جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مفهوم استراتژی از جدیدترین مفاهیم کسب و کار است، به طوری که گذشته آن در کسب و کار پیشینه ای در حدود نیم قرن دارد. مزیت رقابتی نخستین بار توسط وارن بافت مطرح شد و در دهه80 توسط مایکل پورتر به صورت علمی به آن پرداخته شد.

در حقیقت وظیفه و ماموریت بزرگ دانش راهبرد، خلق یا توسعه مزیت رقابتی است به طوری که پس از مطرح شدن آن در بیشتر مباحث، نتیجه راهبرد موفق، مزیت رقابتی و به صورت معتبرتر، مزیت رقابتی پایدار برشمرده شده است.

مزیت رقابتی باعث ایجاد جایگاهی برتر نسبت به رقبا می شود که باعث می شود سازمان در نتیجه وجود آن، ارزش بیشتری ایجاد کند. مزیت رقابتی وابسته به توانمندی های هسته ای و قابلیت های پویایی است که براساس منابع منعطف ایجاد می شود و تأکید در آن دستیابی به وضعیت نسبتا پایدار است.

نکته مهم در مزیت رقابتی این است که حداکثر حفاظت از آن صورت گیرد به طوری که کپی برداری و ایجاد مجدد آن حتی المقدور غیر ممکن باشد. این مهم باعث شده ایجاد آن پیوسته رو به پیچیدگی حرکت کند.

سوالاتی که در اینجا و با توجه به شرایط محیط کسب وکار ما مطرح می شود عبارتند از:

- جایگاه مزیت رقابتی در سازمان های ما کجاست؟ -آیا سازمان های ما در عمل و با اراده کامل به دنبال ایجاد مزیت رقابتی بوده و هستند؟

-و اینکه چقدر امکان ایجاد آن بدون حمایت دولتی ممکن است.

به طور کلی این شرکت است که در بازار حضور مستقل دارد و براساس حضور خود و رقابت با رقبای نزدیک منحنی تجربه را طی کرده و به سطوح بالای اثربخشی و کارایی دست می یابد. با تأثیر گذاری هرچه بیشتر دولت در محیط اقتصادی، خلق مزیت نیز تا حدودی تحت تأثیر سیاست گذاری ها قرار می گیرد، هر چند همچنان خالق اصلی مزیت، سازمان است اما مکانیسم هایی ایجاد می شود که دولت می تواند با سیاست ها و خط مشی های مؤثر ایجاد مزیت رقابتی حمایت شده را رقم بزند.

در اینجا وظیفه دولت آن است که استعدادهای بالقوه موجود در صنایع، وجود رقابت های سازنده در صنعت و امکان جهانی سازی صنایع گوناگون را بررسی کند و با انتخاب صحیح صنایع مستعد رشد و صنایعی که قابلیت ایجاد مزیت رقابتی در فرامرزها را دارند اتخاذ کرده و با سیاست های حمایتی درست به عنوان کاتالیزوری در ایجاد مزیت رقابتی عمل کند.

این نوع از نگاه به تخصیص منابع حمایتی به صنایع مستعد در یک سرزمین اشاره دارد که برخلاف تقسیم منابع در بین تمام صنایع است. به این معنی که دولت با توجه به محدود بودن منابع تنها به حمایت از صنایعی می پردازد که امکان و قابلیت کسب جایگاه رقابتی در عرصه بین المللی را داشته باشند. بر این اساس از سیاست گذاری ها به عنوان اهرمی در جهت ایجاد صنایع زبده بهره گرفته می شود. 

با توجه به اینکه بقا در عرصه کسب و کار بدون توجه به اهمیت مزیت رقابتی اساساً پایدار نخواهد بود، توجه به عمق این حوزه می تواند تأثیری کلیدی بر حفظ حضور و رشد شرکت ها داشته باشد و البته بخش بزرگی از کسب قابلیت ها در بازار داخلی و جایی که رقابت شرایط سهل تری را داراست امکان پذیر است.

به بیان دیگر می توان گفت توجه به مزیت رقابتی در سطح مدیران سازمانی و در سطح سیاست گذاران عمومی می تواند باعث تغییرات عمده در نگاه راهبردی به آینده صنایع در کشور شود.
ارتباط با نویسندهinfo@jabarian.net

دکترای مدیریت استراتژیک

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bBnxWVMO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه