اصول روابط عمومی برای استارت آپ های نوپا - فرصت امروز

چهارشنبه, 09 مرداد 1398 - 09:00

5 راهکار برای بی نیازی از آژانس های روابط عممومی

حوزه روابط عمومی اهمیت بسیار بالایی در کسب و کار دارد. در بسیاری از موارد کیفیت روابط عمومی یک شرکت مرز موفقیت و شکست آن را تعیین می کند. به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ همکاری با آژانس های روابط عمومی را در دستور کارشان قرار می دهند. نکته مهم در اینجا عدم صرفه اقتصادی همکاری با چنین آژانس هایی پیش از توسعه کسب و کارمان است. به این ترتیب برندهای کوچک امکان همکاری با آژانس های روابط عمومی را نخواهند داشت. بدون تردید این امر به معنای عدم نیاز کسب و کارهای کوچک به مهارت در روابط عمومی نیست، به هر حال کسب و کارهای کوچک هنوز منبع درآمد ثابتی ندارند. همچنین با بودجه ای محدود در زمینه هزینه های جانبی مواجه هستند، بنابراین فکر همکاری با آژانس های حوزه روابط عمومی از سوی آنها به هیچ‎وجه منطقی نیست.

مسئله مدنظر مقاله کنونی چگونگی عدم هزینه برای استخدام آژانس های روابط عمومی و بالطبع صرفه‎جویی در هزینه ها در کنار تلاش برای رعایت برخی از نکات و اصول مهم این عرصه است. در صورت پیگیری اصول مناسب روابط عمومی علاوه بر کاهش نیازمان به همکاری با آژانس های حرفه ای امکان سرمایه‎گذاری بیشتر بر روی بخش های دیگر را نیز خواهیم داشت. هدف اصلی من در اینجا بررسی این مسئله پیچیده است. تجربه همکاری با برندها و موسسات مختلف در زمینه روابط عمومی و مشاوره به کسب و کارهای کوچک من را در موقعیت مناسبی برای بررسی این موضوع قرار داده است، بنابراین اجازه دهید به سراغ اصول روابط عمومی برای استارت‎آپ های نوپا برویم.

روابط عمومی استارت آپ نوپا

1. مزیت اصلی شما چیست؟

به مانند همه استارت‎آپ های نوپا شما باید تمرکز و انرژی اصلی خود را بر روی پرورش و توسعه هرچه بیشتر مزیت اصلی تان قرار دهید. توصیه من در این میان عدم تحمیل یک کار مشخص به کارمندان بی‎علاقه به آن است. این امر فقط موجب نارضایتی بیشتر کارمندان خواهد شد. در اغلب موارد نیز چنین پروژه هایی با شکست همراه می شود.

به نظر من یک استارت‎آپ نوپا باید از کارمندان خود نهایت استفاده را ببرد. در اغلب موارد کارمندان ما شباهت بسیار زیادی به مشتریان هدف مان دارند. به این ترتیب آگاهی از نقطه نظرات و انتقادهای آنها به خوبی فرآیند ارتقای کسب و کارمان را تسهیل خواهد کرد. یکی از بخش های مهم برای توسعه با همراهی کارمندان مربوط به روابط عمومی است. تهیه مصاحبه های مختلف با کارمندان به منظور شبیه‎سازی فرآیند تعامل با مشتریان واقعی گزینه جالبی خواهد بود. خوشبختانه امروزه اپ های موبایلی بسیار زیادی در زمینه تولید پادکست وجود دارد، بنابراین فرآیند تولید مصاحبه ها هیچ هزینه ای برای شما در پی نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: استارت آپ - فرصت امروز

به طور معمول فرآیند فروش محصولات دارای اطلاعات بسیار مهمی برای برندهاست. با این حال کسب و کارهای کوچک کمتر به این امر توجه دارند. توصیه من در اینجا توجه به آمارهای فروش و جمع‎آوری آنهاست. به این ترتیب در نهایت ما امکان ارزیابی آنها و کشف نقاط قوت برنامه روابط عمومی مان و رفع اشتباهات احتمالی را خواهیم داشت.

به طور معمول تلاش برای ارزیابی مداوم برنامه روابط عمومی برندمان موجب به‎روز رسانی اش خواهد شد. به این ترتیب دیگر برای ارتقای برنامه مان نیازمند مشاهده خطای عینی نخواهیم بود. این امر نارضایتی مشتریان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

2. توجه به گذشته برندمان و جبران اشتباهات

ماهیت طبیعی کسب و کارها در پیوند با شمار بالایی از رویدادهای مختلف است. داستان بسیاری از برندهای نوپا به این ترتیب است: یافتن مشتریان علاقه‎مند، فروش محصولات به آنها و تلاش برای بهبود عملکرد برندمان در زمینه تولید محصول و تعامل با مشتریان از طریق بازخوردهای دریافتی. پس از این شرکت ها اقدام به توسعه هرچه بیشتر خود می کنند. در بهترین وضعیت نیز برند موردنظر در سطح جهانی توسعه خواهد یافت.

بدون تردید داستان فوق جذابیت بسیار بالایی دارد، با این حال حرف کمی درباره شروع کسب و کار می زند. به نظر من بازگشت به نحوه عملکرد قبلی برندمان و یادآوری روند آرام و متناوب پیشرفت همیشه به استارت‎آپ های کوچک کمک می کند. متاسفانه امروزه کمتر برندی به این ایده فکر می کند. به همین دلیل نیز هویت پایداری در زمینه تعامل و رابطه با مشتریان از خود نشان نمی دهد، بنابراین ما همیشه باید نیم نگاهی به گذشته برندمان داشته باشیم.

یکی از نکات مهم به هنگام توجه به گذشته برندمان تلاش برای عدم تکرار اشتباهات قبلی است. توصیه من در اینجا نگارش یادداشت هایی کوتاه در زمینه تجربه مان از ارائه خدمات روابط عمومی و تعامل با مشتریان در بازه های زمانی مختلف است. به این ترتیب فرآیند ارزیابی وضعیت روابط عمومی برندمان بدون دردسر و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

3. ضرورت فعالیت ناشناس

فعالیت به عنوان یک تیم روابط عمومی کوچک امکان کسب موفقیت حتی در صورت ارائه بهترین خدمات را نیز کاهش می دهد، بنابراین گاهی اوقات باید به صورت ناشناس اقدام به فعالیت کرد. این امر به شرکت ما در زمینه پیشگیری از قضاوت زود هنگام دیگران تحت عنوان «استارت‎آپی کوچک» کمک خواهد کرد. به این ترتیب در صورت ارائه خدمات مناسب شرکت ما امکان کسب موفقیت و جوایز سال در حوزه روابط عمومی را خواهد داشت.

یکی از اشتباهات مهم استارت‎آپ های کوچک تلاش برای جلب نظر رسانه ها از همان ابتدای کار است. این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد. کلید جلب توجه رسانه ها به یک استارت آ‏‏پ کیفیت خدمات آن است. به این ترتیب با فعالیت مناسب برندمان امکان جلب نظر رسانه ها را خواهیم داشت. بدون تردید درج نام برندمان در رسانه های معتبر از نظر روابط عمومی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. این امر موجب ارتقای جایگاه برندمان نیز خواهد شد.

4. اهمیت گوش دادن به مخاطب

روابط عمومی یک مسیر دوطرفه است. هنر اصلی در روابط عمومی امکان هدف‎گذاری مناسب و هماهنگی با خواسته های مشتریان است. استراتژی های روابط عمومی مطلوب همیشه انعطاف لازم در برابر مشتریان را دارد. به جای استفاده از آژانس های روابط عمومی برای فهم نیاز و خواسته های مخاطب امکان انجام این فرآیند از سوی خودمان وجود دارد.

استفاده از ابزارهای کمکی در زمینه دریافت پیام های مشتریان و ارزیابی نیازهای شان همیشه استراتژی مناسبی محسوب می شود. به لطف هوش مصنوعی مورد استفاده در این ابزارها ما فرصت کافی برای رسیدگی به سایر بخش های استارت‎آپ مان را نیز خواهیم داشت. یکی از ابزارهای بسیار مناسب در زمینه تحلیل وضعیت روابط عمومی برندها TweetDeck نام دارد. این ابزار با تحلیل پیام های دامنه وسیعی از مشتریان در شبکه های اجتماعی نظرشان در مورد برندمان و فرآیند تغییر سلیقه شان را به ما گزارش می دهد.

بدون تردید هیچ راهکاری برای فرار از توجه به مشتریان وجود ندارد. در این میان استفاده از ابزارهای پیشرفته فرآیند کار را برای ما ساده تر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی استارت آپ نوپا

5. ابتدا کسب و کارتان را بسازید

شرکت ها معمولا صحبت های زیادی در مورد برنامه های خود انجام می دهند. به نظر من پیش از توسعه استارت‎آپ مان به سطح یک کسب و کار فعالیت در حوزه روابط عمومی بی‎مورد خواهد بود. به هر حال حوزه روابط عمومی نیازمند وجود مشتری است. به این ترتیب توصیه من در اینجا تبدیل استارت‎آپ مان به یک کسب و کار و سپس ورود به عرصه روابط عمومی است. این امر تاثیرگذاری زمان و انرژی ما بر روی عرصه روابط عمومی را افزایش می دهد. بدون شک تبدیل یک استارت‎آپ به کسب و کار نیازمند تمرکز و اختصاص زمان زیادی است، بنابراین با شروع همزمان فعالیت در حوزه روابط عمومی در عمل مناسب مورد نیاز برای توسعه کسب و کارمان را بیهوده هزینه کرده ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی