یکشنبه, 31 شهریور 1398 - 12:00

راهکارهای تبدیل شدن به فروشنده ای بهتر

بسیاری از مردم به صورت طبیعی فروشنده خوبی نیستند. در دنیا دو نوع شخصیت کلی وجود دارد: درونگرا و برونگرا. به طور معمول اغلب کارشناس ها افراد برونگرا را به طور طبیعی فروشندگان خوبی قلمداد می کنند. این امر به معنای عدم موفقیت افراد درونگرا در حوزه فروش و به طور کلی کسب و کار است. بدون تردید چنین حکمی برای بسیاری از مردم گران تمام خواهد شد. به هر حال شمار بالایی از مردم در سراسر دنیا دارای شخصیت درونگرا هستند، با این حساب آنها باید هیچ گونه موفقیتی در حوزه کسب و کار نداشته باشند.

من تا مدت ها به عنوان یک فرد علاقه مند به حوزه کارآفرینی دارای شخصیت درونگرا بودم. نوع تربیت من در دوران کودکی در تقویت این دیدگاه تاثیر زیادی داشت. به این ترتیب ایجاد ارتباط با دیگران برای من امری بسیار دشوار بود. به همین خاطر بیشتر دوران تحصیلم را به تنهایی و در انزوا سپری کردم. شروع کار من در عرصه فروشندگی نیز با دشواری های زیادی همراه بود. وقتی به عنوان فروشنده قصد بیان جملات را داشتم، صدای بسیار لرزانی من را همراهی می کرد. بدون تردید این شیوه کار برای هیچ کارآفرینی مناسب نیست. هیچ کس توانایی کسب موفقیت در چنین شرایطی را نخواهد داشت. بدون تردید بسیاری از ما دارای تیپ شخصیتی درونگرا هستیم. این امر به معنای ناتوانی ما در موفقیت به عنوان یک فروشنده نیست. در اینجا من چهار نکته مهم در زمینه فروش مناسب به عنوان فردی درونگرا را مدنظر دارم.

تکنیک های فروش

1. رعایت اصول فروشندگی

وقتی ما در پی فروش یک محصول به مشتریان هستیم، باید در آنها علاقه به خرید ایجاد کنیم. هیچ فردی به صورت پیش فرض خریدار نیست. تبدیل افراد عادی به خریدارهای مصمم هنر اصلی فروشندگان محسوب می شود. همیشه تعداد اندکی از افراد با هدف خرید قطعی به سراغ ما می آیند، با این حال شمار چنین افرادی بسیار اندک است. نیاز اصلی ما در اینجا توجه به افراد عادی و تلاش برای شناخت سریع آنهاست. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها وجود خواهد داشت.

نکته مهم در زمینه ارتباط با افراد برای فروش محصولات انتظار برای طرح پرسش از سوی آنهاست. پرحرفی زیاد همیشه موجب سرخوردگی افراد می شود. به این ترتیب ما در نهایت بدون فروش محصول به سراغ یافتن مشتری بعدی خواهیم رفت. این امر از نقطه نظر کاری اهمیت بسیار زیادی دارد. رعایت آداب فروش همیشه در ذهن مخاطب نقش اساسی ایفا می کند. به ویژه اکنون که شمار فروشندگان در سطح جهان به سرعت افزایش پیدا کرده است.

مطلب مرتبط: تکنیک‌ های فروش در دوران بحران

2. نگاه مناسب به مشتریان

بسیاری از فروشندگان به مشتریان به چشم ابزار کسب درآمد نگاه می کنند. بدون تردید هیچ کس چنین نوع نگاهی را دوست ندارد. به همین خاطر ما به عنوان افرادی درونگرا باید اندکی از این روند رایج فاصله بگیریم. افراد برونگرا به طور معمول در تلاش برای حمله به مخاطب هستند. بی تردید پیروی از این الگو برای افراد درونگرا کار دشواری است. به علاوه، از نظر من چنین تکنیکی به هیج وجه کاربردی هم نیست. ما باید نگاه مناسبی به مشتریان داشته باشیم. فقط در این صورت اعتماد عمیق آنها جلب خواهد شد. هیچ فردی علاقه مند به نگاه ابزاری به خود نیست. نحوه فعالیت برندهای بزرگ نیز موید همین نکته است. سرمایه گذاری عظیم برندهایی نظیر نایک در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین به خوبی بیانگر ضرورت ارتباط با مشتریان فراتر از سطح صرف فروش محصولات است. فقط در این صورت امکان جلب نظر آنها به کسب و کارمان وجود خواهد داشت.

یکی از مزیت های اصلی رفتار مناسب و همراه با احترام با مشتریان امکان ارتقای جایگاه مان از سطح فروشنده به مشاور است. مردم معمولا اعتماد بیشتری به مشاورها دارند. همین امر قدرت تاثیرگذاری ما بر روی مخاطب را به شدت افزایش خواهد داد. در اینجا نوع رفتار ما به عنوان فروشنده اهمیت اساسی دارد. به این ترتیب باید در تلاش برای یادگیری شیوه های رفتار دوستانه و صمیمی با مشتریان باشیم. اشتباه بسیاری از فروشندگان بی توجهی به رابطه نزدیک با مشتریان است. وقتی فاصله میان ما و مشتریان زیاد باشد، هیچ وقت موفق به فروش محصولات مان به آنها نخواهیم شد.

3. سکوت، قانون طلایی فروش

بدون شک کارآفرینی که توانایی سخنرانی هیجان انگیز در مورد محصولات و خدماتش را دارد، بسیار جذاب به نظر می رسد. به هر حال کارآفرینان باید توانایی بیان ویژگی-های محصولات شان در مراسم رونمایی از آن را داشته باشند. نکته مهم در اینجا تفاوت میان حوزه کارآفرینی و فروش است. بسیاری از افراد به اشتباه سخنرانی در مورد محصولات را معادل موفقیت در حوزه فروش می دانند. امروزه مشتریان منابع اطلاعات بسیار گسترده ای در اختیار دارند. به این ترتیب اغلب بدون اطلاع قبلی به سراغ ما نمی آیند. در این میان پرگویی ما فقط موجب اذیت آنها خواهد شد. این فرآیند هیچ تاثیر قابل ذکری بر روی مشتریان نخواهد داشت. به همین خاطر توصیه اساسی من در اینجا رعایت قانون سکوت به عنوان رمز موفقیت در حوزه کسب و کار است.

بدون شک رعایت سکوت و عدم صحبت زیاد برای فروشندگان کار دشواری خواهد بود. مزیت شما در این میان به عنوان فردی درونگرا سهولت در رعایت این اصل است. افراد درونگرا معمولا به سکوت عادت دارند. این امر به مشتریان در زمینه بیان نقطه نظرات و دیدگاه های شان کمک شایانی می کند. شکایت بسیاری از افراد از فروشندگان عدم رعایت سکوت و ایجاد فرصتی برای صحبت شان است. به این ترتیب پرحرفی نیز دقیقا مانند کم حرفی و سکوت بیش از حد دردسرآفرین خواهد بود.

4. شناخت دقیق از آنچه قصد فروش اش را داریم

یک فروشنده موفق فقط در مورد یک محصول شناخت دقیق ندارد. ما در طول دوران فعالیت مان به عنوان فروشنده باید محصولات متنوعی را به فروش برسانیم. این امر بدون داشتن آگاهی دقیق در مورد محصولات مختلف امکان پذیر نخواهد بود. به همین خاطر امروزه یکی از اصول اساسی در زمینه فروش کسب آگاهی عمیق از محصولاتی است که قصد فروش شان را داریم. بدون اطلاع از ویژگی های محصولات موردنظر امکان فروش موفق آنها به مشتریان فراهم نخواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی درونگرا

بسیاری از فروشندگان برای کسب اطلاع از ویژگی های محصولات به سراغ سایت های اینترنتی می روند. به این ترتیب با مطالعه نظرات کاربران و مقالات کارشناسی در مورد محصولات اقدام به کسب اطلاعاتی پیرامون آنها می کنند. نکته مهم در این زمینه امکان دسترسی به اطلاعات موردنظر از سوی کاربران معمولی است. ما همیشه باید اطلاعات وسیع تری در مقایسه با افراد عادی داشته باشیم. در غیر این صورت توانایی فروش مان به خطر خواهد افتاد. به عبارتی کوتاه، مشتری تمایل به دریافت اطلاعات تازه از سوی ما دارد. تکرار نکات موجود در سایت های مشهور هیچ مزیتی برای ما محسوب نمی شود. توصیه من تلاش برای کسب اطلاعات کاربردی درباره محصولات از طریق تماس با شرکت های سازنده هر محصول است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید