جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

براساس اظهار نظر کــارشنــاســان مــرکــز پژوهــش‌هــای مجلــس شورای‌اسلامی «مشکلات ساختاری و مدیریتی‌»‌ ‌و ‌«‌شرکت‌های اقماری‌»‌ ‌پس از ‌«‌دولتی بودن مالکیت»‌ ‌در این صنعت مشکلات جدی صنعت‌خودروی کشور محسوب می‌شوند. در طـــرح پـــژوهشـــی ‌«‌آسیب‌شنـاســی صنعــت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالش‌های موجود.‌‌»‌ ‌که از سوی این مرکز منتشر شده بر این نکته تأکید شده که ‌«‌شرکت‌های اقماری و وابسته متعدد نه‌تنها باری را از دوش شرکت مادر و اصلی تولیدی برنمی‌دارد بلکه با تحمیل فشار بر آن در قالب فروش خدمات و قطعات به صورت درصد اضافه بر قیمت تمام شده یا Cost Plus با نرخ‌های بسیار بالا به گونه‌ای عمل می‌کنند که باوجود زیانده بودن شرکت اصلی، دارای حاشیه سود بالا بوده و به نوعی تداعی‌کننده انتقال عمدی سود از شرکت اصلی به شرکت‌های تابعه هستند.»

نکته دیگر در مورد تأکید این پژوهش «‌عدم توازن بین تسهیلات دریافتی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده‌‌»‌ ‌است که بر مشکلات شرکت‌های خودروسازی اصلی افزوده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده: ‌«‌خصوصی‌سازی واقعی با واگذاری کامل حاکمیت، مدیریت و سرمایه‌گذاری، ‌اصلاح ساختار تولید و بهبود در مدیریت منابع، ‌کاهش هزینه‌های مالی و سربار، ‌استفاده از رویکرد صادرات خودرو و قطعه، ‌افزایش سرمایه‌گذاری در مراکز تحقیق و توسعه، ‌افزایش قدرت رقابت‌پذیری و توسعه همکاری‌های خارج، ‌استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، تولید خودروهای کم مصرف در چارچوب موازین اصلاح الگوی مصرف انرژی و طراحی و تقویت سیستم‌های نظارت دقیق بر استاندارد خودروهای تولیدی از مهم‌ترین راهکارهای تقویت صنعت خودروسازی کشور از طریق اجرای بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.»

کــارشنــاســان مـرکز پژوهــش‌ها با بررسی استــراتــژی و تجــارب کشــورهــای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که: ‌«‌استفاده از پلتفرم مشترک و توسعه آن در مقیاس جهانی، ادغام خودروسازان با هدف ارتقای قدرت رقابت پذیری، تقویت و ارتقای صنعت قطعه‌سازی در مقیاس جهانی، توسعه همکاری‌های خارجی و توان تکنولوژی در تولید خودرو و در نهایت اتصال به شبکه تولید و توزیع جهانی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های کشورهای موفق در زمینه صنایع خودرو است. ‌»‌ ‌

از سوی دیگر در این گزارش آمده که ‌«‌رویکرد کلی برندهای معتبر خودروسازی جهان طی سال‌های اخیر عمدتا به سمت تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی با مشخصه‌های کاهش آلایندگی، ‌کاهش مصرف سوخت و افزایش راحتی و ایمنی گرایش داشته که از مصادیق بارز آن تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی و به ترتیب در کشورهای اروپایی و ژاپن است.»

نویسندگان و تهیه‌کنندگان هدف اصلی این مطالعه را بررسی وضعیت صنعت خودرو، آسیب‌شناسی و ارزیابی و تحلیل استراتژی‌های برندهای معتبر و کشورهای مختلف و استفاده از تجارب آنها در شرایط پساتحریم و سال‌های برنامه ششم توسعه عنوان کرده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0tgLQrb7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه