جمعه, 02 تیر 1396 - 17:15

شرکت فورد موتور (Ford Motor Company) شرکت خودروسازی آمریکایی و چندملیتی مستقر در دیربورن میشیگان از حومه شهر دیترویت است. لیدو آنتونی «لی» لاکوکا فردی است که در ابتدا به عنوان مهندس در کمپانی فورد موتور مشغول به کار شد، اما به دلیل نارضایتی  از کارش در آنجا، به بخش فروش کمپانی رفت.

وی در این بخش بسیار موفق بود و ترفیع یافت و سرانجام به بخش توسعه محصول رفت و سرانجام رئیس کمپانی فورد موتور شد. هنگامی که وی با رابرت مک نامارا (یکی از مدیران اجرایی کسب و کار، وزیر دفاع آمریکا بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ و پنجمین رئیس بانک جهانی از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱) همکاری می کرد به این فکر افتادند طرحی را برای مدیریت بحران اعمال کنند.

درواقع آنها به خوبی دریافتند که هر شرکتی ممکن است با رویدادی غیرمنتظره و مخرب مواجه شود و این امری است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد. به همین خاطر تصمیم گرفتند احتمال آن را کاهش داده و در صورت وقوع کاملاً آماده باشند. با اصرار رابرت مک نامارا، مدیر اجرایی فورد، کمربندهای ایمنی به عنوان بسته  «محافظ» به مصرف کنندگان ارائه شد که ایده ای فوق العاده محسوب می شد و منجر شد جان هزاران مشتری این کارخانه حفظ شود.

درواقع او بر این باور بود که همواره باید برای طرح های خود، برنامه ریزی مناسبی جهت مقابله با اتفاقات احتمالی داشت. کمربند ایمنی به طور میانگین، سالانه جان حدود ۱۳ هزار نفر را در ایالات متحده نجات می دهد که خود نشان از موفقیت آمیز بودن این طرح دارد.

ایده

این یک واقعیت است که هیچ سازمانی انتظار ندارد روزی با یک بحران عمومی روبه رو شود اما بیشتر آنها با چنین بحرانی روبه رو خواهند شد و در آن موقع بسیار مهم است که آن سازمان برای چنین شرایطی آمادگی داشته باشد تا بتواند به موقع از بروز فاجعه بزرگ تر جلوگیری کند. بی شک شما به یک نقشه جامع مدیریت بحران نیاز دارید.

این برنامه در حقیقت باید مجموعه ای از نقشه های مختلف باشد تا همه شرایط اضطراری را پوشش دهد. برای یک سازمان تجاری این شرایط معمولاً به معنای افت شدید ارزش سهام، بی آبرویی سازمان که ناشی از اعمال پرسنل باشد، شکایت از کالا و خدمات ارائه دهنده سازمان، اشکال در طراحی یا تولید کالا، تصادف ها و رخداد های ناخوشایند یا به سادگی یک سوءتفاهم کوچک است.

باید یک بانک اطلاعاتی از همه بحران ها و مصیبت هایی که ممکن است سازمان شما با آن روبه رو شود داشته باشید و این اطلاعات را مرتب به روز کنید. یکی از کار هایی که در مدیریت بحران باید انجام شود این است که پس از شناسایی عوامل خطر و انواع بحران هایی که سازمان ممکن است با آن روبه رو شود، آنها را ارزیابی و الویت بندی کرد و با توجه به اولویت سرمایه گذاری بیشتری روی آن انجام شود. مثلاً اگر کارخانه ای روی یک گسل زلزله واقع شده است زلزله در این کارخانه از اولویت بحران زایی بالایی برخوردار است و باید برای پیشگیری از بروز فاجعه سرمایه گذاری لازم انجام شود.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- در راستای کاهش ریسک کاری در کسب و کار لازم است خود را برای اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد و شما را دچار مشکل سازد، کاملا آماده کرده باشید و بدون شک هر تصمیمی یک سری پیامد ها را به همراه خواهد داشت که بهتر است قبل از آنکه از کنترل شما خارج شوند و برای تان ایجاد مشکل کنند، برای برطرف ساختن آن فکری کنید.

- برنامه ریزی های شما ممکن است با گذشت زمان دیگر تأثیر مناسب اولیه را نداشته باشد. به همین خاطر صرفاً برنامه ریزی در این رابطه مطرح نبوده و برنامه شما باید همواره مورد بازبینی قرار گیرد. فراموش نکنید که تنها زمانی می توانید با بروز بحران یا حتی اتفاقی کوچک خونسردی خود را حفظ کنید که از قبل برای آن برنامه داشته باشید و برای تان اتفاقی غیرمنتظره و جدید نباشد. درغیر این صورت ممکن است تصمیمی را برای خارج شدن از آن انتخاب کنید که اوضاع را تشدید کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید