هر آنچه در مورد بازاریابی رابطه ای باید بدانیم - فرصت امروز

شنبه, 11 خرداد 1398 - 15:00

هر آنچه در مورد بازاریابی رابطه ای باید بدانیم

استراتژی های مدرن بازاریابی نیازمند اعمال تلاش و زحمت بسیار زیادی از سوی برندهاست. چنین الگوهایی از بازاریابی شامل فرآیندهای پیچیده ای از قبیل سازمان های مختلف مروبط به سایت، بهینه‎سازی موتورهای جست‎وجو، تولید محتوای جذاب و مدیریت کارآمد شبکه های اجتماعی است. وقتی پای کار با چند فرآیند به صورت همزمان در میان باشد، افزایش میزان دقت و برنامه‎ریزی دقیق مورد نیاز خواهد بود.

امروزه اینترنت نفوذ و تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم دارد. تقریبا زندگی هیچ‎کدام از ما بدون اینترنت قابل تصور نیست. اکنون بسیاری از مردم از اینترنت به عنوان منبع اصلی درآمدشان استفاده می کنند. نکته مهم در این میان فرآیند دستیابی به درآمد از طریق اینترنت است. به طور معمول درآمدزایی از اینترنت نیازمند کار گروهی و همکاری با دیگران است. صرف نظر از کیفیت محتوا، سایت و اکانت برندها در شبکه اجتماعی نیازمند کمک های حرفه ای از سوی سایر ابزارها نیز هست. یکی از راهکارها برای افزایش درآمد برندها در دنیای آنلاین تحت عنوان«بازاریابی رابطه ای» شناخته می شود.

الگوی بازاریابی رابطه ای

بازاریابی رابطه ای به برندها امکان درآمدزایی از طریق توسعه محصولات و خدمات دیگران را می دهد. بدون تردید برای ادامه بحث ما نیازمند تعریف مفهوم بازاریابی رابطه ای هستیم. این الگوی از بازاریابی از طریق معرفی محصولات و خدمات شرکت به برخی از بازدیدکنندگان سایت و تعیین پاداش برای معرفی شان از سوی آنها اطلاق می شود. هدف اصلی در شیوه بازاریابی رابطه ای استفاده از قدرت تاثیرگذاری افراد به عنوان شخصیت های حقیقی است. این امر به خاطر میزان بالاتر باورپذیری تبلیغات از سوی مردم عادی روی می دهد. در حقیقت، امروزه تبلیغات برندها بیش از هر زمان دیگری مورد شک و تردید مردم قرار دارد. درست به همین خاطر امروزه بسیاری از مردم معمولا یک یا چند شرکت را به عنوان برندهای محبوب شان به دیگران معرفی می کنند. البته در این میان نباید نقش عوامل غیرپولی (کیفیت محصولات، رابطه عمیق و خدمات جانبی مطلوب) را نادیده گرفت.

فرض اولیه ما میزان مطلوب بازدیدکنندگان سایت رسمی برند شماست. با این پیش‎فرض اجازه دهید به برخی از شیوه های کمک بازاریابی رابطه ای به افزایش فروش و درآمد برندتان بپردازیم.

مطلب مرتبط: بازاریابی مبتنی بر رابطه

1. صرفه اقتصادی

بسیاری از تکنیک ها و استراتژی های کلان بازاریابی هزینه های زیادی را طلب می کند. بدون تردید خرج هوشمندانه بودجه برندمان در راستای ایجاد جلوه ای حرفه ای از خود اهمیت بسیار دارد. به این ترتیب پرداخت هزینه تبلیغاتی برای نمایش هرچه بیشتر محتوای برندمان در شبکه های اجتماعی، افزایش رتبه سایت مان در موتورهای جست‏وجو و طراحی قالبی زیبا برای سایت رسمی مان خرج زیادی روی دست برندمان خواهد گذاشت.

بازاریابی رابطه ای یکی از کم‏هزینه ترین الگوهای بازاریابی برای افزودن به برنامه شرکت مان است. به این ترتیب به چای پرداخت هزینه برای تبلیغات، میزان ثمربخشی بودجه برندمان افزایش خواهد یافت. در این الگو هزینه بازاریابی فقط پس از ساماندهی فروش از سوی افراد پرداخت می شود. به این ترتیب خبری از خرج بودجه بدون بازگشت سرمایه گذاری نخواهد بود. وقتی میزان پرداختی برندمان به افراد بسته به میزان فروش شان باشد، انگیزه آنها برای تلاش بیشتر در راستای جذب مشتری افزایش می یابد. نکته جالب اینکه استفاده از نرم‎افزارهای مدیریت کمپین های بازاریابی وابسته به کاهش هرچه بیشتر هزینه های ما کمک می کند. این سیستم با مدیریت خودکار هزینه ها از پرداختی های اضافی جلوگیری خواهد کرد. یکی از نرم‏افزارهای مناسب در این راستا iAffiliate Managment نام دارد. خبر خوش اینکه استفاده از ابزار فوق برای یک ماه رایگان است. همچنین در ادامه تخفیف های فصلی نیز در استفاده از سرویس شان ارائه خواهد شد.

2. افزایش اعتماد به نفس مشتریان

یکی از ویژگی های بازارهای مدرن افزایش قدرت انتخاب و سطح دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات مختلف است. وقتی برندهای زیادی در بازار حضور داشته باشند، قدرت انتخاب مشتریان به شدت افزایش می یابد. در نتیجه دیگر بحث بر سر کیفیت محصولات نیست. بلکه باید اعتماد مشتریان را جلب کنیم. این امر از طریق ایجاد رابطه ای پایدار و عمیق با آنها روی می دهد. تا همین چند دهه قبل مشتریان برای خرید به سراغ فروشگاه های بزرگ می رفتند. آنها هیچ‎گونه پیش‎زمینه ای از برند مورد علاقه شان برای خرید نداشتند، با این حال اکنون همه چیز فرق کرده است. هیچ فردی بدون توجه به گزارش های مختلف اینترنتی در مورد بازارهای مختلف و محصولات برتر آن اقدام به خرید نمی کند. به عنوان مثالی عینی به وضعیت بخش نظرات مشتریان در فروشگاه آنلاین آمازون نگاه کنید. تلاش اغلب برندها ارائه توضیحاتی دقیق و افزایش کیفیت محصولات شان با هدف دریافت نظرات بهتر در آمازون است. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. نظرات منفی کاربران موجب کاهش انگیزه خرید مشتریان می شود. در حقیقت امروزه بسیاری از مشتریان از آمازون نه به عنوان فروشگاه آنلاین، بلکه منبعی معتبر برای بررسی کیفیت محصولات استفاده می کنند.

در میان انبوه فروشگاه های بزرگ، نباید نقش انکارناپذیر وبلاگ ها را نیز از نظر دور داشت. به عنوان مثال، مشتریان در صورت مشاهده توصیه محصولی از سوی وبلاگ های معتبر احساس بهتری نسبت به خرید آن خواهند داشت. نکته مهم در این میان دریافت توصیه خرید یک محصول از سوی افراد معتمد است. به همین دلیل امروزه میزان تاثیرگذاری تبلیغات سلبریتی محور به شدت کاهش یافته است، چراکه مردم دیگر اعتماد زیادی به سلبریتی ها ندارند. در عوض افراد تاثیرگذار به عنوان کارشناس های حرفه ای در زمینه های تخصصی اعتماد بیشتری را به خود جلب کرده اند.

وبلاگ‎نویس ها به عنوان یکی از مرجع های معتبر برای بسیاری از مشتریان سراسر دنیا وقت زیادی را صرف تهیه مطلب و بهبود رابطه اش با مخاطب ها می کنند. به همین دلیل میزان استقبال جهانی از گزارش های این وبلاگ ها بسیار زیاد است. اگر شما نیز به دنبال توسعه کسب و کارتان هستید، ایجاد رابطه ای صمیمی با مشتریان را در نظر داشته باشید. بسیاری از برندهای بزرگ برای توسعه کمپین ها و فرآیندهای فروش شان به همکاری مبتنی بر الگوی بازاریابی رابطه ای با وبلاگ‎نویس های بزرگ روی می آورند. به این ترتیب وبلاگ‏نویس ها در ازای میزان فروش محصولات برند مورد نظر مبلغ مشخصی را دریافت می کنند. دلیل اصلی سوددهی چنین شیوه ای اعتماد بسیار زیاد کاربران به برخی از وبلاگ ها و انتخاب دشوار برندها از سوی وبلاگ‏نویس هاست. این امر در راستای حفظ اعتبار و مرجعیت هر وبلاگ روی می دهد. در حقیقت آنها به خوبی از ناتوانی در بازاریابی اعتماد دوباره مخاطب شان آگاهی دارند. همکاری تبلیغاتی از طریق الگوی بازاریابی رابطه ای با وبلاگ‏نویس ها یکی از سودمندترین شیوه های فروش محسوب می شود.

3. دامنه گسترده مشتریان

دسترسی و همکاری با افراد دارای توانایی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برندمان اقدامی هوشمندانه محسوب می شود. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه فروش محصولات مربوط به نوزاد فعالیت دارید، به دنبال سایت های ویژه والدین و وبلاگ های مربوط به افراد تاثیرگذاری در زمینه بچه‏داری باشید. همکاری با افراد مشهور و مورد اعتماد در این زمینه جایگاه برند ما را بهبود خواهد داد. در حقیقت همکاری با افراد و برندهای شخصی معتبر به افزایش اعتبار ما نیز کمک می کند. بدون تردید خواسته هر برندی امکان دستیابی به دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب های هدف است. متاسفانه همکاری با وبلاگ های تخصصی محدودیت های خاص خود را در زمینه دستیابی به مشتریان هدف دارد. راهکار پیشنهادی من در این میان استفاده از الگوی بازاریابی رابطه ای است. در این الگو پس از جلب نظر برخی از والدین (در مورد مثال فروش محصولات ویژه نوزاد) اقدام به همکاری تجاری با آنها کنید. بر این اساس در ازای فروش هر تعداد محصول از سوی آنها میزان مشخصی سود به آنها دهید. نکته مهم در این میان پرداخت هزینه فقط در ازای میزان فروش همکاران مان است. مزیت اصلی الگوی بازاریابی رابطه ای نیز دقیقا همین پرداخت هزینه فقط پس از فروش نهایی است.

تاثیرگذاری سایت برند

به عنوان یک برند برای پیشبرد اهداف مان در زمینه بازاریابی رابطه ای باید به دنبال افراد تاثیرگذار (نه به معنای تخصصی کلمه) باشیم. منظور من از افراد تاثیرگذار مشتریان دارای انگیزه کافی برای اقدام در راستای فروش محصولات مان است. اجازه دهید بازهم به مثال محصولات ویژه نوزاد برگردیم. در این مورد برند ما نباید فقط بر روی والدین تمرکز کند. بدون تردید گروه مادر و پدر بزرگ ها و سایر بستگان نزدیک نوزاد نیز در دامنه مشتریان هدف ما قرار می گیرند. جلب نظر این دسته از افراد بستگی به موفقیت ما در زمینه پیاده‎سازی الگوی بازاریابی رابطه ای دارد.

مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی با تمرکز بر دانشجویان

همکاری با دیگران در راستای بهبود وضعیت برندمان شرایط جالبی دارد. در مورد تولید لوازم نوزاد امکان همکاری حتی با کارشناس های طراحی داخلی خانه ها نیز وجود دارد. به این ترتیب آنها در صورت دریافت پیشنهاد برای طراحی اتاق کودک امکان معرفی برند ما را نیز خواهند داشت. در ازای این نوع معرفی امکان معرفی مشابه کارهای طراح مورد نظر از سوی ما یا پرداخت میزان مشخصی دستمزد وجود دارد. بازهم تاکید می کنم، پرداختی برند ما فقط براساس میزان فروش همکارهای مان صورت می گیرد، بنابراین خبری از پرداخت پیش از فروش نهایی نخواهد بود.

جمع‎بندی

بدون شک اطمینان از اعتبار و شهرت مطلوب کسب و کارمان نیازمند تلاش های بسیار زیادی است. اگر ما تبلیغات مناسبی در راستای معرفی محصولات مان به مشتریان نکنیم، سایت اصلی برندمان توجه چندانی جلب نخواهد کرد. این به معنای حضور سایت مان در رتبه های بسیار پایین موتورهای جست‎وجو است. نکته مهم در این میان عدم تمایل بسیاری از کاربران به بررسی صفحات بعدی نتایج جست‎وجو در گوگل است. به این ترتیب شاید حتی یک رتبه بدتر نیز موجب ناکامی برندمان شود.

به عقیده بسیاری از صاحبان کسب و کارها موفقیت در بازاریابی و فروش نیازمند شیوه های مختلفی است. به همین دلیل معمولا بازاریابی رابطه ای در کنار شیوه های سنتی تبلیغات و بهینه‎سازی موتورهای جست‎وجو مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی