شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

برای دومین بار سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به اجرا کردن جشنواره «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» کرده است. این نگارخانه بار دیگر چهره شهر را تغییر و حال و هوای هنری به آن داده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده که در این جشنواره نزدیک به 800 اثر به نمایش گذاشته شده است. برای اکران آثار هنری مختلف از 2هزار سازه تبلیغاتی بهره‌برداری شده و به نسبت سال گذشته تغییرات مختلفی کرده و از لحاظ زمانی نیز به نسبت سال گذشته متفاوت است.

جشنواره امسال با چند روز تاخیر به نسبت جشنواره سال گذشته اجرایی شده است. این تاخیر به خاطر همزمانی برپایی نمایشگاه کتاب با برگزاری جشنواره‌ نگارخانه‌ای به وسعت شهر بوده است. «فرصت امروز» برای بررسی ابعاد مختلف جشنواره امسال سراغ دکترساعدجنانی، عضوهیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران و رئیس هیات‌مدیره شرکت تبلیغاتی ارتباط صنعت رفته است.

جنانی در این گفت‌وگو به مشکلاتی که برگزاری این جشنواره برای شرکت‌های طرف قرارداد سازمان زیباسازی ایجاد کرده اشاره می‌کند که می‌خوانید.

نظرتان درباره برگزاری دومین دوره جشنواره «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» چیست؟ به نظر شما جشنواره امسال نیز مانند سال گذشته مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد؟

اصولا هر عملکرد فرهنگی به‌خصوص آن‌دسته از عملکردهایی که به زیبای بصری و مبلمان شهری کمک می‌کنند، پسندیده و جالب است. حال اگر فعالیت‌های فرهنگی جنبه آموزشی نیز داشته باشد، جذاب‌تر و بهتر نیز خواهد بود. در مورد استقبال مخاطبان باید بگویم که جشنواره سال گذشته چون برای نخستین بار اتفاق می‌افتاد برای مخاطبان جذابیت بیشتری داشت و مانند یک شوک در جهت جلب نظر آنها عمل کرد.

سال گذشته رسانه‌های مختلفی نیز اخبار این جشنواره را پوشش دادند که این موضوع نیز در جلب نظر مخاطبان بی‌تاثیر نبود. در مورد جشنواره امسال نمی‌توان نظر قطعی داد و باید در این باره نظرسنجی دقیقی شود و با یکسری برنامه‌های تحقیقاتی و علمی بازخوردهای مخاطبان تحلیل شود.

این جشنواره باید از زوایای مختلفی بررسی شود؛ از زاویه نگاه مردم، از منظر برندهایی که در مقطع زمان اکران جشنواره کمپینی را در حال اجرا داشته‌اند و از زاویه نگاه شرکت‌های طرف قرارداد سازمان زیباسازی شهر تهران. برای بررسی هر یک از این زوایا باید تحلیل‌های دقیقی صورت بگیرد تا بتوان با اطمینان کامل درباره نتایج این جشنواره صحبت کرد.

آیا شرکت‌های طرف قرارداد سازمان زیباسازی شهر تهران از این عملکرد فرهنگی استقبال کرده‌اند؟

مطمئنا این شیوه عملکرد برای آنها نیز جالب توجه است اما در این میان مسئله مهمی که برای شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان زیباسازی مطرح است، زمان برگزاری این جشنواره فرهنگی است. زمانی که برای شرکت‌های طرف قرارداد بسیار حیاتی و مهم است. شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان زیباسازی تعهد دارند که در سال بین 7 تا 15 درصد از تابلوهای خود را در اختیار آگهی‌های فرهنگی قرار دهند.

این شرکت‌ها قرار است با توجه به مناسبت‌های فرهنگی مانند ولادت‌ها، ایام عزاداری و. . . برخی از تابلوها را در اختیار سازمان قرار دهند ولی این نحوه واگذاری با چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، بسیار متفاوت است. دو نکته مهم در نحوه واگذاری باید لحاظ شود.

اول، تمامی تابلو‌ها به این امر اختصاص داده نمی‌شود. دوم، تابلوها توسط خود شرکت‌ها با توجه به زمان فروش و اتمام قراردادها انتخاب می‌شود، اما در حال حاضر سازمان از تمامی تابلوها استفاده کرده‌است. این شیوه عملکرد سازمان زیباسازی بار مالی زیادی را برای شرکت‌های طرف قرارداد ایجاد می‌کند.

آیا سازمان زیباسازی نظر شرکت‌های طرف قرارداد را قبل از اجرا جویا شده است؟

خیر این اتفاق نیفتاده است. شرکت‌ها اجاره بهای تابلوها را به سازمان پرداخت کرده‌اند و سازمان بدون در نظر گرفتن این موضوع در بدترین زمان ممکن طرح نگارخانه‌ای به وسعت شهر را اجرا کرده است. این موضوع در مورد سال گذشته نیز صدق می‌کند. تعهد اکران فرهنگی شرکت‌ها سال گذشته 7درصد به سازمان بود و این تعهد از دی ماه سال 94 (البته با درخواست شرکت‌های طرف قرارداد و موافقت سازمان) به 15 درصد رسیده است. سال گذشته زمان برگزاری این جشنواره به مدت 10روز از 10 تا 20 اردیبهشت بود.

در حالی که امسال پنج روز نیز به آن اضافه شده و تاریخ اجرا از 25 اردیبهشت تا 10 خرداد است. این دوره زمانی برای شرکت‌های طرف قرارداد حیاتی است، چون بسیاری از شرکت‌ها و برندهایی که در آخر سال بودجه‌های تبلیغاتی خود را هزینه کرده‌اند در سال جدید از اواخر اردیبهشت مجددا کمپین‌های خود را اجرایی می‌کنند. از طرفی با توجه به شرایط رکود اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان زیباسازی در مورد فروش تابلوهای تبلیغاتی‌شان با مشکل روبه‌رو هستند.

حال وقتی اوضاع در اردیبهشت بهتر می‌شود و تعدادی از تابلوها به فروش می‌رسند، شرکت‌ها با اجرای این جشنواره روبه‌رو شده‌اند. اکثر شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان زیباسازی برای پرداخت تعهدات مالی خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و به سختی می‌توانند با شرایط بد بازار مشتریانی را جذب کنند.

مشتریانی که با این اقدام و اکران نشدن آگهی‌های تبلیغاتی‌شان از دست می‌روند. برای طرح‌ریزی این جشنواره باید وضعیت شرکت‌های طرف قرارداد در نظر گرفته می‌شد یا مناسب بود که از این شرکت‌ها یا نمایندگان آنها در جلسات برنامه‌ریزی برای جشنواره دعوت به عمل می‌آمد.

حداقل اگر با این شرکت‌ها مشورتی می‌شد یا جشنواره از لحاظ زمانی در فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت اجرایی می‌شد، اوضاع کمی تغییر می‌کرد و در این حالت شرکت‌ها کمتر متضرر می‌شدند. با این توصیفات شرکت‌هایی که به سختی توانسته‌اند تابلوهای خود را در این زمان بفروشند یا باید قرارداد خود را باصاحبان آگهی‌ها 15 روز به خاطر عدم اکران اضافه کنند یا باید هزینه‌ آن را به برندها برگردانند.

سازمان زیباسازی نسبت به این عملکرد خود پاسخی را به شرکت‌های طرف قرارداد داده است و آیا قرار است این جشنواره هر سال برگزار شود؟

این سازمان ازشرکت‌های طرف قرارداد یا انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی دعوتی نکرده است. اگر سازمان با مشارکت تمامی ذی‌نفعان اقدام می‌کرد، مطمئنا خروجی کار بهتر از آب درمی‌آمد. شرکت‌ها انتظار داشتند که زمان برگزاری جشنواره به‌گونه‌ای انتخاب شود که به شرکت‌ها برای عمل به تعهدات مالی خود در قبال سازمان زیباسازی کمک کند. درباره برگزاری سالانه این جشنواره اطلاع دقیقی ندارم ولی از ظواهر امر این‌گونه به‌نظر می‌رسد این اتفاق قرار است سالانه برگزار شود.

اما به هرحال این جشنواره سال گذشته نیز اجرایی شد و سازمان امسال نیز آن را برگزار کرده است. تفاوت جشنواره امسال به نسبت سال گذشته نیز افزایش پنج روز به زمان آن است. زمانی که بعد از آن وارد ماه رمضان می‌شویم و بسیاری از برندها غیر‌از برندهای مواد‌غذایی تمایل چندانی به اکران آگهی محیطی ندارند.

پس شرکت‌های طرف قرارداد علاوه برخرداد ماه نیمی از تیرماه را نیز از دست می‌دهند. زمان از دست رفته برای شرکت‌ها گران تمام می‌شود. شاید بهتر بود سازمان برای اجرای این کار از شرکت‌های طرف قرارداد نماینده‌ای را دعوت و با آنها به توافق می‌رسید. باید در مورد زمان بررسی بیشتری می‌شد تا هم سازمان به اهداف خود می‌رسیدو هم شرکت‌های طرف قرارداد متضرر نمی‌شدند.

به نظر شما در جشنواره امسال نواقص سال گذشته برطرف شده است؟

بله تا حدود زیادی نواقص برطرف شده و سازمان زیباسازی جشنواره امسال را بهتر از سال گذشته برگزار کرده است. برای مثال اکران این آگهی‌ها در سال گذشته بدون توجه به عرض کم و طول زیاد روی عرشه پل‌ها جذاب نبود و از کیفیت کار کاسته بود، سازمان امسال به ابعاد سازه توجه کرده و متناسب با آن طراحی انجام شده است.

سایز نوشته‌ها نیز در جشنواره امسال به نسبت سال گذشته تغییر کرده است. سال گذشته توضیحات با فونت‌ریزی در کنار آثار آمده بود، ولی امسال این سایز بزرگ‌تر شده و مخاطب بهتر می‌تواند متوجه آنها شود. همان‌طور که گفته شد هر اقدام فرهنگی که به زیبایی مبلمان شهرمان کمک کند و در نهایت احساس خوبی به شهروندان انتقال دهد اتفاق خوشایند و خوبی است.

آیا چنین جشنواره‌هایی در کشورهای دیگر نیز اجرایی می‌شود؟ پیشنهاد شما برای بهتر شدن این جشنواره چیست؟

در برخی از کشورها مانند ترکیه و چین شهرداری‌ها عمدتا عرشه پل‌ها را برای این کار اختصاص داده‌اند و معمولا طرح آگهی‌های مرتبط با رویدادهای مختلف ملی را از طریق این پل‌ها اکران می‌کنند. این کشورها از تابلوهای تبلیغاتی برای اکران این آگهی‌های فرهنگی استفاده نمی‌کنند. مگر اینکه اسپانسری از چنین رویدادهای فرهنگی حمایت کند و هزینه‌ تابلوهای تبلیغاتی توسط این اسپانسر پرداخت شود.

در کشور ما نیز بسیاری از برندها در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند و خواستار حمایت از چنین رویدادهایی هستند. سازمان بهتر است که از پتانسیل این برندها استفاده بیشتری کند. نکته‌ دیگری که در مورد این جشنواره قابل بحث است، اجرای مشابه آن مانند سال گذشته است.

اینکه چرا عمدتا سازمان از طرح تابلو نقاشی‌ها برای این جشنواره استفاده کرده کمی تامل برانگیز است. سازمان زیباسازی باید برای اجرای این جشنواره نظر تمامی دست‌اندرکاران صنعت تبلیغات و مخاطبان آگهی‌ها را در نظر بگیرد تا خروجی کارش بهتر از این باشد.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DX2eKsLN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه