جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نمودار گانت یا گانت چارت یک تصویر گرافیکی رایج از برنامه پروژه است. این تصویر یک نوع نمودار میله ای است که تاریخ شروع و پایان عناصر یک پروژه مانند منابع و برنامه ریزی را نشان می دهد. هنری گانت (1861-1919)، مهندس مکانیک آمریکایی، نمودار گانت را طراحی کرد.

نکات کلیدی

  • گانت چارت یک تصویر گرافیکی است که به برنامهریزی، مدیریت و نظارت بر وظایف و منابع خاص در یک پروژه کمک می کند.
  • شامل لیستی از وظایف و نوارهایی است که پیشرفت هر کار را نشان میدهد.
  • نوارهای افقی با طولهای مختلف نشان دهنده جدول زمانی پروژه است که می تواند شامل توالی کار، مدت زمان و تاریخ شروع و پایان هر کار باشد.
  • این نمودار پرکاربردترین نمودار در مدیریت پروژه است.
  • نمودار گانت در صنایع سنگین برای پروژههایی مانند ساخت سدها، پل ها و بزرگراه ها و همچنین توسعه نرم افزار و ساخت کالاها و خدمات دیگر استفاده می شود.

تعریف گانت چارت

نمودار گانت پرکاربردترین نمودار در مدیریت پروژه است. این نمودارها در برنامه ریزی یک پروژه و تعیین توالی کارهایی که نیاز به تکمیل دارند مفید هستند. در بیشتر موارد، نمودار به صورت نمودار میله ای افقی نمایش داده می شود. میله های افقی با طول های مختلف نشان دهنده جدول زمانی پروژه است که می تواند شامل توالی کار، مدت زمان و تاریخ شروع و پایان هر کار باشد. نوار افقی همچنین نشان می دهد که چقدر از یک کار نیاز به تکمیل دارد. طول میله متناسب با زمان لازم برای تکمیل یک کار است. وظایف پروژه در محور عمودی نشان داده شده است. اگر از کیفیت گانت چارت خود مطمئن نیستید، آن را به یک تیم بیزینس کوچینگ باتجربه و متخصص بسپارید.

آکادمی توسعه کسب وکار دکتر نعمتی

نمودار گانت به برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر وظایف و منابع خاص در یک پروژه کمک می کند. همچنین جدول زمانی پروژه را نشان می دهد که شامل کارهای برنامه ریزی شده و تکمیل شده در یک دوره زمانی می باشد. گانت چارت به مدیران پروژه در برقراری ارتباط با وضعیت پروژه و میزان تکمیل وظایف خاص در یک پروژه کمک می کند و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پروژه در مسیر خود باقی می ماند. طبق قرارداد، این ابزار استانداردی است که ارتباطات را در میان جامعه مهندسی و مدیریت پروژه یکپارچه می کند.

هنری گانت که بود؟

هنری گانت دانشمند علوم اجتماعی و مشاور مدیریت بود که دارای مدرک مهندسی مکانیک نیز بود. او در زمینه مدیریت علمی، توسعه روش هایی برای ساده سازی و افزایش بهره وری شرکت ها و نیروی کار آن ها کار کرد. او نمودار گانت را در دهه 1910 ایجاد کرد تا به سرپرستان کمک کند تا پیشرفت نیروی کار خود را درک کنند و اطمینان حاصل کنند که وظایف طبق برنامه انجام می شوند.

مزایای گانت چارت چیست

گانت چارت وظایفی را که ممکن است به صورت موازی اجرا شوند و کارهایی را که تا زمانی که سایرین کامل نشوند نمی توانند شروع یا به پایان برسانند، مشخص می کند. همچنین می تواند به شناسایی تنگناهای بالقوه و شناسایی وظایفی که ممکن است از جدول زمانی پروژه حذف شده باشند کمک کند.

نمودارهای گانت را می توان در مدیریت پروژه ها در هر اندازه و نوع استفاده کرد. این ها ممکن است شامل زیرساخت های ساختمانی مانند سدها، پل ها و بزرگراه ها باشد. آن ها همچنین ممکن است شامل توسعه نرم افزار و سایر فناوری ها باشند. ابزارهای مدیریت پروژه مانند Microsoft Visio، Project، SharePoint و Excel یا نرم افزارهای تخصصی مانند Gantto یا Matchware می توانند در طراحی نمودار گانت کمک کنند.

آکادمی توسعه کسب وکار دکتر نعمتی

نمونه ای از نمودار گانت

شرکت A در حال اجرای پروژه نصب نرم افزار جدید بر روی سرورهای یک بانک سرمایه گذاری بزرگ است. شرکت A تصمیم می گیرد برای کمک به مدیریت پروژه و اجزای مختلف آن یک نمودار گانت ایجاد کند.

وظایف پروژه که نیاز به تکمیل دارد شامل انجام تحقیق، انتخاب محصول نرم افزاری، تست نرم افزار و نصب آن می باشد. این وظیفه به صورت خطوط عمودی در نمودار گانت ظاهر می شوند. نقطه عطف پروژه انتخاب نرم افزار است.

مدت پروژه طبق توافق شرکت A و بانک سرمایه گذاری 40 روز می باشد. انجام هر کار 10 روز طول می کشد و هر کار به کار قبلی بستگی دارد. یک فعالیت حیاتی تست نرم افزار در محیط های توسعه و آزمایش است.

تاریخ شروع و پایان کار، مدت زمان و نقاط عطف به صورت نوارهای افقی در گانت چارت ظاهر می شود. درصد کار انجام شده برای هر کار نیز در نوارهای افقی نمایش داده می شود. استفاده از نمودار گانت به شرکت A کمک می کند تا وظایف را در یک جدول زمانی ترسیم کند تا در 40 روز به تکمیل کامل برسد.

نمودار گانت برای چه مواردی استفاده می شود؟

نمودارهای گانت به تجسم وظایف و پروژه های مختلفی که به طور هم زمان در یک سازمان رخ می دهند و میزان پیشرفت آن ها کمک می کند. آن ها توسط مدیریت برای برنامه ریزی و زمان بندی چنین پروژه هایی استفاده می شوند تا بتوان منابع را به شیوه ای بهینه تخصیص داد و پروژه هایی که اولویت بندی شده اند قبل از شروع پروژه های کم اهمیت به پایان برسد. برای طراحی گانت چارت اختصاصی خود می توانید از خدمات توسعه کسب وکار ما در آکادمی نعمتی کمک بگیرید.

اجزای یک نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت می تواند از نظر پیچیدگی و عمق متفاوت باشد، اما همیشه دارای سه جزء کلیدی است: فعالیت ها یا وظایفی که باید انجام شوند، در امتداد محور y اجرا می شوند. نقاط عطف یا مراحل پیشرفت نشان داده شده در امتداد محور x (در بالا یا پایین نمودار) و نوارهای پیشرفت که به عنوان نوارهای افقی مشخص می شوند، نشان می دهد که هر وظیفه در هر نقطه مشخص چقدر با پایان فاصله دارد.

سخن پایانی

گانت چارت یک توصیف بصری از جدول زمانی یک پروژه است. نمودار تاریخ شروع و پایان اجزای یک پروژه مانند منابع و برنامه ریزی را نشان می دهد. اگر درگیر پروژه ای هستید، توصیه می شود از نمودار گانت برای سازماندهی وظایف مختلف در پروژه استفاده کنید. همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

0212664306

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

nematiacademy

 drnemati_official

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KSMXpyKw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه