چهارشنبه, 03 مهر 1398 - 15:04

از بازاریابی دیجیتال در پیوند با هوش مصنوعی چه می دانیم؟

اکنون هوش مصنوعی دیگر فناوری متعلق به آینده نیست. با پیشرفت های چشمگیر در این حوزه تقریبا تمام برندها در حال استفاده از مزیت های هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار هستند. یکی از بخش های مهم کسب و کار که تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار دارد، بازاریابی دیجیتال است. نکته جالب در این میان عدم تفاوت معنایی میان برندهای بزرگ و کوچک فعال در حوزه بازاریابی است. به این ترتیب تمام آنها به یک صورت از فناوری هوش مصنوعی تاثیر پذیرفته اند.

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی رواج بسیار زیادی در میان بازاریاب ها دارد. مزیت اصلی این نوع ابزارهای افزایش سرعت جمع آوری داده و خودکارسازی فرآیند تحلیل آنهاست. به این ترتیب زمان زیادی برای بازاریاب ها ذخیره می شود.

پیوند بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی

چگونه هوش مصنوعی ارزش اضافی برای بازاریابی دیجیتال به ارمغان می آورد؟

بازاریاب های دیجیتال در طول چند سال گذشته تلاش زیادی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در زمینه برنامه ریزی کمپین ها و تصمیم گیری پیرامون آینده حوزه بازاریابی داشته اند. اغلب آنها فناوری هوش مصنوعی را در زمینه افزایش تاثیرگذاری کمپین های شان سودمند یافته اند. نکته مهم در اینجا کاهش زحمات نیروی انسانی با ورود هوش مصنوعی است. وقتی بسیاری از کارهای موجود به صورت خودکار انجام شود، دیگر خبری از اتلاف وقت نخواهد بود. به این ترتیب بازاریاب ها فرصت پرداختن به امور دیگر را پیدا می کنند. نسل جدید هوش مصنوعی فرصت گردآوری داده و تحلیل آن در حوزه های تخصصی را دارد. این امر با اتکار بر فرآیند یادگیری ماشینی بدون نیاز به تعریف بانک اطلاعاتی گسترده شکل می گیرد. مفهوم یادگیری ماشینی در عمل به معنای ارتقای خودکار کیفیت عملکرد سیستم های بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در طول زمان است. اکنون سیستم های بازاریابی هوشمند درست مانند یک انسان رفتار می کنند، بنابراین هرچه حضور آنها در عرصه بازاریابی بیشتر باشد، امکان تاثیرگذاری شان نیز افزایش می یابد.

بدون شک وقتی پای فناوری تازه ای در حوزه کسب و کار به میان می آید، بسیاری از برندها به دنبال تاثیر آن بر کاهش هزینه های جاری خود نیز خواهند بود. در این زمینه فناوری هوش مصنوعی حرف های زیادی برای گفتن دارد. براساس مطالعه ما در موسسه فوربس شرکت هایی که به تازگی از فناوری هوش مصنوعی برای طراحی استراتژی بازاریابی شان استفاده کرده اند، 37درصد کاهش در هزینه ها و 39درصد افزایش سود خالص را تجربه کرده اند. پیش بینی ها از افزایش این میزان گاهی هزینه و افزایش درآمد تا پایان سال 2020 دارد، بنابراین روز به روز به طرفدارهای فناوری هوش مصنوعی در عرصه بازاریابی افزوده خواهد شد.

مطلب مرتبط: کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه شناخت دقیق مشتریان

فهم دقیق مشتریان همیشه یکی از چالش های اصلی برندها و به ویژه بازاریاب ها محسوب می شود. در دنیای امروزه سلیقه و نیازهای مشتریان به سرعت تغییر می کند، بنابراین اگر اندکی از جریان روزمره کسب و کار فاصله بگیریم، به سرعت با مشتریان-مان بیگانه خواهیم شد. درست به همین خاطر اغلب برندها در تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به مشتریان هستند. در این میان جمع آوری اطلاعات پیرامون مشتریان اهمیت زیادی دارد. با این کار ما از تازه ترین تغییرات در زمینه سلیقه و نیاز آنها به سرعت آگاه خواهیم شد. چالش اصلی در اینجا دشواری فرآیند گردآوری اطلاعات پیرامون مشتریان است. به این ترتیب در عمل بسیاری از برندها به جامعه آماری اندک اکتفا می کنند. برخی دیگر نیز با صرف هزینه های نسبتا گزاف اقدام به همکاری با آژانس های بازاریابی و تبلیغات خواهند کرد. بدون تردید همه برندها بودجه و توان لازم برای همکاری با آژانس های تبلیغاتی معتبر را ندارند. به همین خاطر در عمل گره بازنشدنی در مسیر فعالیت آنها قرار خواهد گرفت.

خبر خوش برای برندها ورود فناوری هوش مصنوعی به مرحله اجرایی است. تا همین چند سال پیش اغلب کارشناس ها به طور مداوم به تکرار «تعلق آینده کسب و کار به هوش مصنوعی» اشاره می کردند. این آینده بسیار دور و دراز به نظر می رسد. همچنین امکان استفاده عملی از هوش مصنوعی نیز وجود نداشت. اکنون شرایط به طور کلی فرق کرده است. با بهره برداری از هوش مصنوعی در مرحله اجرا تمام پیش بینی کارشناس ها به تحقق پیوسته است.

نسل جدید هوش مصنوعی بیشتر به یک پلتفرم یکپارچه در زمینه تحلیل وضعیت بازار، سلیقه مشتریان و در نهایت کمک به برندها برای شناخت بهتر مشتریان می ماند. این امر صرفه جویی بسیار زیادی در وقت و هزینه برندها به همراه خواهد داشت. اگر تا پیش از این بخش بازاریابی برندها نیازمند بودجه کلان داشت، اکنون دیگر با هر بودجه اندکی امکان توسعه آن وجود خواهد داشت.

پرسش های اصلی برندها به هنگام طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال معطوف به چگونگی یافتن مخاطف هدف، شیوه مناسب تعامل با آنها، نحوه ارسال محتوا و در نهایت جلب رضایت و ترغیب آنها برای خرید بیشتر است. اگر قصد بررسی دقیق این حوزه را داشته باشیم، امکان ادامه موضوعات تا بی نهایت وجود دارد. درست به همین خاطر اغلب تیم های بازاریابی از مدت ها قبل اقدام به جمع آوری اطلاعات کاربردی می کنند. رمز موفقیت برندها در عرصه بازاریابی دیجیتال استفاده بهینه از هوش مصنوعی است. پیش از این به مزیت افزایش سرعت گردآوری و تحلیل داده اشاره کردم. در اینجا باید به ایراد اصلی در مسیر موفقیت برندها اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل توان استفاده مناسب از هوش مصنوعی را ندارند. بخشی از این مشکل ریشه در کمبود اطلاعات و دانش آنهاست. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. گردآوری و تحلیل داده ها تنها مزیت هوش مصنوعی نیست. امروزه برای جلب نظر مخاطب هدف باید برنامه ای دقیق به منظور شخصی سازی محتوای مان برای آنها داشته باشیم. بی تردید سلیقه مشتریان هدف ما با یکدیگر تفاوت های عمده دارد. به این ترتیب ارائه محتوایی یکسان به آنها موجب ناتوانی در زمینه جلب نظرشان خواهد شد. برندهای موفق همیشه به مهارت افزایی در زمینه شخصی سازی محتوا توجه ویژه دارند. تا پیش از این فرآیند شخصی سازی محتوا به طور کامل از سوی بازاریاب ها ساماندهی می شد. تاثیر هوش مصنوعی و پلتفرم های بهره مند از آن بر روی شخصی سازی محتوا انکارناپذیر است. در اینجا نیز ساماندهی خودکار امور به کمک برندها می آید.

مطلب مرتبط: کاربردهای جذاب هوش مصنوعی در کسب و کار

امروزه بازاریاب های دیجیتال مسیر دشوارتری برای موفقیت پیش رو دارند. دلیل این امر توسعه سریع هوش مصنوعی و امکان دسترسی به آن با پرداخت هزینه اندک، در مقایسه با شیوه های سنتی، است. پلتفرم های هوش مصنوعی با تحلیل هوشمند داده ها موفق به شناخت سلیقه منحصر به فرد هر گروه از مشتریان می شود. به این ترتیب ما امکان ساماندهی بهینه برنامه برندمان را خواهیم داشت.

براساس مطالعه ای از سوی فورستر و آلبرت، دو پژوهشگر مطرح در زمینه بازاریابی دیجیتال، اکنون فقط 26درصد از بازاریاب ها نسبت به استفاده از پلتفرم های هوش مصنوعی برای توسعه کیفی کارشان توجه نشان می دهند. به این ترتیب 74درصد دیگر بازاریاب ها همچنان از شیوه های سنتی استفاده می کنند. این امر تاثیر عمیقی بر روی سرنوشت حوزه بازاریابی دارد. به عنوان یک بازاریاب همین حالا باید شروع به استفاده از پلتفرم های هوش مصنوعی کنید. مزیت اصلی این اقدام جلو افتادن از سایر رقبا خواهد بود. وقتی همه بازاریاب ها مشغول استفاده از شیوه های سنتی هستند، جهت گیری ما به سوی شیوه های نوین مزیتی رقابتی پدید خواهد آورد.

هوش مصنوعی در کدام بخش های بازاریابی دیجیتال تاثیر اصلی دارد؟

بی شک تاثیر هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار و به ویژه بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است، با این حال در یک تحلیل کلی مهم ترین حوزه های تاثیرگذاری این فناوری به شرح ذیل است:

مدیریت داده های مشتریان

• تحلیل رفتار مشتریان و تجربه خرید آنها

• تحلیل های آینده نگرانه در مورد مشتریان و وضعیت بازار

• تحلیل ترندهای موجود و برنامه ریزی برای طراحی کمپین ها

• خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی

مطلب مرتبط: چالش ‌های بازاریابی دیجیتال

• توسعه بازاریابی محتوایی به صورت شخصی سازی شده

• توسعه هرچه سریع تر فناوری جست وجوی صوتی

• بهبود وضعیت تاثیرگذاری تبلیغات

• افزایش ترافیک ارگانیک سایت برندها با مدیریت خودکار سئو

براساس آمار رسمی انجمن بازاریابی ایالات متحده میزان سرمایه گذاری برندها بر روی حوزه هوش مصنوعی تا سال 2023 به رقم خیره کننده 21 میلیارد دلار خواهد رسید. نتیجه منطقی این امر افزایش سرعت جهت گیری برندها به سوی استفاده هرچه بیشتر از فناوری هوش مصنوعی است. در نتیجه اگر ما به دنبال ایجاد مزیتی برای برندمان در این حوزه هستیم، باید زودتر از سایر رقبا دست به کار شویم. در غیر این صورت رقابت در این عرصه برای ما بسیار دشوار خواهد شد. اشتباه بسیاری از برندها انتظار برای آزمون و خطای برندهای دیگر در حوزه فناوری های نوین و سپس ورود به آن عرصه هاست. نتیجه این امر شکست و ناکامی برندهای تازه وارد خواهد بود. وقتی یک شرکت پس از گذشت چند سال مهارت کافی در زمینه فناوری تازه (در اینجا هوش مصنوعی) پیدا می کند، بالطبع صاحب اعتبار نیز خواهد بود. در چنین شرایطی رقابت با این برندها بدل به چالشی دشوار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید