر و حتی اشتباه، نتایج بسیار بدی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر در ادامه پنج مورد که در عین سادگی کاملا تاثیرگذار هستند را بررسی خواهیم کرد. 

حفظ سلامت روانی کارمندان با 5 اقدام ساده 

1-ارتقای آگاهی در زمینه سلامت روان 

به هر میزان که اطلاعات افراد در زمینه حفظ سلامت روان بیشتر باشد، احتمال درگیر شدن با شرایط نامناسب نیز کمتر خواهد شد. این امر درست به مانند اطلاع رسانی شیوه های درگیر نشدن با یک بیماری می باشد که به یک اقدام رایج در سراسر جهان تبدیل شده است. در این زمینه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فعالیت در این زمینه بسیار ساده بوده و می توانید با اشتراک گذاری مقالات و سخنرانی های مختلف، کار را شروع کنید. با این حال بهتر است که خود را به این موارد محدود نکنید. درواقع شما می توانید با اقداماتی نظیر کمک گرفتن از روان شناس ها، اطمینان بالاتری را پیدا کنید. درواقع یک روان شناس می تواند وضعیت حال حاضر شرکت را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل، اقدامات درمانی مورد نیار را نیز ارائه دهد. درواقع بسیار مهم است که بدانید وضعیت روانی حال حاضر تیم شرکت چگونه است. 

مطلب مرتبط: چرا امنیت روانی در محل کار مهم است؟

2-توجه به فعالیت های کاهش دهنده استرس

درواقع برخی از اقدامات وجود دارد که باعث می شود تا میزان استرس در افراد با کاهشی چشمگیر همراه شود. درواقع مهمترین تهدید در زمینه سلامت روانی کارمندان، استرس است که باید بیشترین توجه را به آن داشته باشید. در این رابطه اگرچه نمی توان محیط شرکت را به فضایی بدون استرس تبدیل کرد، با این حال با اقداماتی می‎توان شرایط را مهیا نمود که استرس برای زمانی طولانی در افراد باقی نماند. از جمله این موارد مدیتیشن روزانه، استراحت مداوم، گوش دادن به موسیقی و... است. در این رابطه با یک جست وجوی ساده می توانید به فهرست کامل این اقدامات دسترسی داشته باشید. براساس جدیدترین آمارها، دورکاری در زمینه کاهش استرس، امری بسیار مهم بوده و آن را نیز می توانید به عنوان یک راهکار مناسب در نظر بگیرید. 

3-توجه به رفاه کارمندان

این امر که کارمندان خود را در شرایطی قرار دهید تا رفاه آنها تامین باشد، باعث خواهد شد تا دغدغه های ذهنی آنها کاهش پیدا کند و به افرادی ساده تر تبدیل شوند. درواقع یکی از اشتباهات رایج مدیران این است که سود اصلی را تنها برای خودشان می خواهند و این امر باعث می شود تا کارمندان، در وضعیت مناسبی نباشند. این امر در حالی است که مدیران حرفه ای، تلاش می کنند که رفاه خوبی را برای کارمندان خود ایجاد کنند. در این زمینه فراموش نکنید که این اقدام تنها به معنای افزایش درآمدها نیست. درواقع عدم وجود ابزارهای مناسب و به روز در شرکت نیز از مصادیق آن محسوب می شود. این امر در نهایت باعث خواهد شد تا افراد نسبت به کار خود احساس خوبی را داشته باشند و خود را فردی مهم در شرکت تلقی نمایند. 

4-تبدیل شدن به یک الگو

نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که شما باید به عنوان یک الگو شناخته شوید. درواقع وجود یک مدیری که خود استرس بالایی را دارد و از کنترل احساسات خود عاجز است باعث خواهد شد تا تمامی تلاش های شما با نتیجه لازم همراه نباشد. در این زمینه شما می توانید از مدیران دیگر نیز الگوبرداری کنید. درواقع رفتار و صحبت‎های یک مدیر، باید باعث اطمینان خاطر و افزایش آرامش کارمندان خود شود. درواقع شما باید به صورت مداوم وضعیت کارمندان خود را رصد نمایید و در صورت بروز مشکل برای آنها، در تلاش برای پیدا کردن راه حل و کمک کردن باشید. به همین خاطر است که همواره این موضوع در علم مدیریت مورد تاکید قرار می گیرد که پشت میزنشینی، الگوی رفتاری مناسبی برای یک مدیر محسوب نمی شود. 

مطلب مرتبط: حفظ سلامت روحی در عرصه کسب و کار

5-تداوم اقدامات

در آخر لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که اقدامات شما مقطعی نبوده و لازم است تا آنها را به صورت مداوم، مورد توجه قرار دهید. در این رابطه نتایج هر اقدام را بررسی کنید تا در صورت عدم نتیجه، بتوانید مشکل را پیدا کرده و برای رفع آن تلاش کنید. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که حوزه های کاری با یکدیگر متفاوت است. درواقع استرس کاری در یک حوزه ممکن است به مراتب بیشتر از موارد دیگر باشد. به همین خاطر ممکن است شما به رعایت موارد بیشتری نیاز داشته باشید. 

منبع : entrepreneur
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mgG0pcRN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه