پنج شنبه, 26 تیر 1399 - 11:01

این امر یک واقعیت است که بیش از 70 درصد افراد در محیط‎ های کاری، تمایلی به کمک گرفتن از یکدیگر ندارند. این امر در حالی است که کمک کردن به یکدیگر و رفع سریع مشکلات، برای پیشرفت شرکت و بهبود راندمان کاری امری الزامی محسوب می‎ شود. در این رابطه تا زمانی که مشکل موجود به صورت ریشه ‎ای رفع نشده باشد، تمامی توصیه‎ ها و تلاش برای تشویق افراد، بدون فایده خواهد بود. همین امر نیز باعث شده است تا تحقیقاتی در این زمینه انجام شود که نتیجه آن پیدا کردن سه دلیل اصلی چنین اقدامی است. در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1-کمک خواستن وجهه شما را خراب خواهد کرد

دلیل اصلی کمک نگرفتن افراد یکدیگر محیط کاری

بدون شک همه ما حداقل یک بار به این موضوع فکر کرده ‎ایم که در صورت تقاضا برای کمک، شایستگی ما زیر سوال خواهد رفت، با این حال اگر از همکاران خود کمک نگیرید، یک مشکل همچنان با شما باقی خواهد ماند و این امر کار کردن را بیش از حد سخت می ‎کند. درواقع قرار نیست که شما در محل کار، با سختی زیادی مواجه باشید. در این رابطه همواره این سوال را از خود بپرسید که آیا شما در برابر سوالات و یا تقاضای کمک یکی از همکاران خود، چه تصوراتی را خواهید داشت.

مطلب مرتبط: به دیگران کمک کنید

درواقع نتایج آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از 90 درصد افراد، ابدا تصور بدی نداشته و این مسئله را کاملا طبیعی قلمداد می ‎کنند. به همین خاطر همه چیز به نوع نگرش شما نسبت به این مسئله بستگی دارد. البته نمی‎ توان منکر این امر شد که برخی از افراد ممکن است از تقاضای کمک شما سوء استفاده کرده و یا با حالتی تحقیر آمیز رفتار کنند، با این حال شما می ‎توانید این دسته از افراد را از فهرست خود خارج کنید. درواقع دلیلی وجود ندارد که یک تجربه تلخ، باعث شود تا شما به صورت کامل این اقدام را فراموش کنید. با تغییر در نگرش خود متوجه این امر خواهید شد که کار کردن در شرکت، تا چه اندازه می تواند ساده و حاوی آموزش ‎های جدید باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که عدم تمایل به کمک گرفتن با عدم تمایل به کمک کردن همراه است. درواقع با این نگرش افراد دلیلی را برای کمک کردن به دیگران نیز نخواهند داشت. این امر باعث خواهد شد تا ارتباط شما با همکاران به بهترین وضعیت ممکن نرسیده و جو موردنیاز شرکت، شکل نگیرد. این امر خود می‎ تواند باعث شود تا مدیر شرکت برای بهبود اوضاع وارد عمل شده و افرادی با چنین خصوصیت‎ هایی را اخراج کنند. به همین خاطر لازم است تا اعتماد به نفس بالایی را داشته باشید و کمک گرفتن را بدون هیچ‎ گونه ارتباطی به میزان شایستگی خود بدانید، با این حال در این رابطه افراطی نیز عمل نکنید. این امر می‎تواند زمینه نارضایتی همکاران شما را به همراه داشته باشد.

2-در صورت درخواست، به احتمال زیاد با جواب منفی مواجه خواهید شد

از دیگر تصورات بی‎ معنایی که در رابطه با کمک گرفتن وجود دارد این است که اگر این امر بیان شود، احتمالا با پاسخ منفی مواجه خواهیم شد و این امر یک احساس بد را در هر فرد به همراه دارد. اگرچه در این رابطه هیچ تضمینی وجود ندارد، با این حال شما باید چند نفر را برای کمک گرفتن انتخاب کنید. درواقع این امر طبیعی است که هر فردی برنامه ‎ریزی خاص خود را داشته باشد و نتواند به درخواست شما پاسخ مثبت بدهد. تحت این شرایط اگر گزینه ‎های متنوعی را داشته باشید، بدون شک با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. همچنین این باور را در خود شکل دهید که پاسخ منفی، به معنای بی ‎احترامی به شما نبوده و این امر حق طبیعی هر فرد محسوب می‎شود، با این حال شما نباید با یک پاسخ منفی، دلسرد شوید.

همچنین فراموش نکنید که شما باید از تکنیک ‎های مذاکره استفاده کنید. درواقع در ازای کمکی که دیگران به شما می‎ کنند، بهتر است تا اقدامی را برای آنها انجام دهید. برای مثال ممکن است در انجام یک پروژه با مشکل مواجه شده باشید، در صورتی که یکی از همکاران موافقت کرده است تا در بخشی از کار به شما کمک کند، شما می ‎توانید با اقدامی نظیر انجام اقدامات یک روز کاری او، فرصتی را ایجاد کنید تا وی بتواند بیشتر در کنار خانواده خود باشد. درواقع کمک گرفتن باید یک اقدام دو سر برد باشد. به صورت کلی حتی اگر تمامی کارمندان نیز به شما پاسخ منفی را بدهند که البته بسیار بعید است، شما می ‎توانید به مدیر شرکت مراجعه کرده و از وی بخواهید تا شما را راهنمایی کند. بدون شک هیچ مدیری نمی‎تواند در برابر مشکل کارمند خود، ساکت باشد. علت این امر به این خاطر است که کاهش سرعت راندمان کاری شما، بیش از هر چیزی به شرکت لطمه وارد خواهد کرد. در نهایت تلاش کنید تا کمک دیگران را با اقدامی ارزشمندتر پاسخ دهید. این امر باعث خواهد شد تا تمایل افراد برای کمک مجدد به شما افزایشی چشمگیر را پیدا کند.

3-ممکن است افراد قلبا تمایلی به کمک نداشته باشند و در این رابطه نوعی اجبار صورت گیرد

یکی از دغدغه‎ های اخلاقی همیشگی افراد این است که تقاضای کمک ممکن است باعث شود تا افراد در معذوریت قرار گرفته و نوعی اجبار برای قبول درخواست شکل گیرد. اگرچه این امر معمولا اتفاق می‎افتد، با این حال فراموش نکنید که به صورت کلی، تمامی کارمندان به یکدیگر نیاز داشته و کمک امروزه آنها با کمک شما در آینده همراه خواهد بود. به همین خاطر هر فردی تمایل دارد که با انجام چنین اقداماتی، روابط خود را با سایر همکاران بهبود بخشیده و محیط شرکت را به فضایی دلنشین ‎تر تبدیل کنند. همچنین شما برای کاهش معذوریت اخلاقی همکاران خود می‎توانید جملاتی نظیر ابدا انتظاری وجود ندارد و می ‎توانید پاسخ منفی بدهید را مورد استفاده خود قرار دهید. درواقع به افراد این اطمینان را بدهید که در صورت پاسخ منفی شما به سراغ فردی دیگر خواهید رفت و ابدا تمایل ندارید که تقاضای شما، منجر به بروز مشکلاتی شود. درواقع با توجه به این امر که ایجاد چنین فرهنگی در شرکت الزامی است، لازم است تا بهانه‎های خود را کنار گذاشته و در این رابطه اقدام کنید.

مطلب مرتبط: کمک کردن در زمان مناسب

در آخر فراموش نکنید که عدم تمایل در این رابطه، خود یکی از نشانه‎های اعتماد به نفس پایین است. به همین خاطر اگر پس از توجه به این سه اصل، همچنان با مشکل مواجه هستید توصیه می‏شود تا به یک روانشناس مراجعه کرده و مشکل خود را به صورتی کاملا حرفه‎ای، برطرف کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید