رازهای موفقیت از زبان نویسندگان بزرگ جهان- سایمون سینک - فرصت امروز

چهارشنبه, 21 فروردين 1398 - 15:00

سایمون سینک، نویسنده و سخنران حوزه موفقیت و کسب وکار است که از معروف ترین نوشته های وی می توان به دو کتاب پرفروش با چرا شروع کنید و رهبران بزرگ چگونه الهام بخش می شوند، اشاره کرد. درواقع وی به تئوری هایی نظیر دایره طلایی در کسب وکار دست پیدا کرده که تحولی را در این عرصه ایجاد کرده است.

وی در سنین جوانی به عنوان مدیر فروش بسیاری از شرکت ها فعالیتم کرده است و همواره با این پرسش در ذهن خود مواجه بوده است که چگونه برخی از برندهای جهانی می توانند به راحتی برای تمامی محصولات خود مشتریان از پیش تضمین شده ای داشته باشند. درواقع بسیاری از افراد در خرید خود تنها به برند توجه داشته و محصول را به صورت جدی مورد ارزیابی قرار نمی دهد.

راز موفقیت سایمون سینک

وی با تحلیل رفتار آنها به این نتیجه رسید که این دسته از شرکت ها در تبلیغات اولویت را بر تکرار علت فعالیت خود قرار می دهند. برای مثال برند نایک در تبلیغات خود به بررسی دقیق محصولات نپرداخته و تنها در تلاش برای تکرار هدف و شعار فقط انجامش بده، هستند. این امر در حالی است که در این عرصه صدها شرکت دیگر وجود دارد که کیفیت محصولات تقریبا مشابهی را داشته و نمی توان تفاوت زیادی را میان آنها متصور شد. در این رابطه حتی برخی از برندها تبلیغات و تلاش های بیشتری را نیز انجام می دهند و کنترل قیمت مناسب تری را نیز دارند. با این حال نایک در صدر فروش جهانی قرار داشته و انتخاب اول هر فردی محسوب می شود. با ذکر مثالی به بررسی این قانون خواهیم پرداخت. همه افراد کاملا با نام برادران رایت آشنا هستند. این امر در حالی است که ساموئل پیرپونت لانگلی فردی ناشناس باقی مانده است. اگرچه برای بسیاری از افراد نشانه سعادت در کسب و کار سه عنصر بودجه، تیم شرکت و شرایط بازار است. با این حال وی با در اختیار داشتن تمامی آنها نیز موفق نشد تا رویای پرواز را عملی سازد.

مطلب مرتبط: رازهای موفقیت از زبان نویسندگان بزرگ جهان - آنتونی رابینز

به همین خاطر نیز نمی توان آن سه را مساوی با موفقیت تلقی کرد. در نقطه مقابل برادران رایت بدون در اختیار داشتن حتی یکی از امتیازات رقیب خود، موفق شدند تا در سکوت خبری به این هدف دست پیدا کنند. درواقع شیوه نگرش آنها باعث موفقیت بوده است. درواقع برادران رایت در ابتدا یک آرمان بزرگ(ایجاد یک تحول در جهان) را برای خود مشخص کردند. این امر باعث شد تا کارمندان آنها نیز جذب همین هدف والا شوند. در نقطه مقابل آقای لانگلی تنها به دنبال کسب شهرت برای خود بوده و همین امر باعث می شد تا کارمندان که از برترین های عصر خود محسوب می شدند نیز صرفا دلایل مادی برای کار خود داشته باشند. بدون شک تحت این شرایط نمی توان انتظار داشت که نهایت تلاش صورت پذیرد. در نهایت نیز برادران رایت که از هیچ گوه تحصیلات دانشگاهی برخوردار نبودند، موفق شدند تا نخستین پرواز را در تاریخ به ثبت برسانند. این موفقیت کاملا منطبق با الگوی دایره طلایی بوده است. این دایره در اصل از سه محور تشکیل شده است که در محور نخست آشنا بودن با کار مطرح است که تمامی افراد نسبت به آن اشراف کامل را دارند. با این حال در محور بعدی بحث چگونگی فعالیت مطرح می شود که تنها برخی از افراد می دانند که کار خود را چگونه باید به بهترین نحو انجام دهند. در دایره سوم که دایره طلایی محسوب می شود، افرادی حضور دارند که علت و چرایی کار خود را می دانند. در تبلیغات رایج که غالبا با عدم موفقیت مورد نیاز همراه است، افراد از محور نخست شروع کرده و در آخر به دایره طلایی می رسند. این امر در حالی است که ابرشرکت هایی نظیر نایک و اپل کاملا برعکس عمل کرده و شروع کار آنها با دایره طلایی است.

به همین خاطر نیز این شرکت ها ابتدا آرمان و هدف بزرگ خود را مطرح کرده و در آخر محصول خود و امکانات موجود را با آن پیوند می دهند. همین امر نیز باعث می شود تا افراد هدفی برای دنبال کردن شما داشته باشند. درواقع با این اقدام شما ذهن مخاطب خود را به خوبی برای پذیرش محصول آماده خواهید کرد. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان این نویسنده خوش فکر خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: رازهای موفقیت از زبان نویسندگان بزرگ جهان - برایان تریسی

1-کار خود را با چرایی آغاز کنید

همه افراد در طول زندگی خود کاری را انجام می دهند، با این حال درصد انگشت شماری هستند که دلیل فعالیت های خود را به خوبی می دانند. این افراد نیز به عنوان پیشگامان عصر خود معرفی می شوند. اگرچه ممکن است تصور کنید که هدف و چرایی انجام یک فعالیت و شروع یک کسب و کار، کسب سود است. با این حال توجه داشته باشید که این امر نتیجه فعالیت شما بوده و نمی تواند هدف و ارزشی برای شما محسوب شود. به همین خاطر نیز قبل از شروع کار خود لازم است تا به علت بیدار شدن و دلیل انجام یک فعالیت به خوبی فکر کرده و تا زمانی که دلیلی درست و ارزشمند را برای آن پیدا نکرده اید، نمی توانید انتظار موفقیت را داشته باشید. علت این امر نیز بسیار ساده است زیرا شما از الگوی دایره طلایی که از الزام اصلی موفقیت محسوب می شود، پیروی نکرده اید.

2- هدفی واضح را مشخص کرده و بزرگ بودن شرکت را ضامن موفقیت تلقی نکنید

در رابطه با انتخاب هدف، بسیاری از افراد دچار اشتباه شده و تصور می کنند که بیش از حد پیچیده بودن، یک مزیت برای آنها خواهد بود. با این حال افراد تنها زمانی با شما همراه خواهند شد که بتوانند هدف و آرمان شما را درک کنند. به همین خاطر نیز لازم است تا هدف و یا اهدافی واضح، منطقی و ارزشمند را داشته باشید. در نهایت امروزه ثابت شده است که بیش از حد بزرگ بودن شرکت نیز خود می تواند به یک معضل جدی تبدیل شود. به همین خاطر نیز همه چیز تنها باید براساس نیاز شما صورت گیرد. در این راستا امروزه استفاده از افرادی با توانایی های چندگانه و دورکاری به شدت توسط ابرشرکت ها نیز پیگیری می شود. در آخر فراموش نکنید که افراد برای دلیل کار شما پول پرداخت خواهند کرد و برخلاف تصور عموم خرید محصول هدف اصلی محسوب نمی شود. به همین خاطر نیز لازم است تا با هدف خود، الهام بخش آنها باشید. تحت این شرایط افراد حتی حاضر به پرداخت هزینه هایی به مراتب بیشتر در مقایسه با محصولات مشابه سایر برندها خواهند بود.

3-شجاع باشید و شکست را بی معنا تلقی کنید

تاکنون هیچ فرد موفق و بزرگی نبوده است که از شجاعت کافی برخوردار نباشد. برای مثال برادران رایت در اولین تجربه های پرواز خود موفق ظاهر نشدند و هواپیماهای آنها برای چندین بار سقوط کرد. این امر با توجه به اینکه آنها هزینه های کار خود را از طریق تعمیر دوچرخه تامین می کردند، بدون شک با فشار مالی زیادی همراه بود. با این حال آنها هیچ گاه تسلیم نشده و تنها به دنبال بهبود و درس گرفتن از دلیل عدم موفقیت خود بودند. همین امر نیز باعث شد تا آنها در نهایت بتوانند تا به خواسته خود جامه عمل بپوشانند. بدون شک این شجاعت ناشی از باوری بوده است که آنها نسبت به هدف خود داشته اند. در این رابطه فراموش نکنید که تا زمانی که خودتان به باور قبلی نسبت آرمان تعیین شده نرسید، سایرین نیز به تبعیت و دنبال کردن شما نخواهند پرداخت.

4-ارتباط تنها در صحبت کردن خلاصه نمی شود

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای ایجاد یک ارتباط خوب، لازم است تا سخنگوی خوبی باشند. این امر در حالی است که پیشرفت شما در گرو استفاده از نظریات سایرین خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا این مهارت را به صورت جدی در خود تقویت کنید. این امر در رابطه با لگو شرکت ها نیز صادق بوده و تنها شرکت های محدودی موفق شده اند تا طرحی معنادار و همسو با هدف اصلی شرکت خود داشته باشند. درواقع لگو شرکت باید به نحوی باشد که افراد را به صحبت در رابطه با شما وادار کند. در غیر این صورت صحبت های شما پیرامون آن تاثیر چندانی را نخواهد داشت.

5-رهبری تنها زمانی معنا پیدا خواهد کرد که پیروانی برای خود داشته باشید

در این بخش لازم است تا تفاوتی را میان یک رهبر و فردی که به شکلی موثر رهبری را به اجرا قرار گذاشته است، قائل شوید. تصور رایج در رابطه با یک رهبر، فردی است که دارای قدرت و جایگاهی بالا باشد. با این حال حتی یک کارمند نیز می تواند رهبری حقیقی باشد. به همین خاطر نیز تا زمانی که نتوانید آرمان خود را به خوبی تشریح کرده و در قلب افراد نفوذ پیدا کنید، نمی توانید خود را یک رهبر واقعی تلقی کنید. درواقع پیروان شما باید از بالاترین حد اعتماد برخوردار باشند تا بتوانید به شکلی موثر اقدامات خود را پیگیری کنید. بدون شک پیروی از قانون دایره طلایی، بهترین روش برای رسیدن به این جایگاه خواهد بود.

6-از موارد جدید واهمه ای نداشته باشید

هر اقدام بزرگی با مقداری نوآوری همراه خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا نسبت به تغییرات واکنش خوبی داشته و متفاوت اندیشیدن و عمل کردن را یک نقص و یا تهدید تلقی نکنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا از قواعد موجود که ممکن است سرعت کار شما را با کندی خاصی مواجه ساخته و امکان رشد حداکثری را از شما دریغ کند، خارج شوید. بدون شک در جهانی که خود آغازگر آن بوده اید، قواعد و اصول نیز به خواست شما شکل خواهد گرفت و موفقیت در مدت زمان کوتاهی به ارمغان خواهد آمد.

7-مدیران برتر نسبت به مسائل مختلف دیدگاهی متفاوت دارند

این امر که بتوانید چیزی را ببینید که کمتر کسی قادر به دیدن آن است و یا مسائل را از زاویه کاملا متفاوتی مورد بررسی قرار دهید، بدون شک باعث خواهد شد تا بتوانید به رهبری واقعی و ماندگار تبدیل شوید. برای مثال هنری فورد برای همگانی کردن خودرو به تولید انبوه روی آورد. این امر در حالی است که افراد عادی جامعه برای رفع نیاز سرعت بیشتر حمل و نقل خود، تنها به دنبال اصلاح نژادی اسب های خود بودند. این مثال به خوبی نشان می دهد که یک تفکر برتر و متفاوت، چگونه می تواند شما را به فردی پیشرو تبدیل کند.

8- محیط کاری لذت بخشی را ایجاد کنید

استرس و فشار کاری باعث خواهد شد تا افراد از تفکر خلاق دور شده و تنها به دنبال به پایان رساندن وظایف خود برای خارج شدن از شرایط نامطلوب حال حاضر باشند. به همین خاطر نیز شرکتی نظیر گوگل طراحی فوق العاده ای را برای شرکت خود دارد که در آن انواع اتاق های استراحت و حتی بازی برای کاهش فشار کارمندان ایجاد است. همین امر نیز باعث می شود تا افراد بتوانند به بهترین شکل به کار خود ادامه دهند. در همین راستا حتی کوچک ترین اجزای شرکت نیز باید براساس هدفی طراحی و ایجاد شده باشند. دراقع آرمان شما باید حتی در شرکت نیز به خوبی نشان داده شود. برای مثال در صورتی که شعار بهبود سطح تکنولوژی جهان را دارید، بدون شک یک محیط کاری با طراحی قدیمی و تجهیزات معمولی، هیچ گاه حتی نزدیک به آرمان شما نیز نخواهد بود و کارمندان نیز نمی توانند شما را باور کنند. تحت این شرایط جامعه نیز کاملا بی تفاوت از کنار شما عبور خواهد کرد.

9-این باور را در خود شکل دهید که هیچ چیز کاملا عادلانه تقسیم نشده است

هر فردی از یک موهبت، بیش از سایرین برخوردار است. برای مثال ممکن است فردی خوش قیافه تر، باهوش تر و یا با قدرت بدنی بیشتری باشد. به همین خاطر نیز نباید به دنبال شبیه کردن خود با سایرین باشید. درواقع لازم است تا از این تفاوت ها استفاده کرده و بر روی قابلیت های برتر خود سرمایه گذاری کنید. این امر شانس موفقیت شما را به شدت افزایش خواهد داد. هنگامی که به این باور دست پیدا کنید که جهان براساس عدالت برپا نشده است، بهانه های شما کنار رفته و خود را محکوم به تلاش فوق العاده خواهید دانست. بدون شک تلاش ضامن موفقیت در هر عرصه ای خواهد بود. با این حال تا زمانی که نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا نکرده و آنها را نپذیرید، پیشرفت خاصی نیز حاصل نخواهد شد.

مطلب مرتبط: رازهای موفقیت از زبان نویسندگان بزرگ جهان - جی کی رولینگ

10-مخالفان خود را نادیده بگیرید

در مسیر انجام کاری بزرگ، بدون شک شما با مخالفت های گوناگونی مواجه خواهید شد. ریشه بسیاری از این مخالفت ها تنها به علت حسادتی است که سایرین نسبت به شجاعت شما دارند. درواقع دلایل این افراد در اکثر مواقع کاملا ناکافی و بی دلیل است. با این حال توجه به این افراد بدون شک زمان و انگیزه شما را نابود خواهد ساخت. به همین خاطر نیز لازم است تا آنها را کاملا نادیده بگیرید. این امر به حفظ تمرکز شما که از جمله الزامات موفقیت است، کمک شایانی خواهد کرد. در آخر فراموش نکنید که همگان از قدرت تفکر و دیدگاه شما نسبت به مسائل، برخوردار نبوده و به همین خاطر نباید مخالفان خود را نشانه ضعف در کار خود تلقی کنید. با این حال در صورتی که با دلایل درست مواجه شدید، لازم است تا به دنبال رفع نواقص باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی