دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

دردسرهای ارتودنسی ممکن است هم برای کودکان و هم بزرگسالان پیش بیاید. این مشکلات رایج، گاهی برای افرادی که در جوانی از بریس های ارتودنسی استفاده می کردند نیز، می تواند رخ دهد. تمام این موارد به این دلیل است که دندان های انسان، بیش از آنچه تصور میکنید در حال حرکت است. به طور کلی دندان ها بر اثر نیروهایی نظیر گاز گرفتن و جویدن، به تدریج حرکت میکنند و جا به جا میشوند.

این مورد اغلب در کودکانی رخ میدهد که دچار عادت های ناسالمی مانند مکیدن شست یا فشار دادن زبان هستند؛ در این صورت، تحرک دندان ها شروع می شود و عمق فاجعه در 7 سالگی که دندان های دائمی رشد خود را آغاز میکنند، اتفاق می افتد. به همین دلیل است که توصیه می شود، کودکان را در این سنین، نزد متخصص ارتودنسی برده تا به صورت تخصصی دندان هایشان بررسی شود. از بحث کودکان که بگذریم، میرسیم به بزرگسالان که اغلب متوجه شلوغ شدن دندان هایشان یا جا به جایی برخی از دندان هایشان به دلیل از دست دادن یک دندان، میشوند. لازم است بدانید صرف نظر از سن شما، درمان ارتودنسی در چنین شرایطی امری ضروری است.

با انواع دردسرهای ارتودنسی آشنا شوید!

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که بیماران ممکن است در فرآیند ارتودنسی تجربه کنند، محدودیت هایی است که بریس ها در انجام عملیات مراقبت از دهان و دندان ها ایجاد می کنند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس های ارتودنسی کار سخت و طولانی است و نیاز به زمان بیشتر دارد.

اصطلاح بریس ارتودنسی به ابزارهایی اشاره دارد که اختصاصاً توسط متخصصان ارتودنسی برای تصحیح مشکلات دندانی و فکی بیماران استفاده می شود. این ابزارها عمدتاً از جنس ها و متریال های مختلفی تشکیل شده و برای تنظیم و تصحیح وضعیت دندان ها و فک ها به کار می روند. اگرچه بریس ها در ایجاد تغییرات بزرگ در تراز و قرارگیری دندان ها بسیار موثر و کارآمد هستند، اما باید توجه داشت که استفاده نادرست یا ناقص آن ها ممکن است به بهداشت دهان و دندان آسیب برساند.

در ادامه به دردسرهای ارتودنسی دندان می پردازیم:

·       جوییدن سخت

زمانی که در روز اول براکت ها به دندان هایتان چسبانده می شوند و اولین فشار را احساس می کنید، وارد شرایط جدیدی می شوید. در مرحله اولیه، ممکن است به علت عدم عادت به سیم ها و براکت ها، لب و دهان شما زخم شود. برای تسکین این موضوع می توانید از موم استفاده کنید. اما جدا از این ها، موضوع خورد و خوراک در این دوران چالش برانگیز است. به علت فشاری که روی دندان ها وجود دارد، شاید بخواهید در مرحله اولیه به خوردن غذاهای نرم و مایع محدود شوید. به عنوان مثال، آش یا سوپ می تواند گزینه های مناسبی باشند.

·       تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه، به عنوان یک نوع تحلیل التهابی القایی شناخته می شود که در این نوع تحلیل پاتولوژیک، ریشه دندان تحت تأثیر نیروهای ارتودنسی قرار می گیرد. از طریق تحقیقات علمی ثابت شده است که حرکت دندان ها به وسیله وارد کردن نیروهای ثابت در طول درمان ارتودنسی می تواند باعث بروز آسیب های جدی در ریشه دندان ها شود. این تحلیل به معنای دقیق، القای التهابی ریشه نیست؛ بلکه می توان آن را به عنوان عوارض التهابی ناشی از نیروهای ارتودنسی بر روی ریشه دندان ها توصیف کرد.

·       بیماری های لثه

زمانی که از درمان ارتودنسی بهره می برید، ممکن است با بروز بیماری های التهابی لثه مواجه شوید. این امر بسیار شایع است زیرا بریس ها، با اعمال فشار تدریجی و ثابت به لثه ها، می توانند به طور مستقیم منجر به التهابات در بافت های لثه شوند. از جمله دیگر عوامل مهم در ابتلا به این بیماری ها می توان به دشواری مسواک زدن و پاکسازی کامل دندان ها با وجود بریس اشاره کرد. این دردسرهای ارتودنسی باعث می شود که باقیمانده ی زخم ها و باکتری ها در دهان فرصت  مناسبی برای ایجاد التهابات لثه پیدا کنند. تمام این موارد احتمال ابتلا به بیماری های پریودنتال را افزایش می دهد.

·       اختلال TMD

اختلال مفصل گیجگاهی-فکی، با عبارت TMD شناخته می شود و به مشکلات مختلفی اشاره دارد که بر مفاصل TM که عضلات فک و اعصاب صورت که حرکت فک را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد. این اختلال می تواند منجر به درد و عدم راحتی در ناحیه صورت، فک و گردن شود. از آنجایی که درمان ارتودنسی معمولاً حدود 2 سال طول می کشد، بیماران تحت درمان ارتودنسی ممکن است در حین یا پس از اتمام درمان از مشکلات TMD شکایت داشته باشند.

 این مسائل ممکن است به عنوان دردسرهای ارتودنسی شناخته شوند که ساختار دندان ها و فک ها را تغییر دهند. برای مثال، اختلالات در ترتیب دندان ها و تغییر در موقعیت آن ها ممکن است به تغییرات در موقعیت مفاصل فکی منجر شود. این مسائل می توانند موجب دردسرهای ارتودنسی مانند درد، قفل شدن مفاصل، یا مشکلات جاری در حرکت فک منتهی شوند.

بعد از ارتودنسی، چه مشکلاتی ممکن است برای بیمار به وجود بیایید؟

تنظیم سیم ارتودنسی دندان در فواصل زمانی مشخص یکی از اصلی ترین مراحل بعد از درمان ارتودنسی محسوب می شود. معمولاً بریس بیماران باید هر ۶ تا ۸ هفته یک بار تنظیم و محکم شوند. این کار به متخصص ارتودنسی امکان می  دهد تا در هر مرحله از درمان، حرکت دندان ها را ارزیابی کرده و با هر بازدید، تنظیمات لازم را انجام دهد. بدین ترتیب، اگر فرد در بازه های زمانی معین به متخصص ارتودنسی مراجعه نکند، دندان های او در عرض 2 تا 3 ماه آینده دیگر حرکتی نخواهند داشت و درمان ارتودنسی به خوبی انجام نخواهد شد.

تجمع باکتری ها در اطراف سیم های ارتودنسی یکی از دردسرهای ارتودنسی دندان است. به علت موانعی که براکت ها و سیم های ارتودنسی ایجاد می کنند، مثل محدودیت در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، احتمال تجمع باکتری ها در این نقاط افزایش می یابد.

این عوارض ارتودنسی را فراموش نکنید!

اشخاصی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، باید نکات خاصی را برای مراقبت از دستگاه ارتودنسی متحرک رعایت کنند. این روش درمانی عوارض مختلفی همراه دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر است:

برخی افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در ساختار دستگاه ارتودنسی متحرک حساسیت نشان دهند. در صورت بروز علائم حساسیتی، باید به متخصص خود اطلاع دهید.

دستگاه های ارتودنسی متحرک به خصوص پلاک ها، شکنندگی دارند. بنابراین، باید با دقت و حذف کردن در مواقع لازم با آن ها رفتار کنید. برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و ترسیب رسوبات، دستگاه ارتودنسی متحرک باید به صورت منظم شستشو و ضدعفونی شود. همچنین، دندان ها و دستگاه باید با دقت تمیز شوند.

در مراحل اولیه استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک، ممکن است با مشکلات گفتاری مواجه شوید. این مشکلات به مرور زمان بهبود می یابند، اما باید صبوری داشته باشید و تمرینات گفتاری انجام دهید.

دیدگاه متخصص ارتودنسی راجع به این دردسرها

ارتودنسی یک روش درمانی است که مزایای خاص خود را دارد و تأثیر آن بسته به روش انجام و تکنیک های مورد استفاده متفاوت خواهد بود. این روش باعث بهبود شرایط دهان و دندان ها می شود و به زیبایی ظاهری نیز کمک می کند. با این حال، بدون رعایت اصول مراقبت و تمیز کردن دندان ها در طی درمان ارتودنسی و همچنین در مراقبت های بعد از ارتودنسی، دردسرهای ارتودنسی گریبان گیر شما می شود. در این مقاله سعی کردیم تا دردسرهای ارتودنسی را به طور کامل برای شما عزیزان بیان کردیم.

منبع: https://simadentclinic.com/best-orthodontist/

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a3BP5qkL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه