پنجشنبه, ۲۷ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Thu, 18 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از کارخانه پروتون- دومین خودروساز مالزی- در حالی دیدن کرد که یک هفته پیش یکی از خودروسازان بخش خصوصی از مذاکره برای مشارکت با این خودروساز در ایران خبر داده بود. 

ابتدای تیرماه بود که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از نهایی شدن مذاکره با یک خودروساز آلمانی خبر داد؛ خبری که پس از سفر او به آلمان منتشر و مشخص شد که در این سفر وزیر صنعت با طرف آلمانی گفت وگو داشته است.

 وزارت صنعت «واسطه» مذاکرات خودرویی

منظور از طرف آلمانی فولکس واگن بود که با گروه صنعتی ماموت از بخش خصوصی ایران برای تولید خودروهای تجاری در حال مذاکره بود. دو ماه پس از این مذاکره، نعمت زاده به بازدید کارخانه ماموت رفت.

این تنها حضور وزارت صنعت در میانه مذاکرات خودرویی نبود، بلکه یک ماه پیش وزیر صنعت به بازدید سایت «بن رو» رفت و به فاصله دو هفته بعد به پاریس سفر کرد تا در یکی از غرفه های نمایشگاه پاریس، شاهد امضای قرارداد مشارکت ایدرو و رنو باشد که موضوع قرارداد همان سایت «بن رو» بود.

اکنون یک هفته پس از اینکه رضا عظیمی، مدیرعامل عظیم خودرو از خرید سایت تولید زاگرس خودرو که پیش از این محصولات پروتون مالزی را در ایران مونتاژ می کرد، خبر داده و گفته است که پروتون ضمن مشارکت با این شرکت به ایران بازخواهد گشت، وزیر صنعت به بازدید کارخانه پروتون در مالزی رفته و مذاکراتی هم با مقامات این کشور برای حضور در صنعت خودروسازی ایران داشته است.

یک نظریه در اقتصاد می گوید که این بازرگانان هستند که مرزهای کشورها و ارتباطات بین المللی را گسترش می دهند. تئوری ای که سال هاست کشورهای توسعه یافته در پیش گرفته اند و در عمل موفق شده اند. اما اینکه در ایران برخلاف تأکیدات مقامات ارشد کشور، بر خصوصی سازی و فراهم کردن زیرساخت ها برای فعالیت هرچه بهتر این بخش، هنوز مقامات دولتی در میانه مذاکرات بخش خصوصی خودرو حضور دارند، جای سوال دارد.

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت در گفت وگو با «فرصت امروز» در این زمینه توضیح می دهد: «وزارت صنعت فقط سیاست گذار است و در انتخاب شرکا دخالت نمی کند. وزارت صنعت به همه شرکا خوشامد می گوید اما هیچ گاه سیاست دخالت را نداشته است.»

اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره نقش وزارت صنعت در مذاکرات بخش خصوصی با طرف های خارجی، در گفت وگو با «فرصت امروز» بیان می کند: «دلیل حضور وزارت صنعت در مذاکرات بخش خصوصی، همان موضوعی است که ما دو سال تمام درباره آن صحبت کردیم. وزارت صنعت نمی خواهد مدیریت بازار را از دست بدهد و این اتفاق خطرات زیادی دارد که یکی از آنها وارد شدن سرمایه ای اندک به بازار ایران است. این رسمی است که سال هاست در اقتصاد ایران وجود دارد و تشدید شده است.»

امرالله امینی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «سرمایه گذاران خارجی هنوز به فضای اقتصادی ایران اعتماد ندارند اما از سوی دیگر برای ورود به این بازار تمایل دارند، بنابراین حضور دولت در مذاکرات می تواند به نوعی برای آنها اطمینان دهنده باشد. نکته دیگر اینجاست که به دلیل ساختار اقتصاد دولتی در ایران، بخش خصوصی توانایی لازم برای چانه زنی با شرکای خارجی را ندارد، زیرا نمی تواند از آینده سیاست های اقتصادی اطلاعاتی به آنها بدهد.»

او می افزاید: «باید به این نکته توجه داشت که صنعت خودروی ما برای توسعه باید خصوصی سازی شود اما تسریع این فرآیند با مشارکت با خودروسازان خارجی صورت خواهد گرفت، بنابراین حضور نمایندگان دولت در مذاکرات می تواند صرفا به عنوان یک تسریع کننده در رسیدن به نتیجه باشد، به شرط آنکه منافع بخش خصوصی در این مذاکرات مدنظر قرار داده شود.»

رسیدن به قراردادهای پایدار در صنعت خودرو، مهم ترین هدف این صنعت در مذاکره با شرکای خارجی به شمار می رود. شاید اگر این هدف را اصل بگیریم به جمله معروف ماکیاولی برسیم که می گوید «هدف وسیله را توجیه می کند»، اما به شرط آنکه این وسیله فرآیند مذاکرات را به نفع بخش های دولتی تغییر ندهد و برای ادامه فعالیت بخش خصوصی نگرانی ایجاد نکند. ضمن اینکه شاید سال ها بعد با مدنظر قرار دادن سه قرارداد خودرویی که با مشارکت بخش دولتی طی چند ماه گذشته به امضا رسیده و مقایسه آن با قراردادهای بخش خصوصی، بتوان به یک نتیجه منطقی درباره اینکه آیا واقعا نهادهای دولتی، مذاکره کنندگان خوبی بوده اند یا خیر رسید.

ارتباط با نویسنده : [email protected]

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ET5u4Rdx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d