شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

عدالت سازمانی، به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. پژوهش‏‌های گوناگون نشانگر آن است که افزایش احساس عدالت بر جنبه‏‌های متفاوت رفتار سازمانی تاثیرگذار است. برای شناخت نحوه اثرگذاری عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و سازمانی کارکنان، باید به بررسی تاثیر ابعاد عدالت سازمانی (عدالت توزیعی، عدالت رویه‏‌ای‏‌ و عدالت مراوده‏‌ای) بر جنبه‏‌های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی کارکنان (رضایت از سازمان (تعهد سازمانی)، رضایت کلی از شغل، رضایت از کار، رضایت از سرپرستان، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق و دستمزد  و رضایت از ترفیع)بپردازیم. 

عدالت توزیعی

‏‌طبق مطالعات انجام شده افراد تمایل دارند در قبال انجام کار پاداش منصفانه‏‌ای دریافت کنند یا به اندازه همکارشان از پاداش‏‌های پرداختی بهره‏‌مند شوند. طبق نظریه برابری که توسط روان‏‌شناسی به نام جی استیسی آدامز در حدود 40 سال پیش ارائه شده است، کارکنان انتظار دارند که نسبت ورودی‏‌ها (تلاش‏‌ها و فعالیت‏‌ها) به خروجی‏‌های‌شان (هرگونه پاداش دریافتی) با همان نسبت‏‌ها در همکاران شان برابر باشد. بدیهی است کارکنانی که احساس برابری نداشته باشند با واکنش‏‌های منفی از جمله کم‏‌کاری، رفتارهای ضعیف شهروندی سازمانی و در مراحل حادتر استعفا‏‌ و ترک سازمان به این نوع نابرابری پاسخ داده و سعی در برابرسازی می‏‌کنند.

 

در واقع می‏‌توان گفت که نظریه برابری بر عدالت درک شده از مقدار پاداش توزیعی دلالت دارد. به بیان ساده‏‌تر عدالت توزیعی به عدالت در توزیع پاداش‏‌ها تاکید بیشتری دارد. این نوع عدالت در محیط سازمانی کاربرد زیادی داشته و محققان نیز رابطه آن را با متغیرهای متعددی مانند کیفیت و کمیت مطالعه کرده‏‌اند. هر‏‌گاه یک پیامد ناعادلانه درک شود این تبعیض و بی‏‌عدالتی احساسات شخصی مانند عصبانیت، رضایت‏‌خاطر و احساس غرور یا گناه و شناختن مانند شناخت تحریض ورودی‏‌ها و خروجی‏‌های خود با دیگران و در نهایت رفتار مثل عملکرد و ترک سازمان را نیز تحت‏‌تاثیر قرار می‏‌دهد. 

عدالت رویه‏‌ای

در برخی موارد تاکید بر اینکه توزیع پاداش‏‌ها عادلانه صورت گیرد جوابگو نخواهد بود. از این رو عدالت رویه‏‌ای با تعریف دیگری نسبت به عدالت توزیعی مطرح می‏‌شود. آیا ممکن است کارمندی که پاداش کمتری را نسبت به دیگر کارمندان و کارکنان دریافت می‏‌کند، احساس عدالت کند؟ با در‏‌نظر‏‌گرفتن عدالت توزیعی جواب منفی است ولی تحقیقات نشان‏‌دهنده مطلب دیگری است و آن اینکه پاسخ می‏‌تواند مثبت باشد. کارشناسان و محققان در این خصوص علت مثبت بودن پاسخ را با نوع دیگری از عدالت به نام عدالت رویه‏‌ای توجیه می‏‌کنند و معتقدند که عدالت رویه‏‌ای نوعی از عدالت درک شده است که از فرآیندی که برای توزیع پاداش‏‌ها استفاده می‏‌کند بهره می‏‌‏‌‏‌برد. 

برای درک بهتر موضوع می‏‌توان مثالی مطرح کرد. فرض کنید دو نفر کارمند با شایستگی یکسان و توان برابر برای انجام یک شغل وجود داشته باشند. سیاست‌ها و مقررات سازمان طوری است که با مورد نظر قرار دادن عوامل قانونی متعدد و شرایط کاری متفاوت مانند شیفت کاری و مدت‌زمان انجام کار و غیره پاداش‌های متفاوتی به افراد پرداخت شود. در این گونه موارد همان‌گونه که در بحث عوامل ایجاد‏‌کننده بی‏‌عدالتی‏‌ها مطرح می‏‌شود هیچگونه بی‏‌عدالتی و تبعیض توسط کارکنان احساس نمی‌شود. بدین ترتیب مشاهده می‏‌شود که عدالت رویه‏‌ای اگر به‏‌صورت کامل توسط کارکنان درک شود کارکنان با دید مثبت به بالادستان و سرپرستان خود می‏‌نگرند و از این نابرابری به بی‏‌عدالتی و تبعیض تعبیر نمی‏‌کنند. 

عدالت تعاملی

عدالت تعاملی نوع دیگری از عدالت است که در آن عدالت سازمانی از مدیران و سرپرستان به کارکنان و زیردستان منتقل می‏‌شود و با جنبه‏‌های فرآیند ارتباطات بین فرستنده وگیرنده عدالت مانند ادب، صداقت و احترام مرتبط است. به این خاطر عدالت تعاملی از طریق بررسی رفتار مدیر تعیین و مشخص می‏‌شود. اگر چنانچه مدیر نتواند در اجرای این عدالت به‏‌صورت مطلوب عمل کند کارکنان از سرپرست مستقیم خود  نسبت به کل سازمان بیشتر احساس نارضایتی می‏‌کنند. بدیهی است که نگرش‏‌های منفی این‏‌گونه کارکنان نسبت به سرپرست خودشان سهم عمده‏‌ای خواهد داشت و قسمت اندکی از این نگرش منفی به سازمان بازخواهد گشت. 

هر سه نوع عدالت توزیعی، رویه‏‌ای و تعاملی وابسته به هم و هر‌کدام از اینها جنبه‏‌های متمایزی از عدالت سازمانی هستند و به دیگر سخن عدالت سازمانی به‏‌صورت مجموع هر سه‌نوع عدالت توزیعی، رویه‏‌ای و تعاملی تعریف می‏‌شود. تعهد سازمانی عامل مهمی جهت پیش‏‌بینی تمایل افراد به بقای سازمان است و از اتلاف سرمایه‏‌ها جلوگیری می‏‌کند و تحقیقات نشان می‏‌دهد که هرچه التزام به رعایت عدالت سازمانی در میان مدیران بیشتر باشد، به‌تبع آن تعهد سازمانی کارکنان نیز افزایش خواهد یافت. تاثیر ابعاد گوناگون عدالت سازمانی بر جنبه‏‌های متفاوت رضایت شغلی و سازمانی، متفاوت و با درجات گوناگون بوده است. در عین‌حال همواره هر نوع احساس عدالت بر تعهد سازمانی، رضایت کلی شغلی‌ و رضایت از سرپرستان تاثیر معناداری خواهد داشت. 

* کارشناس ارشد مدیریت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xlpK7zbH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه