چگونه جلوی حملات سایبری به کسب و کارمان را بگیریم؟ - فرصت امروز

چهارشنبه, 03 مهر 1398 - 10:00

بررسی آخرین تحولات دنیای امنیت سایبری

امروزه اغلب برندها به صورت آنلاین مشغول به فعالیت هستند. این امر به لطف توسعه سریع اینترنت در سراسر جهان امکان پذیر شده است. با کاهش هزینه های جاری ناشی از فعالیت در اینترنت امکان سرمایه گذاری هرچه بیشتر بر روی بخش های مختلف کسب و کار وجود دارد. نکته مهم در اینجا ایجاد تهدیدهای سایبری برای برندهاست. فضای آنلاین علی رغم تمام مزیت های پرشمار دارای نقطه ضعف هایی نیز هست. به این ترتیب حفاظت از اطلاعات و داده های کاربردی بدل به دغدغه بسیاری از برندها در سراسر دنیا شده است.

افزایش شمار آژانس های فعال در زمینه امنیت سایبری بیانگر شدت یافتن تهدیدهای اینترنتی است. برندها در صورت بی توجهی به بحث امنیت سایبری امکان از دست دادن میلیون ها دلار سرمایه را دارند. البته سرقت اطلاعات در مورد برندهای بزرگ علاوه بر ضررهای مالی موجب ورشکستگی و نابودی اعتبارشان نیز می شود. به عنوان مثال، برند فیس بوک در سال گذشته با طرح اتهام های امنیتی مبنی بر فروش اطلاعات کاربرانش مواجه شد. این امر حتی باعث راه اندازی کمپین ترک فیس بوک از سوی بسیاری از کاربران نیز شد. امروزه در صورت مواجهه با مشکلات امنیتی و سرقت اطلاعات کسب دوباره اعتماد مشتریان بسیار دشوار خواهد بود. به همین خاطر بهترین اقدام پیشگیری از چنین رویدادهایی است. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی راهکارهای زیادی برای حفاظت از اطلاعات آنلاین وجود دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی پنج راهکار برتر برای حفاظت از اطلاعات در برابر دستبرد آنلاین است. به این ترتیب امنیت کسب و کار ما هرچه بیشتر تامین خواهد شد.

جلوگیری از جملات سایبری به کسب و کار

1. نقش عمده هوش مصنوعی در عرصه حفاظت اطلاعات

فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سرعت در حال توسعه اند. هر دو این فناوری ها نقش مهمی در بحث امنیت سایبری ایفا خواهند کرد. سیستم های دارای هوش مصنوعی نسل جدید امکان تشخیص و مقابله با شکاف های امنیتی آن هم به صورت کاملا هوشمند را دارند. مزیت استفاده از هوش مصنوعی کشف نقاط ضعف کسب و کار پیش از تاثیرگذاری عمده آن بر روی کسب و کار است. در شیوه های سنتی همیشه مواجهه با نفوذهای اطلاعاتی بسیار دیر روی می داد، با این حال اکنون دیگر خیال برندها راحت خواهد بود.

مطلب مرتبط: امنیت سایبری مهم ترین مولفه کسب و کارهای اینترنتی

یکی از مزیت های اصلی سیستم های امنیتی دارای هوش مصنوعی امکان پیش بینی شیوه های حمله سایبری است. به این ترتیب آمادگی سامانه آنلاین ما برای مقابله با حملات سایبری افزایش خواهد یافت. این امر برای برندهای بزرگ اهمیت بالایی دارد. به طور معمول سرقت اطلاعات با خدشه سهمگین به اعتبار برندها همراه است. امروزه با استفاده از سرویس های امنیتی دارای هوش مصنوعی پیشرفته بسیاری از دغدغه های امنیتی برندها کاهش خواهد یافت. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از کارشناس های امنیتی خبره است. به طور معمول در صورت حمله سایبری بسیار شدید به برندمان سرویس های امنیتی دارای هوش مصنوعی از کار خواهد افتاد. به همین خاطر حضور یک کارشناس خبره کمک زیادی به بهبود وضعیت می کند. در اینجا نیازی به نگرانی بیش از حد نیست. به طور معمول حملات بسیار شدید فقط در سطوح بالای کسب و کار روی می دهد، بنابراین کسب و کارهای کوچک نیازی به کارشناس خبره امنیتی نخواهند داشت.

2. اهمیت فعال سازی دو مرحله ای

همانطور که سایت ها در تلاش برای جلوگیری از حملات سایبری هستند، هکرها نیز در تکاپو برای یافتن راهکارهای تازه برای سرقت اطلاعاتند. این فرآیند همیشه موجب پیشرفت دو سوی رقابت شده است. در سال های اخیر یکی از طرح های بسیار تاثیرگذار برای توقف سرقت اطلاعات از طریق هک رمز عبور کاربران مربوط به فعال سازی دو مرحله ای است. فعال سازی دو مرحله ای به هنگام ورود کاربران به اکانت شان از آنها یک مرحله فعال سازی اضافی درخواست خواهد کرد. این امر شامل ارسال ایمیل یا پیام کوتاه خواهد بود. به این ترتیب امنیت اطلاعات کاربران تضمین می شود. جالب اینکه استفاده از این شیوه برای ادمین سایت ها و اکانت برندها در شبکه های اجتماعی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این شیوه امنیتی اکنون از سوی گوگل و فیس بوک در سطح وسیع اجرا می شود. همین امر امکان اعتماد بیشتر به سطح امنیت بالای چنین سیستم هایی را فراهم می کند. بنگاه های اقتصادی بزرگ به دلیل دامنه وسیع کاری شان و اطلاعات مهم مشتریان بیش از همه در زمینه توسعه فناوری فعال سازی دو مرحله-ای سرمایه گذاری کرده اند. همین امر موجب توسعه سریع این حوزه در مدت زمانی اندک شده است. 

3. مقابله با توسعه باج افزارها

باج افزار گونه ای کلاسیک از ویروس های مورد استفاده هکرهاست. طراحی این بدافزارها به صورت دستی انجام می شود. هدف اصلی از طراحی آن نیز محدودسازی دسترسی شرکت ها به سیستم های اطلاعاتی شان است. هکرها به منظور رفع چنین محدودیت هایی از برندها درخواست باج می کنند. به این ترتیب شرکت موردنظر میان دو انتخاب سخت گیر خواهد کرد: نخست، پرداخت باج موردنظر و دوم تحمل هزینه-های گزاف خرابی سیستم و سرقت اطلاعات. خبر خوش برای برندها روند مقابله با توسعه باج افزارهاست. این فرآیند از سوی برندهای نظیر مایکروسافت و اپل دنبال می-شود. به این ترتیب هکرها دیگر امکان ایجاد و توسعه باج افزار با استفاده از سیستم های عامل ویندوز و لینوکس را نخواهند داشت. امیدواری اصلی صاحبان کسب و کار در طول سال های پیش روی افزایش روند مقابله با باج افزارهاست. به این ترتیب فضای امن برای فعالیت کاری در دنیای اینترنت ایجاد خواهد شد.

4. افزایش بی رویه هزینه امنیتی برندها

مجرمان سایبری در طول یک دهه اخیر شیوه های بسیار پیچیده و عجیبی برای سرقت اطلاعات و دزدی از برندهای بزرگ و کوچک پیدا کرده اند. همین امر موجب ترس روزافزون برندها از هک سیستم های شان شده است. نتیجه این ترس روزافزون در افزایش بی رویه هزینه های امنیتی برندها قابل مشاهده است. نکته جالب در مورد این هزینه ها روند بی فایده بسیاری از آنهاست. در حقیقت برخی از سودجویان با استفاده از ترس برندها از هک اطلاعات شان اقدام به دریافت مبالغ کلان برای ساماندهی کارهای ابتدایی امنیتی می کنند. پیش نیاز مقابله با چنین سودجویی هایی افزایش آگاهی کارآفرینان و مدیران در زمینه امنیت سایبری است. به این ترتیب احتمال فریب ما در کوتاه مدت کاهش چشمگیری خواهد یافت. مرحله بعدی یافتن آژانس های امنیتی کارکشته است. به این ترتیب سرمایه گذاری ما در حوزه امنیتی تاثیرگذار خواهد بود. براساس پیش بینی های رسمی درآمد کل حوزه امنیت سایبری در سال جاری به 124 میلیارد دلار خواهد رسید. این امر با موفقیت آژانس های امنیتی در کاهش سطح حملات سایبری پیوند عمیقی دارد.

مطلب مرتبط: مهم ترین حملات سایبری تاثیرگذار در طول 10 سال اخیر

5. کاهش دامنه حملات اینترنتی زنجیره ای

تا همین چند وقت پیش یکی از گزینه های محبوب هکرها حمله زنجیره ای به برندهای فعال در یک حوزه کاری بود. این امر هزینه های بسیار زیادی روی دست برندهای بزرگ می گذاشت. خبر خوش برای برندهای بزرگ کاهش نرخ حملات زنجیره ای است. امروزه آژانس های امنیتی با همکاری پلیس امکان پیگیری سریع حملات زنجیره ای را دارند. به همین خاطر اغلب هکرها دیگر به حمله زنجیره ای به عنوان یک گزینه ساده نگاه نمی کنند. پیش نیاز کاهش هرچه بیشتر حملات زنجیره ای در دنیای آنلاین، علاوه بر همکاری نزدیک برندها با آژانس های امنیتی، همکاری هرچه بیشتر نهادهای مختلف است. متاسفانه آژانس های امنیتی پس از وقوع جرادم سایبری برای پیگیری آن با مشکلات زیادی مواجه هستند. به همین خاطر پیگیری فرآیند موردنظر از طریق همکاری هرچه نزدیک تر میان نهادهای مسئول ضروری خواهد بود. از سال 2018 به این سو میزان همکاری میان نهادهای مسئول دولتی و آژانس های امنیتی افزایش چشمگیری یافته است. به این ترتیب در آینده ای نزدیک شاید شاهد توقف کامل فرآیند حملات اینترنتی باشیم.

اگرچه روند سرقت های سایبری و تهدیدهای این فضا رو به کاهش است، اما همچنان باید نکات ایمنی را رعایت کرد. علاوه بر توجه به نکات مذکور در این مقاله، تلاش برای افزایش سطح آگاهی مان از دنیای اینترنت ضروری خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی