جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

زندگی در دنیایی که همه بخش های زندگی در آن دیجیتالی شده خیلی ها را به این فکر انداخته که دیگر لازم نیست مهارت های ارتباطی یا نتورکینگ را یاد بگیرند. مخصوصا که این اواخر فناوری هایی مثل چت جی پی تی (Chat GTP) هم حسابی روی بورس هستند. البته کارآفرینان کارکشته خیلی خوب می دانند هنوز هم که هنوز است، هیچ چیز جای تعاملات روزمره را نمی گیرد. درست به همین خاطر در بازار جایی برای کسانی که نتورکینگ بلد نیستند، نخواهد بود.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم نتورکینگ مهارتی نیست که شما درباره یادگیری اش حق انتخاب داشته باشید. فرقی ندارد در یک جلسه کاری بزرگ هستید یا با یکی از همکاران قدیمی تان مشغول بحث و گفت وگو درباره فرصت های کاری آتی باشید، در هر صورت ارتباط موثر با کسانی که در بازار حضور دارند، مهارتی ضروری خواهد بود. 

یادگیری نتورکینگ

معمولا سخنران های انگیزشی طوری با شور و حرارت حرف می زنند که آدم دلش می خواهد همه دنیا متوقف شود تا بتواند با شش دانگ حواس صحبت های مربی موردنظر را گوش دهد. قبول دارم خیلی وقت ها چنین مربی های انگیزشی حرف های عجیبی می زنند، اما مثال خوبی برای فهم شیوه کار نتورکینگ هستند. پس اگر دوست دارید همه در بازار میخکوب حرف های شما شوند، باید آستین ها را بالا زده و نتورکینگ را یاد بگیرید. 

ما در این مقاله قصد داریم توصیه هایی برای تقویت مهارت نتورکینگ در دنیای کسب و کار ارائه کنیم. البته قبل از هر کاری سراغ یک تعریف خودمانی از این مهارت خواهیم رفت. پس با ما همراه باشید تا ماجراجویی مان در این راستا را شروع کنیم.

مطلب مرتبط: سخنرانی عمومی همراه با اعتماد به نفس: چطور و چگونه؟

نتورکینگ چیست؟

نتورکینگ چیست

نتورکینگ از آن دست مفاهیمی است که در دنیای کسب و کار حسابی مورد ظلم قرار گرفته است؛ چراکه هر کسی از راه رسیده یک تعریقی از خودش درآورده و بعد هم بدون حتی یک ثانیه توقف به راهش ادامه داده است. نتیجه هم سردرگمی بسیاری از کارآفرینان درباره ماهیت این مفهوم است. ما به خاطر اینکه یکبار برای همیشه به بحث های بی سر و ته درباره نتورکینگ پایان دهیم، یک راست رفته ایم سراع دیکشنری کمبریج!

براساس تعریف دیکشنری کمبریج، نتورکینگ «فرآیند ملاقات با کسانی است که ممکن است در حوزه کاری به درد آدم بخورند». همانطور که می بینید، نتورکینگ اصلا مفهوم پیچیده یا عجیبی نیست. ماجرای تعریف های گوناگون از این مفهوم بیشتر شبیه داستان فیل در تاریکی است. البته الان همه چیز مثل روز برای شما روشن شده است. تنها بخشی که هنوز زیر نور پروژکتور ما قرار نگرفته، نحوه یادگیری و تقویت این مهارت است. ما در بخش بعد سعی می کنیم مجموعه ای از نکات حرفه ای برای رفع این مشکل به شما معرفی کنیم. 

یادگیری نتورکینگ: راهنمایی برای کارآفرینان

یادگیری نتورکینگ

تا اینجای کار شما فرق نتورکینگ با خیلی از فعالیت های دیگر را فهمیده اید. پس دیگر فعالیت های مختلف را الکی به پای نتورکینگ نخواهید نوشت. اگر فکر کرده اید ما همین طوری شما را با تعریف نتورکینگ تنها می گذاریم، سخت در اشتباهید. ما در روزنامه فرصت امروز تا بابت یادگیری یک مهارت خیال مان از شما راحت نشود، دست بردار نیستیم. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای، یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم راهنمای یادگیری نتورکینگ.

از قبل آماده باشید: اعتماد به نفس الکی ایجاد نمی شود

از قبل آماده باشید

گاهی اوقات کسانی که در مصاحبه های کاری شرکت می کنند، طوری آماده هستند که انگار از ماه ها قبل سر کار دلخواه شان حاضر شده اند. شاید فکر کنید این دسته از افراد مهارت عجیبی در تاثیرگذاری بر روی دیگران دارند یا استعدادهای نهفته فراوانی داشته اند، اما ماجرا خیلی ساده تر از این حرف هاست. کسانی که پیش از هر کاری خودشان را حسابی آماده می کنند، به ندرت شکست خواهند خورد. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: سخنرانی عمومی بهتر با تکنیک های طلایی

تیم فوتبالی را در نظر بگیرید که هر روز جلسات تمرینی صبح و عصر دارد. اگر تمام اعضای تیم درست تمرین کنند، شکست آنها بدل به نوعی ماموریت غیرممکن می شود. این ماجرا درباره کارآفرینان هم مصداق دارد. نتورکرهای حرفه ای یک شبه بدل به آدم های کاربلد نمی شوند. در عوض تمرین و تکرار است که از آدم های مبتدی، کارآگاه های نکته سنج می سازد. 

سوالی که اینجا مطرح می شود، نحوه کسب آمادگی است. اصلا منظور از آمادگی چیست؟ ما در این بخش مجموعه ای از فعالیت ها که شما را تبدیل به یک نتورکر آماده می کند، گردآوری کرده ایم:

•    حضور سر وقت: کارآفرینانی که همیشه دیر به جلسات کاری می رسند، حتی قبل از اینکه شروع به سخنرانی کنند نیز تاثیر منفی شان روی مخاطب را بر جای می گذارند. یادتان باشد وقت همه با ارزش است و شما قرار نیست بنا به صلاحدید خودتان وقت بقیه را تلف کنید. به نظر من بهتر است آدم چند دقیقه زودتر سر قرار حاضر شود تا اینکه حسابی دیر کند!

•    گردآوری اطلاعات: حرف های بی سند و مدرک در دنیای کسب و کار هیچ ارزشی ندارد. راستش را بخواهید، مدیران برای حرف کسانی که هیچ ارجاع معتبری ندارند، تره هم خُرد نمی کنند. پس قبل از اینکه بی وقفه شروع به سخنرانی کنید، کمی هم به فکر منابع حرف تان باشید. مثلا تعریفی که ما از نتورکینگ کردیم، اگر برگرفته از دیکشنری کمبریج نبود، احتمالا حتی یک نفر را هم قانع نمی کرد. پس دفعه بعد که قصد سخنرانی برای دیگران را داشتید، قبلش کمی در اینترنت دنبال منابع معتبر بگردید. 

•    استفاده از رزومه: مخاطب آدم در جلسات کاری همیشه حوصله بحث های طولانی را ندارد. اینکه شما که هستید و کارنامه هنری تان، در دنیای کسب و کار، چه وضعیتی دارد، معمولا حوصله آدم را سرمی‎برد. پس چه بهتر که این اطلاعات را در قالب یک رزومه شسته و رفته تحویل دیگران دهید. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم وقت مخاطب تان را نگرفته اید، هم اینکه لازم نیست بخشی از وقت با ارزش خودتان به هنگام سخنرانی را هدر دهید. 

بی شک توصیه های خیلی بیشتری برای آمادگی قبل از حضور در جلسات کاری وجود دارد. با این حال فعلا برای دست گرمی هم که شده با همین نکات کارتان را شروع کنید!

معرفی کوتاه بحث: شیرجه وسط بحث ممنوع!

معرفی کوتاه بحث

مدیری را در نظر بگیرید که هنوز از راه نرسیده شروع به بیان جملات پراکنده درباره یک پروژه کاری مهم می کند. در چنین وضعیتی احتمالا خودش هم حرف خود را متوجه نمی شود، چه برسد به دیگران. 

اگر شما هم عادت دارید یکهو وارد بحثی مهم شده و با شور و حرارت درباره اش حرف بزنید، باید هرچه زودتر این عادت مخرب را ترک کنید؛ چراکه دیگران در ذهن شما نیستند تا منظورتان را متوجه شوند. به همین خاطر اگر با دقت کارتان را پیش نبرید، بعد از کلی سخنرانی با مخاطب هایی هاج و واج رو به رو خواهید شد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک سخنرانی خوب باید مقدمه ای درست داشته باشد. این مقدمه، نه برای معرفی خودتان، بلکه مرور اجمالی بر کلیت بحث اصلی است. مثلا اگر قصد دارید درباره ترکیب تازه ای از پارچه برای تولید لباس حرف بزنید، نباید یکهو سراغ ایده اصلی تان بروید. در عوض معرفی پارچه تازه و همچنین مزایای آن ایده بهتری خواهد بود. با این دست فرمان مخاطب ذهنیتی درست درباره بحث تان پیدا می کند. به علاوه، دیگر لازم نیست آخر بحث کلی سوال مختلف را جواب دهید. 

هر کسی برای معرفی بحث روش خاص خودش را دارد، ما اینجا قصد نداریم شیوه معرفی مبحث اصلی را یادتان دهیم. این کار مثل سبک فیلم سازی هر کارگردان، امری منحصر به فرد است. همین که شما همیشه حواس تان به مقدمه چینی برای ورود به بحث اصلی باشد، به اندازه کافی قانع کننده به نظر می رسد. پس الکی مته به خشخاش نگذارید. ضمنا، یادتان نرود که مخاطب تان الزاما اطلاعات وسیعی مثل شما درباره بحث ندارد. پس با اصطلاحات پیچیده سرش را درد نیاورید. 

شناخت دقیق مهارت های خود: همیشه آماده بازاریابی باشید

شناخت دقیق مهارت های خود

تا حالا شده بعد از یک سخنرانی در جلسه ای کوچک یکی از حاضران سراغ تان آمده و درباره رزومه کاری یا مهارت های تان سوال کند؟ این امر نشانه بسیار خوبی از امکان همکاری های گسترده یا حتی استخدام در شرکتی بزرگ است. البته به شرط اینکه آمادگی لازم برای معرفی مهارت های خودتان را داشته باشید. 

خیلی از کارآفرینان وقتی یکهو با سوال درباره سابقه کاری یا مهارت های شان رو به رو می شوند، زود بند را آب می دهند. اشتباه نکنید، منظور ما دروغ پردازی یا اغراق درباره مهارت های تان نیست. در عوض شما باید بتوانید خودتان را به بهترین شکل ممکن به دیگران معرفی کنید؛ همین و بس!

مطلب مرتبط: مهارت های کلامی (Verbal Communication Skills): هر آنچه برای سخنرانی بهتر باید بدانید!

بهترین تمرین برای اینکه آدم خودش را به خوبی برای دیگران معرفی کند، استفاده از دوستان علاقه مند است. شبیه سازی سناریوهای مختلف همراه با دوستان همیشه جواب می دهد. پس به جای اینکه دست روی دست گذاشته یا الکی به آینده امید داشته باشید، کمی روی معرفی خودتان به عنوان کارآفرین به دیگران تمرین کنید. قول می دهم این تمرین همیشه به دردتان بخورد. 

به مخاطب گوش دهید: مهمترین مهارت در نتورکینگ

ارتباط با کسانی که آشنایی کمی با آنها دارید، هیچ وقت راحت نیست. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه استرس این را دارم که مخاطبم حوصله اش سر برود. متاسفانه خیلی وقت ها همین کابوس برای کارآفرینان رخ می دهد. به طوری که آخر جلسه حتی یک نفر هم بیدار نیست!

شاید فکر کنید یک سخنرانی یا بحث باید آنقدر جذاب باشد که مو به تن تک تک حاضران سیخ کند. در این صورت باید بگوییم ماجرا اصلا اینطوری نیست. چراکه کارآفرینان در دنیای واقعی خیلی گرفتارتر از این حرف ها هستند که ماه ها برای یک سخنرانی یا بحث ساده برنامه ریزی کنند. فرمول طلایی ما در این میان بی نهایت ساده تر است: گوش دادن به مخاطب هدف. درست شنیدید؛ خیلی وقت ها کارآفرینان طوری روی دور حرف زدن می افتند، که حتی یک لحظه هم به دیگران امان نمی دهند. در چنین شرایطی شما باید شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا یک وقت با حرف های زیادی حوصله دیگران را سر نبرید. 

معیار اصلی ما برای یک سخنرانی جذاب، شکل گیری سوالات متعدد در ذهن مخاطب است. همانطور که استادهای کار درست سر کلاس همیشه با سوالات جورواجور شاگردان رو به رو می شوند، شما هم اگر سخنرانی خوبی داشته باشید با هزاران سوال مخاطب تان تنها خواهید ماند. نکته مهم در این میان توجه به سوالات مخاطب است. متاسفانه بعضی از کارآفرینان طوری بی خیال از کنار سوالات حاضران رد می شوند که انگار تا همان لحظه مشغول حرف زدن برای دیوار بوده اند!

کارآفرینانی که به مخاطب شان اجازه طرح سوال نمی دهند، از نتورکینگ فقط رفع تکلیف را یاد گرفته اند. اگر دوست دارید کارتان نتیجه بخش باشد، باید همیشه با دل و جان کار کنید. پس یکبار برای همیشه بهانه جویی را کنار گذاشته و کمی هم به مخاطب تان برای طرح سوال فرصت دهید. البته منظور ما از این توصیه فقط به مراسم های بزرگ محدود نمی شود. حتی در گفت وگوهای دو نفره هم باید فرصتی برای طرح سوال بدهید. یادتان نرود، نتورکینگ یک جاده دوطرفه است. پس الکی سعی نکنید آن را یکطرفه کنید.

کمگ گرفتن از دیگران: به وقت مراجعه به حرفه ای ها!

کمگ گرفتن از دیگران

نتورکینگ هم مثل هر مهارت دیگری نیاز به آموزش و یادگیری دارد. متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند هر مهارتی در دنیا به تنهایی کسب می شود. چه بسا گاهی اوقات خودآموزی ایده خوبی باشد، اما درباره نتورکینگ همیشه نباید روی آن حساب کنید. 

بعضی از آدم ها هر چالشی هم در زندگی سر راه شان سبز شود، هیچ رقمه زیر بار کمک گرفتن از دیگران نمی روند. از آنجایی که دنیای مدرن کسب و کار دیگر این طور تعصب ها را برنمی تابد، احتمال مواجهه با چنین کارآفرینانی خیلی کم است. با این حال اگر یک درصد احتمال می دهید چنین مقاومتی در برابر دریافت کمک داشته باشید، باید با قضیه منطقی برخورد کنید. همانطور که ورزشکارهای حرفه ای همیشه از مربی های مطرح دنیا برای کارشان کمک می گیرند، شما هم باید دائما کارتان را با بهترین کارشناس ها یا حتی دوستان کاربلدتان چک کنید. اینطوری دیگر دلیلی برای نگرانی بابت نتورکینگ باقی نمی ماند. 

از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد». این ضرب المثل در هر حوزه ای کاربرد نداشته باشد، در باب نتورکینگ همیشه جواب می دهد. پس سعی کنید همیشه آن را آویزه گوش تان کنید. 

نتورکینگ در دنیای آنلاین: پیش به سوی دنیای جدید

نتورکینگ در دنیای آنلاین

نتورکینگ فقط در دنیای واقعی روی نمی دهد. چه بسا فرصت های طلایی بیشتری در شبکه های اجتماعی منتظر نتورکرهای قهار باشد. اگر شما جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که میانه خوبی با دنیای آنلاین ندارند، دیگر دوران بهانه گرفتن تمام شده است. باور کنید یا نه، آینده دنیای کسب و کار در شبکه های اجتماعی جریان دارد. با این حساب جایی برای کارآفرینان سنتی در بازار باقی نخواهد ماند. 

مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 6 ترفند ساده

شاید فکر کنید نتورکینگ در شبکه های اجتماعی بیشتر مربوط به برندهای بزرگی است که دنبال ورود به بازارهای تازه هستند. خب در این صورت ذهنیت تقریبا درستی دارید، اما یادتان نرود برندهای شخصی هم سال هاست در بازار جولان می دهند. مثلا ایلان ماسک را در نظر بگیرید. این رهبر تجاری موفق بیشتر از برندش در بین مردم شهرت دارد. درست به همین خاطر نتورکینگ حالا دیگر وارد روابط حقیقی افراد نیز شده است. 

وقتی درباره نتورکینگ در دنیای دیجیتال حرف می زنیم، هیچ پلتفرمی به اندازه لینکدین مهم جلوه نمی کند. اگر تا حالا اسم این پلتفرم به گوش تان نخورده، خیلی از جریان توسعه دنیای کسب و کار عقب افتاده اید. این پلتفرم که از سوی مایکروسافت طراحی شده، کاملا به کارآفرینان اختصاص دارد. به طوری که شما می توانید بدون هیچ دردسری با میلیون ها برند و کارآفرین دیگر در سراسر دنیا صحبت کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر نظر ما را بخواهید، شما باید از همه شبکه های اجتماعی برای نتورکینگ استفاده کنید. با این حال لینکدین به خاطر ساختار منحصر به فردش همیشه در کانون توجه قرار دارد. پس چه بهتر که کارتان را با این پلتفرم شروع کنید. اینطوری همیشه فرصت اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. 

مطالعه درباره مخاطب: تمرینی که همیشه فراموش می شود!

مطالعه درباره مخاطب

آیا تا به حال قبل از اینکه سراغ کسی برای تعامل بروید، کمی درباره سابقه کاری یا حتی خلق و خوی وی تحقیق کرده اید؟ اگر جواب تان به این سوال یک «نه» قرص و محکم است، احتمالا زیادی به خودتان استراحت داده اید. قبول دارم تحقیق درباره دیگران کار راحتی نیست، اما موفقیت در بازار اینطور بهانه ها را نمی پذیرد. پس باید کمی خودتان را با شرایط وفق دهید. 

فرمول ما در این بخش کاملا روشن است. شما قبل از اینکه شروع به صحبت یا تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران کنید، باید برنامه ای روشن برای کارتان داشته باشید. مثلا اینکه طرف تان دنبال چه چیزهایی است یا چه نکاتی توجه اش را جلب می کند، نکات بی نهایت مهمی خواهد بود. فکر می کنم شما هم ترجیح می دهید با سلیقه مخاطب تان قبل از سخنرانی آشنا شوید تا اینکه یکهو وسط بحث حیرت زده تان کنند.

خوشبختانه این روزها آدم ها به راحتی امکان پیدا کردن ارتباطات گسترده با دیگران را دارند. پس لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید. به علاوه، کارتان را با کارآگاه های خصوصی اشتباه نگیرید. نه اینجا صحنه جرم است نه شما باید خیلی در زندگی دیگران سرک بکشید. همین که سلیقه و نیازهای طرف مقابل تان را شناسایی کنید، به اندازه کافی در نتورکینگ بهتر کمک تان خواهد کرد. 

تداوم: آخرین بخش کار

تمرین های کاربردی برای نتورکینگ

کارهای نصفه و نیمه هیچ وقت نظر کسی را جلب نمی کند. حتی درباره هنرمندان بزرگ هم همه درباره آثار کامل شان حرف می ‎زنند. پس اگر دوست دارید تبدیل به نتورکری شوید که همیشه سایه اش روی سر رقبا سنگینی می کند، باید خیلی زود عنصر تداوم را چاشنی کارتان کنید. 

ما در روزنامه فرصت امروز نتورکرها را با بازیگرانی مقایسه می کنیم که باید همیشه بهترین نمایش شان را ارائه کنند. همانطور که کارگردان ها علاقه ای برای همکاری با بازیگران گاهی خوب و گاهی بد ندارند، کسی هم در بازار برای نتورکرهای عادی تره هم خرد نمی کند. 

ما در این مقاله مجموعه ای از تمرین های کاربردی برای نتورکینگ بهتر را به اتفاق شما مرور کردیم. اگر دوست دارید همیشه توان اثرگذاری بر روی دیگران و ارتباط کاری بهتر را حفظ کنید، باید این تمرین ها را همیشه تکرار نمایید. این طوری به طور ناخودآگاه هم روی دیگران تاثیر مثبت گذاشته و فرصت های کاری تازه ای را پیدا خواهید کرد. 

جمع بندی نهایی

یادگیری مهارت نتورکینگ

یادگیری مهارت نتورکینگ سختی های خاص خودش را دارد. با این حال الان شما تمام مهارت های پایه ای برای ورود به این حوزه را یاد گرفته اید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا وارد دنیای نتورکینگ شده و اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید. 

مطلب مرتبط: چگونه مانند حرفه ای ها سخنرانی کنیم؟

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با نتورکینگ کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره این بحث داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده دریافت نظرات تان هستند. 

منابع:

https://dictionary.cambridge.org

https://careers.umbc.edu

https://www.entrepreneur.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Byl61f8D
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
هانیه :
4 ماه پیش
چطور ثبت نام کنم؟
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه