یکشنبه, ۲۶ مرداد(۵) ۱۴۰۴ / Sun, 17 Aug(8) 2025 /
           
فرصت امروز

هر روز میلیاردها انسان در سراسر جهان یک آیین مشترک را به جا می آورند: باز کردن اپلیکیشن اینستاگرام و غرق شدن در جریان بی پایان تصاویر، ویدئوها و استوری ها، اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چه نیروی پنهانی تصمیم می گیرد که شما ابتدا پست دوست صمیمی تان را ببینید، سپس یک ویدئوی کوتاه خنده دار از صفحه ای که دنبال نمی کنید و بعد از آن استوری همکار قدیمی تان را؟ این چینش محتوا به هیچ وجه تصادفی نیست. پشت صحنه این تجربه بصری، یک کارگردان بسیار قدرتمند، پیچیده و دائما در حال یادگیری به نام الگوریتم اینستاگرام نشسته است که ماموریت اصلی اش، میخکوب کردن توجه شما به صفحه نمایش برای طولانی ترین زمان ممکن است.

درک شیوه کار این الگوریتم دیگر فقط برای بازاریاب ها یا تولیدکنندگان محتوا مهم نیست؛ بلکه برای هر کاربر عادی نیز حیاتی است. زیرا این کد نامرئی نه تنها فید اینستاگرام ما، بلکه به مرور زمان، علایق، دیدگاه ها و حتی تصمیمات خرید ما را نیز شکل می دهد. 

برخلاف تصور عمومی، اینستاگرام یک الگوریتم واحد و همه کاره ندارد. در واقع این پلتفرم شبیه به یک رستوران بزرگ و مجلل است که هر بخش از آن سرآشپز متخصص خودش را دارد. یک سرآشپز ماهر مسئول چیدمان غذای اصلی شما (فید اصلی)، یک متخصص نوشیدنی و دسر مسئول ارائه تجربه های سریع و گذرا (استوری ها) و یک تیم از آشپزهای خلاق و ماجراجو مسئول پیشنهاد غذاهای هیجان انگیز روز از آشپزخانه هایی که نمی شناسید (بخش اکسپلور و ریلز) هستند. هر کدام از این الگوریتم ها یک هدف را دنبال می کنند: اینکه تجربه شما آنقدر لذت بخش و شخصی باشد که دل تان بخواهد برای همیشه در این رستوران بمانید.

اگر شما هم دوست دارید سر از کار اینستاگرام دربیاورید، بد نیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. اینطوری نکات کلیدی در این حوزه را بهتر یاد می گیرید. 

منوی اصلی: چرا پست های بهترین دوست تان همیشه در صدر است؟

چرا پست های بهترین دوست تان همیشه در صدر است

الگوریتم فید اصلی و استوری ها شخصی ترین و خصوصی ترین سرآشپز شماست. وظیفه اصلی او این است که محتوای افرادی که برای شما بیشترین اهمیت را دارند، در اولویت قرار دهد. او برای این کار، مانند یک کارآگاه خبره، به چند سرنخ کلیدی توجه می کند.

مطلب مرتبط: الگوریتم اینستاگرام در سال 2023

اول، تاریخچه تعاملات شما. شما با چه کسانی بیشتر گفت وگو می کنید؟ پست های چه افرادی را همیشه لایک می کنید و برای شان کامنت می گذارید؟ اگر شما به طور مرتب با پست های خواهرتان تعامل داشته باشید، الگوریتم به این نتیجه می رسد که رابطه شما با او نزدیک است. بنابراین، حتی اگر خواهر شما چند ساعت قبل پستی گذاشته باشد و ده ها نفر دیگر بعد از او پست جدیدی منتشر کرده باشند، سرآشپز تصمیم می گیرد که آن محتوای مهم را در بالای منوی شما قرار دهد.

دوم، علاقه مندی های اخیر شما. آیا اخیرا به موضوع خاصی، مثلا دکوراسیون داخلی یا دستورهای پخت گیاهی، علاقه نشان داده اید؟ الگوریتم با زیرکی این موضوع را تشخیص می دهد و پست هایی با این مضامین را بیشتر به شما نشان می دهد. او می بیند که شما چند پست مرتبط با طراحی مینیمال را ذخیره کرده اید و نتیجه می گیرد که این موضوع در حال حاضر برای تان جذاب است.

سوم، اطلاعات مربوط به خود پست. زمان انتشار، تعداد لایک ها و سرعت دریافت کامنت ها نیز برای الگوریتم مهم هستند. پستی که در مدت کوتاهی پس از انتشار، محبوبیت زیادی پیدا می کند، از نظر الگوریتم یک غذای خوشمزه و پرطرفدار است که احتمالا شما هم از آن لذت خواهید برد. این ساز و کار پیچیده توضیح می دهد که چرا فید شما یک تجربه کاملا منحصربه فرد است و با فید هیچ کس دیگری، حتی نزدیک ترین دوستان تان، یکسان نیست.

منوی هیجان انگیز روز: جادوی ریلز و اکسپلور برای کشف دنیاهای جدید

جادوی ریلز و اکسپلور برای کشف دنیاهای جدید

در حالی که فید و استوری ها براساس حفظ روابط موجود شما طراحی شده اند، الگوریتم های بخش ریلز و صفحه اکسپلور، یک ماموریت کاملا متفاوت دارند: سرگرم کردن شما با محتوای تازه و کشف دنیاهای جدید. سرآشپز این بخش، یک ماجراجوی واقعی است. او به جای تکیه بر آشپزخانه های آشنا، به دنبال بهترین و جذاب ترین غذاها از سراسر رستوران (کل اینستاگرام) می گردد تا شما را شگفت زده کند.

مطلب مرتبط: نکاتی درباره الگوریتم اینستاگرام برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک

برای ریلز، مهمترین معیار سرگرمی است. الگوریتم به دنبال ویدئوهایی می گردد که شما آن را تا انتها تماشا کنید، باعث خنده شما شوند یا شما را ترغیب کنند که از موسیقی یا افکت آن استفاده کنید. استفاده از یک موسیقی ترند، مانند استفاده از یک ادویه محبوب و جدید است که می تواند شانس دیده شدن یک ویدئو را به شدت افزایش دهد. هدف این است که با یک جریان بی پایان از ویدئوهای کوتاه و جذاب، شما را در حالت کشف و لذت مداوم نگه دارد.

صفحه اکسپلور نیز با منطقی مشابه اما کمی متفاوت کار می کند. این صفحه، نقشه گنج شخصی شما برای یافتن محتواهای جدید براساس علایق عمیق ترتان است. الگوریتم با تحلیل پست هایی که لایک کرده، ذخیره کرده یا روی آنها کامنت گذاشته اید، یک پروفایل دقیق از سلیقه شما می سازد و سپس صفحاتی را به شما پیشنهاد می دهد که هنوز آنها را دنبال نمی کنید اما به احتمال زیاد از محتوای شان لذت خواهید برد. 

اگر شما به صفحات زیادی درباره سفر به طبیعت و کوهنوردی علاقه نشان داده باشید، صفحه اکسپلور شما پر خواهد شد از تصاویر خیره کننده قله ها، دره ها و تجهیزات کوهنوردی از عکاسان و ماجراجویانی که هرگز نام شان را نشنیده اید.

چگونه برندها در این فضا موفق می شوند؟

چگونه برندها در این فضا موفق می شوند

با درک این منطق کسب و کارها و تولیدکنندگان محتوا باید ذهنیت خود را تغییر دهند. تلاش برای دور زدن یا فریب دادن الگوریتم، یک استراتژی شکست خورده است. شما نمی توانید سرآشپز را مجبور کنید غذای شما را سرو کند. شما باید آنقدر غذای خوشمزه و باکیفیتی بپزید که خود سرآشپز برای قرار دادن آن در منوی اصلی مشتاق شود.

این یعنی تمرکز بر روی تعامل واقعی. برندی مانند نشنال جئوگرافیک به این دلیل در اینستاگرام موفق است که محتوای بصری خیره کننده و داستان های الهام بخشی منتشر می کند که مردم به طور طبیعی می خواهند آن را لایک کنند، درباره اش نظر بدهند و با دیگران به اشتراک بگذارند. الگوریتم این تعاملات را به عنوان یک سیگنال قوی از کیفیت می بیند و پست را به افراد بیشتری نشان می دهد.

ایجاد محتوای قابل ذخیره نیز یک استراتژی هوشمندانه است. وقتی کاربری پست شما را ذخیره می کند، به الگوریتم می گوید که این محتوا آنقدر مفید و ارزشمند است که می خواهد بعدا دوباره به آن مراجعه کند. نکات آموزشی، راهنماهای کوتاه، دستور پخت ها یا ایده های الهام بخش، همگی از این دست محتواها هستند. همچنین، استفاده فعال از فرمت های جدید و مورد علاقه الگوریتم، مانند ریلز، شانس دیده شدن را به شدت افزایش می دهد. برندهایی که در برابر ساختن ویدئوهای کوتاه مقاومت می کنند، در واقع یک بخش مهم از منوی رستوران را نادیده گرفته اند.

سخن پایانی

مهمترین درسی که می توان از تحلیل الگوریتم اینستاگرام گرفت، این است که ما قربانیان منفعل یک کد مرموز نیستیم. ما به صورت فعالانه در حال تربیت الگوریتم شخصی خودمان هستیم. هر لایک، هر کامنت، هر اشتراک گذاری، هر ذخیره و هر ثانیه ای که روی یک پست مکث می کنید، یک فرمان مستقیم به سرآشپز نامرئی شماست. شما با هر عمل خود به او می گویید که از چه چیزی بیشتر و از چه چیزی کمتر می خواهید.

مطلب مرتبط: الگوریتم شبکه های اجتماعی چطور کار می کند؟

اگر از دیدن محتوای منفی یا بی ارزش در فید خود خسته شده اید، بهترین راه مقابله، نادیده گرفتن فعالانه آن پست ها و در مقابل، تعامل سخاوتمندانه با محتواهایی است که به شما انرژی، دانش یا شادی می بخشند. شما این قدرت را دارید که منوی دیجیتال خود را بازآرایی کنید و تجربه ای را خلق کنید که برای تان مفیدتر و لذت بخش تر باشد. الگوریتم یک دشمن نیست؛ یک آینه بسیار هوشمند است که دقیقا همان چیزی را به شما بازتاب می دهد که به آن توجه نشان داده اید. با آگاهی از این مکانیزم، می توانید کنترل ریموت دنیای دیجیتال خود را دوباره به دست بگیرید و از یک مصرف کننده منفعل به یک معمار آگاه برای تجربه آنلاین خود تبدیل شوید.

منابع:

https://www.wordstream.com

https://www.shopify.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WUwrXdlM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
تولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگراممشاور مالیاتیخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسموزبلاگخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرخرید سی پیهارد باکسقرص تنوییدتور ترکیهتور تایلند ؛ سفر رویایی به سرزمین لبخندهاسایت معتبر خرید طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه