سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
آشنایی با مهمترین بخش مدیریت امور داخلی شرکت

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

1 سال پیش ( 1401/8/3 )

کارمندانی که مدت هاست کنار شما درگیر توسعه کسب و کار هستند، معمولا انتظارات زیادی ندارند. آنها معمولا با تمام توان شان کار کرده و گاهی اوقات ایده های کاربردی هم تحویل تان می دهند. اگر کارآفرین سختگیری باشید، شاید این توصیه ها را نوعی دخالت در کار خودتان قلمداد کنید. انگار که کارمندان منتظر فرصتی برای کله پا کردن شما و تبدیل شدن به مدیر جدید شرکت هستند. بی شک این نگاه تیره و تار زندگی هر مدیری را تبدیل به جهنم خواهد کرد. به همین خاطر ما همیشه از مثال بازیگران تئاتر استفاده می کنیم. همان طور که بازیگران تئاتر در طول تمرین نکاتی برای بهتر شدن نمایش تحویل کارگردان می دهند، کارمندان هم از سر دلسوزی نقطه نظرات شان را به شما منتقل می کنند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید اینجا هیچ خبری از چشم و همچشمی نیست. به علاوه، کارمندانی که اینقدر به فکر کسب و کارتان هستند، لایق برخوردی بهتر از نگاه های شکاکانه خواهند بود؛ مثلا یک قدردانی درست و حسابی!

تا همین یکی دو دهه قبل پرداخت به موقع حقوق کارمندان هر مدیری را تبدیل به قهرمانی افسانه ای می کرد. انگار که همه ماموریت کارآفرینان در پرداخت به موقع حقوق خلاصه می شد. از آن زمان تا حالا مدیریت داخلی شرکت ها هم مثل همه بخش های زندگی عوض شده است. باور کنید یا نه، این روزها صرفا پرداخت به موقع حقوق شما را به جایی نخواهد رساند. در عوض باید فکری به حال قدردانی از کارمندان تان کنید؛ چراکه حتی بزرگترین برندهای دنیا هم بدون ایده های کارمندان شان یک روز هم دوام نمی آورند. به علاوه، رقبای شما هم دست روی دست نمی گذارند، بلکه یک لحظه غفلت در قدردانی از کارمندان مثل چراغ سبزی برای آنها خواهد بود. اینطوری خیلی زود بهترین کارمندان تان را در لباس فرم برندهای رقیب خواهید دید. 

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارمندان مثل ورزشکاران حرفه ای هستند که هرچند وقت یکبار به تشویق مربی شان نیاز دارند. اینطوری درست وقتی همه نگاه ها حاکی از پذیرش شکست است، شما مثل یک قهرمان افسانه ای ورق را به نفع برندتان برمی گردانید. البته ماجرا همیشه مثل فیلم های سینمایی پایان خوشی ندارد. اولین چالشی که جلوی پای تان قرار می گیرد، پیدا کردن راه و چاه قدردانی از کارمندان است. خب همینطور بدون مقدمه که نمی شود از کسی تعریف کرد. چه بسا بقیه کارمندان از تعریف و تمجیدهای شما ناراحت شوند. آن وقت دیگر هیچ جوره نمی شود مشکل را حل و فصل کرد. ما در این مقاله قصد داریم بعضی از بهترین تکنیک ها برای قدردانی از کارمندان را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم مدت هاست دوست دارید روحیه کارمندان تان را تقویت کنید، دیگر انتظار به پایان رسیده است. با ما همراه باشید تا فوت و فن این کار را یاد بگیرید. 

مطلب مرتبط: روش های ساده برای قدردانی از کارمندان

اشاره به عملکرد عالی کارمندان

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

کلاس موسیقی را در نظر بگیرید که در آن همه هنرجوها مشتاقانه منتظر یادگیری گیتار هستند. در این بین شاید مربی قصه ما برای روحیه بخشی به هنرجوها قول دهد آخر ترم بهترین ها را در یک کنسرت عمومی شرکت دهد. بی شک این وعده آنقدرها جذاب هست که دست کم چند نفری در کلاس سخت شروع به تمرین کنند. حالا اگر در طول ترم این مربی هیچ اشاره ای به عملکرد خوب هنرجوها نکند، چه اتفاقی می افتد؟ شاید فکر کنید بعضی ها با سرسختی تمام به کارشان ادامه دهند، اما راستش را بخواهید همه این مقاومت ها آخر سر خواهد شکست. هرچه باشد آدم همیشه لازم دارد کسی متوجه عملکرد خوبش شود!

توصیه ما در این بخش بی نهایت ساده و کاربردی است. شما باید هرچند وقت یکبار به عملکرد عالی کارمندان اشاره کنید. بی شک در یک سازمان همه اعضا عملکرد عالی ندارند. پس فقط روی آنهایی که یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستند، تمرکز کنید. اینطوری خیلی زود جای تان را در دل کارمندان حرفه ای باز کرده و دیگر خبری از ریزش استعدادهای برترتان نخواهد بود. 

خیلی وقت ها کارآفرینان یکبار برای همیشه از کارمندان درجه یک تعریف می کنند. قبول دارم این کار در جای خودش جذاب است، اما به مرور زمان انگیزه کارمندان مورد بحث کمتر و کمتر می شود. راه حل جایگزین ما در این میان نام بردن از این افراد در بحث های مختلف است. البته نباید این کار را به عنوان نوعی سرکوفت برای بقیه دنبال کنید. وگرنه همه اعضای شرکت با کارمندان درجه یک دشمن خواهند شد. در عوض وقتی آنها در جمع حضور دارند، اشاره ای کوتاه به عملکرد عالی شان کرده و یک تشکر ساده هم از آنها بکنید. این تکنیک شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما طوری در یاد کارمندان باقی می ماند که نگو و نپرس.

نوشتن نامه تشکر

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

اگرچه ما در عصر ارتباطات و سلطه اینترنت زندگی می کنیم، اما هنوز هم اداره پست کارش را با قدرت ادامه می دهد. به زبان خودمانی، شما همین امروز هم می توانید مثل دهه های دور برای دوستان تان نامه های نوستالژیک پست کنید. شاید فکر کنید در دنیایی که ایمیل ها در کسری از ثانیه به دست مخاطب می رسد، استفاده از نامه نوعی دیوانگی باشد. خب در این صورت تا حدودی حق با شماست، اما نه وقتی پای قدردانی از مشتریان وسط باشد.

شما لازم نیست یک مدیر با سابقه باشید تا تعریف و تمجید از یک کارمند در بین دیگران را دردسرساز قلمداد کنید. شما هر چقدر هم که لحن خوبی داشته باشید، شاید بقیه از توجه فراوان تان به یک نفر ناراحت شوند. در این صورت بهترین راه حل استفاده از نامه های کوتاه و دوستانه است. اشتباه نکنید، منظور ما یکی دیگر از نامه های اداری و خشک امروزی نیست. در عوض شما باید نامه تان را کاملا صمیمانه بنویسید. اصلا فکر کنید دارید برای یکی از دوستان قدیمی تان نامه می فرستید. آن وقت متوجه تفاوت لحن تان خواهید شد. 

مطلب مرتبط: 6 اصل مراقبت از کارمندان

یادتان باشد شما در نامه قدردانی تان اصلا نباید از کلیشه های معمولی استفاده کنید؛ چراکه کلیشه ها نه تنها تاثیری روی مخاطب ندارد، بلکه کارمندان فکر می کنند نامه را از سر اجبار یا از زیر کار در رفتن نوشته اید. پس حسابی روی نگارش نامه وقت گذاشته تا کارمند سختکوش تان را خوشحال کنید؛ به همین سادگی.

قدردانی دسته جمعی از تیم ها

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

همیشه یک کارمند به تنهایی بهترین عملکرد دنیا را ندارد. از آنجایی که کارآفرینی هم مثل فوتبال یک فعالیت گروهی است، فقط وقتی شرکت ها دست شان به جام قهرمانی می رسد که تک تک اعضا بهترین فرم شان را نشان دهند. بی شک در چنین سناریویی دیگر جایی برای قدردانی از یک یا چند کارمند محدود باقی نخواهد ماند. در عوض شما باید از همه اعضای تیم صمیمانه تشکر کنید. هرچه باشد همه آنها نقش شان را بی نقص ایفا کرده اند تا دست شما به کاپ قهرمانی برسد. 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه موفقیت های تیمی را به کارهای دیگر ترجیح می دهیم. اینطوری شما به جای یک کارمند عالی، تیمی فوق العاده دارید که هر کاری از دستش برمی آید. شاید فکر کنید قدردانی از همه اعضای شرکت مثل عبور از هفت خان رستم سخت باشد. در این صورت باید بگوییم کاملا در اشتباهید؛ چراکه در قدردانی های دسته جمعی دیگر خبری از حسادت کارمندان به یکدیگر نیست. کافی است یک روز برای ناهار همه را دور هم جمع کرده و به عنوان مدیر شرکت بابت زحمات شان در طول چند ماه اخیر صمیمانه قدردانی کنید. 

اگر کارآفرین باهوشی باشید، احتمالا دل تان به یک قدردانی خشک و خالی از تیم شرکت رضایت نمی دهد. در این صورت اضافه کردن یک هدیه کوچک به ماجرا راه دوری نخواهد رفت. یادتان باشد شما قرار نیست بزرگترین هدیه دنیا را به کارمندان تان بدهید، اما آنها حق دارند در ازای موفقیت بزرگی که برندتان کسب کرده سهمی هرچند کوچک داشته باشند. پس در کنار سناریو قدردانی تان جایی برای هدیه های ماندگار هم باز کنید. قول می دهم با چنین کاری تا سال ها در ذهن کارمندان جا خوش خواهید کرد. 

ایجاد سنت تشکر از کارمندان

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

موفقیت و کسب سودهای چند میلیون دلاری اتفاقی نیست که هر روز برای کسب و کارها روی دهد. البته مگر اینکه شما عضو شرکتی مثل اپل یا نایک باشید. در آن صورت احتمالا هر روز یک موفقیت تازه سر و کله اش پیدا خواهد شد. شما را نمی دانم، ولی برای من که تشکرهای خشک و خالی روزمره در چنین شرکت های بزرگی اصلا جذاب به نظر نمی رسد؛ چراکه عادت به عملکرد عالی کارمندان اصلا دلیل خوبی برای تشکرهای کلیشه ای نیست. در عوض چنین برندهایی معمولا سنت های قدیمی برای ذوق زده کردن کارمندان شان دارند. ماجرا جالب شد، نه؟

شرکت های بزرگ معمولا آخر هفته ها جشن های کوچکی برای قدردانی از کارمندان شان دارند. اگر بخواهیم از یک مثال دم دستی استفاده کنیم، باید این کار را با جشن های خودمانی داخل رختکن تیم های ورزشی بزرگ بعد از هر پیروزی مقایسه کنیم. بی شک این جشن ها نه هزینه زیادی روی دست برند می گذارد، نه خیلی دست و پاگیر خواهد بود. با این حال مقدمه ای عالی برای عوض کردن روحیه کارمندان محسوب می شود. شما در این الگو می توانید کارتان را بی عیب و نقص جلو برده و روحیه کارمندان را هم همیشه در بالاترین سطح نگه دارید. 

بی شک کسب و کارهای کوچک نیاز به جشن های هفتگی ندارند. در عوض می توانید دورهمی‎های ماهانه اعضای شرکت را با چنین جشن هایی ترکیب کرده و به طور تلویحی از آنها بابت زحمات شان قدردانی کنید. البته حواس تان باشد بی خودی کارت های تشکرتان را خرج نکنید؛ چراکه در صورت قدردانی بی دلیلی از کارمندان چه بسا آنها را بد عادت کرده و کیفیت کاری شان پایین هم بیاید. 

مطلب مرتبط: حفظ سلامت روانی کارمندان با 5 اقدام ساده

بی خیال اشتباهات کوچک شوید

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

اگر قرار بود در شرکت ها به جای آدم های معمولی از ربات های تمام هوشمند استفاده شود، احتمالا دیگر خبری از اشتباهات مختلف نبود. شاید ربات ها هم گاهی اوقات هنگ کنند، اما دست کم اشتباهات بزرگ دیگر جایی در عرصه کسب و کار پیدا نمی کرد. شاید این ایده خیلی جذاب به نظر برسد، اما اگر بخواهیم با عینک واقع گرایی به ماجرا نگاه کنیم، ماجرا بیشتر شبیه سناریو فیلم های علمی- تخیلی خواهد بود. 

این روزها حتی مدیران حرفه ای هم گاهی اوقات دچار اشتباهات بچه گانه می شوند. با این حساب انتظار عملکرد بی عیب از کارمندان خیلی غیرمنطقی خواهد بود. در عوض شما باید همیشه حساب و کتاب های واقعی داشته باشید. وقتی کارمندان اشتباهات کوچک انجام می دهند، لازم نیست همیشه آنها را توبیخ کنید. هیچ کس از قصد اشتباهی را انجام نمی دهد. پس به جای اینکه کارمندان تان را سر هیچ و پوچ انگشت نما کنید، خیلی دوستانه از کنار اشتباه مورد نظر گذشته یا حداکثر در دیدارهای خصوصی راه حلی برای مشکل مورد بحث ارائه کنید. شاید این کار دقیقا قدردانی یا تشکر از کارمندان نباشد، اما ارزش شان در ساختار شرکت را نشان می دهد. 

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند همین که فورا اشتباهات کارمندان را در بوق و کرنا کنند، دیگر یک مدیر همه فن حریف خواهند بود. شما را نمی دانم، ولی من که مطمئنم چنین دست فرمانی کل اعتبار یک برند را به باد خواهد داد. یادتان باشد شما همیشه لازم نیست به کارمندان ثابت کنید کوچک ترین حرکات شان را زیر نظر دارید. در عوض کمی آزادی عمل و اعتماد به آنها راه دوری نمی رود. اینطوری هم دل آنها را به دست می آورید، هم به طور کاملا غیرمستقیم از آنها تقدیر و تشکر کرده اید. 

هدیه ای از جنس تعطیلات 

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

چه کسی در دنیا از تعطیلات وسط هفته بدش می آید؟ بی شک هر جوابی به جز «هیچ کس» حسابی شک برانگیز خواهد بود. هرچه باشد کارهای روزمره آنقدر پرفشار هست که حتی یک ساعت تعطیلی زودتر هم حسابی آدم را خوشحال کند؛ چه برسد به چند روز تعطیلی درست و حسابی!

ایده ما در این بخش مثل روز روشن است. اگر دوست دارید یک قدردانی اساسی از کارمندان کرده و حال و هوای شان را عوض کنید، باید بدون معطلی تعطیلات وسط هفته به آنها پیشنهاد کنید. اینطوری همه با کیفیت 4K نتیجه سعی و تلاش بی وقفه در شرکت را خواهند دید. یادتان باشد همیشه قبل از اینکه کسی را به تعطیلات بفرستید، دلیل آن را برای همه روشن کنید. اینطوری دیگر خبری از شک و تردید بقیه کارمندان نخواهد بود و همه برای کار بهتر انگیزه پیدا می کنند. 

مطلب مرتبط: راهنمای درخواست ساعت کار انعطاف پذیر برای کارمندان

تیم شرکت را ناهار مهمان کنید!

راهنمای قدردانی از کارمندان شرکت

قدردانی از کارمندان لازم نیست همیشه هزینه گزافی روی دست تان بگذارد. گاهی اوقات ایده های ساده ای مثل دعوت هم به یک رستوران برای صرف وعده غذایی یا دور هم جمع شدن در دفتر شرکت با چاشنی کلی تنقلات کافی خواهد بود. البته یادتان باشد این شما هستید که باید بقیه را مهمان کنید. هرچه باشد قدردانی از کارمندان وظیفه شماست و اگر قرار باشد هر کسی خودش دست به جیب شود دیگر خبری از قدردانی نخواهد بود. 

اگر نظر ما را بخواهید، در جمع های دوستانه که همه مشغول صرف ناهار هستند، فرصت بی نهایت خوبی برای بحث های خودمانی پیش می آید. شما اینطوری می توانید در یک چشم به هم زدن حرف هایی که معمولا کارمندان در روزهای عادی به شما نمی زنند را کشف کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین الان دست به کار شده و با یک تیر دو نشان بزنید!

منابع: 

https://www.indeed.com

https://www.businessnewsdaily.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nH0yz2Kj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه