سه شنبه, 15 بهمن 1398 - 10:23

همواره در رابطه با شبکه های اجتماعی گفته می شود که چه اقداماتی را باید انجام داد، با این حال آیا تا به حال به اقداماتی که ابدا نباید انجام دهید هم فکر کرده اید؟ جالب است بدانید که براساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد حتی از بیان چند مورد نیز ناتوان بوده اند. به همین خاطر ضعف اطلاعاتی در این زمینه به شدت حس می شود. در همین راستا به بررسی 15 اقدامی که نباید در زمینه مدیریت یک صفحه تجاری انجام دهید، خواهیم پرداخت.

1-عجله زیاد در پست گذاشتن

مدیریت یک صفحه تجاری

بسیاری از موارد در شبکه های اجتماعی به یک باره محبوب می شوند، با این حال این امر به معنای درست بودن تمامی آنها نبوده و نباید تصور کنید که در صورت عدم استفاده از آنها فرصتی ایده آل را از دست خواهید داد. درواقع از یک صفحه تجاری انتظار انجام چنین اقدامی نیز وجود ندارد. یک مثال بارز از مضر بودن اقدامات عجولانه برند Wendy’s است که در صفحه خود پس از محبوبیت تصویری از یک قورباغه، اقدام به انتشار آن در صفحه خود کرد، با این حال داستان پشت آن یک اقدام نژادپرستانه بوده است که همین امر ضربه ای سنگین را به این برند که جزو برترین رستوران های زنجیره ای جهان محسوب می شود، وارد ساخت. به همین خاطر برای پیشگیری از دچار شدن به چنین شرایطی، ضروری است تا تحقیقات لازم قبل از ارسال محتواهای خود را داشته باشید.

مطلب مرتبط: 8 مهارت مورد نیاز مدیران شبکه های اجتماعی

2-شوخی های بی معنا و توهین آمیز

اگرچه شوخ طبع بودن یک ویژگی بسیار مهم برای افزایش صمیمیت با کاربران محسوب می شود، با این حال مرز میان موفقیت و شکست در این زمینه بسیار باریک بوده و هر اقدام نسنجیده می تواند با یک فاجعه همراه باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا اطمینان حاصل کنید که شوخی شما در کنار جذابیت، فارغ از توهین نیز باشد. با یک جست وجوی ساده شاهد موارد متعددی در این زمینه خواهید بود.

3-عدم درک درست تفاوت های میان صفحه تجاری و شخصی

بسیاری از اقدامات را می توانید در صفحه شخصی خود انجام دهید، با این حال شما در یک صفحه تجاری با محدودیت هایی شدید مواجه خواهید بود. برای مثال شما حق اظهار نظرهای سیاسی را نخواهید داشت. به همین خاطر توصیه می شود تا هیچ گاه مطالبی که در صفحه شخصی خود منتشر می کنید را مناسب صفحه تجاری شرکت ندانید. برای درک بهتر این موضوع، بررسی مطالب چند صفحه می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد.

4-واکنش های احساسی

مدیریت یک صفحه تجاری

مخاطب ممکن است هر نظری را برای شما ارسال کند، با این حال شما حق پاسخ دادن احساسی نخواهید بود. درواقع شما نماینده یک برند محسوب می شوید و لازم است تا همواره رفتاری حرفه ای را داشته باشید. به همین خاطر بها دادن به احساسات مخربی نظیر خشم در پاسخ دادن به افراد، تنها به ضرر وجهه برند شما خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا ظرفیت خود را افزایش دهید. در این رابطه باز هم بررسی نحوه پاسخ دادن صفحات برندهای مطرح، می تواند شما را به درک بهتر از این موضوع برساند.

5-عدم توجه به ویرایش متن

این امر که متن شما حاوی غلط های املایی باشد، بدون شک وجهه جالبی نخواهد داشت. به همین خاطر ضروری است تا همواره بازبینی مجددی را قبل از ارسال محتواهای خود داشته باشید. در نهایت توجه داشته باشید که شما باید سبک خاص خود را داشته باشید. برای مثال برخی از برندها لحنی کاملا صمیمی و برخی دیگر کاملا ادبی دارند. این امر به افزایش سهولت کار شما نیز منجر می شود.

6-عدم پرداختن به خطاهای موجود

حتی در بهترین حالت ممکن نیز شما اشتباهاتی را خواهید داشت. این امر اگرچه طبیعی محسوب می شود، با این حال عدم پیگیری و اصلاح آنها بدون شک دیگر قابل بخشش نخواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا قبل از آنکه اشتباهات موجود به عاملی برای تمسخر شما توسط برندهای رقیب بدل شود، خودتان باید برای رفع آن برنامه ریزی کنید. درواقع تصور این امر که اشتباهات گذشته فراموش شده است، کاملا غلط بوده و در نهایت در یک نقطه شما را نابود خواهد ساخت.

7-عدم وجود برنامه در ارسال مطالب

بدون برنامه ریزی حتی اگر اقدامات متعددی را در زمینه کسب مخاطب نیز انجام داده باشید، به سرعت با ریزش آنها مواجه خواهید شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا یک برنامه مشخص و ثابت داشته باشید تا در نهایت مخاطب نیز بتواند با شما هماهنگی لازم را پیدا کند. همچنین لازم است تا به ظرفیت هر شبکه نیز توجه داشته باشید. برای مثال ممکن است در اینستاگرام بیش از سه پست در روز، بسیار زیاد باشد ولی در شبکه ای نظیر توییتر حتی تا 10 مطلب کاملا طبیعی جلوه کند. به همین خاطر ضروری است تا به تفاوت های هر شبکه نیز توجه داشته و از ارسال محتواهایی یکسان شدیدا خودداری کنید. این امر درست به مانند توهینی به مخاطب خواهد بود.

8-فراموش کردن اهداف

مدیریت یک صفحه تجاری

شما باید به اهداف خود وفادار بمانید. برای مثال اگر افزایش سطح اطلاعات مخاطبان یکی از اهداف اصلی شما محسوب می شود، تحت هیچ شرایطی نباید آن را رها کنید. در غیر این صورت متهم به فریبکاری خواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا به هر موردی که بیان می کنید، کاملا وفادار بمانید. این امر در نهایت خود به ابزاری تبلیغاتی تبدیل خواهد شد. برای مثال پس از گذشت سه سال می توانید به خود برای حفظ اصل آگاهی بخشی، افتخار کرده و با مطرح کردن آن هر فردی را به تحسین وادارید. درواقع هیچ چیز بدتر از فعالیتی صرفا تجاری نخواهد بود و این نکته را فراموش نکنید که شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای تبلیغاتی نیستند.

مطالب مرتبط: Hootsuite بررسی می کند / هنر مدیریت بحث در شبکه های اجتماعی

9-تبلیغ بیش از حد

اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که تبلیغ بیشتر منجر به افزایش شانس خرید مخاطبان خواهد شد، با این حال آمارها کاملا خلاف این نکته را به اثبات رسانده و افراد در برابر محصولی که دائم تبلیغ شده و به نوعی برای خرید آن تحت فشار هستند، حالتی دفاعی را خواهند گرفت. به همین خاطر همواره باید به اندازه مناسب تعداد نمایش تبلیغات توجه داشته و فراموش نکنید این امر که خود مشتری به احساس نیاز برسد، همواره بهتر از حالتی خواهد بود که شما به اجبار در تلاش برای ایجاد آن باشید. برای رسیدن به این هدف، مطالب آموزشی بهترین سیاست ممکن محسوب می شود.

10-عدم توجه به نظرات

تفاوتی ندارد که از چه تعداد کاربر برخوردار هستید، هیچ گاه حتی یک پیام چه در قسمت نظرات و چه مواردی که به صورت شخصی برای شما راسال شده است، نباید بدون پاسخ باقی بماند. به همین خاطر نیز ضروری است حتی از چند ادمین استفاده کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بهتر است تا لحن شما حتی در برابر انتقادات شدید، کاملا دوستانه و حرفه ای باشد. این امر باعث رضایت بیشتر مخاطبان خواهد شد. درواقع بسیاری از برندها صرفا بر پایه ارتباط خوب خود با مشتریان، به فروش بالا دست پیدا می کنند. این امر در حالی است که در بازار حتی موارد به مراتب باکیفیت تری نیز وجود دارد.

11-هدف قرار دادن تمامی شبکه های اجتماعی

حضور در تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی به معنای از دست رفتن تمرکز خواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا تنها سه شبکه را برای خود انتخاب کرده و تلاش کنید تا در هر یک به بالاترین سطح برسید. در این رابطه فیس بوک، لینکدین و یوتیوب می تواند گزینه های بسیار خوب و متنوعی باشد، با این حال شما باید به آمارهایی نظیر میزان محبوبیت در بین جامعه هدف و... توجه داشته باشید.

12-خرید فالوور

خرید فالوور اگرچه باعث خواهد شد تا ظاهر برند شما شبیه به حرفه ای ها باشد، با این حال هیچ نتیجه ای را از آن به دست نخواهید آورد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به دنبال روش های درست برای جذب مخاطب باشید. در این رابطه از صبرکردن نترسید. بدون شک به مرور زمان رشدکردن، بهترین نتیجه ها را برای شما به همراه خواهد داشت.

13-عدم استفاده از هشتگ

هشتگ ها باعث می شوند تا مطالب شما در دسته بندی های گوناگون قرار گرفته و این امر شانس دیده شدن شما را افزایش خواهد داد، با این حال نحوه استفاده حرفه ای از آنها نیازمند کسب اطلاعات لازم خواهد بود. در نهایت آگاهی از روش های سئو می تواند به بهبود عملکرد صفحات شما نیز کمک شایانی کند.

14-عدم توجه به محیط زیست

مدیریت یک صفحه تجاری

امروزه محیط زیست به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است. در این رابطه توقعات از برندها بالا بوده و لازم است تا خود را همگام با این جریان معرفی کنید، با این حال تنها ادعا در این زمینه کافی نبوده و لازم است تا اقداماتی را نیز انجام دهید. درواقع این امر که صرفا به خودتان محدود باشید، چندان جذاب نخواهد بود.

مطلب مرتبط: 9 راهکار حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی برای بازاریاب ها

15-عدم استفاده از اینفلوئنسرها

این افراد کمک می کنند تا تاثیر اقدامات شما افزایش پیدا کند. به همین خاطر شما باید با آنها همکاری داشته باشید، با این حال فراموش نکنید که هر اینفلوئنسر، در حوزه ای مشخص مشغول فعالیت است. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به هماهنگ بودن فعالیت آنها با نوع کسب و کار خود اطمینان داشته باشید.

در نهایت فراموش نکنید که این موارد، تنها منتخب هایی محسوب می شود که کنار گذاشتن آنها کاملا ضروری است. به همین خاطر جست وجوی خود را به این مرحله محدود نکرده و همواره به دنبال پیشرفت باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید