پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
چگونه استراتژی بازاریابی مناسبی برای سال جدید داشته باشیم؟

بازاریابی بهتر در سال جدید با ترندهای 2021

3 سال پیش ( 1399/9/23 )

اکنون در بازه زمانی مناسبی برای بررسی ترندهای تازه بازاریابی در سال آینده هستیم. بسیاری از بازاریاب ها در طول سال 2021 شرایط بسیار دشواری را تجربه کرده‎ اند. این امر در کنار شیوع ویروس کرونا و همچنین ناپایداری بازارهای مختلف به نحوه سازگاری کسب و کارها با چنین شرایطی نیز بستگی داشته است. بسیاری از برندها آمادگی لازم برای فعالیت زیر سایه کرونا را نداشتند. این امر در مورد بازاریاب ها نیز صحت دارد. وقتی سال جدید میلادی در پیش باشد، باید برای بازاریابی مناسب آماده شد. بسیاری از بازاریاب ها تمایلی برای تکرار تجربه‎ های ناموفق در سال 2021 ندارند. برنامه ‎ریزی برای بازاریابی در سال جدید همیشه تاثیر قابل ملاحظه‎ ای به همراه دارد. 

بازاریاب های موفق همیشه پیش از شروع سال جدید اقدام به طراحی برنامه ها و اهداف شان می کنند. نکته جالب در این میان نرخ موفقیت بالاتر در میان چنین بازاریاب هایی است. شاید برنامه‎ ریزی برای فعالیت بهتر ایده جذابی باشد، اما به تنهایی برای بازاریابی مناسب کافی نخواهد بود. امروزه بازاریاب ها نیاز به ترکیب برنامه های شان با ترندهای برتر دارند. در غیر این صورت به طور مدوم با شکست در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می ‎شوند. سالانه شمار بالایی از بازاریاب ها در عمل براساس سلیقه شخصی، به جای سلیقه مخاطب هدف، تولید محتوا می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای چنین بازاریاب هایی به همراه خواهد داشت. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف را مورد بررسی قرار می دهیم. در این زمین تمرکز اصلی ما بر روی برخی از ترندهای برتر خواهد بود. 

بازاریابی بهتر در سال جدید با ترندهای 2021

بازاریابی مکالمه محور

بازاریابی در طول دهه ‎های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از نکات مهم در این میان تمایل مشتریان برای تعامل با برندهاست. دیگر دوره بازاریابی با هدف‎ گذاری بر روی مخاطب هدف به عنوان دریافت‎ کننده منفعل محتوا تمام شده است. اکنون باید به دنبال گفت‎ وگوی هرچه بیشتر با مخاطب هدف بود. بازاریاب ها در این زمینه عملکرد متفاوتی دارند. برخی از برندها هنوز هم بر روی الگوهای سنتی بازاریابی تاکید می کنند. نکته جالب اینکه گاهی اوقات الگوهای سنتی بازاریابی در عمل موفقیت ‎آمیز هستند، اما شانس بازاریاب ها در این راستا به شدت کاهش یافته است. معنای این امر ریسک بالای ادامه فرآیند بازاریابی براساس شیوه ‎های سنتی است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها در صورت عدم تلاش برای به ‎روز رسانی کمپین های ‎شان ایجاد خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده از ترند در بازاریابی

شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از گزینه‎ های محبوب بازاریابی همیشه در دسترس برندها قرار دارد. یکی از گزینه ‎های جذاب برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به گفت ‎وگوی نزدیک با مشتریان است. مزیت اصلی این شیوه هزینه اندک و تاثیرگذاری بالاست. اگر کاربران در مورد برند پرسش ‎هایی را مطرح می کنند، باید در کمترین زمان ممکن به آنها پاسخ داد. در غیر این صورت تمایل مشتریان برای تعامل با برندتان به شدت کاهش می ‎یابد. 

بدون تردید فعالیت در حوزه بازاریابی گفت ‎وگومحور کار ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها سال ‎ها فعالیت در حوزه بازاریابی متفاوت را در کارنامه دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه می ‎آورد. نکته مهم تلاش برای تولید چند محتوای ساده با استفاده از شیوه تازه است. این امر امکان ارزیابی بازخوردها و برنامه ‎ریزی بهتر برای ادامه کار را به همراه خواهد داشت. همچنین باید به استفاده از داده‎ های معتبر در این میان نیز توجه نماییم. بسیاری از بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به داده ‎های معتبر وابسته هستند. مزیت این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت خواهد بود. هرچه اطلاعات در دسترس بازاریاب ها برای بازاریابی دقیق ‎تر باشد، امکان ترغیب مخاطب هدف به گفت ‎وگو بیشتر خواهد شد. این امر در نهایت شیوه‎ های بازاریابی برندها را به شکلی منسجم ارتقا خواهد داد. بسیاری از برندهای بزرگ و مشهور در زمینه بازاریابی از همین شیوه‎ های ساده برای تحول در طراحی محتوا و تعامل با مخاطب هدف شروع کرده ‎اند بنابراین گام نخست نباید بیش از اندازه بزرگ باشد. در غیر این صورت موفقیتی برای برند به همراه نخواهد داشت. 

فرمت ویدئو دیگر یک انتخاب نیست!

استفاده از فرمت ویدئو برای بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سوی استفاده ترکیبی از فرمت ‎های مختلف محتوایی گرایش دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد خواهد کرد. اگر بهترین محتوای در دسترس برندها مورد شناسایی و توجه قرار نگیرد، تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت دشوار خواهد شد. امروزه فرمت ویدئو در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای اینترنت محبوبیت بسیار زیادی دارد. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از الگوی بازاریابی ویدئویی شده است. 

شاید برخی از برندها استفاده از فرمت ویدئو را همچنان گزینه ‎ای در دسترس قلمداد کنند. این امر به معنای امکان انتخاب این فرمت و همچنین استفاده از دیگر گونه‎ های بازاریابی است. مسئله اساسی در این میان تغییر رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی و ضرورت پاسخگویی مناسب بازاریاب ها به این پدیده است. اگر برندها به پدیده تحول سلیقه مخاطب هدف پاسخ درستی نداشته باشند، به شدت صدمه خواهند دید. این امر در پدیده ‎ای مانند ریزش مشتریان نمایان می ‎شود. 

فرمت ویدئو برای بازاریابی دیگر یک گزینه در دسترس نیست. ضرورت استفاده از این فرمت در طول دهه گذشته به طور مداوم افزایش یافته است بنابراین برندها دیگر شانسی برای صرف نظر از گزینه بازاریابی ویدئویی ندارند. در عوض هرچه سرمایه گذاری برندها بر روی این حوزه افزایش پیدا کند، نتیجه بهتری از فرآیند بازاریابی چنین برندهایی به دست می ‎آید. برخی از نکات مهم در این رابطه به شرح ذیل است:

•    71 درصد از بازاریاب ها اعتماد بالایی به محتوای ویدئویی برای تقویت گفت ‎وگو و تعامل میان برند و مشتریان دارند.

•    54 درصد از مشتریان پیش از خرید از یک برند تمایل به مشاهده محتوای بازاریاب ها در قالب ویدئو از آن برند دارند. 

مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی که باید در رادار هر برندی باشد

با توجه به نکات مورد بحث در این بخش هر برندی باید به دنبال طراحی استراتژی بازاریابی ویدئویی خاص خودش باشد. این امر ضرورت شخصی ‎سازی شیوه ‎های بازاریابی را به همراه دارد. وقتی از شخصی‎ سازی شیوه ‎های بازاریابی صحبت می‎ کنیم، انطباق الگوهای کلی با نیازهای اساسی کسب و کار مدنظر قرار می ‎گیرد. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندهاست. اگر این نکته مورد توجه بازاریاب ها قرار نداشته باشد، در نهایت تمام کمپین های بازاریابی شبیه به هم خواهند شد. امروزه یکی از مشکلات اساسی برندها در زمینه بازاریابی شباهت بیش از اندازه محتوای ‎شان به هم است. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی فعالیت برندها قرار می ‎دهد. 

یکی از نکات جالب در زمینه بازاریابی ویدئویی عادت کاربران به المان‎ های مربوط به هر برند است. به عنوان مثال، امروزه کاربران توانایی تشخیص ویدئوهای بازاریابی مربوط به برندهای مختلف را دارند. همین امر به عنوان مزیت اصلی بازاریابی برای برندها شناخته می ‎شود. اگر شما از طرفدارهای یک برند خاص، مانند نایک، باشید به خوبی از حال و هوای کمپین های بازاریابی ویدئویی این برند آگاهی دارید. همین امر به عنوان بزرگترین مزیت این برند در زمینه بازاریابی شناخته می ‎شود. 

شخصی ‎سازی کمپین های بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی در طول دهه ‎های متمادی همچنان جزئی از برنامه بازاریاب ها بوده است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به طراحی ایمیل‎ های جذاب می کنند. این امر مزیت بسیار زیادی برای هر برند محسوب می‎ شود. اگر ایمیل‎ های بازاریابی با دقت کافی طراحی شود، امکان تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب هدف امری طبیعی خواهد بود. 

برخی از کارشناس‎ های حوزه بازاریابی با توسعه فرمت ویدئو نسبت به الگوی بازاریابی ویدئویی به دیده تردید می ‎نگرند. این امر ناشی از ماهیت قدیمی بازاریابی مبتنی بر ایمیل و تلاش بازاریاب های نسل جدید برای استفاده از الگوهای تازه است. نکته مهم در این میان ضرورت ادامه استفاده از الگوهای بازاریابی قدیمی در صورت تاثیرگذاری مثبت ‎شان است. در غیر این صورت ما بدون هیج دلیل موجهی یک الگوی بازاریابی تاثیرگذار را کنار گذاشته ‎ایم.

بازاریاب ها در طول سال 2020 برای تعامل با مخاطب هدف به طور گسترده ‎ای از ایمیل استفاده کرده ‎اند. امروزه بسیاری از کاربران برای تعامل با برندها بر همین شیوه تاکید دارند. این امر مزیت بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. برخی از بازاریاب ها به طور مداوم با مشتریان برند از طریق ایمیل در ارتباط هستند. همچنین بخش خدمات مشتریان بسیاری از برندها نیز به این حوزه منتقل شده است بنابراین برندها دیگر نیازی برای صرف هزینه‎ های گزاف پشتیبانی از خدمات مشتریان ندارند. 

شخصی‎ سازی ایمیل ‎های بازاریابی کار دشواری نیست. بسیاری از بازاریاب ها وقتی صحبت از شخصی ‎سازی ایمیل ‎ها می شود، نگرانی بسیار زیادی بروز می ‎دهند. مسئله اصلی در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه شخصی آنهاست. برندها برای تحقق این امر باید توانایی شناخت سلیقه مخاطب هدف و دسته ‎بندی آنها را داشته باشند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. بازاریابی توده ‎ای دیگر جایی در عرصه تبلیغات ندارد. با این حساب باید نسبت به آپدیت کمپین های بازاریابی اقدام کرد. خبر خوش برای بازاریاب ها امکان استفاده از ابزارهای متعدد به عنوان دستیار در حوزه بازاریابی است. این امر با توجه به توسعه هوش مصنوعی در دسترس برندها قرار گرفته است. برخی از بازاریاب ها در عمل دیگر نقش کارگزاری مداوم را ایفا نمی کنند. در عوض نقش آنها به نظارت بر عملکرد هوش مصنوعی در عرصه بازاریابی ارتقا یافته است. بدون تردید این امر به معنای بی‎ نیازی از عامل انسانی در عرصه بازاریابی نیست، اما کارویژه‎ های‎ بازاریاب ها به شدت ساده‎ تر شده است. 

یکی از نکات مهم برای بازاریابی ایمیلی استفاده از داده‎ های طبقه ‎بندی شده پلتفرم‎ هایی نظیر گوگل است. این امر امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. برخی از برندها به طور مداوم در زمینه استفاده از فناوری ‎های نوین برای بازاریابی دیر اقدام می کنند. این امر تاثیرگذاری اولیه نوآوری در عرصه بازاریابی را از بین خواهد برد. 

مشکلات ادامه ‎دار فیس بوک 

فیس بوک دیگر سلطه بی‎رقیب بر شبکه های اجتماعی ندارد. بسیاری از کاربران از فیس بوک  به عنوان یک پلتفرم جذاب و تعاملی نام می ‎برند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت ‎های فیس بوک در راستای بهبود وضعیت بازاریابی است. شاید برخی از برندها هنوز هم امیدوار به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تغییر سرنوشت برندشان از طریق فیس بوک  باشند، اما واقعیت خلاف این امر را بازنمایی می ‎کند. مجله فوربس در طول سال ‎های اخیر به طور مداوم جایگاه فیس بوک در میان پلتفرم‎ های اجتماعی را پایین ارزیابی کرده است. بر این اساس فضا برای فعالیت شبکه های اجتماعی تازه فراهم کرده است. بسیاری از شبکه های اجتماعی تازه تاسیس توانایی بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف دارند. این امر موجب مهاجرت بسیاری از کاربران به چنین پلتفرم‎ هایی شده است. 

مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021

امروزه فیس بوک بیشتر به عنوان یک پلتفرم محبوب در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و واتس ‎اپ شناخته می ‎شود بنابراین برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف حضور در فیس بوک امری ضروری اما ناکافی خواهد بود. 

اگر یک برند نسبت به آپدیت وضعیت بازاریابی اش اقدام نکند، به سرعت با مشکلات عمیقی در زمینه بازاریابی مواجه خواهد شد. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. شاید در نگاه نخست این امر ناشی از تولید محتوای غیرجذاب برای مخاطب هدف باشد، اما در نگاهی دقیق‎تر برندها به دلیل فاصله گرفتن از سلیقه مخاطب هدف دیگر توانایی تشخیص پلتفرم‎های مورد علاقه آنها را ندارند. این امر موجب حضور برندها در فیس بوک، علی رغم کاهش تمایل کاربران به آن می‎شود. 

برندها باید به طور مداوم پلتفرم‎ های اصلی برای بازاریابی را مورد ارزیابی انتقادی قرار دهند. وقتی یک پلتفرم دیگر طرفدارهای زیادی ندارد، باید روند انتقال فرآیند بازاریابی به دیگر شبکه های اجتماعی شروع شود. در غیر این صورت کسب و کارها توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را از دست خواهند داد. 

پیشتازی اینستاگرام

اینستاگرام هنوز هم یکی از شبکه های اجتماعی جذاب در دنیا محسوب می‎ شود. روند صعودی جذب کاربر از سوی این پلتفرم در طول یک دهه اخیر به طور مداوم مثبت بوده است. بسیاری از کارشناس ‎ها دوره کنونی پلتفرم‎ های اجتماعی را با سلطه اینستاگرام مشخص می کنند. شاید ادعای اخیر بیش از اندازه اغراق ‎آمیز باشد، اما شکی در تاثیرگذاری بالای اینستاگرام نیست. 

برندها برای جلب نظر مخاطب هدف حضور فعالی در اینستاگرام دارند. نکته مهم در این میان حجم بالای رقابت بر سر مخاطب هدف در میان برندهاست بنابراین در عمل استراتژی فراتر از تولید محتوای جذاب موردنیاز خواهد بود. برندها باید به دنبال راهکاری برای استفاده از ابزارهای تازه اینستاگرام برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشند. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی شان به شدت دشوار خواهد شد. اینستاگرام امکانات قابل ملاحظه ‎ای در اختیار بازاریاب ها قرار می ‎دهد. این امر با توجه به محبوبیت این پلتفرم در میان کاربران امری طبیعی قلمداد می ‎شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به پیگیری مداوم امور دارند. این امر با توجه به ابزارهای جانبی اینستاگرام بسیار ساده ‎تر شده است. یکی از نمونه ‎های واضح در این میان وضعیت برندها در زمینه پیگیری میزان تعامل با مخاطب هدف است. اینستاگرام به طور مداوم آمارهای رسمی و دقیقی برای هر اکانت تجاری رونمایی می ‎کند. این امر موجب بی ‎نیازی برندها از مراجعه به دیگر آژانس ‎های بازاریابی می ‎شود. 

استفاده از شبکه های اجتماعی جدید باید در دستور کار هر برندی برای سال جدید قرار داشته باشد. یکی از مسائل مهم در این میان وضعیت بازاریاب ها از نظر استقبال از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی تازه است. این امر به خوبی در مورد وضعیت تیک تاک قابل مشاهده است. وقتی تیک تاک در طول 2 سال گذشته به طور آرام در حال جذب کاربران بود، بسیاری از بازاریاب ها به بهانه احتمال شکست پروژه تیک تاک اقدام به بازاریابی در آن نکردند. این بازاریاب ها اکنون حسرت فرصت از دست رفته را می‎ خورد بنابراین باید همیشه نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی جدید و جذاب اقدام کرد. حتی اگر در این میان پروژه موردنظر با شکست همراه شود، دست ‎کم برندها تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف برای مدت زمانی محدود داشته ‎اند. 

مطلب مرتبط: بازاریابی بهتر با تحلیل عملکرد رقبا

توسعه استراتژی بازاریابی همگام با تحول عرصه کسب و کار

فناوری ‎های تازه بسیار زیادی در انتظار بازاریاب ها قرار دارد. برخی از فناوری ‎های بازاریابی با استقبال مناسب از سوی بازاریاب ها همراه شده است. این امر موجب استقبال مناسب کاربران از محتوای جدید گردیده است. نکته مهم در این میان ادامه روند توسعه استراتژی بازاریابی در طول سال 2021 است. اگر اتفاق غیرمنتظره‎ ای در این میان روی داد، باید نسبت به تصحیح ارزیابی‎ های کنونی اقدام کنیم. بسیاری از برندها حتی با وجود رخدادهای تازه و نیاز به ایجاد تغییر در استراتژی بازاریابی به شیوه ‎های قدیمی‎ شان پایبند می ‎مانند. این امر در عمل مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. استفاده از ترندهای مورد بحث در این مقاله قدم نخست برای بهبود وضعیت بازاریابی در سال جدید خواهد بود. 

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3MLDNdFY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه