جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از استقبال کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه از اجرای طرح بهکاشت در این مناطق خبر داد. جعفر صادقی، از اجرای طرح بهکاشت به‌جای نکاشت در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه شهرستان بناب برای کاشت زعفران و پسته مستعد است، هم‌اکنون برای کشت هر هکتار زعفران در زمین‌های کشاورزی بناب 120 تا 150 میلیون ریال هزینه می‌شود و می‌توان تا سه سال آینده پیاز زعفران را هم در شهرستان تولید و عرضه کرد. 

وی با بیان اینکه برای نجات دریاچه ارومیه طرح «بهکاشت» بهترین گزینه در راستای حمایت همزمان از کشاورزان است، افزود: طرح‌های زیادی در این خصوص در کمیته‌های مختلف مطرح شده و در مرحله انجام قرار دارد. ما از محققان می‌خواهیم برای اجرای طرح‌های بهکاشت در این منطقه راه‌حل‌های عملی خود را ارائه دهند. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب با بیان اینکه سال‌هاست مشکل کم‌آبی را حس می‌کنیم، اظهار کرد: از سال 91 کاشت گونه‌های پرمصرف آبی مانند پیاز و گوجه‌فرنگی را به کشاورزان پیشنهاد نکرده‌ایم. در راستای بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی تاکنون یکصد کیلومتر کانال آبرسانی بتونی در شهرستان بناب کار شده است و 115 کیلومتر دیگر نیز در مرحله شناسایی و مطالعه قرار دارد. 

صادقی با اشاره به اینکه برای تولید هر کیلوگرم پیاز بیش از 500 لیتر آب مصرف می‌شود، درحالی‌که قیمت فروش آن کمتر از 500 تومان است، افزود: ادامه روند کنونی در بخش کشاورزی آذربایجان توجیه اقتصادی ندارد و ما تلاش می‌کنیم با ترویج گروهی تغییر الگوی کشت به محصولات با ارزش افزوده بیشتر و مصرف آب کمتر، به حذف محصولات پرمصرف و کم‌بازده دست یابیم. 

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه و شور شدن آب و خاک منطقه، مجال تغییر و اصلاح برنامه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را محدود کرده، ادامه داد: ما به دنبال استفاده بهینه از آب سد علویان هستیم و برای این منظور پوشش انهار و احداث کانال‌های بتونی پیش‌بینی شده تا از هدررفت آب جلوگیری شود. 

صادقی گفت: تغییر شیوه‌های آبیاری باغ‌ها به آبیاری تحت فشار وکم‌فشار از برنامه‌های مدیریت جهادکشاورزی شهرستان است. شوری منابع آبی اراضی حاشیه دریاچه در محدوده شهرستان بناب باعث شده روش‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای با محدودیت انجام گیرد اما روش‌های نوین آبیاری کم‌فشار می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Kl5eQI1j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه