شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ارتباط ذهن و بدن[1]

دانشگاه (ویدنر) در بخش روان شناسی بالینی، تحقیقی با این محتوا انجام داده است: وقتی احساس سرماخوردگی و یا دیگر ناراحتی های جسمی می کنید، آیا احساس خاصی از استرس را در یک دوره ی زمانی داشته اید؟ یک فارغ التحصیل رشته ی روان شناسی می گوید: تجربه ی شخصی و مطالعه های دانشگاهی من، نشان میدهد که ارتباط تنگاتنگی بین ذهن و بدن وجود دارد و این دو می توانند تأثیر فوق العادهای برروی یکدیگر داشته باشند. وقتی ما احساس استرس و یا «اضطراب»[2] می نماییم، به دنبالش یک تجربه ی جسمی مانند: سردرد و یا درد عضله های قلب را پشت سر گذاشته ایم. افسردگی و اضطراب درنهایت می تواند هدایت کننده به سمت «تضعیف سیستم ایمنی»[3] بدن باشد.

برای نمونه، خانمی که به طور معمول از بیماری «میگرن»[4] رنج می برد، وقتی در طول هفته با دو یا سه خبــر هیجانی روبه رو میشود ) کــم کـاری همسرش، سرطان پدرش و یا این که فرزندانش در انجام تکالیف مدرسه به وجود او نیازمندند، (چگونه می تواند یک هماهنگی مناسب برای رفع مسائل و مشکل هایش بیابد؟ همین فکر باعث افزایش «میگرن» او می شود. خوشبختانه اطلاعات و اخبار جدید، به ما کمک می کنند تا کنترل بیماری های جسمی را از طریق مدیریت صحیح جریان های هیجانی ذهن داشته باشیم. این تکنیک ها، با قاعده ی خودمحور زیستی، کمک می کنند که مدیریت صحیحی بر واکنش ذهن و بدن بهِ استرس واردشده داشته باشیم و باید بدانیم که ذهن و بدن، مانند: حرف T هستند که دو عضو جدانشدنی و مرتبط به هم دارد.

ارتباط ذهن و بدن

تکنیک هایی برای ایجاد ارتباط سالم بین ذهن و بدن

  1. هدایت تصویرسازی: روانشناسان از تصویرسازی ذهنی برای ایجاد تغییرات محصولات جسمی استفاده می کنند. برای نمونه، فردی که «میگرن» دارد، می تواند با استفاده از این روش، به متصور کردن جریان خون به مغز بپردازد و سردرد خود را کاهش دهد و یا افرادی که دردهای عضوی از قبیل درد پشت و یا درد مفصل ران دارند، می توانند با »هدایت تصویرسازی«، ازدرد خود رها شوند. در اجرای تکنیک شما زمانی را اختصاص دهید که تصویر بهترین حالت و شیوه ی که می توانید آن را اجرا کنید، در ذهن خود تصویر و ببینید که به بهترین شیوه عمل کنید، این تصویرسازی برای بدن ترجمه و سیستم بدن شما خود را با آن تصویرسازی هماهنگ می کند.
  2. تکنیک تنفس دیافراگمی: در این روش، فرد، تمرکز ذهنی خود را برروی تنفس ناحیه ی دیافراگمی قرار می دهد (شش تا عضلات شکم). تنفس آرام که همان حس ریلکسیشن را حاصل میکند نیز نوع دیگری از تنفس است که با استمرار ریلکسیشن، آرامش تک تک عضلات بدن به وقوع می پیوندد و درنهایت، یک حس آرامش جسمی و ذهنی به فرد دست می دهد. تنفس صحیح تاثیر مستقیم برروی سیستم عصبی دارد و نقش مهمی در کاهش استرس و اضطرب و متعادل نگهداشتن بدن ایفا می کند.

   ارتباط ذهن و بدن

 مدیتیشن: هنری از تمرکز ذهن بر روی چیزهای خاص که خارج از دسترس هستند، می باشد و ذهن پریشان، درنهایت می تواند ادعایی از حس را برای بدن و مغز خود داشته باشد. این تکنیک می تواند تلقین کننده ی آن چیزی باشد که فرد هرگز به آن فکر نمی کند بنابراین می تواند دلیلی برای سازگاری بهتر شما با محیط اطراف و با خودتان باشد. در کنار یادگیری تکنیک های بیان شده، بهتر است بدانیم توانایی ما در هدایت استرس ها، مواجه شدن با آن هاست. هیجان هایی که ما به طور روزانه در زندگی تجربه می کنیم را در ابتدا با شدت بالایی دریافت کرده و با گذشت زمان، از شدت آن کاسته شده و هم زمان با کاهش هیجان، اضطراب و درماندگی افزایش می یابد و درنهایت باعث بیماری جسمی شده و افت انرژی برای کار و فعالیت، ضعیف تر شدن قدرت ذهن، ارتباط دوستان و همکاران را نیز درپی خواهد داشت. به همان میزان که استرس و هیجان، افزایش می یابد، زندگی از نظر محتوا تهی تر می شود. پس اگر شما تجربه های خود را از یک ذهن پریشان و ناراحت بیابید، با کمک گرفتن از یک سیستم حمایتی خوب تکنیک با قاعده ی خودمحور می توانید به خود کمک کرده و برای توسعه ی هرچه بیش تر ذهن و بهتر شدن جسمتان بکوشید. با رعایت خواب منظم و ورزش باقاعده، می توانیم احساس خوبی در بدن و ذهنمان به وجود آوریم.

ارتباط ذهن و بدن

ارتباط ذهن و بدن

مطالعات علمی نشان می دهند که استرس طولانی و شدید و افکار منفی مکرر می توانند سیستم ایمنی بدن ما را تحت تاثیر قرار دهند.

در همین راستا، تحقیقات دیگری نشان داده اند که افرادی که نگرش مثبتی درباره زندگی دارند در قیاس با افرادی که نگرش شان به زندگی منفی است، کم تر دچار بیماری می شوند.

 

ارتباط ذهن و بدن

 

مفهوم ذهن _  بدن به عنوان رابطه ای میان افکار، بدن و جهان بیرون تعریف می شود.

حوزه علمی که حول این موضوع می چرخد عبارت است از

«سایکونوروایمیونولوژی» (Psychoneuroimmunology) یا PNI. PNI توضیح می دهد

چگونه احساسات و نگرش ما،  چه مثبت و چه منفی، بر سلامتی و نتیجه درمان بیماری ها اثر می گذارد.

 

 

[1]. The connection of mind and body.

[2]. Anxiety.

[3]. Weakening of the immune system.

[4]. Migraine.

برچسب ها : اخبار شرکت ها
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DS0iUH0p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه