دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تجهیزات آتش نشانی برای حفظ امنیت و جلوگیری از خسارت های ناشی از آتش سوزی بسیار مهم هستند. در واقع با جان و مال انسان ها سر و کار دارند و بنابراین باید در نگهداری و نصب آنها نهایت حساسیت و تلاش را به خرج داد. در ادامه به نگهداری و نصب تجهیزات آتش نشانی می پردازیم.

تجهیزات آتش نشانی

چگونه از تجهیزات آتش نشانی نگهداری کنیم؟

 برای نگهداری تجهیزات آتش نشانی، باید روی دو مورد اصلی تمرکز کنید:

نگهداری درست

نگهداری منظم به معنی تمیز نگه داشتن تجهیزات آتش نشانی است. برای این کار می توانید از یک نماینده تجهیزات آتش نشانی محلی، دستورالعمل هایی را درباره نگهداری و پاکسازی تجهیزات بگیرید. در عمل، شما باید تجهیزات آتش نشانی را خشک نگه دارید تا قابل استفاده باشند. برای مثال، اگر از کپسول های آتش نشانی یا شیلنگ ها استفاده کرده اید، آنها را بعد از استفاده خشک کنید. همچنین، سعی کنید تجهیزات را در جایی نگه دارید که دسترسی راحتی داشته باشند و در عین حال آسیبی متوجه آنها نشود.

بازرسی های دوره ای

دوره های بازرسی به منظور بررسی و تست تجهیزات آتش نشانی است که طی آن باید مطمئن شوید که تجهیزات قابل استفاده هستند که در اصطلاح به آن بررسی پیشگیرانه گفته می شود که باعث می شود به هنگام استفاده از تجهیزات به هنگام وقوع حریق مشکلی از بابت کارکرد درست آنها پیش نیاید. در این بازرسی ها مشخص می شود که کدام یک از تجهیزات باید تعویض یا تعمیر شوند.

بازرسی تجهیزات آتش نشانی شامل بررسی وضعیت و عملکرد تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در محل کار، ساختمان ها، ابنیه عمومی و خصوصی، خودروهای آتش نشانی و دیگر تجهیزات مورد استفاده در ماموریت های آتش نشانی است.

برخی از مواردی که در بازرسی تجهیزات آتش نشانی باید بررسی شوند عبارتند از:

  • بررسی سالم بودن قطعات و تجهیزات آتش نشانی شامل: لوله ها، نازل ها، پمپ ها، شیرآلات، کپسول ها، پنجره های ایمنی و ...
  • بررسی صحت و سالم بودن وضعیت باتری های دستگاه های اعلام و اطفاء حریق، وضعیت فیش های برق تجهیزات آتش نشانی
  • سالم بودن و عملکرد درست دستگاه های اعلام حریق نصب شده
  • برچسبگذاری و بررسی سرویس به موقع
  • توجه به دستورالعملهای ایمنی نصب شده در محل کار
  • بررسی سالم بودن لوازم حفاظت شخصی پرسنل آتش نشانی

این موارد می توانند با توجه به نوع تجهیزات آتش نشانی و محلی که تجهیزات در آنجا استفاده می شوند متفاوت باشد.

نگهداری تجهیزات آتش نشانی

نگهداری از تجهیزات سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق به منظور شناسایی و اعلام وقوع حریق طراحی شده است. برای نگهداری درست از تجهیزات سیستم اعلام حریق باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرند:

  • محل قرارگیری تجهیزات سیستم اعلام حریق باید خشک باشد.
  • به دور از نور مستقیم خورشید و منابع گرمایی نگهداری شوند.
  • تجهیزات سیستم اعلام حریق در محدوده دمایی مناسب نگهداری شوند.
  • باید در جایی نگهداری شوند که احتمال وارد شدن هیچ گونه آسیبی به آنها وجود نداشته باشد.
  • سیستم اعلام حریق را در جایی نگه دارید که آسان برای دسترسی باشد و به آنها آسیبی وارد نشود.
  • برای پیشگیری از خرابی یا عدم عملکرد سیستم، باید تجهیزات آن مانند دتکتورها، سوئیچ ها، و کابل های اتصال را بطور منظم بررسی کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا نقص در سیستم اعلام حریق، باید اقدام لازم را به محل پیاده سازی سیستم گزارش دهید.

بررسی دوره ای سیستم اعلام حریق

پیشنهاد می شود برای بهبود کارایی سیستم و تجهیزات اعلام حریق و جلوگیری از وقوع خطرات، آموزش های لازم در زمینه نگهداری و استفاده از این سیستم ها ببینید:

به صورت دوره ای بررسی کنید که تجهیزات سیستم اعلام حریق همگی سالم هستند و عملکرد درستی دارند.

تاریخ انقضای تجهیزات سیستم اعلام حریق را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

تمامی تغییرات و بازخورد ها را در یک فایل دائمی ذخیره کنید تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

با توجه به نوع ساختمان و نیازهای آن، باید برنامه ریزی مناسبی برای بازرسی و نگهداری دوره ای سیستم اعلام حریق داشته باشید.

بنابراین، برای نگهداری درست از سیستم اعلام حریق، شما باید روی نگهداری منظم و بازرسی دوره ای آن تمرکز کنید.

نصب تجهیزات آتش نشانی

نصب تجهیزات آتش نشانی

در هر مرحله از نصب تجهیزات آتش نشانی، باید از رعایت استاندارد های مربوط به طراحی و نصب تجهیزات آتش نشانی اطمینان حاصل کنید. تجهیزات آتش نشانی باید به نوبت نصب شوند:

تابلوها: در این مرحله باید تابلوهای آتش نشانی را در مناطق مناسب و با فاصله مناسب از هم نصب کنید.

خطوط آتش نشانی: بعد از نصب تابلوها، باید خطوط آتش نشانی را به سمت نقاط حساس طراحی کنید.

اسپرینکلرها: در این مرحله باید اسپرینکلرهای آتش نشانی را در مناطق حساس و با فاصله مناسب از هم نصب کنید.

دستگاه اعلام حریق: برای اطلاع رسانی سریع در صورت وقوع حریق، باید دستگاه اعلام حریق را در محل مناسب نصب کنید.

کپسول ها: در این مرحله باید کپسول های متناسب با فضای مورد نظر را در مکان های مناسب و با فاصله مناسب از هم نصب کنید.

آموزش به کاربران: پس از نصب تجهیزات آتش نشانی، باید به کاربران (همکاران، ساکنین و ...) نحوه استفاده از تجهیزات را آموزش دهید و آنها را با نحوه عملکرد هر تجهیزات آشنا کنید.

بازدید دوره ای: برای اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات آتش نشانی، باید به صورت دوره ای از آنها بازدید کرده و در صورت لزوم آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

یرای نصب تجهیزات آتش نشانی بهتر است ابتدا یک برنامه ریزی دقیق انجام دهید و نیازهای حفاظتی خود را تعیین کنید. سپس با توجه به این نیازها، محل مناسب برای نصب تجهیزات آتش نشانی را انتخاب کنید.

نگهداری از کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی هستند که در صورت وقوع حریق، می توانند در مراحل اولیه آتش سوزی، آن را مهار کرده و مانع از گسترش آن شوند. بنابراین وجود آنها در خانه و محل کار و در کل هر جایی که احتمال حریق می رود، ضروری است. اما مهم تر از آن نحوه نگهداری درست از آنهاست که بتوانند به هنگام خطر به درستی کار کنند. در نگهداری از کپسول های آتش نشانی به نکات زیر توجه کنید:

بررسی دوره ای: کپسول های آتش نشانی باید به صورت دوره ای بررسی شوند تا مشخص شود که آیا کپسول در وضعیت عملکردی خود قرار دارد یا نه و اینکه احتیاج به تعویض دارند یا خیر. بررسی این تجهیزات بهتر است توسط کارشناسان مجرب صورت گیرد.

نگهدار در مکان درست: این خاموش کننده ها باید در مکانی کاملاً خشک با دمای مناسب نگهداری شوند. همچنین باید در محلی قرار گیرند که به راحتی قابل دسترسی باشد.

برچسب گذاری: هر کپسول آتش نشانی باید دارای برچسب مناسب باشد که نشان دهنده نوع، تاریخ ساخت و تاریخ انقضای آن است.

آموزش: به کاربران و عوامل مرتبط با کپسول های آتش ن شانی اموزش داده شود تا در صورت وقوع حادثه، بتوانند به درستی از آن استفاده کنند. برای بهره گیری از آموزش های نوین می توانید به سایت آژمان مراجعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lvzYg3Vu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه