جمعه, ۱ بهمن(۱۱) ۱۴۰۰ / Fri, 21 Jan(1) 2022 /
           
فرصت امروز

آیا شما هم برای توسعه کسب و کارتان مثل بسیاری دیگر از کارآفرینان با مشکلات متعددی مواجه هستید؟ امروزه توسعه کسب و کار می تواند فرآیند بسیار دلهره آوری محسوب شود. این امر با توجه به شرایط ناپایدار عرصه کسب و کار و سختی های این حوزه امر بسیار رایجی محسوب می شود. با این حال حتی در این شرایط دشوار نیز بعضی از برندها به خوبی از پس توسعه کسب و کار و جلب نظر مشتریان تازه برمی آیند. در این میان سوال مهمی برای دیگر کارآفرینان مطرح می شود. اینکه همکاران موفق شان چطور از پس توسعه کسب و کار، با همه سختی های آن، برآمده اند؟ این پرسش اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر شما توانایی پاسخگویی مناسب به آن را نداشته باشید، به احتمال زیاد در بازار با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. 

هدف اصلی در این مقاله کمک به کسب و کارها برای درک شیوه های توسعه برندشان و همراه با استفاده از اندکی خلاقیت و نوآوری است. در واقع رمز موفقیت اغلب شرکت های بزرگ دنیا استفاده درست از خلاقیت و نوآوری در عرصه کسب و کار است. این امر به هر برندی برای رقابت مناسب با دیگر کسب و کارها در بازار کمک می کند. به علاوه وضعیت بازاریابی شما را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید. 

امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم هزینه های سرسام آور بازاریابی را متحمل می شوند. در این میان اگر شما اندکی خلاقیت و نوآوری را چاشنی کارتان کنید، بسیاری از مشکلات تان به ساده ترین شکل ممکن حل خواهد شد. 

توسعه کسب و کار بر مدار خلاقیت و نوآوری

اگر شما هم نسبت به راهکارهای مناسب برای نوآوری در عرصه کسب و کار کنجکاو هستید، این مقاله مخصوص شماست. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و توسعه برند بر مدار خلاقیت و نوآوری در کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

مطلب مرتبط: چگونه یک تیم توسعه کسب و کار عالی ایجاد کنید؟

بازاریابی آهنربایی

بازاریابی آهنربایی یکی از شیوه های تازه و خلاقانه برای جلب نظر مشتریان در بازار محسوب می شود. در این الگو بر روی نیاز مشتریان برای امتحان یک محصول یا سرویس پیش از خرید تاکید می شود. به عنوان مثال، وقتی شما در تلاش برای خرید یک ابزار جدید برای ارسال ایمیل های تان به مشتریان هستید، میان ابزارهای مختلف فقط در صورت امتحان آزمایشی تمام گزینه های برتر امکان انتخاب درستی را خواهید داشت. در این میان برندهای توسعه دهنده ابزارهای بازاریابی ایمیلی در صورت ارائه دسترسی محدود و چند روزه شما به ابزارشان امکان جلب نظرتان را خواهند داشت. 

بازاریابی آهنربایی در واقع به فرآیند ارائه یک سرویس یا محصول به طور کوتاه مدت به مشتریان اشاره دارد. نتیجه این امر اغلب اوقات استقبال مشتریان از خرید دائمی سرویس موردنظر خواهد بود. بنابراین اگر شما یک برند تازه کار در بازار محسوب می شوید، باید بهتر از هر رقیب دیگری در تلاش برای استفاده از بازاریابی آهنربایی باشید. این امر می تواند شما را در بازار بدل به یک برند دوست داشتنی و غیرقابل رقابت نماید، در غیر این صورت همیشه باید با مشکلات این حوزه برای جلب نظر مشتریان دست و پنجه نرم کنید. بدون تردید این وضعیت برای هیچ برندی خوشایند نیست. به همین خاطر شما هم باید با استفاده از بازاریابی آهنربایی وضعیت تان در این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهید. 

ارزیابی رفتار مشتریان

توسعه کسب و کار بر مدار خلاقیت و نوآوری

ارزیابی رفتار مشتریان به یک برند برای اصلاح کیفیت عملکردش کمک می کند. امروزه بسیاری از کسب و کارها در عمل هیچ توجهی به کیفیت رفتارشان در بازار ندارند. این امر شاید در نگاه نخست مشکل بزرگی محسوب نشود، اما در بلندمدت هر کسب و کاری را با ریزش شدید مشتریان رو به رو خواهد ساخت. این امر می تواند یک برند به بزرگی فولکس واگن را هم در عرض چند روز با ضررهای چند میلیارد دلاری رو به رو سازد.

اگر شما به دنبال بهبود وضعیت تان از نظر مالی و همچنین اعتبار برند هستید، باید اول از همه نسبت به ارزیابی رفتار مشتریان و انتظارات شان کار خود را شروع کنید. این امر می تواند درک درستی نسبت به تغییرات بازار به شما عرضه نماید. در این صورت دیگر دلیلی برای بی توجهی مشتریان در بازار به محصولات تان نخواهد بود. 

امروزه بسیاری از برندها هنوز هم بر مدار کلیشه های رایج در تلاش برای بازاریابی تعامل با مشتریان هستند. این امر می تواند در مدت زمانی کوتاه یک برند را بدل به کسب و کاری کلیشه ای برای مشتریان نماید. البته اگر شما از همان ابتدا از چنین کلیشه هایی استفاده کنید، هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان در مقیاس وسیع پیدا نخواهید کرد. بنابراین باید به دنبال راهکاری خلاقانه تر در این میان باشید. توصیه ما برای شما ارزیابی مداوم رفتار و سلیقه مشتریان است. چنین امری می تواند در مدت زمانی کوتاه وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. 

ارزیابی سطح ارتباط مشتریان با برند

یک برند در طول زمان بر روی مشتریان بسیار زیادی سرمایه گذاری می کند. بی شک این امر هزینه بالایی برای یک برند به همراه خواهد داشت. اگر در این میان راهکاری برای ارزیابی میزان ارتباط و علاقه مشتریان برای تعامل با برندها وجود داشته باشد، بسیاری از هزینه های اضافی در زمینه پیدا کردن مشتریان تازه از بین خواهد رفت. این امر سوال و دغدغه ذهنی بسیاری از کارآفرینان را شکل می دهد. هرچه باشد در صورت صرفه جویی در این حوزه امکان سرمایه گذاری بر روی بخش های تازه‎تر بازاریابی و توسعه کسب و کار فراهم خواهد شد. 

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با دستیار مجازی

نکته مهم در زمینه توسعه کسب و کار همراه با خلاقیت امکان ارزیابی سطح ارتباط مشتریان با برند است. معنای این امر ضرورت سرمایه گذاری شما بر روی شناسایی و ارزیابی ابتدایی مشتریان هدف تان پیش از شروع به ارتباط رسمی با آنهاست. این امر می تواند شما را نسبت به فعالیت مناسب در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان مطمئن سازد. 

بی شک سالانه بسیاری از برندها بودجه های کلانی در زمینه جلب نظر مشتریان تازه صرف می کنند. این امر در صورت بی توجهی برند شما می تواند بار مالی بسیار سنگینی به همراه داشته باشد. توصیه ما در این بخش شناسایی مشتریانی با بیشترین میزان تمایل به خرید از برند یا علاقه به حوزه کاری تان برای سرمایه گذاری است، در غیر این صورت شما در نهایت با هزینه ای هنگفت حتی یک نفر را نیز به جمع مشتریان تان اضافه نخواهید کرد. 

بی توجهی به توصیه فوق در طول سال های اخیر دردسرهای زیادی را به همراه داشته است. این امر می تواند وضعیت برند شما را در طول مدت زمانی کوتاه با مشکل رو به رو سازد. بنابراین شما باید با استفاده از خلاقیت تان در عرصه کسب و کار همیشه نسبت به تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از این تکنیک اقدام نمایید. فقط در این صورت امکان رقابت با برندهای بزرگ بازار و پیدا کردن جایگاهی مناسب برای خودتان را خواهید داشت. 

توجه به بازاریابی دیجیتال

توسعه کسب و کار بر مدار خلاقیت و نوآوری

دنیای بازاریابی در طول دو دهه اخیر و با توسعه حیرت انگیز فناوری اینترنت به طور کامل زیر و رو شده است. دیگر بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان از راهکارهای سنتی استفاده نمی کنند. در این میان همه چیز با دنیای آنلاین گره خورده است. بنابراین مشاهده سرمایه گذاری هرچه بیشتر برندها در زمینه بازاریابی دیجیتال امر تازه ای نخواهد بود. این نکته می تواند برای هر برندی مهم و تاثیرگذار محسوب شود. درست به همین خاطر شما باید آمادگی لازم برای جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها را داشته باشید، در غیر این صورت وضعیت تان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

بازاریابی دیجیتال امر سخت یا پیچیده ای نیست. همانطور که شما پیش از ظهور فناوری اینترنت در قالب تبلیغات مطبوعاتی یا سرمایه گذاری بر روی بازاریابی در تلویزیون اقدام به جلب نظر مشتریان می کردید، اکنون شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های مبتنی بر اینترنت کانال اصلی ارتباط شما با مشتریان را شکل می دهد. 

مهمترین مسئله در زمینه توسعه برند از طریق بازاریابی دیجیتال تلاش برای پیدا کردن پلتفرم های دارای ارتباط با حوزه کاری تان است. این امر می تواند فرآیند سرمایه گذاری شما بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد. در این صورت دیگر هیچ مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی شما نخواهد بود. 

مطالعه موردی بازار

مطالعه موردی بازار به فرآیند تمرکز بر روی یک بازار مشخص و شناسایی ویژگی های منحصر به فرد آن برای حضور مناسب تیم بازاریابی و برند در آن گفته می شود. این امر شاید بسیار تخصصی محسوب شود، اما موفقیت شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان را تضمین خواهد کرد. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم با مشکل رو به رو شده اند. یکی از دلایل اصلی این امر عدم سرمایه گذاری بر روی تعامل منحصر به فرد با مشتریان یک بازار خاص است. به عبارت ساده تر، وقتی شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید ویژگی های منحصر به فرد آنها را مدنظر قرار دهید. این امر فقط از طریق شناسایی و مطالعه موردی بازار امکان پذیر خواهد بود. 

بدون تردید برندها در ابتدای مسیر مطالعه موردی بازار با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهند شد. درست به همین خاطر شما باید همیشه انگیزه تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را حفظ نمایید. این امر شامل توجه به هر بازار به عنوان بخشی مهم و در عین حال متفاوت از دیگر بازارهای در دسترس است. اگر شما چنین ذهنیتی داشته باشید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی یک بازار برای تان بسیار مهم خواهد شد. نتیجه این امر امکان جلب نظر مشتریان و تعامل با آنها در سطحی بسیار گسترده خواهد بود. 

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار و مسئله تفاوت های نسل Z با دیگر مشتریان

شرکت در مراسم های شخصی سازی شده

تمام مراسم های حوزه کسب و کار برای مشتریان عادی طراحی نشده است. برخی از مراسم ها به طور اختصاصی بر روی دامنه خاصی از مشتریان هدف گذاری می کنند. این امر به معنای ضرورت شرکت برندهایی با اهداف مشترک در مراسم های موردنظر است و اگر شما چند برند همکار و دارای اهداف مشترک با خودتان دارید، امکان راه اندازی چنین مراسم هایی برای تان به سادگی فراهم خواهد شد. نکته مهم اینکه نرخ جلب نظر مشتریان در چنین مراسم هایی به شدت بالاست. بنابراین شما در عمل هیچ مشکلی برای جلب نظر مشتریان از این طریق نخواهید داشت. شاید تنها نکته منفی در این میان حجم بالای رقابت در قالب برگزاری چنین مراسم هایی باشد. 

امروزه برندهای بزرگ به طور مداوم در تلاش برای برگزاری مراسم های فوق العاده شخصی سازی شده هستند. این امر به آنها برای جلب نظر دامنه مشخصی از مشتریان کمک خواهد کرد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، درغیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان هدف تان نخواهید داشت. 

برگزاری یک مراسم شخصی سازی شده باید براساس یک پرسونای ویژه از مشتریان شکل گیرد. نکته مهم اینکه امروزه اغلب برندها برای برگزاری مراسم های کاری شان پرسوناهای مختلفی از مشتریان را مدنظر قرار می دهند. نوآوری شما در این بخش توجه به یک پرسونای مشخص از مشتریان و تلاش برای سرمایه گذاری انحصاری بر روی آنهاست. شاید این امر بسیار عجیب به نظر برسد، اما در بلندمدت توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به شدت افزایش می دهد. دست کم در این مورد شما شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان خاص و فروش بسیار بالاتر به آنها خواهید داشت. بنابراین شما باید به تدریج از ذهنیت فروش محصولات تان به تمام مشتریان حاضر در بازار عبور نمایید، در غیر این صورت خیلی زود با شکست های سنگین در بازار مواجه خواهید شد. 

دسترسی به داده های معتبر

توسعه برند بدون دسترسی به داده های کاربردی امر بسیار دشواری محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها برای توسعه کسب و کار به طور مداوم از کلیشه های رایج سود می برند. این امر شاید در ابتدا هیچ مشکلی به همراه نداشته باشد، اما وضعیت شما را در مدت زمانی بسیار کوتاه به شدت ناگوار خواهد کرد. 

هر برندی در بازار برای اینکه فرآیند توسعه استاندارد را طی کند، نیازمند داده های تازه و معتبر است. در این میان دو راهکار پیش روی شما قرار دارد. راهکار نخست گردآوری داده های موردنظر از طریق برگزاری انواع نظرسنجی یا استفاده از فرآینده ای تحلیل رفتار مشتریان است. بی شک این امر سختی های بسیار زیادی برای برندها در پی خواهد داشت. به علاوه، اغلب کسب و کارها توانایی و تخصص لازم برای چنین کاری را ندارند. راهکار دیگر در این میان استفاده از خدمات برندهای حرفه ای خواهد بود. بی شک وقتی صحبت از خدمات برندهای معتبر می شود، بسیاری از کارآفرینان هزینه های بالای چنین کاری را مد نظر قرار می دهند. نکته جالب اینکه شما در صورت استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس نیازی به پرداخت هزینه برای توسعه برندتان نخواهید داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه چنین نکته مهمی را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانس تان برای توسعه کسب و کار به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این امر می تواند شما را در مقایسه با رقبای تان در شرایط بسیار دشوار و پیچیده ای قرار دهد. 

بازاریابی از طریق مشتریان

توسعه کسب و کار بر مدار خلاقیت و نوآوری

مشتریان اغلب اوقات بهترین بازاریاب ها برای یک برند محسوب می شوند. اگر یکی از مشتریان شما کسب و کارتان را به دوستانش توصیه نماید، نرخ توجه به برندتان در مدت زمانی کوتاه به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. این امر می تواند شما را به خوبی بدل به یک برند جذاب و دوست داشتی برای مشتریان سازد. 

بی شک هر برندی به تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور حرفه ای تمایل دارد. نکته مهم در این میان توجه به فرآیند تعامل با مشتریان به طور حرفه ای و استاندارد است. معنای این امر ضرورت تولید محصولات باکیفیت و ارائه خدمات بی عیب است. فقط در این صورت مشتریان نسبت به معرفی کسب و کار شما به دوستان شان ترغیب خواهند شد، در غیر این صورت شاید حتی به جای تعریف برندتان از ایرادهای شما به دوستان شان بگویند. معنای این امر از دست رفتن بسیاری از مشتریان برای همیشه خواهد بود. 

سرمایه گذاری بر روی مشتریان می تواند نوعی ریسک بزرگ باشد. این امر برای برندهایی که نسبت به کیفیت محصولات و خدمات شان اعتماد لازم را ندارند، مطرح است. بنابراین شما باید همیشه فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را به طور حرفه ای دنبال نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود فرصت توسعه برندتان از دست برود. 

بازاریابی از طریق مدیرعامل و موسس های برند

هر کسب و کاری در بازار تعدادی موسس و همچنین یک مدیرعامل دارد. این افراد به طور معمول چهره اصلی برند را شکل می دهند. بنابراین شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان امکان استفاده از شهرت و محبوبیت این دسته از افراد را خواهید داشت. نکته مهم اینکه شما برای جلب نظر مشتریان باید همیشه از تاثیرگذاری و توانایی ترغیب کنندگی مدیرعامل و موسس های برند سود ببرید. 

مطلب مرتبط: مدیریت استراتژیک برند (Strategic Brand Management): راهنمایی برای حفظ و توسعه کسب و کار

امروزه بسیاری از تیم های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از این راهکار سود می برند. بنابراین شما هم باید به طور چشمگیری در این زمینه توانایی خودتان را محک بزنید. این امر می تواند بار هزینه بازاریابی برای برندتان را به شدت کاهش دهد. همچنین در فرآیند توسعه کسب و کار نیز شما را نسبت به رقبای تان متمایز خواهد ساخت.

راه اندازی برنامه معرفی کارمندان شرکت

شرکت های بزرگ و موفق همیشه کارمندان حرفه ای دارند. اگر شما هم به اندازه کافی برای بهره گیری از کارمندان حرفه ای خوش شانس هستید، باید نسبت به معرفی شان نیز واکنش نشان دهید. این امر می تواند وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. بنابراین اگر تا به حال این نکته مهم را مدنظر قرار نداده اید، باید از همین امروز نحوه فعالیت تان را تغییر دهید. این امر شامل توجه به همکاری با کارمندان و تلاش برای تولید محتوای بازاریابی از طریق معرفی آنها به مشتریان است. 

بی شک آشنایی با کارمندان برندی مثل گوگل یا اپل برای هر فردی در بازار جذابیت خواهد داشت. این امر می تواند برای برند شما نیز مصداق پیدا کند. درست به همین خاطر باید همیشه نسبت به تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از توانایی کارمندان تان روی خوش نشان دهید. از آنجایی که همکاری با کارمندان شرکت برای تولید محتوا تقریبا هیچ هزینه ای به همراه ندارد، شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت صرفه جویی در هزینه های تان را نیز پیدا می کنید. این امر می تواند در ادامه مسیر بازاریابی برای سرمایه گذاری بهتر و تعامل بیشتر با مشتریان مورد توجه قرار گیرد. 

استفاده از زمان های مرده

اغلب کارآفرینان در تعطیلات آخر هفته به طور مداوم به فکر کسب و کارشان هستند. این امر اگرچه همراه با پیگیری مستقیم کارها از سوی آنها نیست، اما همیشه دغدغه های زیادی برای این دسته از افراد به همراه دارد. بنابراین شما باید به فکر ساماندهی زمان های تعطیل یا به اصطلاح مرده تان برای توسعه هرچه سریع تر برندتان باشید. 

یکی از راهکارهای جالب در شرکت ها پیدا کردن مدیرانی است که تمایل به ادامه فرآیند کار، البته سبک‎تر، در تعطیلات پایان هفته یا زمان های مرده شان در طول هفته دارند. این امر می تواند به شما برای زمان بندی کاربردی در راستای ساماندهی جلسات آنلاین و پیگیری برخی از کارها در ساعت های غیراداری کمک کند. یادتان باشد در این زمان ها فقط باید کارهای به نسبت سبک را مورد ارزیابی قرار دهید، در غیر این صورت فشار کاری بر روی اعضای شرکت تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. 

طراحی پادکست

توسعه کسب و کار بر مدار خلاقیت و نوآوری

طراحی پادکست یکی دیگر از راهکارهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. امروزه تقریبا هر کسی در سراسر دنیا به دست کم یک پادکست گوش می دهد. به همین خاطر شما با سرمایه گذاری بر روی این حوزه به خوبی امکان جلب نظر مشتریان تان را پیدا می کنید. نکته اساسی در این میان تلاش برای تعامل با مشتریان از طریق سرمایه گذاری درست بر روی مشتریان است. شاید این امر بسیار سخت یا غیرممکن به نظر برسد، اما برای برند شما به شدت کاربردی خواهد بود. 

بسیاری از برندها به جای تهیه پادکست در عمل به عنوان اسپانسر نمونه های موفق عمل می کنند. این امر شاید جذابیت زیادی برای برند شما به همراه داشته باشد، اما میزان تاثیرگذاری را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. این امر می تواند با استفاده از مرور پادکست های موفق و همکاری با افراد حرفه ای در این زمینه برای راه اندازی پادکست اختصاصی برند خودتان به سادگی حل شود. بنابراین همیشه در این راستا به فکر ایجاد پادکست به جای فعالیت در قالب اسپانسر فکر کنید. 

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

توجه به فناوری واقعیت مجازی

واقعیت مجازی فقط یک فناوری جذاب برای سرگرم ساختن مردم در سراسر دنیا نیست، بلکه استفاده های بسیار زیادی در زمینه بازاریابی و همچنین توسعه برند نیز دارد. شاید یکی از کاربردهای جذاب این فناوری از سوی برند Ikea مورد توجه قرار گرفته باشد. این برند برای نمایش جلوه های محصولاتش به مشتریان از این فناوری سود می برند. بر این اساس شما با اسکن کد هر کدام از محصولات این برند می توانید نمونه شبیه سازی شده آن در قالب فناوری واقعیت مجازی را مشاهده نمایید. 

طراحی بازی های مختلف برای دوربین های واقعیت مجازی و دسترسی این گجت ها به اینترنت از نظر تبلیغاتی نیز برای برندها جذابیت بسیار زیادی داشته است. درست به همین خاطر شما در صورت تمایل امکان استفاده از امکانات این حوزه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را دارید. این امر شامل نمایش تبلیغات برای مشتریان در این قالب خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید نسبت به فعالیت در این راستا توجه نشان دهید. چراکه یکی از حوزه های جذاب و تعاملی برای جلب نظر مشتریان و معرفی جلوه های تازه به آنها محسوب می شود. 

منبع : saleshacker
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6jie9fs1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه