دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
مدیریت امروز

شنیدن ناگفته‌ ها

8 سال پیش ( 1394/11/2 )
پدیدآورنده : عطیه عظیمی  

مهم‌ترین موضوع در ارتباطات یک سازمان، شنیدن حرف‌هایی است که گفته نمی‌شود. با لحظه‌ای درنگ خواهیم دید که شنیدن حرف‌هایی که گفته نمی‌شود اما با اندکی هوشمندی می‌توان آنها را شنید، چه نقشی کلیدی و بنیادی در زندگی کاری و حیات و رشد سازمان ما ایفا می‌کند و توجه به آن چقدر اهمیت دارد و تاوان بی‌توجهی به آن چقدر سنگین خواهد بود. به‌عنوان یک مدیر موفق و باتجربه باید حرف‌های ناگفته‌ کارکنان را هوشمندانه شنید. برای پذیرش نگرش‌های متفاوت افراد مختلف بهتر است ظرفیت خود را بالا ببرید زیرا باعث بالابردن اطلاعات و تغییر در نگرش و تفکر شما نیز خواهد شد. 

8684734623523236437343458446

در اکثر مواقع در مواجهه با نظرات کارکنان و دیدن عکس‌العمل‌هایی از آنان که حاکی از نارضایتی است، به دنبال این طرز تلقی برمی‌آییم تا نظر آن فرد را نسبت به موضوع مورد نظر عوض کنیم و با او وارد بحث و مجادله ‌شویم. ما نمی‌توانیم نظر دیگران را عوض کنیم مگر اینکه در بدو امر بتوانیم ذهنیت خود را نسبت به تفاوت و تعدد عقاید دیگران کاملاً باز و هر گونه فیلتر‌سازی منفی را از خور دور کنیم.

در این زمان بیشتر تمایل داریم به افرادی که نظراتی متفاوت دارند به‌عنوان یک مخالف بنگریم. حتی زمانی‌که گفت‌وگوی مستقیمی اتفاق نیفتاده اما براساس تجربه می‌دانیم که مشکلی وجود دارد، بهتر است به موقع و در زمان مناسب با اظهار این جمله که من و شما دو انسان متفاوت با دیدگاه‌های متفاوت هستیم و از ارزش درک تفاوت در رسیدن به بلوغ فکری آگاهی داریم، زمینه‌ای را برای گفت‌وگو ایجاد کنیم.

بپذیریم که تفاوت آرا و عقاید، در واقع یک نقطه اشتراک بین ماست. داستان رسیدن طرف دیگر به این نظر را و نه دلایل او را برای این عقیده بپرسیم. این راهبرد زمینه‌ای فراهم می‌کند تا ما هم با بیان داستان خودمان به ارتقای فضای درک متقابل و احساس امنیت کمک کنیم. احساس امنیت و آسودگی لازم نسبت به گشودگی ذهن را در دیگری ایجاد کنیم، تجربه‌های کارکنان را معتبر بدانیم و شیوه‌هایی دیگر را برای تفسیر تجربه‌ها به فرد پیشنهاد کنیم.

بهتر است هدف نهایی را در ذهن نگه داریم. بعد از مدتی تمرین متوجه خواهیم شد که استقبال از گشودگی ذهن و جایگزین کردن گفت‌وگو به جای نشنیدن ناگفته‌ها، می‌تواند ما را از تحمل چه مشکلاتی آزاد کند. شنیدن ناگفته‌‌ها در واقع مهارتی فراموش شده است که نقشی اساسی در ارتباطات فردی و جمعی دارد، اما اهمیت آن از یادها رفته است. هر چند بخشی از زندگی همه‌ ما در محل کار و اجتماع صرف شنیدن می‌شود، اما این شنیدن معمولاً ناقص و ناتمام یا ظاهری و سطحی است. ناقص شنیدن هر یک از ما نیز شکل‌های مختلفی دارد، اما در همه‌ شکل‌ها، خواسته یا ناخواسته آن شنونده فقط به بخشی از گفتار گوینده گوش می‌دهد و بخشی را نادیده می‌گیرد.

البته شاید درست‌تر باشد بگوییم ناشنیده می‌گذارد. به این ترتیب فرآیند ارتباط مختل می‌شود و بسته به اهمیت هر پیام ناشنیده ناچاریم تاوانش را بپردازیم. بنابراین بخشی از اختلال‌ها در ارتباطات انسانی ناشی از نشنیدن است؛ پیام‌های سرگردانی که جایی در گوش مخاطبانشان ندارند و نافرجام می‌مانند. البته خوشبختانه در این بحران فراموشی شنیدن، هنوز محققانی هستند که آن را از یاد نبرده‌اند و در برجسته‌ساختن اهمیت آن در مناسبات اجتماعی و ارتباطات انسانی می‌کوشند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eRgPlHFN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه