چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

از کامپیوتر تا آل این وان، لپ تاپ و تین کلاینت؛ کیس ها چه شدند

از کامپیوتر تا آل این وان، لپ تاپ و تین کلاینت؛ کیس ها چه شدند؟

چشمان خود را ببندید و وارد گذشته شوید، به دوران سِگا و میکرو، به دوران فیفا 2001 و هیتمن، به دوران موس های غلطک دار و محافظ کنترل تلویزیون! و به دوران کیس های فلاپی خور. بین تمام این مواردی که بیان کردیم، فقط کیس ها همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند آن ها نیز در طی گذر زمان بسیار تفاوت کرده اند و از آن جعبه های ساده به طراحی های زیبا رسیده اند اما همانطور که در گذشته از کیف موبایل چسبیده به کمربند استفاده می کردند و خوشبختانه از آن دوران گذر کردیم، استفاده از کیس ها برای کامپیوتر ها نیز به حداقل رسیده است و امروزه کامپیوتر های کیس لس طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع کامپیوترهای بدون کیس بدانیم.

کیس کامپیوتر چیست و چه وظیفه ای دارد؟

واقع کیس، محفظه ای پلاستیکی یا فلزی است که قطعات سخت افزار داخلی کامپیوتر (یعنی مادربرد، هارد، پردازنده، کارت گرافیک و ...) را درون خود جای می دهد و همچنین سخت افزار خارجی (مانیتور، کیبورد، اسپیکر و ...) از طریق اتصال به کیس قابل استفاده می شوند. در قسمت جلویی کیس هم که درایور های نوری، پورت های USB و دکمه های خاموش روشن قرار گرفته اند. همچنین روی در کیس ها منافذی وجود دارد تا هوا جریان داشته باشد. پس با این تفاسیر، می توان وظیفه کیس را هماهنگی میان اعضای مختلف کامپیوتر دانست که در کنار هم تشکیل یک سیستم می دهند.

مشخصات کیس چیست؟

قطعا مانند هر محصول دیگری، امکانات یک کیس است که باعث ایجاد مرز خوب و بد بودن آن می شود و قیمت گذاری آن را توجیه می کند. در این قسمت به بررسی مواردی که باید هنگام انتخاب در نظر بگیرید تا قطعات سخت افزاری شما روی آن سوار شود می پردازیم.

  • تعداد اسلات قطعات
  • تعداد و جایگاه فن ها
  • طول کارت گرافیک
  • ارتفاع خنک کننده پردازنده
  • سینی درایو

آشنایی با کامپیوترهای بدون کیس

کامپیوترهای بدون کیس که روز به روز بر تعداد و تنوع آن ها افزوده می شود، دستگاه هایی به صرفه هستند که اگر با انتخابی درست همراه باشند، می توانند نیاز شما را به طور کامل رفع کنند. در این بخش به بررسی دستگاه های کیس لس می پردازیم و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه می دهیم.

لپ تاپ

لپ تاپ

شناخته شده و قدیمی ترین کامپیوترهای بدون کیس، لپ تاپ ها هستند که از همان ابتدای ورودشان به بازار تاکنون، به پرطرفدار ترین نوع کامپیوترها بدل شدند. امکانات خوب و سهولت در جا به جایی آن ها، لپ تاپ ها را به پرفروش ترین انواع کامپیوترها نیز تبدیل کرده است. لپ تاپ های نو در بازار امروزه از حداقل قیمت 7 – 8 میلیون تومان شروع شده و تا بیش از 200 میلیون تومان نیز وجود دارند. مطرح ترین برندهای تولید کننده لپ تاپ، شرکت های Msi، Asus، Lenovo، Dellو hp می باشند که البته تعداد بسیار بیشتری از شرکت های تولید کننده نیز وجود دارند.

مزایای لپ تاپ

قطعا مزایای بی شمار لپ تاپ ها یکی از دلایل محبوبیت آن در بین کاربران است، مزایایی مانند حمل و نقل آسان، به طوری که کافی است آن را در یک کوله پشتی قرار دهید و به راحتی جا به جا کنید، وجود لپ تاپ های متعدد با قابلیت های سخت افزاری متنوع، رفع نیاز کاربرد روزمره با استفاده از لپ تاپ های ارزان، استفاده بدون نیاز به برق در مواقع ضروری تا چند ساعت و ... همگی بخشی از مزایای خرید لپ تاپ می باشند.

معایب لپ تاپ

لپ تاپ ها با وجود تمام مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که در این قسمت شماری از آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • لپ تاپ های با سخت افزار قوی گران هستند.
  • امکان ارتقای سخت افزاری ندارند. (به جز رم و هارد که ارتقا آن ها نیز با محدودیت همراه هستند.)
  • در صورت خرابی در هر یک از بخش ها، امکان تعمیر توسط خود کاربر وجود ندارد.

قیمت و خرید لپ تاپ

همانطور که مشخص است قیمت لپ تاپ بسته به سخت افزاری که دارد، متغیر است. هرچه سخت افزار قوی تر باشد قطعا قیمت نیز گرانتر خواهد بود، مواردی مثل پردازنده و نسل آن، قدرت کارت گرافیک، میزان حافظه رم، میزان حافظه و نوع آن (HDD یا SSD) و برند تولید کننده از مهمترین عوامل دخیل در قیمت گذاری لپ تاپ ها هستند. هنگام خرید لپ تاپ، توجه به نکاتی مانند داشتن گارانتی، سلامت شارژر و ... ضروری می باشد. توجه داشته باشید خرید لوازم جانبی لپ تاپ، مانند کیف لپ تاپ و کول پد، برای افزایش طول عمر مفید لپ تاپ ضروری است. همچنین بهتر است در روز، چند ساعتی لپ تاپ را از شارژ بکشید تا باتری اصلی لپ تاپ آسیبی نبیند.

آل این وان

آل این وان

دیگر کامپیوتر بدون کیس پرطرفدار، آل این وان ها هستند که هر روز به محبوبیت آن ها افزوده می شود. این دستگاه ها درست مانند PC ها هستند با این تفاوت که کیس در آن ها حذف شده است و تمام سخت افزار مورد نیاز آن ها، در قسمت پشت مانیتور گردآوری شده است. آل این وان ها از قیمت 6 – 7 میلیون تا بیش از 130 میلیون تومان در بازار وجود دارند که انتخاب آن ها، به نیاز شما از یک کامپیوتر همه کاره بستگی دارد. مطرح ترین برندهای تولید کننده AIO را می توان hp، Asus، MSI، Dell و Apple دانست. هرچند تعداد تولید کنندگان این دستگاه ها بسیار بیشتر است به طوری که امروزه بیش از 30 برند تولید کننده، آل این وان به بازار توزیع کرده اند.

مزایای آل این وان

گفتیم که استفاده از آل این وان ها روز به روز بیشتر می شود و مزایای آل این وان ها سبب این اتفاق بوده است. عدم اِشغال فضای قابل توجه، نیاز نداشتن به خرید لوازم اضافی (به طوری که حتی اکثر آل این وان ها دارای موس و کیبورد بی سیم همراه دستگاه هستند)، حمل و نقل آسان، مانتیور بزرگ و حتی لمسی در بعضی از موارد، راه اندازی بسیار ساده به طوری که حتی اگر کسی هیچ آشنایی با کامپیوتر هم نداشته باشد به راحتی می تواند آن را پیکربندی کند و قیمت مناسب مخصوصا برای استفاده روزمره، از مهمترین مزایای آل این وان ها می باشد.

معایب آل این وان

آل این وان ها در کنار مزایای زیادی که دارند، معایبی نیز دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • عدم امکان ارتقای سخت افزاری (به جز هارد و رم، که ارتقا آن ها نیاز با محدودیت هایی همراه است.)
  • در صورت بروز هرگونه خرابی یا مشکل، مخصوصا در قسمت مانیتور، امکان تعمیر به سادگی وجود ندارد و در بسیاری از مواقع باید به فکر یک دستگاه جدید باشید!
  • آل این وان ها معمولا بسیار قدرتمند نیستند. هرچند که با خرج مبالغ بالاتر، می توانید صاحب کامپیوتری با سخت افزار قوی شوید اما به طور کلی آل این وان مناسب گیمینگ با قیمت مناسب به سختی پیدا خواهید کرد.

قیمت و خرید آل این وان

قیمت آل این وان ها نیز مانند هر دستگاه دیگه ساخته شده توسط بشر، بستگی به امکاناتی که ارائه می دهد و کیفیتی که دارد متغیر است، همچنین برند نیز یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت می تواند لقب بگیرد. البته همانطور که گفتیم آل این وان قوی به طوری که مناسب مصارفی مانند گیمینگ حرفه ای یا کارهای بسیار سنگین باشد، به سختی پیدا می شود.

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت را شاید نتوان کامپیوتری بدون کیس معرفی کرد، بلکه شاید عبارت دقیق تر این است که تین کلاینت ها، جایگزین کیس های کامپیوتری هستند و در واقع، می توان با توجه به مزایایی که دارند، از آن ها به جای کیس استفاده کرد تا سیستم کامپیوتری شکل بگیرد. تین کلاینت ها را به دو شکل نیازمند به سرور و بدون نیاز به سرور می توان تهیه کرد که هرکدام از آن ها توسط شرکت های مختلفی که مطرح ترین آن ها عبارت از Dell و hp هستند، قابل تهیه می باشند. رنج قیمتی تین کلاینت ها در بازار از 2 – 3 میلیون تومان شروع و تا حدود 15 میلیون تومان ادامه پیدا می کند.

مزایای تین کلاینت

تین کلاینت ها مزایای بسیار زیادی دارند که وجود آن ها، تهیه آن ها را در بسیاری از موارد توجیه می کند. از آن جمله می توان به امنیت بسیار بالای این دستگاه ها، ابعاد کوچک، مصرف انرژی بسیار پایین نسبت به PC ها، قیمت مناسب (به طوری که اگر رنج قیمتی تمام دستگاه های گفته شده در این مطلب را دوباره نگاه کنید، خواهید دید که دارای پایین ترین محدوده قیمتی هستند)، ماندگاری بالا، مدیریت آسان و کاربرد 24 ساعته به دلیل استفاده نکردن از فن را دارد.

معایب تین کلاینت

تین کلاینت ها در کنار کاربرد و مزایای بسیار زیادی که دارند، معایبی نیز دارند که در این بخش به آن ها می پردازیم.

  • حافظه بسیار کم نسبت به دیگر انواع کامپیوتر ها که در بسیاری از موارد قابل ارتقا نیز نمی باشد
  • قدرت پردازشی کم نسبت به دیگر انواع کامپیوتر ها

قیمت و خرید تین کلاینت

همانطور که مشاهده کردید تین کلاینت ها با توجه به کارایی گسترده ای که دارند، از محدوده قیمت بسیار پایینی برخوردار هستند. همین قیمت گذاری نیز بستگی به اینکه بشود از آن ها به عنوان زیرو کلاینت استفاده کرد یا خیر، پردازنده، کارت گرافیک، میزان حافظه و ... متغیر خواهد بود.

چرا کیس ها به مرور زمان کمرنگ تر شدند؟

برمی گردیم به سوال اصلی این مقاله؛ چه بلایی سر کیس ها آمد؟ البته همانطور که اطلاع دارید، هنوز هم کیس ها برای خیلی از کاربران کامپیوتر، مناسب ترین هستند و حتما این سخن را شنیده اید که در پاسخ به کسی که لپ تاپ گیمینگ می خواهد تهیه کند، گفته می شود: "ولش کن یه کیس گیمینگ ببند، خیلی ارزون تر در می آید". اما با تمام این حرف ها، کیس ها جاگیر هستند، پر از کابل های به هم پیوسته هستند و برای کسی که سر رشته ای در کامپیوتر نداشته باشد، راه اندازی یک کامپیوتر کیس دار بسیار سخت است و واقعا چه کسی است که علاقه ای به دادن پول اضافی بابت مقداری آلومینیوم یا آهن داشته باشد؟

آیا در آینده کیس ها به طور کامل کنار گذاشته می شوند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شاید؛ هرچند اکنون کامپیوترهای بدون کیس طرفداران بسیاری پیدا کرده اند اما همانطوری که در معایب انواع این دستگاه ها نام بردیم، این دستگاه ها قابلیت ارتقای سخت افزاری ندارند و کسی که بخواهد مدام دستگاه خود را ارتقا دهد، وجود کیس ها ضروری به نظر می رسد، مگر اینکه در آینده آل این وان ها یا لپ تاپ های با قابلیت ارتقا سخت افزاری، با قیمت پایین به بازار بیایند تا بتوانند کیس ها را کنار بگذارند. در هر صورت، تکنولوژی همیشه ما را سورپرایز می کند؛ مگر نه...؟

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کامپیوترهای با کیس و بدون کیس آشنا کنیم و مزایا و معایب هرکدام را برشمردیم. هرچه که در این مقاله خواندیم ممکن است در آینده دیر یا زود دچار تغییرات بنیادین بشود و دیگر به این شکل در دسترس نباشند. تین سیس، در زمینه تهیه و توزیع قطعات کامپیوتر اعم از مادربرد، رم، هارد و انواع تین کلاینت و مینی پی سی با سابقه ای بیش از 15 سال، همواره جزو انتخاب اول سازمان ها برای تهیه سیستم های کامپیوتری بوده است. تقدیرنامه از کشورهای چین و تایوان، عضویت در اتحادیه فناوران تهران و کسب مجوز از هیئت نظارت بر سازمان های صنفی کشور، گواهی بر قابل اعتماد بودن تین سیس و خدمات شایسته آن است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NchPDNok
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه