چهارشنبه, ۲۸ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Wed, 18 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

کشورهای موفق و هدفمند در گردشگری فقط در برنامه‌ریزی پایدار هدفمند و معتمد عمل نمی‌کنند. آنها برای هرگونه تغییر در برابر مسائل غیر‌قابل پیش‌بینی، خود را آماده می‌کنند. مسائل متعددی در سطح بین‌المللی روی هر مقصد گردشگری از کشورهای پیشرفته گرفته تا کشورهای در حال توسعه و جهان سومی باعث تغییرات کلی در برنامه‌ریزی‌های کلان برای گردشگری می‌شود که از این میان می‌توان به وجود جنگ یا هرگونه بی‌ثباتی منطقه‌ای، بروز انواع بحران‌های اقتصادی و زیست‌محیطی و ظهور ناگهانی رقبای جدید اشاره کرد.

3523662346234623462342472472473734784

اما نکته مهم در اینجا این است که اکثر مقاصد گردشگری موفق که اقتصادشان به شکل عمده‌ای به صنعت گردشگری وابسته است در برنامه‌ریزی‌های کلان خود، احتمال وقوع انواع بحران‌ها و ظهور رقبای جدید را پیش‌بینی می‌کنند و از قبل راهکارهای مدیریتی ممکن را برای کاهش اثرات منفی این بحران‌های احتمالی یا مقابله با رقبای احتمالی در برنامه‌ریزی‌هایشان در نظر گرفته‌اند. در حقیقت فرق عمده بین مقاصد موفق گردشگری که دارای یک برنامه‌ریزی اصولی بلند‌مدت هستند با باقی مقاصد گردشگری که تنها به دنبال سود اقتصادی از این صنعت هستند، در این است که در برنامه‌ریزی‌های کلان مقاصد موفق گردشگری، توسعه پایدار در رأس هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری قرار گرفته و هدف نهایی تمام این تلاش‌ها تمایل به تداوم در دریافت مزایای بالقوه صنعت جهانگردی است.

برای مثال مقاصد گردشگری موفق تمام منابع طبیعی خود را یک جا در اختیار صنعت گردشگری قرار نمی‌دهند و در استفاده از زمین، منابع حیات وحش، منابع جنگلی و آبی خود با دقت بسیار زیادی عمل می‌کنند و اگر یکی از این منابع در خطر نابودی باشد یا به‌طور کاملاً حفاظت شده در دسترس صنعت گردشگری قرار می‌گیرد یا در برنامه‌ریزی‌های کلان به‌صورت کامل حذف می‌شود و ساخت جاذبه‌های مصنوعی و دست‌ساز برای جذب گردشگر در سیاست‌گذاری‌ها جایگزین جاذبه‌های طبیعی می‌شود.

در مورد گردشگری ایران، لازم می‌دانم براین مسئله تأکید کنم که اگرچه در یک شرایط ایده‌آل اصولی‌ترین نوع برنامه‌ریزی تنظیم استراتژی‌های بلند‌مدت برای توسعه پایدار صنعت گردشگری است اما به این دلیل که مشکلات ناشی از جنگ و درگیری‌های داخلی کشورهای همسایه ایران همیشه چهره ناامن و پر از خطری از سفر به ایران را از خود نشان داده، استراتژی‌های کوتاه‌مدت درشرایطی که برای سیاست‌گذاران مشخص نیست و نمی‌دانند چه زمانی بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای دوباره باعث کاهش تعداد گردشگران خارجی خواهد شد، بهترین راه‌حل خواهد بود.

استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی میراث باستانی، فرهنگی و توریستی در پرتغال

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OpMTxHFA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیک
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه