یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هم‌اکنون دو قطب بزرگ خودروسازی که در حوزه صنعت خودرو فعالیت دارند به میزان قابل‌توجهی به قطعه‌سازان داخلی وابسته هستند و همچنین قطعه‌سازان به این دو خودروساز. بنابراین یک عقبه بزرگ پشت این دولکوموتیو صنعت خودرو قرار دارد که رو به جلو درحال حرکت و فعالیت است. 

بر این اساس اگر قطب سومی برای فعالیت در حوزه صنعت خودرو اعلام آمادگی می‌کند، باید تمامی ابعاد آن در نظر گرفته شود. در حالت نخست اگر هدف از ایجاد یک خودروسازی دیگر در مناطقی همچون چابهار یا بنادر دیگر براساس واردات قطعه انجام شود، در این صورت تعاملی میان خودروساز و قطعه‌ساز به وجود نخواهد آمد.

 در حالت دوم اگر روی توان قطعه‌ساز داخلی برای تولید خودرو حساب شود آن هم از نقاط مرکزی که قطعه‌سازان بزرگ در آن تمرکز دارند، باید این خودروسازی در کنار قطعه‌سازان حضور داشته باشد که بعید به نظر می‌رسد این انتقال انجام شود. 

در هرحال با فعالیت این خودروساز محصولی به‌روز در این واحد صنعتی تولید خواهد شد و آن هم در شرایطی که استانداردهای جهانی رعایت شده و قیمت مناسبی داشته باشد که رقابت را در بازار ایجاد خواهد کرد.

 اگر این خودروسازی با موفقیت و با حضور یک سرمایه‌گذار بزرگ خارجی و برند معتبر شروع به فعالیت کند، فرصتی برای مصرف‌کننده خواهد شد تا از محصولات متنوع‌تر با قیمت مناسب بهره گیرد. با این حال بنده معتقدم اگر قطب سوم خودروسازی هم ایجاد نشود، خارج از مباحث تحریم اگر بحث پیوستن به WTO (سازمان تجارت جهانی) جدی شود، خودروسازان داخلی دیر یا زود باید با این استانداردها و معیارها تطبیق پیدا کنند. 

همچنین ایجاد این قطب سوم خودروسازی می‌تواند در بحث ورود و انتقال فناوری کمک بسیاری کند، آن هم زمانی که بحث داخلی‌سازی خودروهای وارداتی در میان است و می‌تواند بخشی از آن توسط قطعه‌ساز داخلی ساخته شود.

 با این روند قطعه‌سازان داخلی نیز با توجه به ایجاد بازاری جدید به دنبال توسعه فناوری رفته تا سهم بیشتری از این بازار را به‌دست آورند. با این حال اگر ورود این خودروساز جدید نتواند شرایط توصیف شده را به‌وجود آورد، موجب می‌شود تا هم شرایط خودروسازان دیگر به خطر بیفتد و هم قطعه‌سازان که شرایط خود را با خودروساز جدید منطبق کرده‌اند، زیان کنند. 

در هر حال باید حضور خودروساز جدید مشروط به داخلی‌سازی شود آن هم به میزانی که متولیان این بخش هدف‌گذاری کرده‌اند. از سوی دیگر برخی نهادهای صنعتی همچون انجمن‌های قطعه‌سازی یا شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بر فرآیند قراردادها نظارت داشته باشند و از حق قطعه‌سازی دفاع کنند.

* عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن، و تجارت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mP89tfsb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه