جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
«بلومبرگ» معرفی کرد

«مفلوک ترین» کشورهای جهان در سال 2019

4 سال پیش ( 1398/2/2 )
پدیدآورنده : ایمان ولی‌پور  

بلومبرگ امسال نیز همانند سال های گذشته، گزارش شاخص فلاکت را که از مجموع نرخ بیکاری و تورم به دست می آید، برای ۶۲ کشور جهان منتشر کرد و براساس آن، ونزوئلا بار دیگر و برای پنجمین سال متوالی به عنوان ضعیف ترین اقتصاد جهانی معرفی شد.

از سوی دیگر اما تایلند به لطف برنامه های کارآمد دولت برای کاهش نرخ بیکاری موفق شد تا بهترین عملکرد امسال را داشته باشد و در رده نخست کمترین میزان شاخص فلاکت در سال 2019 جای گیرد. در رده‎بندی امسال رتبه سوئیس و سنگاپور با یکدیگر جابه‎جا شد و سوئیس جای سنگاپور را در رده دوم گرفت.

مفلوک ترین کشورهای جهان

در یک کلام، ونزوئلا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، ترکیه و یونان، بیشترین رشد را در شاخص فلاکت سال 2019 داشته اند. در رده بندی بلومبرگ همچنین اوکراین، اسپانیا، اروگوئه، برزیل، صربستان و عربستان در رده های ششم تا دهم جای گرفته اند و رتبه عربستان، اروگوئه و برزیل نیز در مقایسه با سال گذشته یک رتبه افزایش و اسپانیا و صربستان یک رتبه کاهش داشته است.

در سوی مقابل نیز کمترین میزان فلاکت اقتصادی به کشورهای تایلند، سوئیس، ژاپن، سنگاپور و دانمارک رسید. همچنین آمریکا با شش رتبه صعود به رده سیزدهم کشورهای دارای کمترین میزان شاخص فلاکت صعود کرد و انگلیس نیز در رده شانزدهم ایستاد. روسیه هم جزو کشورهای با شاخص فلاکت بالا و در رده ۱۷ قرار گرفته است.

تغییر مسیر بازارهای جهانی بسیاری از بانک های مرکزی را به فکر تغییر سیاست های خود انداخته است. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود از کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ خبر داده است و به نظر می رسد در رده‎بندی سال آینده نیز باید شاهد تغییرات گسترده ای باشیم.

شاخص فلاکت اقتصادی چیست؟

رشد همزمان بیکاری و تورم در اقتصاد یک کشور نشان دهنده شرایط رکود تورمی است که روند رشد سریع شاخص فلاکت نیز گویای همین وضعیت است. شاخص فلاکت (Misery index) یک نشانگر اقتصادی است که توسط آرتور اکان تبیین شده است و از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم به دست می آید. این شاخص بر این باور استوار است که تورم فزاینده در کنار بیکاری رو به افزایش برای یک کشور، هزینه های اقتصادی و اجتماعی دربر خواهد داشت.

این شاخص با شاخص مشابه دیگری که توسط روبرتو بارو ابداع شده تفاوت دارد چرا که شامل تولید ناخالص داخلی و نرخ بانکی نیست. براساس تعریف علم اقتصاد، رابطه میان تورم و اشتغال معکوس است زیرا با افزایش تورم و رشد قیمت ها تولیدکنندگان تشویق به افزایش تولید می شوند و در نتیجه میزان بیکاری کاهش پیدا می کند. البته این رابطه مربوط به اقتصاد کشور های توسعه یافته ای است که نرخ تورم در آن کشور ها تک رقمی است و در چنین کشورهایی برنامه‎ریزان همیشه در تلاش هستند در نقطه تعادل میان بهینه اشتغال و تورم قرار بگیرند، در حالی که در کشورهایی که دچار تورم مزمن دورقمی هستند همانند ایران، رابطه میان تورم و بیکاری یک رابطه مستقیم است که با افزایش تورم، بیکاری نیز در این نوع اقتصاد ها افزایش پیدا می کند و در چنین حالتی اقتصاد دچار تورم و رکود توأمان است که به اصطلاح چنین شرایطی را رکود تورمی می نامند و روند شاخص فلاکت نیز گویای این وضعیت در چنین اقتصادهایی است.

در ادامه گزارش حاضر، رتبه و وضعیت 10 کشوری که از نگاه بلومبرگ، شاهد بیشترین و همچنین کمترین رشد در رتبه بندی امسال شاخص فلاکت بوده اند، آمده است.

* ونزوئلا

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۹۲۹ هزار و ۸۲۴.۵ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۸میلیون و ۱۱.۴ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* آرژانتین

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۴۲.۷ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۵۱.۴ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* آفریقای جنوبی

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۳۱.۸ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۳۲.۳ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* ترکیه

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۲۶.۸ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۳۰.۲ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* یونان

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۲۰.۱ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۱۹.۲ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* تایلند

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۲.۱ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۲.۱ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* سوئیس

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۳.۶ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۳.۱ واحد

میزان تغییر: دو پله صعود

* ژاپن

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۳.۴ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۳.۳ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

* سنگاپور

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۲.۵ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۳.۷ واحد

میزان تغییر: دو پله کاهش

* دانمارک

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۸: ۴ واحد

شاخص فلاکت سال ۲۰۱۹: ۴ واحد

میزان تغییر: بدون تغییر

ارتباط با نویسنده: Ivankaramazof@yahoo.com

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cGhAR6FM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه