ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (79) / ایده های کوچک داشته باشید - فرصت امروز

سه شنبه, 27 مهر 1395 - 11:00

بسیاری از شرکت های کوچک در تلاش برای گسترش حوزه کاری خود هستند. در واقع تصور این دسته از شرکت ها این است که بزرگ تر بودن به معنای برتر بودن است و به همین خاطر در تلاشند فضای کاری و کارکنان خود را افزایش دهند، در حالی که شرکت های بزرگ درست عکس این قضیه فکر می کنند و همواره خواهان متعادل سازی نیروی کاری خود و استفاده بهینه از فضای در دسترس خود هستند.

با این کار مدیران می توانند ارزشیابی بهتری نسبت به نحوه عملکرد نیرو های خود به عمل آورند و مدیریت بهتری نسبت به فضای در اختیار خود داشته باشند. کوچک و کارآمد بودن تنها مختص شرکت ها نیست و حتی ایده ها نیز بدین شکل هستند. بدون شک ایده های کوچک و واقع بینانه ابدا بد نیستند و اگر کمی با دقت نگاه کنیم همه کسب و کارها، ابتدا با شکل گیری یک ایده و نظر هرچند کوچک شکل گرفته اند.

گاهی یک شرکت آرزو می کند که ویژگی های یک کسب و کار کوچک را داشته باشد در حالی که شرکت های بزرگ باید هزاران دلار صرف شناخت مشتریان خود کنند. شرکت های کوچک فقط کافی است درهای کسب و کارشان را به روی مشتریان باز کنند و در نهایت سادگی با آنان ارتباط برقرار سازند.

در رابطه با طرح ها و ایده های خود نیز همواره نباید محصولات بزرگ تر و به اصطلاح تو چشم تر را برتر دانست . ساخت محصولاتی کوچک تر از حد معمول یا پیشروی براساس ایده ای کوچک که قابل دسترس تر و سودمند تر خصوصا برای شرکت های تازه تاسیس هستند، می تواند انتخابی مناسب محسوب شود.

ایده

مناطق بسیاری را در سطح شهر می توان یافت که به نسبت کوچک هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. برای مثال می توان از ایستگاه های اتوبوسی نام برد که به اندازه یک کیوسک هستند و در شهرستان ها نیز شاهد سوپرمارکت های بسیار کوچک تر از حد معمول هستیم. حتی در پاساژ ها مغازه هایی که به فروش یا اجاره می رسند در واحد های بسیار کوچک و اغلب فشرده ای هستند. حال پرسشی که مطرح می شود این است که چه عاملی منجر می شود افراد به سمت چیزهای کوچک تر علاقه مند شوند؟

سال 1980 میلادی را باید سال ظهور شرکت هایی دانست که محصولاتی تولید می کردند که به نسبت معمول بسیار کم حجم تر و در عین حال جادار تر بودند. در واقع این شرکت ها متخصص در ایجاد فضاهای کم حجم بودند که یکی از شرکت های بسیار موفق  در این عرصه شرکت تولید کننده جاکراواتی Rack است.

این شرکت محصولات خود را به نحوی تولید می کرد که ضمن اشغال فضایی بسیار کم قادر به نگهداری چندین کراوات بود، محصولی که در مقایسه با سایر رقبا بسیار کاربردی تر و در عین حال مقرون به صرفه تر بود. همین عامل کوچک باعث شد تا از این محصول حتی به عنوان فروشگاه کراوات سیار در مکان های پرجمعیتی نظیر استادیوم ها و ایستگاه های راه آهن استفاده شود.

علت موفقیت این شرکت فکر کوچک سازی جاکراوات و نوآوری در طراحی محصول بود که باعث شد در بازار شلوغ آن زمان در همان سال های اولیه شروع فعالیتش به موفقیتی چشمگیر دست یابد. در واقع یکی از استراتژی های بازاریابی انجام کاری است که دیگران به هر دلیلی انجام نمی دهند. .

هنر بازاریابی در این است که بتوانید با تغییری هرچند کوچک در محصولات خود به سهم بیشتری از بازار دست یابید.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- خلاق فکر کنید و از ایده های کوچک خود نترسید.

- به بخش های نادیده گرفته شده توجه ویژه داشته باشید.

- در یک حوزه فعالیت کنید و تا زمانی که در حوزه کاری خود به جایگاه مدنظر نرسیدید وارد عرصه دیگر نشوید.

- در ابتدای کار خود و هنگامی که هنوز خرده پا هستید با غول های عرصه خود وارد رقابت نشوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی