دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

فراگرفتن زبان‌های بین‌المللی به یکی از نیاز‌های امروزی هر جامعه‌ای تبدیل‌شده و برقراری ارتباطی اثربخش با جامعه جهانی نیاز به مسلط بودن به زبان‌های مشترک دارد. هر یک از مخاطبان ایرانی برای فراگرفتن زبان‌های بین‌المللی به آموزشگاه‌های زبان یا مدرس‌های خصوصی مراجعه می‌کنند.

در این بازار داغ، آموزشگاه‌هایی می‌توانند داوطلبان بیشتری را برای آموزش زبان‌های بین‌المللی جذب کنند که برنامه‌ریزی‌های مناسب بازاریابی و برندینگ را اتخاذ کرده باشند. موسسه زبان سفیر گفتمان یکی از آموزشگاه‌های زبانی است که شعبه‌های مختلفی را در سطح شهر تهران و دیگر شهر‌های کشور دارد. این موسسه زبان خدماتی را در حوزه آموزش زبان‌های بین‌المللی به مخاطبان ایرانی ارائه می‌دهد.

 اینکه موسسه زبان سفیر گفتمان در راستای فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ چه اقداماتی را باید انجام دهد و چگونه مزیت‌های رقابتی را برای خود ایجاد کند، بهانه‌ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر کامبیز حیدرزاده، کارشناس مدیریت بازاریابی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات برود. آنچه در ادامه می‌خوانید دیدگاه‌های این کارشناس درباره فعالیت‌های ارتباطاتی برند، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و. . . است که در سه بخش مجزا تنظیم شده است.

نزدیک به دو دهه است که شاهد فعالیت‌ها و موج عظیمی از روند رو به رشد تاسیس موسسات و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجه در کشور هستیم اما مدنظر قرار دادن این نکته حائز اهمیت است که آیا تمامی این موسسات و آموزشگاه‌ها توانسته‌اند به هدف اصلی خود که همان افزایش جذب مشتریان و زبان‌آموزان است، دست ‌یابند.

اقداماتی بسیار گسترده از سوی اکثر این موسسات در قالب تبلیغات شکل‌گرفته اما مسئله مهم این موضوع است که آیا این اقدامات در قالب فعالیت‌های بازاریابی و شناخت بازار انجام ‌شده‌اند یا صرفا اقدامات موسسات و آموزشگاه‌های زبان، کپی‌برداری از فعالیت‌های تجاری یکدیگر یا از آموزشگاه‌های زبانی است که توانسته‌اند در جذب زبان‌آموزان عملکرد موفقی داشته باشند.

افزایش ارزش سازمان برای مشتری

با بررسی اقدامات و فعالیت‌های این موسسات و آموزشگاه‌ها طی چند سال گذشته، به این نتیجه دست می‌یابیم که باوجود گسترش اقدامات بازاریابی و برندینگ در میان کسب‌وکارهای کشور، همچنان فقدان توجه دقیق به این اقدامات ارزشمند و پرثمر در میان آموزشگاه‌های زبان‌های خارجه ملموس است. با توجه به این موضوع برند‌سازی یا برندینگ (Branding) را می‌توان فرآیندی منظم دانست که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می‌شود.

این در حالی است که هدف اصلی آن‌هم ایجاد ذهنیت و چشم‌انداز نسبت به تجارت خود در میان مشتریان است. برندینگ یا برند‌سازی آموزشگاه سفیر ازاین‌رو بسیار حائز اهمیت است که به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌شود و از این طریق ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی‌نفعان افزایش می‌یابد. آموزشگاه‌هایی مانند سفیر باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این خصوص انجام دهند.

تسخیر بازار از طریق برندسازی

با این ‌وجود، اقدامات بازاریابی آموزشگاه زبان سفیر که طی چند دهه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته تا به امروز به‌صورت موثر و اثربخش عمل کند، ستودنی بوده است اما با توجه به رشد عظیم رقبا، آموزشگاه زبان سفیر می‌تواند به‌صورت گسترده‌تر و کارآمدتر با تمرکز بیشتر بر اقدامات برندسازی، سهم بیشتری از این بازار رو به‌رشد را تسخیر کند.

در نخستین اقدام، آموزشگاه زبان خارجه سفیر به نخستین نکته‌ای که می‌تواند با توجه به بودجه خود توجه کند، اقدامات تبلیغاتی خود است تا بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند اما این موضوع بسیار حائز اهمیت است که چه چیزی می‌تواند یک موسسه یا آموزشگاه زبان‌های خارجی را از رقبای خود متمایز سازد.

امروزه ثابت‌شده که درواقع برندینگ یا برندسازی، ارزش مشخصی از محصول یا خدمت است که باید به‌طور کامل در قبال مشتریان یا مصرف‌کنندگان آن را به انجام رساند. برندینگ این قابلیت را برای آموزشگاه سفیر فراهم می‌کند تا نام تجاری خود را به تیم مدیریت، پرسنل فروش، شرکای بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان بشناساند و همچنان خدمات خود را نسبت به رقبا در رأس قرار دهد.

ایجاد تعاملاتی بلندمدت

بیشتر موسسات و بنگاه‌های اقتصادی مانند موسسه زبان سفیر واقف به این قضیه هستند که بهره‌گیری از برندینگ مناسب، منجر به برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و درنهایت دستیابی به فروش بیشتر را به ارمغان خواهد آورد. به‌این‌ترتیب برند می‌تواند برای مشتریان الهام‌بخش باشد تا ارتباطات و تعاملات بیشتری با شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران برقرار شود.

هدف بیشتر موسساتی مانند سفیر از برندینگ، ایجاد تعاملاتی بلند‌مدت و پایدار میان برند، مشتریان و شرکا است. به عبارتی، ایجاد تمایل در مشتریان جهت استفاده و مصرف پایدار از محصولات و خدمات موسسه تجاری است.

***

افزایش وفاداری به برند سفیر

آموزشگاه‌ زبان‌ خارجه سفیر به این نکته باید توجه ویژه‌ای داشته باشد که انتخاب نام مناسب و طراحی لوگوی مناسب را داشته است که این امر کاملا قابل ‌ستایش است اما نکته‌ مهم‌تر و کلیدی‌تر این است که برندینگ فعالیتی فراتر از اقدامات بصری همچون ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت یا سایر اقدامات تبلیغاتی است.

به‌صورت کلی آموزشگاه زبان سفیر با استفاده از برندینگ می‌تواند در گره زدن و برقراری روابط عاطفی و نگرش در مشتری و مصرف‌کننده که همان جایگاه‌یابی برند در ذهن مشتری (Brand Positioning) و درک و تجربه عاطفی خدمات است، ارتباط مناسبی را برقرار کند.

تنها در این صورت است که یک موسسه آموزشی یا یک کسب‌وکار می‌تواند به تبلیغات شفاهی مثبت دست یابد. این امر می‌تواند تمایزی منحصربه‌فرد در موسسات زبانی مانند سفیر ایجاد کرده و اهمیت و جایگاهی ویژه را در ذهن مشتریان، کارکنان و مدیران که نوعا دیده‌شده است بسیاری از کارکنان این موسسات بسیار گله‌مند هستند، ایجاد کند.

پس‌ از این موضوع آموزشگاه‌های زبان سفیر می‌توانند شاهد رشد روزافزون تعداد زبان‌آموزان باشند. از طرفی با توجه به برندینگ، سودآوری به‌واسطه جذب مشتریانی وفادار به‌طور چشمگیری در آموزشگاه سفیر افزایش پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می‌شود که ارزش آن می‌تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی‌های فیزیکی آن موسسه باشد.

آنچه در برندینگ موسسه سفیر حائز اهمیت است، درواقع بهره‌گیری از محتوایی عمیق، مناسب و مفید (مانند فیلم، مقالات، نوشته‌های مطبوعاتی، مقالات وبلاگی و…) است به‌نوعی که مخاطبان را تبدیل به فروشندگان مجازی و مورد اعتمادی ‌کنند که آن برند را متعلق به خود بدانند. با لحاظ کردن این موضوع، می‌توان به حضور گسترده موسسات و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی در میان مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

این فعالیت در نهایت می‌تواند تبلیغات شفاهی (Word of Mouth) از این موسسات را به‌مراتب افزایش دهد تا از این طریق این موسسات به تبلیغات شفاهی مثبتی از محصولات و خدمات خود در قبال رقبای بازار دست یابند. این امر می‌تواند علاوه برافزایش فروش، به افزایش اعتماد و وفاداری به برند آنان نیز کمک کند. نکته دیگر که آموزشگاه سفیر می‌تواند به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، بهره‌گیری از روش‌ها و متدهای به‌روز در دنیاست.

دیده‌شده که بسیاری از موسسات آموزش زبان خارجی از متدهای به‌روز در آموزش و روش‌های تدریس یا حتی اساتید مجرب و کارآزموده بهره نمی‌گیرند و با این حال افزایش روزبه‌روز شهریه‌های کلاس‌های آموزشی را در دستور کار قرار می‌دهند که این هم می‌تواند موجب ایجاد خدشه در فرآیند برندینگ موسسه و ایجاد تبلیغات شفاهی منفی شود.

***

برندینگ موسسات آموزشی زبان با برندسازی مشارکتی

درمجموع، ضرورت برندسازی از این‌رو است که با توجه به حركت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی و علاقه طیف محدودی به یادگیری زبان‌های دیگر آن‌هم صرفا جهت مهاجرت و عدم علاقه طیف وسیعی از جامعه به دلیل مشغله‌های کاری یا مسائل مالی بسیاری از موسسات نتوانسته‌اند به صورتی موثر در امر تمایز‌سازی خود از رقبا موثر عمل کنند.

توجه موسسه زبان سفیر به این نکته بسیار حائز اهمیت است که اهمیت برند برای مشتری به‌واسطه دانش مشتری از برند ایجاد می‌شود؛ با توجه به این موضوع، افزایش آگاه‌سازی مخاطبان و ارائه متدهای به‌روز در کلیه شعب آموزشگاه زبان سفیر به صورتی یکسان می‌تواند عمق و گستردگی برند و درگیری ذهنی مخاطبان و مشتریان با برند موسسه آموزشی سفیر را بیشتر کند.

ازاین‌رو به موسسات آموزشی زبان‌های خارجی مانند سفیر توصیه می‌شود هر چه بیشتر با مخاطبان تماس و ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرده و همچون سایر صنایع ازجمله بانک‌ها که در امر بازاریابی و جذب مشتری اقدامات موثری را انجام داده‌اند، فعالانه عمل کنند تا منجر به بهبود تصویر ذهنی مشتری و وفاداری آنها و افزایش تبلیغات شفاهی خود از طریق مشتریان شوند.

همچنین موسسه زبان سفیر می‌تواند به این نکته توجه داشته باشد که لزوما جهت بهبود عملکرد خود، خدماتی مناسب به مشتریان و مخاطبان از نوعی دیگر و متناسب با تغییرات روبه رشد تکنولوژی ارائه کند که در این زمینه می‌تواند با استفاده از متد برند‌سازی مشارکتی (Co-Branding) به بهبود برند یا نام و نشان تجاری خود اقدام کند.

با توجه به این موضوع نوبت آن فرارسیده بار دیگر موسسات و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی تغییراتی را در چشم‌انداز و خط‌مشی‌های خود داشته باشند و فراموش نکنند که رضایت مشتریان درگرو رضایت کارکنان و اساتید بوده و این خود منجر به ایجاد تصویر ذهنی مطلوب از برند موسسه در اذهان عمومی خواهد شد.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OZHVex4b
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
bardia1213 :
7 سال پیش
بی کیفیت ترین آموزشگاه زبان تو ایران، شش ماه عمرم رو حروم کردم تو این آموزشگاه و واقعا پشیمونم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه