چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟ - فرصت امروز

شنبه, 09 شهریور 1398 - 15:00

توسعه کسب و کارهای کوچک با 5 تکنیک کاربردی

آرزوی بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک توسعه وضعیت فعالیت برندشان است. جالب اینکه اغلب آنها تمایل به رشد و توسعه سریع کسب و کارشان دارند. اگر ما عجله زیادی در زمینه توسعه کسب و کار کوچک مان داشته باشیم، خطر از دست دادن همه چیز افزایش خواهد یافت. برند Wise Acre در زمینه تولید بستنی یخی و فروش دستورالعمل تهیه دسرهای خوشمزه فعالیت داشت. هیات مدیره این برند پیش از کسب سود ثابت اقدام به توسعه سریع برندشان کردند. به این ترتیب شمار بالایی از کارمندان و فروشگاه های مختلف از سوی Wise Acre خریداری شد. به دلیل توسعه بسیار سریع این برند کمتر از چند سال ورشکسته شد. هنوز هم برخی از بدهی های مدیران این شرکت به سازمان های مختلف پرداخت نشده است.

بدون شک توسعه کسب و کار با پرهیز از بروز اشتباه های سنگین ضروری است. در این مسیر باید به نکات زیادی توجه داشت. اگرچه بسیاری از برندها نسبت به ضرورت توسعه کسب و کار همراه با دقت و توجه بالا واقف هستند، اما در عمل اشتباهات زیادی در این مسیر انجام می دهند. به همین دلیل من در این مقاله به بررسی پنج تکنیک مهم در زمینه توسعه کسب و کار خواهم پرداخت.

توسعه کسب و کارهای کوچک

1. اولویت توسعه فرهنگ شرکت

شرکت های موفق همیشه از فرهنگ غنی برخوردار هستند. مشتریان در بیشتر مواقع نه به خاطر ویژگی های منحصر به فرد محصولات، بلکه فرهنگ جذاب برندها اقدام به خرید مداوم از یک برند می کنند. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها نسبت به این امر توجه لازم را ندارند. به علاوه، برخی از کارآفرینان نیز شناخت و آگاهی موردنیاز از مفهوم فرهنگ شرکت را ندارند. به نظر من بررسی برخی از پرسش های اساسی در این زمینه راهگشا خواهد بود. به پرسش های ذیل توجه کنید:

• چرا شرکت ما وجود دارد؟

• چرا ما در تلاش برای فعالیت در حوزه کسب و کار به شیوه خاص خودمان هستیم؟

• شرکت ما به چه ارزش هایی اعتقاد عمیق دارد؟

• ارزش های مرکزی برندمان کدام است؟

مطلب مرتبط: روش های استراتژیک توسعه کسب و کار

هنگامی که کارمندان احساس تعلق خاطر به برند ما داشته باشند، تمایل بسیار بیشتری به ادامه همکاری با ما در زمان های دشوار خواهند داشت. به علاوه، فرهنگ قوی شرکت ها امکان جلب نظر مشتریان تازه را نیز فراهم می سازد. نکته مهم در این میان تداوم در زمینه توسعه فرهنگ شرکت مان است. به این ترتیب در طول زمان شمار هرچه بیشتری از مشتریان به برند ما جلب می شوند. از سوی دیگر، فرهنگ شرکت مان نیز در میان کارمندان پذیرفته خواهد شد.

نحوه توسعه فرهنگ شرکت اهمیت بالایی دارد. امروزه کانال های ارتباطی بسیار متنوعی در دسترس برندها قرار دارد. به همین خاطر استفاده درست از آنها باید در اولویت باشد. توسعه فرهنگ شرکت در شبکه های اجتماعی وب سایت رسمی برندمان بهترین گزینه خواهد بود. به این ترتیب دامنه وسیعی از مشتریان پیام برند ما را می شنوند.

2. استخدام افراد مناسب

مرحله استخدام نیروی کار مهم ترین بخش در زمینه توسعه برندها محسوب می شود. هیچ برندی بدون در اختیار داشتن کارمندان حرفه ای و ماهر امکان توسعه کسب و کارش را ندارد. بهترین تکنیک از نظر من برای استخدام کارمندان ماهر تشکیل بخش ارزیابی است. این بخش در کسب و کارهای کوچک باید شامل دو یا سه فرد مهم در شرکت باشد. به این ترتیب مصاحبه های استخدامی به صورت همزمان با حضور این افراد برگزار می شود. تصمیم گیری در مورد استخدام افراد باید از طریق گفت وگو و رایزنی میان افراد حاضر در بخش ارزیابی صورت گیرد.

مهم ترین معیارها در زمینه انتخاب افراد مناسب با توجه به سابقه کاری یا تحصیلی افراد داوطلب مشخص می شود. بسیاری از برندها فقط تجربه بیشتر را ملاک قرار می دهند. با این حال باید نسبت به عملکرد تحصیلی کارمندان نیز توجه داشته باشیم. امروزه کارمندان دارای تحصیلات عالی توانایی افزودن ارزش بیشتری به برندمان را ندارند. به این ترتیب در عمل آنها نه تنها کارمندان شرکت، بلکه مشاوران ما نیز محسوب خواهند شد.

بدون تردید شیوه زندگی مطابق الگوی کارآفرینی و ضرورت های استارت آپ های کوچک مناسب هر فردی نیست. به این ترتیب با ارزیابی دقیق وضعیت هر داوطلب امکان استخدام نیروی کار مناسب با شرایط برندمان فراهم خواهد شد.

3. توجه به نوآوری در بخش های مناسب

به هنگام توسعه کسب و کار کوچک مان معمولا سرمایه گذاری بر روی نوآوری و توسعه کیفیت محصولات جذاب به نظر می رسد. برخی از برندها نیز در تلاش برای افزایش میزان تولید خود خواهند بود. به نظر من صرف افزایش مقدار تولید شرکت ها به معنای موفقیت در توسعه کسب و کار نیست. برندهای بزرگ همیشه با نوآوری در زمینه های مناسب کاری موفق به توسعه شرکت شان شده اند. به عنوان یک شرکت کوچک پیروی از الگوی برندهای موفق بهترین راهکار در دسترس خواهد بود. این شیوه تضمین معتبری به ما در راستای دستیابی به موفقیت می دهد.

یکی از نمونه های موفق در زمینه نوآوری مناسب مربوط به برند اسنپ چت است. این استارت آپ برای نخستین بار امکان نمایش زنده ویدئو در شبکه های اجتماعی را به خدماتش افزود. از آن زمان تا به حال تقریبا تمام شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا از این ایده الگوبرداری کرده اند.

4. ایجاد آگاهی پیرامون برندمان

هنگامی که مشتریان لوگو، کمپین های تبلیغاتی، بسته بندی محصولات یا شعار برند ما را مشاهده می کنند، خواسته اصلی هر شرکتی شناخت سریع خود از سوی مخاطب خواهد بود. این امر فقط در صورت ایجاد آگاهی پیرامون برندمان امکان پذیر خواهد بود. به عنوان نمونه ای موفق شعار تبلیغاتی مشهور نایک را در نظر بگیرید. امروزه هر کس شعار «فقط انجامش بده» را بشنود، سریع به یاد نایک و ایده جذاب تبلیغاتی اش خواهد افتاد. متاسفانه امروزه بسیاری از المان های مربوط به برندها در کمترین زمان ممکن فراموش می شود. به این ترتیب تلاش برای ایجاد هویتی پایدار از برندمان در نگاه مشتریان امری پیچیده خواهد بود.

بدون شک آرزوی هر برندی دستیابی به شهرت نایک است. به منظور دستیابی به این امر ما باید خلاقیت بیشتری در زمینه بازاریابی به خرج دهیم. جالب اینکه هنوز هم در عصر ارتباطات برخی از کارآفرینان نسبت به اهمیت بازاریابی و تبلیغات مناسب برای کسب و کارشان توجه کافی را ندارند. اختصاص بودجه مناسب به این بخش همیشه سود بلندمدت زیادی برای برندها به ارمغان می آورد. البته باید نسبت به کیفیت محتوای تولیدی برندمان نیز توجه کافی را داشته باشیم. در غیر این صورت موفقیت ما در عرصه کسب و کار چندان پایدار نخواهد بود.

5. مشتریان فعلی خود را فراموش نکنید

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک توجه بیش از اندازه ای به فرآیند جلب مشتریان تازه دارند. این امر به طور خودکار موجب بی توجهی آنها به مشتریان فعلی خواهد شد. به این ترتیب مشتریان فعلی برندها احساس بی ارزشی و فقدان احترام به خود می کنند. اگر برند ما توانایی حفظ مشتریان خود را نداشته باشد، تلاش برای جلب مشتریان تازه بی نتیجه خواهد بود. به طور مشخص در چنین شرایطی هیچ پیشرفتی برای شرکت ها روی نخواهد داد.

تلاش برای نمایش احترام و علاقه برندمان به مشتریان فعلی اهمیت بسیار بالایی دارد. فقط در این صورت امکان حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار برندمان وجود خواهد داشت. سپس در کنار این فرآیند باید در تلاش برای جلب مشتریان تازه باشیم. این فرآیند طبیعی توسعه کسب و کار در دنیای کنونی است. هرگونه اقدام دیگری تعادل موجود را برهم می زند.

مطلب مرتبط: کسب‌ و‌کارهای کوچک و آینده‌ های بزرگ

یکی از پیش نیازهای حفظ مشتریان دسترسی به اطلاعات کاربردی پیرامون سلیقه و نیازشان است. این امر امکان تولید محتوای بازاریابی و محصولات مطابق با خواسته مشتریان را فراهم می سازد.

همه چیز با شما بستگی دارد

توسعه کسب و کار کوچک فرآیند هیجان انگیزی است. نکته مهم در این میان تلاش مداوم و اصولی است. تکنیک های مورد بحث در این مقاله فرصت مناسبی به صاحبان کسب و کارهای کوچک در راسای شناخت بهتر فرآیند توسعه شرکت می دهد. در نهایت توسعه کسب و کار به طور کامل به انتخاب های شما بستگی خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی