سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

طراحی و اجرای 20 ایستگاه جدید در مسیرهای ریلی، افزایش 25درصدی حمل بار با شبکه ریلی در چهار سال اخیر، تولید 6 هزار واگن  باری با تامین مالی روسیه، قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی ایران با کره جنوبی برای تامین ناوگان ریلی، بازگشایی ال سی پروژه برقی سازی قطار تهران-مشهد تا پایان دی ماه و . . . اینها خبرهایی بود که مدیرعامل شرکت راه آهن در نخستین روز آبان ماه امسال اعلام کرد.

به گزارش «فرصت امروز»، سعید محمدزاده که کمتر از یک سال است به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است، دیروز در نشستی خبری میزبان رسانه ها بود و به تشریح برنامه ها و اولویت های حمل ونقل ریلی تا افق 1404 پرداخت. او ابتدا گریزی به جایگاه حمل ونقل ریلی در سیاست های کلی نظام و برنامه های توسعه زد و ریل و جاده را نه رقیب، بلکه تکمیل کننده همدیگر در شبکه حمل ونقل ایران دانست.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، حمل ونقل ریلی شاهرگ حمل ونقل در ایران است و چه در حوزه صرفه جویی مصرف سوخت، چه صیانت از محیط زیست و چه ایمن سازی ترددها قطعا راه آهن وضعیت بهتری از جاده دارد، اما با توجه به اینکه رقابت میان ریل و جاده هیچ گاه در ایران برابر نبوده است، ریل هنوز فاصله زیادی با استفاده از تمام توان و ظرفیت خود دارد. با این همه، در زمینه حمل ونقل ریلی و صرفه جویی در مصرف سوخت باید گفت که اگر یک تن بار از جاده به ریل منتقل شود، نزدیک به 35 سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی به وجود می آید و این اصلا مزیت کمی نیست.

جایگاه حمل ونقل ریلی در برنامه های توسعه

محمدزاده با اشاره به اولویت توسعه حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در سیاست های کلی و برنامه  های توسعه  گفت: «در سیاست های کلان برنامه ششم توسعه در فصل حمل ونقل ریلی و در بندهای ۲۴ و ۲۵ به طور اختصاصی به اولویت فعالیت ریلی اشاره شده است. از همین رو، باید براساس برنامه ششم به طور جدی نسبت به اتصال ریل به مقاصد باری و تجاری از جمله مرزها و بنادر و همچنین راه اندازی کریدور شمال-جنوب اقدام کنیم.»

او با اشاره به اقدامات شرکت راه آهن برای افزایش سهم حمل ونقل ریلی در جابه جایی بار گفت:  «یکی از اقدامات ما، افزایش تعداد ایستگاه های راه آهن در مسیرهای پرتردد بوده که تاکنون 20 ایستگاه به این مسیرها اضافه کرده ایم.»

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین از قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی با کره جنوبی برای تامین ناوگان جدید به ویژه در حوزه باری خبر داد و گفت: «این قرارداد که برای خرید ریل باس کره ای انجام شده، امسال نهایی می شود و در جریان آن، کنسرسیومی از شرکت های ایرانی، شرکت کره ای و راه آهن تشکیل می شود تا در برنامه چهارساله بخشی از ناوگان مورد نیاز در این حوزه را به ایران تحویل دهد.»

ورود و خروج سالانه 750 میلیون مسافر به تهران

او سپس به توسعه قطارهای حومه ای اشاره کرد و گفت: «توسعه قطارهای حومه ای از جمله موضوعات مهمی بوده که شرکت راه آهن در سال های گذشته درباره آن برنامه ریزی کرده و خوشبختانه با نظر مساعد مجلس در برنامه ششم توسعه، شرکت قطارهای حومه ای ذیل شرکت راه آهن کار خود را آغاز خواهد کرد.»

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، «قطارهای حومه ای به هیچ عنوان گزینه ای اقتصادی به حساب نمی آیند، اما کشور نیاز جدی به آنها دارد و دولت باید برای ایجاد حمل ونقل ریلی حومه ای یارانه بپردازد. از این رو، شرکت راه آهن ناوگان آن را تامین می کند، ولی بهره برداری در اختیار شرکت های حمل ونقل خواهد بود. اساسنامه این شرکت نیز به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده و پس از تایید وزارت راه به هیأت وزیران پیشنهاد می شود.»

محمدزاده با بیان اینکه روزانه حدود یک میلیون مسافر وارد تهران و از تهران خارج می شود، ادامه داد: «این رقم در سال به 750میلیون سفر حومه ای می رسد و اگر تنها 10درصد این افراد جذب حمل ونقل ریلی حومه ای شوند، چیزی حدود 75میلیون مسافر از طریق ریل جابه جا می شوند. این درحالی است که قطارهای حومه ای در برخی از کشورها ۳۰درصد و در برخی ۵۰درصد از سهم سفرهای حومه شهرهای بزرگ را در اختیار دارد، اما در ایران این سهم تنها یک درصد کل حمل ونقل را شامل می شود.»

افزایش 8 میلیون تنی حمل بار از طریق ریل

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، «در سال ۱۳۹۲ سهم ریل از بار تنها ۳۲ میلیون تن بوده، اما تا پایان سال ۱۳۹۵ این رقم به ۴۰ میلیون تن رسیده که رشدی ۲۵درصدی را نشان می دهد. شرکت راه آهن این دستاورد را با ثابت نگه داشتن تعرفه و کاهش سهم خود از حق دسترسی به خطوط ریلی به دست آورده است، چنانچه از برخی بارها هیچ تعرفه ای دریافت نمی شود.»

محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در راه آهن برای افزایش ظرفیت قطارهای باری تصریح کرد:  «یکی از برنامه های ما، افزایش قطارهای برنامه ای بوده که در طول چهار سال گذشته تقریبا چهاربرابر شده است. ما باید تا سال ۱۴۰۰ از کل بارهای جابه جاشده در کشور سهمی ۳۰درصدی داشته باشیم و رقمی نزدیک به ۱۹۵ میلیون تن بار از طریق راه آهن جابه جا شود. طبق دستور وزیر راه  و شهرسازی، راه آهن باید ۴۵درصد از جابه جایی محموله های اقتصادی در بنادر را در اختیار بگیرد.»

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به توسعه طرح های فولادی و فرصت راه آهن برای استفاده از این طرح ها گفت: «بارهای معدنی ایران در سال گذشته ۶۰ میلیون تن بوده که راه آهن ۲۰ میلیون و جاده ۴۰ میلیون آن را جابه جا کرده اند، اما در حال حاضر 35 میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال اجرا است و تا سال 1404، 210 میلیون تن بار معدنی جابه جا می شود، بنابراین از آنجا که زیرساخت های جاده ثابت و محدود است، راه آهن باید جابه جایی بارها را به عهده بگیرد.»

محمدزاده با اشاره به برنامه  های شرکت راه آهن برای افزایش ظرفیت مسیرهای پرترافیک ریلی نیز گفت: «مسیر پربار بافق- اصفهان در این برنامه وارد عملیات دوخطه سازی شده که زیرسازی ۸۵درصد آن به اتمام رسیده و امیدواریم امسال ۲۵۰ کیلومتر از آن به بهره برداری برسد. در کنار آن، مسیر بافق به بندرعباس نیز تراک بندی شده و امیدواریم در آینده نزدیک، قدم های قابل توجهی برای بهره برداری از آن برداشته شود.»

ورود 6 هزار واگن باری با تامین مالی روسیه

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از نهایی شدن ساخت 6 هزار واگن باری توسط روسیه با همکاری شرکت های ایرانی در یک برنامه پنج ساله خبر داد و گفت: «در حال حاضر، ناوگان باری ایران شامل ۲۲هزار واگن است و ما نیاز داریم که این عدد در طول چهار سال آینده به ۲۸ هزار واگن جدید افزایش یابد.»

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، «در حوزه دیزل نیز با شرکت زیمنس آلمان قرارداد همکاری نهایی شده و در کنار آن، راه آهن برنامه ریزی کرده تا ۳۰۰لکوموتیو از طریق این شرکت و ۳۰۰ لکوموتیو دیگر از طریق بخش خصوصی به ناوگان کشور اضافه شود.»

او با اشاره به دیگر برنامه های شرکت راه آهن برای توسعه خطوط ریلی گفت: «از جمله این برنامه ها، برقی کردن راه آهن تهران- مشهد است و امیدواریم تا پایان دی ماه امسال ال سی این قرارداد باز شود. همچنین برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون و راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان نیز از دیگر برنامه هاست.»

محمدزاده درباره آخرین وضعیت اتصال ریلی به عراق با توجه به نزدیکی به ایام اربعین نیز گفت:  «طبق توافق صورت گرفته، ایران ساخت پل متحرک ریلی در مسیر رودخانه اروند را برعهده گرفته که هزینه آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است، اما این تعهد زمانی اجرایی می شود که عراق نیز ۳۵کیلومتر مسیر باقیمانده تا اتصال به ایران را اجرایی کند. ما آماده اجرای تعهد خود بوده و هستیم، اما قبل از آن احتیاج است تا دولت عراق به تعهد خود عمل کند.»

تضمین راه آهن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی به مسئله استفاده از تضمین راه آهن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: «تمام منابع مالی تامین  شده توسط بخش خصوصی با تضمین شرکت راه آهن و براساس ماده ۶۷ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس، بسته مهمی طراحی شده است که گزارشش در زمان امضای آن ارائه خواهد شد.»

محمدزاده با بیان اینکه راه آهن حمایت قابل توجهی از سرمایه گذاران وارد شده به این حوزه انجام می دهد، ادامه داد: «راه آهن طبق مصوبه مجلس تمام سرمایه گذاری های این حوزه را به شکل رسمی تضمین می کند. در کنار آن با استفاده از امکانات به وجود آمده در بند  «ق» بودجه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت نیز حمایت هایی از سرمایه گذاران صورت می گیرد تا بتوان منابع مالی لازم برای توسعه این بخش را از طریق ورود سرمایه گذاران جدید به وجود آورد.»

ذوب آهن از برنامه تولید ریل ملی عقب است

مدیرعامل شرکت راه آهن در پایان درباره آخرین وضعیت ساخت ریل ملی از سوی ذوب آهن نیز گفت: «ما اقدامات لازم برای نهایی شدن قرارداد ۴۰ هزار تنی با شرکت ذوب آهن را انجام داده ایم و حتی شرکت راه آهن تمام مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اجرای پروژه را به ذوب آهن پرداخت کرده است تا از تولید ملی حمایت کند. مهم ترین موضوع در خرید ریل از ذوب آ هن، مسئله تامین مالی است. در حال حاضر، راه آهن می تواند با فاینانس 10 ساله ریل مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین کند و باید با ذوب آهن برای مدل تامین مالی خرید ریل به توافق برسیم که البته توافق هایی در این زمینه انجام شده است.»

ارتباط با نویسنده: ivankaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/K5uAYglt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه